Her er nogle generelle overvejelser til diskussionen. Jeg henvender mig ikke til nogen specifik tidligere debattør, så kære med-investor, læs ikke min tekst som en personlig fornærmelse. Jeg kommenterer på nogle af jeres interessante tanker, som jeg har læst ovenfor, og som har sat gang i mine egne overvejelser. Jeg kunne ønske mig, at du også kommenterede mere overordnet, i stedet for blot at pille en enkelt sætning ud og torpedere den. Ellers gør du det for nemt for dig selv og overser “skoven for bare træer” i budskabet. Men man har vel lov at håbe, kan jeg næsten høre nogle tænke allerede. 
Der er to sider af medaljen i denne diskussion. Skattesiden og siden med realiseret afkast. Med udbytter betaler du mere i skat og realiserer afkast. Ved aktietilbagekøb betaler du mindre i skat og realiserer sandsynligvis ikke afkastet. Hvis du realiserer, skal du sælge nok til, at f.eks. salgsomkostninger på 8 € ikke belaster salget for meget. Dette betyder igen, at positionen skal have en betydelig størrelse, for at salg svarende til udbyttet giver mening. De 8 € i omkostninger ved et salg på f.eks. 30 euro (3 % af 1000 €) er på et latterligt niveau + skal der stadig betales skat, hvis man er i plus. Selvfølgelig er mange her kunder i tjenester med et omkostningsloft på max 1 %, hvilket gør situationen bedre ved små salg.
Det handler om at tage et standpunkt, og konceptet om at have absolut ret er stort set umuligt. Eksempler som alles tidshorisont, alder, mål, mæglerens omkostningsniveau, risikovillighed, det aktuelle behov for mønter i lommen, evnen til skatteoptimering for at mindske skatten og ejerpræferencer – altså hvilken type forretning man vil eje – er forskellige. Man bør ikke påstå, at den ene måde at handle på er kategorisk korrekt eller bedre. Sagen er ikke så enkel. Er det ikke efterhånden blevet klart, at der altid findes et argument og et modargument, uanset hvilken påstand der fremsættes? Når man ændrer på disse investorparametre, åbner det samme point sig op på så mange forskellige måder, som diskussionen tydeligt har vist.
Det er teoretisk, at man ved at eje en større andel tjener mere på lang sigt. Fakta er derimod, at man bærer en større risiko. Hvis fabrikken brænder ned, eller lovgivningen ændres, eller 500 amerikanske kunder kommer til skade med produktet og anlægger milliardsøgsmål, så må man med en større ejerandel desværre også bære en større del af den realiserede risiko. Hvis alt går strygende, og firmaet køber 50 % af sine egne aktier tilbage i løbet af ejertiden, mens forretningen vokser som en i helvede, så får man med en større ejerandel lov at nyde dette afkast i højere grad. Forhåbentlig det sidstnævnte. Hvis/når det sker for nogle af os, så wow. 
Ved at satse på udbytte sikrer man sig penge i lommen. Det kan være mindre, men det kan også være mere. Det afhænger helt af, hvordan det går firmaet. Hvis to investorer kunne investere i det samme firma, så den ene fik sit afkast via aktietilbagekøb og den anden som udbytte, så ville man også her først over tid kunne sige, hvem der tilfældigvis klarede sig bedst denne gang. Det er ikke sådan, at det altid er den samme person af de to. Hvis udbytterne f.eks. geninvesteres andetsteds, og firmaet efter 5 år går konkurs som et lyn fra en klar himmel, så ville udbytte-fyren have tjent mere, hvis den anden ikke solgte, men blot lod det vokse. Køberen af egne aktier gav dengang bogstaveligt talt sit afkast til dem, der solgte aktierne, hvilket betyder, at de røg i en andens lomme. Hvis udbytterne geninvesteres helt ad helvede til, og man ovenikøbet mister skat, og dette fælles firma er det nye Tesla, så fremstår aktietilbagekøb som en genial strategi, så længe værdierne fra tilbagekøbene på et tidspunkt også realiseres til konkrete penge (hvis man overhovedet kan sige det om penge i dag, hehehe).
Jeg føler ikke, at det at modtage udbytte er en overførsel af penge fra min ene lomme til den anden, for i min optik kræver det for meget forenkling at forestille sig, at penge, der er bundet i en risikofyldt aktie, også er i min lomme. Jeg tænker snarere om udbyttet, at det er et lille guldæg fra den høne, der lægger dem. Det er ikke rent guld; det har en hvid skatteskal, men indeni glimter det. I lomme-metaforen er det også sket flere gange, at alle de penge, der oprindeligt blev lagt i den ene lomme, allerede er flyttet tilbage til den anden lomme, og man bliver ved med at flytte penge derfra til den anden lomme. Eller er der tale om en bundløs tryllelomme 
Jeg ejer betydelige andele i f.eks. BRK og OMXH25. Der strømmer skam udbytte ind i begge på en ret skatteeffektiv måde. Jeg er dog ikke 100 % vægtet i udbytteaktier, selvom jeg konstant sværmer for dem. Alligevel kan jeg rigtig, rigtig godt lide mine udbytteaktier, og jeg øger hver måned min PADI, som jeg beregner som udbytte for de kommende 12 måneder. Den vokser hver eneste måned. En lønforhøjelse hver måned. Corona og kriser – hver måned mere end den forrige. Den årlige vækstrate for udbytter på meeeget lang sigt er solidt tocifret. Den årlige vækstrate for udbytter de sidste fem år er endnu højere. Rentes rente, vel sagtens. Jeg er helt tryg ved den vej, jeg har valgt. Jeg tåler fint, at nogen fortæller mig, at jeg ikke ved, hvad jeg laver, og at jeg hele tiden tænker forkert og ikke kan regne, selvom jeg er højtuddannet. Det bliver dog lidt personligt. Hver eneste voksende bunke mønter, der ruller ind på kontoen, dæmper mærkbart de kritiske røster, der hvisker i øret.
Det handler om at tage et standpunkt. Lad os forsøge at værdsætte forskellige synspunkter uden at nedgøre dem. Diversificer også du i forskellige synspunkter, så bliver du endnu mere sikkert velhavende. Så må vi se til sidst, hvilke af de anvendte synspunkter der fungerede bedst på denne ensrettede investeringsrejse gennem tiden.