Jeg har fulgt Panoro Energys rejse i lang tid. Jeg anbefaler at læse et meget fortjenstfuldt indlæg fra brugernavnet Xrtainvestor på investeringsforummet. Det gennemgår begivenheder fra 2013 og diskuterer også de seneste begivenheder, som har fået mig til at øge min position.
Jeg vil forsøge at give lidt ekstra værdi til den artikel med et par tal for dem, der sætter pris på tal.
Jeg har været med siden tidernes morgen og har fulgt virksomhedens transformation og overlevelse med lidt held (læs nu det link). Bestyrelsen og CEO, der startede i 2015, har vist deres evne til at træffe de rigtige beslutninger. De har erfaring inden for olieindustrien og ejer aktier i virksomheden. I 2018 blev der indgået aftaler om felterne i Tunesien, og lige før corona i 2020 blev der aftalt et “farm-in” til Sydafrika, blok 2b.
Jeg øgede min beholdning under corona-dykket sidste forår, omkring 8 euro. Men bag dette lå mere en investering i sektoren end en forøgelse specifikt i Panoro. Panoro var et let valg inden for sektoren, da virksomheden var kendt på forhånd, og tilliden til ledelsen var solid, og virksomhedens gældssituation var velkontrolleret. De havde også hedget en del af produktionen (var det omkring ¼) til ca. 55 $/bbl. Dette blev oprindeligt beundret. Så kom pandemien, og den understregede, hvor fornuftigt og erfarent virksomheden drives.
Så til selve sagen, for omkring en måned siden blev der smidt en bombe. I sommeren 2020 blev der forhandlet handler, hvor olieprisen var omkring 40 $/bbl. Tullow Oil afstod 10% af sin andel i Dussafu-feltet, som de havde fået via “back in right”, og samtidig blev der indgået aftaler om to andre af Tullows afrikanske felter.
Aftalerne er indgået således, at når alle godkendelser er opnået, vil Panoro effektivt være i Tullows sted fra 1.7.2020. Dette forventes ifølge mine beregninger at give ca. 27 MUSD i yderligere indtægter i H2 2020. Panoro har endnu ikke offentliggjort årsrapporten for 2020 netop på grund af dette. Tallene vil ændre sig, når handlen får alle bekræftelser. Tullows generalforsamling gav sin godkendelse i sidste uge. Handlens værdi er 140 MUSD og 40 MUSD betinget senere, afhængigt af indtægter og oliepris. Finansieringen blev klaret ved at optage et lån på 90 MUSD og en rettet emission på 70 MUSD.
Fra 2020 trading statement (mens vi venter på årsrapporten) tal fra opkøb:
EDIT: Her er også et link til 2020 trading statement præsentationen og kun tallene, som blev offentliggjort i stedet for årsrapporten. Af en eller anden grund er dette ikke dukket op på siderne. Årsrapporten afventer faktisk bekræftelsen af handlen, så indtægterne fra 1.7. kan tælles som Panoros salg.
Denne slide fangede min interesse først, da jeg gennemgik virksomhedens opkøbspræsentation, især afsnittet om frit cash flow. I 2023 110 MUSD i kassen:
Seneste offentlige optræden fra fredag. En kort 15 minutters snak, som jeg opfordrer til at lytte til.
Kursen er nu omkring 20 NOK, dvs. ca. 2,3 USD. Kursmål fra marketscreener.com fra fire analytikere. Laveste 3,54 USD / 30 NOK, højeste 4,74 USD / 40 NOK, gennemsnit 3,85 USD / 33 NOK.
CEO har gentagne gange gentaget, at der er udbytteparathed i 2023. Nettogæld 86 MUSD.
Lad os derefter beregne P/E for 2021. Jeg vil forsøge at bruge forsigtige estimater, som virksomheden også plejer. 2 scenarier, Brent 60 USD og 50 USD.
(oliepris 60 USD - skat 20% - OPEX 17 USD) * 9000 bbl/d * 365 - CAPEX2021 43 MUSD / aktier 113 millioner = 0,52 USD / 4,5 NOK / aktie. Kursen har ligget omkring 20 NOK, P/E 4,5.
(oliepris 50 USD - skat 20% - OPEX 17 USD) * 9000 bbl/d * 365 - CAPEX2021 43 MUSD / aktier 113 millioner = 0,29 USD / 2,5 NOK / aktie. Kursen har ligget omkring 20 NOK, P/E 8.
For 2023 er den daglige produktion ifølge det nuværende skøn 12-13.000 bbl/d. Hertil kommer mulige lagerforøgelser eller yderligere fund, som kan løfte kursen. I Dussafu starter prøveboringer meget snart. Ifølge seismiske undersøgelser skulle det eksisterende Hibiscus-felt være betydeligt større end hidtil antaget.
Beregningsresultaterne viser risikoen her. Olieprisen er altafgørende. Panoro har dog et lavt OPEX. Hvis olieprisen falder tilbage til 40 USD, vil der stadig være overskud, men udbyttet vil helt sikkert blive sat på pause.
edit: link til 2020 trading statement præsentation er tilføjet.