Panoro Energy - Hej, vi borer olie fra Afrika!

Jeg har fulgt Panoro Energys rejse i lang tid. Jeg anbefaler at læse et meget fortjenstfuldt indlæg fra brugernavnet Xrtainvestor på investeringsforummet. Det gennemgår begivenheder fra 2013 og diskuterer også de seneste begivenheder, som har fået mig til at øge min position.
Jeg vil forsøge at give lidt ekstra værdi til den artikel med et par tal for dem, der sætter pris på tal.

Jeg har været med siden tidernes morgen og har fulgt virksomhedens transformation og overlevelse med lidt held (læs nu det link). Bestyrelsen og CEO, der startede i 2015, har vist deres evne til at træffe de rigtige beslutninger. De har erfaring inden for olieindustrien og ejer aktier i virksomheden. I 2018 blev der indgået aftaler om felterne i Tunesien, og lige før corona i 2020 blev der aftalt et “farm-in” til Sydafrika, blok 2b.

Jeg øgede min beholdning under corona-dykket sidste forår, omkring 8 euro. Men bag dette lå mere en investering i sektoren end en forøgelse specifikt i Panoro. Panoro var et let valg inden for sektoren, da virksomheden var kendt på forhånd, og tilliden til ledelsen var solid, og virksomhedens gældssituation var velkontrolleret. De havde også hedget en del af produktionen (var det omkring ¼) til ca. 55 $/bbl. Dette blev oprindeligt beundret. Så kom pandemien, og den understregede, hvor fornuftigt og erfarent virksomheden drives.

Så til selve sagen, for omkring en måned siden blev der smidt en bombe. I sommeren 2020 blev der forhandlet handler, hvor olieprisen var omkring 40 $/bbl. Tullow Oil afstod 10% af sin andel i Dussafu-feltet, som de havde fået via “back in right”, og samtidig blev der indgået aftaler om to andre af Tullows afrikanske felter.
Aftalerne er indgået således, at når alle godkendelser er opnået, vil Panoro effektivt være i Tullows sted fra 1.7.2020. Dette forventes ifølge mine beregninger at give ca. 27 MUSD i yderligere indtægter i H2 2020. Panoro har endnu ikke offentliggjort årsrapporten for 2020 netop på grund af dette. Tallene vil ændre sig, når handlen får alle bekræftelser. Tullows generalforsamling gav sin godkendelse i sidste uge. Handlens værdi er 140 MUSD og 40 MUSD betinget senere, afhængigt af indtægter og oliepris. Finansieringen blev klaret ved at optage et lån på 90 MUSD og en rettet emission på 70 MUSD.

Fra 2020 trading statement (mens vi venter på årsrapporten) tal fra opkøb:

EDIT: Her er også et link til 2020 trading statement præsentationen og kun tallene, som blev offentliggjort i stedet for årsrapporten. Af en eller anden grund er dette ikke dukket op på siderne. Årsrapporten afventer faktisk bekræftelsen af handlen, så indtægterne fra 1.7. kan tælles som Panoros salg.

Denne slide fangede min interesse først, da jeg gennemgik virksomhedens opkøbspræsentation, især afsnittet om frit cash flow. I 2023 110 MUSD i kassen:

Seneste offentlige optræden fra fredag. En kort 15 minutters snak, som jeg opfordrer til at lytte til.

Kursen er nu omkring 20 NOK, dvs. ca. 2,3 USD. Kursmål fra marketscreener.com fra fire analytikere. Laveste 3,54 USD / 30 NOK, højeste 4,74 USD / 40 NOK, gennemsnit 3,85 USD / 33 NOK.

CEO har gentagne gange gentaget, at der er udbytteparathed i 2023. Nettogæld 86 MUSD.

Lad os derefter beregne P/E for 2021. Jeg vil forsøge at bruge forsigtige estimater, som virksomheden også plejer. 2 scenarier, Brent 60 USD og 50 USD.

(oliepris 60 USD - skat 20% - OPEX 17 USD) * 9000 bbl/d * 365 - CAPEX2021 43 MUSD / aktier 113 millioner = 0,52 USD / 4,5 NOK / aktie. Kursen har ligget omkring 20 NOK, P/E 4,5.

(oliepris 50 USD - skat 20% - OPEX 17 USD) * 9000 bbl/d * 365 - CAPEX2021 43 MUSD / aktier 113 millioner = 0,29 USD / 2,5 NOK / aktie. Kursen har ligget omkring 20 NOK, P/E 8.

