Uttag och beskattning av aktiesparkkonto hos Nordnet

Jag frågade samma sak på Shareville, men jag lägger det här också, ifall det finns kunniga personer här.

En knepig fråga alltså om beskattningen av ASK (Aktiesparkonto) / det insättningsbara beloppet, eftersom jag inte får ett vettigt svar från Nordnets kundtjänst.

Låt oss ta en situation där ditt aktiesparkonto (ASK) initialt är tomt och du först sätter in 10 000 euro på kontot och köper aktier för 8000 euro (inkl. transaktionskostnader). Kvar finns alltså 2000 euro i kontanter. Aktierna stiger med till exempel 20 % på en vecka och du bestämmer dig då för att du behöver de återstående 2000 euro för något annat än att köpa aktier med stigande kurser. Du behåller alltså aktierna i portföljen och säljer dem inte. Du bestämmer dig dock för att överföra de återstående 2000 euro på kontot tillbaka till VP-kontot (Värdepapperskonto) och tar ut dem därifrån till ditt eget konto. Vad händer enligt er vid detta uttag? Betalar du skatt för något? Hur mycket pengar kan du fortfarande sätta in på ASK efter detta? Enligt min egen uppfattning borde svaret vara att ingen skatt tas ut, eftersom du bara överför oinvesterade kontanter tillbaka till ett annat konto. Och på ASK borde du fortfarande kunna investera 42 000 euro. Eller har jag missförstått något här?

Jag har själv en liknande situation med mitt ASK, där jag i början flyttade lite kontanter mellan ASK och VP-kontot. Jag gjorde ungefär så här:

6.3.2020: Första insättningen till ASK 7000 euro
6.3.2020: Jag köpte Citycon och Wärtsilä så att 33,50 euro blev kvar på kontot
9.3.2020: Ny insättning 5000 euro. Alltså kontots saldo 5 033,50 euro
9.3.2020: Jag köpte Nordea och Fortum för totalt 4175,1 euro (inkl. transaktionskostnader), så kontots saldo blev 858,4 euro.
9.3.2020: Samma dag bestämde jag mig för att överföra 850 euro tillbaka till VP-kontot, eftersom det fanns så mycket att köpa på den sidan att jag behövde varje euro där. ASK fick ett saldo på 8,40 euro. Detta uttag hade Nordnet dock automatiskt delat i två: -847.52 EUR (typ: UTTAG ASK.) och -2.48 EUR (typ: UTTAG, utan ASK-märkning)
11.3.2020: Jag lyckades överföra mer pengar från mitt brukskonto till VP-kontot och överförde sedan pengar därifrån till ASK, 1750 euro, saldo 1758,40. Jag köpte samtidigt Fortum så att ASK:s saldo blev 31,15 euro.
11.3.2020 - 12.3.2020: Jag lyckades igen skrapa ihop mer pengar från andra konton till VP-kontot och gjorde ytterligare insättningar till ASK för 12 000 euro och köpte lite av varje där, så att saldot efter köpen var 1082,35 euro.
13.3.2020: Jag tog igen ut 1000 euro från ASK, eftersom jag behövde det för köp på VP-kontot när börsrean fortsatte. Detta uttag delade Nordnet inte i två som det föregående.
13.3.2020 - resten av året: Jag gjorde bara insättningar och köp, de första utdelningarna kom in i portföljen först den 30.3.2020.

Jag räknade ut att jag har gjort insättningar från VP-kontot till ASK under år 2020 för totalt 42 250 euro och gjort uttag från ASK tillbaka till VP-kontot för 1850 euro. Alla uttag gjorde jag i början av året innan några utdelningar kom in i portföljen och det fanns inga försäljningar i portföljen. Så om jag drar bort uttagen har jag satt in 40 400 euro i kontanter på ASK.

När gränsen för ASK är 50 000 euro, borde det alltså enligt min egen beräkning rymmas ytterligare 9600 euro på kontot, men Nordnets system hävdar “Du kan fortfarande sätta in på kontot: 9597.52 EUR”. Alltså är det en avvikelse på 2,48 euro där. Enligt Nordnet kan jag alltså aldrig sätta in 50 000 euro på kontot, det vill säga jag får aldrig avkastning på de saknade 2,48 euro. Jag orkar i och för sig inte klaga på de där två euro, men som programmerare är detta intressant då jag anser att det är en bugg där men Nordnet verkar inte bry sig. Den där avvikelsen på 2,48 euro passar precis med det delade uttaget den 9.3.2020. Det kan förstås också vara möjligt att jag har missförstått beskattningen/uttagen från ASK helt och hållet…

