Olieprisen er under et stærkt opadgående pres i de kommende uger. Jeg ville gerne have en idé om, hvilke produkter der ville være klogest at bruge til at tage en position på olieprisændringer, uden at omkostningerne æder af de potentielle afkast. Ordet er frit..
Beklager, at det går udenom dit spørgsmål, men efter at have fulgt weekendens nyheder kan man se, at UK/USA reagerer på Irans handlinger primært med politiske/økonomiske sanktioner.
Vestlige lande ved, at Iran har en fordel ved Hormuz, og at en militær konflikt ville ramme hele den vestlige verden hårdere end Iran.
Min egen konklusion på situationen er, at de nævnte sanktioner ikke længere er nok til at hæve olieprisen betydeligt opad, hvilket betyder, at man måske kan opnå små hurtige gevinster ved at handle omkring 60 USD/tønde. Jeg ville ikke forvente et “gigantisk opsving”, med mindre der opstår en større væbnet konflikt.
I min egen portefølje <5%: OP-Rusland (som naturligvis også indeholder meget andet end olieaktier), Exxon, Equinor. En forholdsvis stabil strategi i over 5 år.
Det bliver interessant at se, hvordan weekendens begivenheder på Aramco-raffinaderierne vil påvirke olieprisen. Nordnet har ubegrænsede turbo-certifikater på olie med en gearing på ca. 4-16. Heldigvis kan man ikke investere i dem før mandag kl. 9.15. For dem, der er bedre informeret, er der WTI-futures (CL) og Brent-futures (BB) på CME. Handel med dem starter mandag morgen kl. 1.
Ja, man har skullet holde fast i hatten på markedet, når man har redet med på olien. Får se, hvornår vi hører mere fra Aramco, så vi ved, ved hvilken station vi skal hoppe af.
Først om et par uger vil alvoren af angrebet på det saudiarabiske raffinaderi blive afsløret. Indtil da kan der være alle mulige spekulationer, alle har deres egne interesser. Aramco skal se stærkt ud, svært at såre osv. De 5% af Aramco er stadig ikke blevet børsnoteret.
Det bliver spændende at se, hvad olieshocket medfører. Slut på kartellet og en knockout-kamp? I det mindste i Rusland og USA er upstream-omkostningerne så høje, at en pris under 40 dollar ret hurtigt vil give udslæt i mange regeringsmødelokaler. Jeg ville ikke blive overrasket, hvis OPEC+ mødtes ved forhandlingsbordet allerede i denne måned – og Rusland mindre trodsigt end i sidste uge.
I min egen lille portefølje er der en meget tynd skive af et par upstream-selskaber. Fra begge skiver er der i dag blevet hugget omkring 26 % af med en økse.
Occidental Petroleum, som Warren Buffett investerede milliarder i, har skåret sit kvartalsudbytte ned fra 0,79$ → 0,11$ og sænket sine capex-udgifter fra 5,3 mia. -> 3,6 mia..
Tankerrederier stormer frem, men er der nogen, der ved, hvad der presser udbyttebetaleren KNOT Offshore Partners ned? Udbyttet er allerede over 16 % til disse priser. Jeg kan ikke se nogen anden grund til aktiens fald end generel panik…
Efter en hurtig vurdering er situationen for servicevirksomhederne i E&P-sektoren dyster. F.eks. er PGS faldet med ~80% siden slutningen af januar, ligesom BWO og Seadrill.
Jeg overvejer at investere i olie i den nærmeste fremtid. Direkte aktier eller fonde, og hvilke af dem? Shell og Exxon er i tankerne, men ville en fond give en lidt mere stabil tur?
Rusland var til en vis grad – i hvert fald i deres magtfulde udtalelser – forberedt på, at olieprisen ville falde til 30 dollars. Nu er Brent under 25 dollars. Måske begynder Rusland efterhånden at få lyst til at vende tilbage til forhandlingsbordet.
To russiske energipolitiske eksperters synspunkter vedrørende den igangværende oliekrig. Artiklens mangefacetterede fokus er på Rusland; Saudi-Arabiens og USA’s positionering på markedet berøres kun kort. Inde i artiklen finder du også et link til en podcast, der dissekerer Nord Stream 2-gasledningen, og som også fremhæver Fortums og dermed den finske stats “miljøpolitiske” interesse i forhold til ledningen.
At investere i olieselskaber er også en investering i den underliggende råvare; priserne og indtjeningen for råvarevirksomheder afhænger stærkt af prisen på den pågældende råvare. Man kunne forestille sig, at hvis man køber et olieselskab nu, så tager man stilling til, at olieprisen vil stige. På den anden side er olieselskabernes værdiansættelser også faldet på grund af energiformens upopularitet. Lyder det som en købsmulighed? Jeg har tilføjet Lundin Petroleum og Aker BP til min overvågningsliste, men har endnu ikke haft tid til at sætte mig ind i nogen af dem. Jeg bør også sætte mig ind i de generelle markedsudsigter for branchen og forsøge at vurdere olieprisudviklingen.
Jeg opdagede lige, at der i går var overført et beskedent beløb i udbytte fra selskabet Lundin Energy til min konto. Det er rart, selvom jeg ikke vidste, at jeg ejede aktier i det pågældende selskab; det ser ud til, at Lundin Petroleum uden min viden har skiftet navn. Er der tale om ren kosmetik, eller er der tale om en virksomhedsstruktur eller lignende?