For 2023 er den daglige produktion ifølge det nuværende skøn 12-13.000 bbl/d. Hertil kommer mulige lagerforøgelser eller yderligere fund, som kan løfte kursen. I Dussafu starter prøveboringer meget snart. Ifølge seismiske undersøgelser skulle det eksisterende Hibiscus-felt være betydeligt større end hidtil antaget.

Beregningsresultaterne viser risikoen her. Olieprisen er altafgørende. Panoro har dog et lavt OPEX. Hvis olieprisen falder tilbage til 40 USD, vil der stadig være overskud, men udbyttet vil helt sikkert blive sat på pause.

edit: link til 2020 trading statement præsentation er tilføjet.

47 Synes om

Datoer hentet fra Panoros finanskalender nedenfor.

April 30, 2021 Årsrapport 2020
Maj 27, 2021 Generalforsamling
Maj 27, 2021 Kvartalsrapport – Q1
August 25, 2021 Halvårsrapport

Jeg venter spændt på årsrapporten. Olieprisen er konsolideret omkring $60.

4 Synes om

Jeg venter også på resultaterne fra testboringen på Hibiscus extension / Mupale-aksen, som forventes offentliggjort i maj. Spud er inden for de næste par dage. Norve er allerede i havn i Gabon.

BW’s administrerende direktør udtalte, at der MULIGVIS kan forventes yderligere 100 Mbbl i reserver derfra. Hvis Hibiscus og Mupale viser sig at være den samme opdagelse, som det nu er blevet tolket ud fra seismiske data.

BW Energy / Pareto-snak på YouTube. Starter ved det punkt, hvor historien om denne første testboring begynder.

Og fra Panorons præsentation den 10. februar 2021, det samme:

Aktiekursen ligger i øjeblikket på ca. før-corona-niveauet, når man tager olieprisen i betragtning. I mellemtiden er der kun kommet 2 positive udvidelsesnyheder.

Hvad angår olieprisen, ville jeg være tilfreds, hvis den holdt sig omkring 60 dollars. Så bliver de måske ikke så begejstrede for at øge produktionen i USA. Hvis efterspørgslen stiger kraftigt til efteråret, og prisen stiger af den grund, så lad den stige.

6 Synes om

En god nyhedsstrøm i de kommende måneder :slight_smile:
Vi får PetroNor-aktier, samt oplysninger om succesfulde prøveboringer.
Samtidig genererer den nuværende produktion mange penge, da olieprisen er på et så godt niveau.

8 Synes om

Jeg vil bremse en smule op for denne tidsplan.
De workovers, der udføres i Tunesien, bringer ikke millioner, men forhåbentlig holder de indtjeningen stabil. Brutto ca. 4500 bopd, hvoraf netto for Panoro er omkring 1400 bopd, hvis jeg husker rigtigt. Indtjeningen er trods alt steget med næsten 1000 bopd brutto takket være workoverne.
Boretilladelsen til Salloum West efterforskningsbrønden har været ventet siden før corona. Der er ikke hørt noget. Hvis den kom, og hvis der også blev fundet olie, ville det være ret godt for Panoro. Andelen i SFAX er dog over 50 %.

Borearbejdet i Sydafrika (2B) afhænger også af tilladelser, så vi venter roligt. De kommer vel en gang…

I Gabon, Dussafu, borer de vist næsten hele resten af året. Jeg forventer mange gode ting herfra.

Olieprisen har svævet pænt over 60 . Hvis den hopper, så gennemsnitsprisen for 2021 er 70 , ville vi komme i nærheden af P/E 3, med de antagelser fra ovenstående beregning. Hvis olieprisen stiger med ca. 5 $, vil 2021 EPS stige med 1 NOK.

Hvis Hibiscus kunne levere yderligere reserver på omkring 100 mbbl, hvoraf Panoros andel er 17,5 mbbl, ville der være sort guld til en værdi af ca. 400-500 MUSD på havbunden (capex og opex allerede trukket fra). Den potentielle indtjening vil selvfølgelig strække sig over mange år.

Ansvarsfraskrivelse: Hurtigt indlæg og tal fra hukommelsen og lommeregneren. Komma- og andre fejl er mulige.

6 Synes om

Nu er spud-meddelelsen kommet fra Panoro og selvfølgelig fra operatøren BW Energy.

