Köp: Återkomst till Sampo. Kanske hellre tråkig förmögenhetsuppbyggnad den här gången än intressanta förluster.
Förra Sampo-resan:
Sampo-köp från coronadippen, försäljning med rimlig vinst, vinsterna till en handfull vinstgivande affärer i en handfull bolag, till sist pengarna i två ”utmärkta” objekt. Värdet på dessa två i dag är -100 % och -50 %. Nåväl, -50 % kan vara 20x i framtiden. I en alternativ dimension skulle man ha bra buntar med Sampo och Mandatum
Aktiesparkontots (OST) första köp: Fondia @ 5,30 EUR.
Enligt min mening finns det en tydlig potential för resultatförbättring i bolaget om marknaden piggnar till och juristernas debiteringsgrad kan höjas. Det svenska dotterbolaget har också fått en ny VD som utifrån sitt CV verkar vara ett kompetent val, och som förhoppningsvis kan vända den svenska omsättningen tillbaka till tillväxt. En vändning har visserligen väntats på även tidigare, så ytterligare bevis krävs. Värderingen är ganska neutral även med nuvarande resultat, så risk/avkastningsförhållandet verkar bra.
Hoppade på Revenio-tåget här också. Juhas pratstund med VD:n övertygade mig om att det fortfarande finns efterfrågan på produkterna. Värderingen har också sjunkit till en lagom nivå där man kan plocka upp poster.
En liten bevaknings- och startposition tagen idag efter en ”helt OK” rapport. Capgemini SA.
Den här har jag spanat på ett tag nu när den har fallit stadigt och obevekligt. Den sjunker väl i takt med det övriga mjukvaruraset och i övrigt helt enligt fysikens lagar när skiten rinner nedåt.
Precis som för finländska Etteplan är skotten i den här bössan laddade för tillväxt inom AI-sidan. Skulderna är nu helt jävla enorma och en stor omstrukturering är på gång, så det här kan i slutändan passa in riktigt bra i min rödtonade portfölj.
Även om en del av omsättningstillväxten berodde på förvärv var hela 2025 års omsättning ganska ordinärt svag (+1,7 %), men tillväxten i Q4 var redan 10,6 %, vilket enligt vissa analytiker tyder på en återhämtning i efterfrågan eller förvanskning av siffrorna (…det sistnämnda var mitt eget tillägg).
“Generative and agentic AI accounted for over 10% of Group bookings in Q4.”
Vilket var ett rejält hopp sedan senast. Det är på grund av den här AI-upsiden jag är med, och enligt min mening är värderingsnivåerna redan ganska lockande.
In i den långa portföljen, precis som alla mina aktieval hittills.
Sålde resten av mina Tokmanni för 8,36 €. En liten spekulativ position som nu gav lite klirr i kassan efter drygt en månads innehav. För liten kiosk, föredrar större för att inte ”fastna” så lätt (har tillräckligt med erfarenhet).
Minskat Huhtamäki med 1/3. Enligt min mening var dagens klena kursreaktion en följd av beskedet om höjd utdelning. Själv gillar jag inte när utdelningen eller återköpen går i en annan riktning än resultatet, så jag såg det här som ett bra tillfälle att minska vid priset 31,12 euro. Jag är ändå optimistisk om att nedgången i resultat och omsättning stannar av redan i år. Så jag säljer inte av helt än i alla fall.
De sålda aktierna gav en avkastning på cirka 10 % och gör att man kan frigöra mer kassa om möjligheter dyker upp.
Jag ökade i Sanoma. Jag är inte säker på om det här är en fallande kniv eller ett turnaround-bolag, tiden får utvisa. Analytikern föreslår åtminstone köp och det är en bit kvar till riktkursen. Bolagets guidance är lovande.
Tanken är att öka successivt, men om modellportföljen köper denna så säljer jag direkt.
Microsoft exit. Nu har man visst blivit en trader! MSFT stannade i portföljen i kanske en veckas tid. Inget har (överraskning) förändrats i bolaget under den här tiden, försäljningen beror enbart på behovet av kontanter. Bolaget intresserar mig inte i sig, utan jag såg det främst som en bra parkeringsplats för pengarna som också har långsiktig potential. Jag var också beredd att öka positionen, men det ser ut som att SaaSmageddon är över för den här gången. Jag blev några euro rikare, mäklaren mer. Samhällsekonomin tackar!
Kassan skulle egentligen ha varit slut och jag väntade på utdelningar, men jag fick ändå fram fler spelmarker och köpte mer Optomed i morse för 2,95 €/st. Visst känns tisdagens delårsrapport lite sur, men kursreaktionen var också oproportionerligt kraftig. Jag var tvungen att nappa på det här erbjudandet.