Er det muligt at få top 5 beholdninger? Hvorfra kommer størstedelen af puljen? ETF eller aktier?
Hvis jeg for 5 år siden havde sat en million i f.eks. Nordea, ville det også have givet en ret pæn kurve med stigende udbytte. Eller på mange andre måder.
Har ‘kraterne’ ikke deres eget indeks og en tilsvarende ETF, som selvfølgelig lever med markedet, ligesom SP500, så det er en ret fornuftig sammenligning.
CION glæder til jul og udbetaler 0,05 USD i ekstraordinært udbytte ![]()
Top-10 over udbytter for 2024 er som følger:

Af disse er Nordea, EPR Properties, Ålandsbanken, Cibus, Kesko og Capman stadig i porteføljen. Efter alt at dømme vil næste års udbyttepulje komme fra en betydeligt bredere vifte af selskaber. Hesuli er så billig, at jeg har samlet lidt af hvert fra tilbudskurven.
Året skiftede, og udbytteindtægterne for 2024 er også klar. Min strategi er, med undtagelse af nogle få små afvigelser, at investere i stabile, store udbyttebetalende virksomheder. Jeg er ikke en så dygtig investor, at jeg kan finde børsens skjulte fremtidige perler og stigende stjerner. Denne valgte strategi har passet mig godt. Udbytterne har bragt en langsomt voksende og regelmæssig indkomststrøm.
Omkring en tredjedel af sidste års udbytter kom fra USA, og resten fra virksomheder noteret på Helsinki-børsen. Forårets generalforsamlinger er endnu ikke afholdt, så det er stadig svært at vurdere årets udbyttebeløb, men medmindre der kommer meget store udbyttebeskæringer på tværs af børsen, så burde beløbet i år igen være større end sidste år. Fra USA kommer udbytterne fra udbyttearistokrater, så jeg forventer, at den pulje vil vokse i år.
Her er udviklingen i udbytteindtægterne de seneste år. Udbyttestrømmen vokser ganske pænt.

Jeg har nu ca. 17-18 år til pension. Disse udbytter er beregnet til at give en regelmæssig ekstraindkomst ud over pensionen i sin tid. Så kan pengene bruges til rejser, nødvendige reparationer og lignende ‘pengehuller’. Selve kapitalen behøver ikke røres. Kapitalen overføres derefter til efterkommerne i sin tid.
Her er en beregning af finske virksomheders udbyttestrømme fra FennoPlussens X-konto, vedligeholdt af Juha Varis. ![]()
På Aktiesparerforbundets møde blev der talt om udbytte på et generelt plan:
Jeg orker ikke at stå i kø til bankens kundeservice (sidste uge tog det næsten en halv time at komme igennem med andre sager), så et hurtigt spørgsmål her. Hvorfor er det, at der ikke er blevet betalt kildeskat fra OP’s værdipapirkonto for udbytter betalt i år, mens det var tilfældet sidste år?
Ja, for mit vedkommende blev der i hvert fald trukket forskudsskat fra Kesko’s udbytte i dag som normalt.
Er der tale om udbytte fra et udenlandsk selskab eller en afkastandel el.lign.? For mig kom der sidste år fra en udbyttebetalende ETF i hvert fald uden forskudsskat.
Var det hos OP, at der ikke opkræves for små beløb (under 20€?)?
Gætteri, uden at vide hvor store udbytter der er tale om.
Dette holdt stik, da jeg tjekkede fra sidste år. Der er ikke trukket kildeskat for beløb under 20€. Tak, jeg lærte noget nyt igen, så denne dag var heller ikke spildt ![]()
Det er der nok hos alle indenlandske mæglere:
\u003e * Kildeskat tilbageholdes ikke, hvis udbyttet er højst 20 euro.
Nordnet tager også gerne fra de mindre.
Hvis den regnes som en indenlandsk mægler.
Jeg blev så ked af det, da Nordnet trak forskudsskat fra et Kesko-udbytte på under 20 euro ![]()
Er den afgørende faktor her dog, at antallet af aktier * årligt udbytte overstiger 20 euro?
Nej, det er per betaling. Der er jo ingen forskel i sidste ende.
Swedbank kom med regnskab i morges og samtidig en markant udbyttestigning fra 15,15 til 21,70 SKr per aktie.
Antti Järvenpääs interessante artikel om udbytte vil sandsynligvis interessere især i denne tråd. ![]()
Den forestående Q4’24-regnskabssæson bringer udbytte i fokus for investorerne igen, som det altid er tilfældet ved regnskabsafslutninger. På Helsinki-børsen har udbytte længe været fremtrædende, og deres betydning kan kun siges at være blevet yderligere understreget, da bjørnemarkedet fortsat raser på hjemmemarkedet.
Udgangspunktet for regnskabssæsonen er generelt stadig relativt afdæmpet, da den forventede opmuntring i den finske og europæiske økonomi endnu ikke er set. Ved at effektivisere og spare kan virksomheder forbedre deres resultater i et stykke tid, men disse tiltag fører ikke til bæredygtig indtægtsvækst.
I Markedsrådet talte vi om Hesulis udbyttevirksomheder. Artiklen kan læses på under et par minutter, men der er et videoklip på cirka 9 minutter inkluderet. ![]()
Indtil videre er artiklen i hvert fald ikke bag en betalingsmur.
I dag, hvor udbytter måske har fået et ry som lidt af en ‘boomer’-aktivitet, tog Sari Lounasmeri, CEO for Børsfonden, den 13. februar i Yles Pörssipuhetta-podcast på en fin måde stilling til fordel for udbytter! Udbytteafsnittet starter ved 1:07:42. Nedenfor er et automatisk transskriberet uddrag af talen.
P.S. Jeg har ikke rigtig kunnet beslutte mig for min holdning til udbytter. Jeg ser mine egne køb, investeringer og udbytter som lidt forskellige synspunkter, som hver har sin tid og plads. Selvfølgelig har f.eks. branchen også stor betydning.
Er det ligesom okay, at virksomheder udbetaler udbytter, eller burde de så investeres? Og der har jeg indtil videre en ret klar holdning, at jeg på samfundsniveau forstår, at vi kan tænke, at det ville være godt med flere investeringer og økonomisk vækst og så videre. Men når vi så ser på det som investor og ser på de enkelte virksomheder, så har vi desværre dårlige eksempler, hvor virksomheder har haft mange penge, og så har der været lidt pres for at finde et investeringsobjekt, og de har fundet på noget dumt, og pengene er tabt der…
… Hvis vi går tilbage i tiden, så please, kunne Fortum bare udbetale udbytterne til os, og vi aktionærer ville investere dem i mere fornuftige projekter.