PEN: https://newsweb.oslobors.no/message/530488

“John Hamilton, CEO for Panoro, udtalte: “Vi genstarter nu en spændende fase af operationel aktivitet i Gabon. Hibiscus Extension repræsenterer den største potentielle impact-brønd i år for Panoro. Boreriggen vil derefter fortsætte med at bore den endelige produktionsbrønd ved Tortue, før den borer endnu en efterforskningsbrønd ved Hibiscus North for yderligere at teste det betydelige potentiale ved Dussafu.””

“DHIBM-2-brønden forventes at tage omkring 30 dage at bore og logge til en samlet dybde på 3.500 meter. I tilfælde af succes ved DHIBM-2 kan en eller to vurderingssidetracks bores for yderligere at afgrænse feltet.”

“Succes ved Hibiscus Extension-brønden og sidetracks kan betydeligt øge de samlede reserver ved Hibiscus. Hibiscus/Ruche udviklingsprojektet, baseret på den allerede opdagede reserve ved Hibiscus, er i øjeblikket planlagt til at bestå af en ombygget jackup forbundet til FPSO’en med 12 udviklingsbrønde boret i to faser, med første olie i begyndelsen af 2023. De yderligere reserver ved Hibiscus, hvis de bevises af DHIBM-2-brønden, vil kræve yderligere brønde og muligvis en ombygget jackup for fuldt ud at udnytte potentialet i området.”

BWE: NewsWeb

“Vurderingsbrønden vil give nye input til det igangværende Hibiscus/Ruche udviklingsprojekt, som i øjeblikket er baseret på de allerede opdagede 46,1 millioner tønder brutto 2P reserve ved Hibiscus og de 24,1 millioner tønder opdaget ved Ruche og Ruche North East. Udviklingsprojektet er planlagt til at bestå af en ombygget jack-up rig forbundet til FPSO’en med 12 udviklingsbrønde boret i to faser, med første olie forventet i 1. kvartal 2023. De yderligere reserver ved Hibiscus, hvis de bevises af DHIBM-2, kan føre til flytning af den første ombyggede jack-up og den potentielle implementering af en anden ombygget jack-up for fuldt ud at udnytte ressourcerne i dette produktive område af Dussafu. Tidsplanen for den første olie fra området vil ikke blive påvirket.

5 Synes om

Kan du oversætte, hvad det betyder? Tilsyneladende en ret god ting.

4 Synes om

Boringen er startet som planlagt. Den første boring er et meget vigtigt testhul, der, hvis det lykkes, vil tilføje en betydelig mængde til reserverne.

Den estimerede boretid er 30 dage, efterfulgt af en periode med fortolkning af resultaterne. Resultaterne skulle foreligge i løbet af maj.

Det næste skridt er at bore yderligere en produktionsbrønd på det eksisterende Tortue-felt, som planlagt.

Derefter skal der bores endnu et testhul på Hibiscus, og hvis der blev fundet olie i det første hul, bores der yderligere 1-2 testhuller baseret på resultaterne.

8 Synes om

Nyhedsstrømmen er uafbrudt, og i det mindste indtil videre med en positiv stemning:

Sydafrikas blok 2B har opnået farm-in-godkendelser, og arbejdet vil nu skride fremad. I slutningen af året bores en appraisal-brønd i nærheden af den reserve, der blev opdaget i 1988. Jagten på borerigge begynder med det samme.

Panoros andel er 12,5%

Om blok 2B:
Blok 2B er beliggende i Orange-bassinet og dækker 3.062 kvadratkilometer ud for Sydafrikas vestkyst 300 kilometer nord for Cape Town med vanddybder fra 50 til 200 meter. Olie blev opdaget og testet af Soekor i A-J1-boringen, der blev boret i 1988. Tykke reservoirsandsten blev fundet mellem 2.985 meter og 3.350 meter. Brønden blev testet og strømmede 191 tønder olie om dagen af 36 graders API-olie fra et 10 meter sandstensinterval på omkring 3.250 meter. Betydelig prospektivitet er identificeret over hele A-J-gravområdet ved hjælp af 686 kvadratkilometer 3D-seismiske data fra 2013. Blok 2B indeholder A-J-graven, et typisk riftbassin, der ligner andre, hvor store olieforekomster er blevet opdaget i Afrika. Ved hjælp af nyere 3D-seismiske data er der identificeret et betydeligt upside-potentiale i seks prospektområder på dybder på op til 1.000 meter lavere end den oprindelige brønd. Den næste foreslåede efterforskningsbrønd, Gazania-1, vil blive boret ind i Gazania- og Namaqualand-prospekterne, der er identificeret på 3D-seismiske data.

https://www.panoroenergy.com/wp-content/themes/Avada/cision/releasesingledetail.html?releaseIdentifier=59622E1B50349444

Gazania vil rette sig mod et relativt lavrisiko riftbassin oliespil op-dip fra opdagelsen. IHS Markit fremhævede for nylig Gazania som en af de top wells med stor indflydelse, der forventes boret globalt i 2021.

