Jag hittade ingen diskussion om detta ämne, så jag startar en här.
Under åren har jag samlat på mig Microsoft-aktier i USA hos Morgan Stanley via Stock Award Plan.
Nu när denna Employee Stock Purchase Plan (ESPP) har avslutats, är min avsikt att flytta (och specifikt flytta, inte sälja) alla dessa ackumulerade aktier till Finland, till exempel till Nordnet, där jag redan har en aktiesparkonto (OST).
Kan ni ge mig tips om hur detta bör hanteras på ett så kallat förnuftigt sätt, och är det ens möjligt utan skattekonsekvenser? Och naturligtvis bör denna överföring ske så kostnadseffektivt och skattemässigt förnuftigt som möjligt.
Du kan bara överföra pengar till ett aktiesparkonto (OST), så du kan åtminstone inte överföra aktier dit. @Johannes_Sippola borde den här frågan höra hemma i en diskussion med mäklare?
3 gillningar
Javisst. Men det finns ju redan Fråga & svara -tråden om investeringar och Diskussion om mäklare trådar, så kunde den här inte ha hittat sin plats i någon av de befintliga trådarna? Och du ställde redan den här frågan på Sijoitustieto, fick du inget svar där? Nordnets kundtjänst finns också, där de svarar på sådana allmänna och tekniska frågor som en del av sitt arbete. Behöver man plåga forumfolket med sådana frågor genom att öppna en hel tråd?
”Jag hittade ingen diskussion om detta ämne, så jag startar en här.” Tja, tja, det här är inget diskussionsämne, utan en enskild fråga som kan ställas i en befintlig tråd. Går inte vidare.
4 gillningar
Jag har följt Inderes i många olika former i åratal och nu frågade jag exceptionellt något som jag anser vara väldigt viktigt för mig (det var nog mitt andra inlägg någonsin på detta forum).
Jag är ledsen för det misstag jag gjorde och jag beklagar att ni upplevde det som en så allvarlig sak. Till och med som mobbning av forummedlemmar.
Det vore förmodligen önskvärt att hela tråden jag startade tas bort, och jag kommer hädanefter att noggrant se till att jag inte skriver eller frågar något här på forumet.
Det är synd, men jag klarar av konsekvenserna av mina självförvållade misstag.
2 gillningar
Du skulle kunna börja härifrån:
Man kan inte överföra aktier till ett investeringssparkonto (OST), så du behöver också ett aktiesparkonto (AOT). Kostnader kan uppstå hos båda bankerna, men förmodligen mindre än att sälja och köpa igen. Problemet kan dock vara att aktierna finns i USA.
1 gillning
@Viikesne
Kanske är feedbacken till den som startade tråden lite överdriven. Frågan behöver förstås inte en egen tråd, men man behöver inte håna andra på det sättet, utan snarare hänvisa dem till rätt plats.
Jag skulle själv kontakta banken/mäklaren dit jag vill flytta aktierna och fråga dem hur man gör? Man kan ju fråga från ett par olika banker för att få en bättre uppfattning om processen.
Inderes har varit ett vänligt och sakligt forum. Låt oss behålla det så och välkomna även tystare deltagare!
4 gillningar
Ja, ursäkta, jag var kanske lite för aggressiv. Det irriterade mig bara när samma fråga från samma person dyker upp som en egen tråd på olika forum
Jag tänkte bara, borde man tänka, tänk om alla gjorde likadant, det vill säga startade en ny tråd varje gång för varje fråga. Det skulle inte bli något av det. Jag kunde förstås ha uttryckt mig vänligare. Men ja, det är ingen allvarlig sak detta…
4 gillningar
Vi fortsätter i “fråga”-tråden, jag stänger den här. 
1 gillning