Jeg mener, at du her i mange punkter kommenterer på ting, som der ikke er den store uenighed om. Altså, hvis vi sammenligner A. at modtage udbytte og bruge det på andet end den samme aktie, og det at B. aktionæren ved aktietilbagekøb ikke sælger, så taler vi om to helt forskellige ting, som det efter min mening ikke giver meget mening at sammenligne, og jeg mener ikke, at der har været den store debat om dette. I det første tilfælde ændrer aktievægten i denne aktie sig ikke, i det sidstnævnte vokser den, hvilket betyder, at porteføljeallokeringen ændrer sig. Og du har fuldstændig ret i, at hvis to investorers vægtning i forhold til en bestemt aktie er helt forskellig, så vil kun fremtiden vise, hvem der klarede sig bedst.
Den tidligere ophedede diskussion handlede om, hvilken form for overskudsudlodning der er bedst, HVIS man beholder den samme aktievægt i begge tilfælde. Altså enten indløser man udlodningen, eller også indløser man den ikke, men øger i stedet aktievægten, og sammenligner dette med to forskellige udlodningsmetoder. Så kan man lave en helt klar sammenligning af, hvor der betales mest i skat under visse forudsætninger. Her har f.eks. firmaets fremtidige udvikling ingen betydning. Kun udlodningsmetoden. (Og omkostninger, og om man kan sælge brøkdele af aktier, og om man bruger et aktiedepot (AOT)).
Efter min mening er det største problem, at overraskende mange ikke forstår og ikke kan beregne den forskel i beskatningen – selv efter at have set, hvordan det beregnes. I stedet forestiller de sig, at fordi 25,5 % < 30 %, så ville udbytte blive billigere. Eller de forestiller sig, at udbytte er ekstra penge, der dukker op ud af den blå luft. Hvilket altså ikke passer af grunde, der er gennemgået N gange med beregninger. Jeg synes, at denne misforståelse er et ret betydeligt problem, og jeg har tænkt mig at gribe ind over for det, hver gang jeg falder over sådan en kommentar. Det skal man heller ikke tage som en personlig fornærmelse ![]()
Og alle må selvfølgelig gøre, hvad de vil, og investere i det, de har lyst til, som det også er blevet konstateret mange gange. Hvis nogen kan lide udbytte, så er det bare at få nogle udbytteaktier i porteføljen! Denne diskussion handler bare om, at så mange som muligt træffer et kvalificeret valg baseret på fakta.
Jeg bliver dog nødt til at præcisere, at dette er en vildledende kommentar. På et principielt plan sikrer en investor sig penge i lommen på præcis samme måde ved aktietilbagekøb, når man hvert år sælger et beløb svarende til udlodningen. Det er så en smagssag, om et par klik er for besværligt eller ej, og der er ikke ét rigtigt svar på det.