8 Synes om

Årsrapporten skulle tilsyneladende udkomme den 30. april?

4 Synes om

Ja. Vi må se, om Finansavisen skriver en artikel om emnet. I hvert fald i februar og marts har udsigten været superbullish. Arctics kursmål er 27 NOK, og Pareto har sat det til 30 NOK.

6 Synes om

I morgen tidlig kommer årsrapporten for 2020. De officielle tal for Q4/20 mangler indtil videre. Måske vil årsrapporten afsløre en del af underværdien for markedet, og kursen vil få lidt liv.
Indtægterne fra Ækvatorialguinea er helt sikkert med i årsrapporten, men jeg ved ikke, hvordan Gabons 10% vil blive bogført, da det endnu ikke er godkendt.

Hvis vi så ser lidt på bonusdelen, så kom Sydafrika faktisk i mål, og der startes en udvikling af blokken med en prøveboring baseret på den oprindelige prøvehul og tolkningen af nye 3D-seismiske data.

Partneren Africa Energy har lavet en interessant præsentation, hvor de gennemgår den kommende boring og feltets forventede værdier. Resultaterne af den første boring er tilsyneladende afgørende. Videoen findes her:
https://ihsmarkit.com/Info/0421/africa-rocks.html

10 Synes om

BWE (operatør i Dussafussa) har offentliggjort en handelsopdatering for Q1.

Opex i Dussafussa var 23 USD, hvilket er lidt højt. Det konstateres også, at 1 million skyldes omkostninger relateret til coronavirus. Det ville betyde omkring 1 USD/BBL, men der er stadig 22 USD tilbage. Når huller fra Hibiscus tilføjes Adolo, vil det naturligvis sænke opex. Dette er under antagelse af, at der ikke findes olie i det hul, der nu bores fra Hibiscus.

Nettoindtjeningen i Q1 var 2380 bopd for Panoro, hvilket er under mine egne beregninger. Indtjeningen ser ud til at stagnere lidt. Vi må se, hvor meget indtjening der kan gendannes fra det sidste produktionshul, der snart skal bores.

4 Synes om

Bruttoproduktionen fra Tortue-feltet var i gennemsnit ca. 13.600 tønder olie om dagen i første kvartal af 2021
Den gennemsnitlige daglige produktion på ca. 13.500 tønder olie om dagen brutto for fjerde kvartal

Ja, det er efter min mening helt i tråd med produktionen :relieved_face: Opex (driftsomkostninger) løbsk er så en mere uheldig sag, og forhåbentlig er det kun et midlertidigt hikke forårsaget af corona. I disse virksomheder går tingene aldrig som i præsentationen, men heldigvis skyder olieprisen i vejret, og der er masser af spillerum.

2 Synes om

https://twitter.com/Tobias222225/status/1388018954690568192?s=19

Historie om Panoro. Jeg ejer ikke aktier i selskabet, men tænkte, at jeg ville dele det her, da jeg faldt over det.

5 Synes om

Q4/årsrapporten for sidste år er blevet offentliggjort.

Stadig ingen information om Salloum West boretilladelser.

https://www.panoroenergy.com/investors/financial-reports/

7 Synes om

Et par udpluk fra årsrapporten, især fra risikoafdelingen.

Der blev ikke nævnt noget om den førnævnte Salloum West efterforskningsboringstilladelse. Ansøgningen om tilladelse blev indsendt, så vidt jeg husker, i slutningen af 2019. Det er yderst ærgerligt, da Panoro er operatør med over 50% ejerandel her. Og med tilsyneladende lave omkostninger kunne en mulig produktion opnås. Efterforskningsboringen skal udføres også på grund af tilladelsen, før man kan gå ind i produktionsfasen.

I Tunesien er der en risiko for, at TPS-aktiverne mister deres tilladelser, før olien løber tør, hvis tilladelserne ikke fornyes.