När jag frågade om detta fick jag bara ett sådant generiskt svar från Nordnets kundtjänst, som jag själv inte riktigt förstod:

\u003e Observera att även värdeökning betraktas som skattepliktig inkomst på ett aktiesparkonto:
\u003e
\u003e För beskattningen av avkastningen spelar det ingen roll varifrån avkastningen har uppstått (utdelning, ränta, värdeökning på investeringsobjekt, valutakursvinst på ett konto i annan valuta än euro) och i vilken ordning. Således är till exempel, utöver realiserade kapitalvinster från aktier, även orealiserad värdeökning på aktier som förvärvats till kontot en avkastning på aktiesparkontot när medel tas ut från kontot.
\u003e
\u003e Osakesäästötilin verotus | Nordnet

1 gillning

Nu när jag läste skattereglerna på nätet verkar det som om orealiserad värdeökning räknas med när man tar ut pengar. Min bästa gissning är att när jag tog ut pengar den 9 mars 2020 var portföljen med tur lite på plus. Och när jag gjorde ett nytt uttag den 13 mars 2020 var portföljen på minus: detta förklarar varför det andra uttaget ser annorlunda ut i transaktionerna än det första. Men det som gör det förvirrande är att jag inte kan se någon skattepliktig vinst på mitt Investeringssparkonto (OST) någonstans i Nordnet (t.ex. från 9A-rapporten).

1 gillning

Baserat på ditt exempel har du missförstått. Med ett ISK (Investeringssparkonto) tittar man alltid på kontots totala utveckling, och om det är positivt betraktas en del av varje uttag som vinst, och du kan bara återföra kapitalandelen till kontot. Därför försöker jag säga till folk att inte ta ut pengar som satts in på ett ISK om de vill maximera skattefördelarna.

I ditt exempel växer ett konto på 10 000 € till 11 600 €. Om du tar ut 2 000 € från det, är 276 € vinst och 1 724 € eget kapital. Du betalar alltså 83 € i skatt och kan i framtiden bara sätta in 41 724 € på kontot. Det vill säga de saknade 40 000 € och den 1 724 € kapitalandelen.

Jag orkar inte räkna ut den exakta situationen för ditt konto med mobilen, och som programmerare kan du säkert göra det själv när du förstår logiken.

Edit: För att beräkna den exakta situationen för ditt ISK-konto skulle man behöva ta reda på portföljens värde på uttagsdagarna, så det blir ganska komplicerat.

Det förvånar mig inte om Nordnet inte kan informera om skatter relaterade till ISK-uttag i sina rapporter – det är också en ny sak för dem, och de har förmodligen glömt att vissa även tar ut pengar därifrån.

9 gillningar

Du betalar skatt i proportion till vinsten och kapitalet på ditt aktiesparkonto (OST). Om du till exempel har satt in 10 000 euro och det har vuxit till 15 000 euro, beskattas en tredjedel av valfritt belopp du tar ut som vinst. Detta beror på att aktiesparkontot hade 10 000 euro i kapital och 5 000 euro i vinst.

Ett aktiesparkonto är som en kycklingsoppa som inte kan småätas. Det finns alltid en proportionell mängd kyckling och buljong i soppan.

Det är bäst att fråga skattemyndigheterna om skatter. Deras webbplats har färdiga exempel för dig.

8 gillningar

Jag måste alltså ha missförstått beskattningen av uttag. Tack för dessa förtydliganden!

Men det som är speciellt intressant är att mitt uttag på 850 euro från ett aktiesparkonto (då portföljen tydligen var lite på plus) överfördes som det var till ett värdeandelskonto. Alltså gjordes inget källskatteavdrag. Borde inte källskatt dras från detta om det genererat vinst? Enligt skattemyndigheten borde Nordnet förstås göra detta avdrag:

När du tar ut medel från ett aktiesparkonto delas medlen upp i avkastning och kapital. Avkastningen är skattepliktig inkomst, kapitalet är skattefritt. Banken eller annan tjänsteleverantör beräknar avkastningen åt dig och drar av källskatt, som är 30 % av avkastningen.

Kan någon annan Nordnet-användare bekräfta om du har tagit ut pengar från ett vinstgivande aktiesparkonto, om källskatt har dragits från det.

Jag bekräftar detta. Här syns raderna från transaktioner och beräkningar som genererats från ett uttag.
Vinsterna finns under “nosto” (uttag) och skatterna på dem är “pääomatulovero ost” (kapitalinkomstskatt aktiesparkonto). Mitt eget uttagna kapital är “Nosto OST” (uttag aktiesparkonto).