PetroNors AJE-handel vil blive revurderet, hvis den ikke opnår godkendelse inden H1 2021. Der er i øvrigt også aftalt efterbetalinger til Panoro baseret på resultaterne, hvis vi bare kunne få den i mål.

Så lidt mere positivt. I sidste måned startede boringerne af operatøren på EG Block G. Formålet er at udføre efterforskningsboringer og produktionsboringer for at forsøge at forbedre udbyttet fra tørrende brønde. Seismiske undersøgelser er også udført, og resultaterne forventes i slutningen af året.

Der er nu gået 2 uger siden boringen af Dussafu startede, og resultaterne skal offentliggøres inden for 30 dage.

BWE’s (operatøren) aktie er steget hele 10% i dag. Kunne det skyldes en artikel i finansavisen ud over stigningen i olieprisen.

Gratis Google Translate-oversættelse af overskriften:

Muligt kæmpefund på trappen

Markedet er på vej op efter nyheder fra BW Energys olieboring ud for Gabons kyst. Virksomheden antyder en opdatering snart

Og en sætning citeret fra artiklen fra CFO’en, igen gennem oversætteren:

Du ved aldrig med sikkerhed, hvad der er under jorden, men det er sandsynligvis rimeligt sikkert, at vi vil finde olie. Spørgsmålet er mere, hvor meget vi finder, siger han.

6 Synes om

Lottokuponerne rammer ikke altid rigtigt :sob:

Hibiscus Extension Well Update

Onsdag den 5. maj 2021 20:00 CET

Oslo, 5. maj 2021 – Panoro Energy ASA (“Selskabet” eller “Panoro” med OSE Ticker: PEN) meddeler, at DHIBM-2 Hibiscus Extension-brønden ikke stødte på kulbrinter i det målrettede Gamba-reservoir.

Borr Norve jackup-riggen, der i øjeblikket borer DHIBM-2-brønden, har boret gennem den vigtigste målrettede Gamba-sandsten i en strukturelt høj position, men logningsresultater indikerer, at Gamba er vandmættet, og der er hidtil ikke fundet tegn på kulbrinter. Brønden vil blive boret og logget til en total dybde på 3.500 meter som planlagt. Riggen vil derefter flytte for at bore DTM-7H produktionsbrønden ved Tortue-feltet, efterfulgt af endnu en efterforskningsbrønd på Hibiscus North-udsigten. Data indsamlet fra DHIBM-2-brønden vil blive analyseret og integreret i den større Dussafu-model for yderligere at forfine det omfattende efterforskningsprospektinventar.

De eksisterende Hibiscus 2P bruttoudvindbare reserver på 46,1 MMbbls etableret af DHIBM-1-brønden og dens evaluerings-sidetrack, boret i 2019, forbliver upåvirkede og vil udgøre kernen i det kommende Hibiscus/Ruche-udviklingsprojekt. Planlægningen af denne næste fase forbliver på sporet.

John Hamilton, CEO, sagde: “Vi er naturligvis skuffede over resultatet af Hibiscus Extension-brønden, som i et succesfuldt tilfælde ville have gjort Hibiscus-området endnu større end den oprindelige opdagelse. Vi forbliver dog ekstremt sikre på det resterende efterforskningspotentiale i denne enorme blok. Planerne vender nu tilbage til fokus på produktionsvækst ved Tortue og den næste fase ved Hibiscus Ruche-felterne. Dussafu forbliver et meget værdifuldt, langsigtet aktiv, og vi ser frem til fortsat at bringe produktionen online og efterforske yderligere reserver.”

Det er dog godt, at olieprisen er høj, og vi stadig kan nyde en god pengestrøm :oil_drum: :chart_with_upwards_trend:

3 Synes om

Sådan gik det, den fine række af succesfulde boringer stoppede brat. Vi fortsætter med de gamle reserver og accepterer ydmygt den midlertidige kursnedgang.

Der var ingen kommentarer i BWEs meddelelse. Måske netop fordi de kom med en udtalelse til medierne for kun 2 dage siden.

Når denne boring er færdig, er det Tortue’s 7. og sidste produktionsbrønds tur. Når den er boret, vil 6 og 7 blive tilsluttet produktionen. Derefter vender vi tilbage til Hibiscus.

7 Synes om

@urpokala fandt et webinar online, hvor Panoro også deltog.

https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20210519_7

Dette er måske den mest sexede PowerPoint-slide, jeg har set i år :heart_eyes: :heart_eyes: :heart_eyes:

15 Synes om