1 gillning

Det ser väldigt likt ut mitt eget konto, med den skillnaden att “kapitalinkomstskatt köp” saknas helt hos mig. Buggen hittades alltså eftersom ingen skatt har tagits ut på mitt uttag. Jag orkar inte klaga på detta om jag av misstag lyckats undvika några euros skatter :grin: Jag skulle gissa att insättningarna, köpen och uttaget som skedde samma dag, den 9 mars 2020, har rört till denna beräkning på något sätt.

Eller handlar det om att källskatt under ett visst belopp inte dras? Jag förstod att det i ditt fall rörde sig om några euro. Det kan förstås vara en bugg hos Nordnet. Det vore inte första gången.

Jag skulle gissa att det syns i deklarationen, det vill säga att du bara fick skjuta upp skattebetalningen något.

3 gillningar

Alltså, kommer banken att dra av kapitalvinstskatten vid uttag?

Och på vilken grund?

Ganska dumt. Även om man tar ut en miljon i vinst så uppstår ingen vinst under skatteåret om man har förluster någon annanstans

1 gillning

Innehålla. Skatteverket har i sin visdom bestämt detta. Förskottsinnehållningar under 20 euro innehålls inte, vilket kan vara fallet med @elakkeelle35v:s uttag på 850 euro. Dessutom, enligt Skatteverket, används föregående dags slutkurser för aktierna vid fastställande av marknadsvärdet vid uttagstillfället. https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/81118/osakes%C3%A4%C3%A4st%C3%B6tilin-verotus/#6-osakes%C3%A4%C3%A4st%C3%B6tilill%C3%A4-olevien-varojen-nostamisen-verotus

4 gillningar

Eli en aktiesparkontot (OSAKET) lönar sig inte att realisera om det inte är ett lönsamt år.

1 gillning

Det är tidsmässigt precis i slutet av året, när den slutliga beskattningen är så nära som möjligt.

1 gillning

Tja, gränsen för källskatt på 20 euro förklarar detta för min del. Det finns ingen bugg där alls, jag har misstänkt Nordnet i onödan. Men jag måste undra varför en sådan gräns på 20 euro har införts. Numera när beskattningen sker helt automatiskt spelar det förmodligen ingen roll för IT-systemen om skatten är 1 cent eller 1000 euro. Sådana här gränser komplicerar bara aktiesparkontot (OST) i onödan.

1 gillning

Det verkar dessutom helt i onödan komplicerat, men skatteverket gör vad skatteverket gör. Jag blir inte alls förvånad om kundtjänsten inte kan svara på dessa frågor.

Ja, jag vet inte vilken typ av personer Nordnet anställer till kundtjänst. Förmodligen studenter och nyutexaminerade. Jag har till och med sökt ett par gånger när jag varit intresserad av att byta bransch och jag skulle säga att jag skulle klara av jobbet. Jag har haft investeringar sedan barndomen och har förvaltat dem själv i nästan tjugo år.

De har aldrig ens kallat mig till intervju. Har min löneförväntan varit för hög eller har ansökan haft något annat fel?

1 gillning

Gränsen på 20 euro för förskottsinnehållning på aktiesparkontot (OST) baseras tydligen på en förordning som fanns redan innan aktiesparkontot, nämligen “Förordning om förskottsuppbörd”: Ennakkoperintäasetus | 1124/1996 | Lainsäädäntö | Finlex

Tillfällig och ringa prestation
Förkapitalinkomst ska förskottsinnehållning inte göras om beloppet är högst 20 euro. Förskottsinnehållning ska inte heller göras, och arbetsgivarens sjukförsäkringsavgift ska inte betalas, om beloppet för en annan enskild, tillfällig prestation är högst 20 euro per kalendermånad.

Det framgår inte helt tydligt om gränsen är per gång eller per månad för uttag från aktiesparkontot. Jag började bara teoretiskt fundera på om det finns ett kryphål om man skulle ta ut pengar från aktiesparkontot varje enskild börsdag (250 dagar om året) under ett år så att man gör en vinst på precis under 20 euro, då skulle man ju kunna ta ut cirka 5000 euro i vinst (20 x 250) per år och ingen förskottsinnehållning skulle dras från något uttag. Man skulle vara galen om man orkade göra uttagen på det sättet, men man skulle “spara” cirka 1500 euro i förskottsinnehållning på det sättet. Men jag skulle tro att även om ingen förskottsinnehållning skulle dras, skulle det förmodligen ändå synas som vinst i beskattningen och man skulle få betala skatt på det senare.

1 gillning

En tillfällig och ringa prestation innebär att det inte finns något sådant kryphål i det här fallet som du nämner.

Endast om kontot hade oändligt med kapital. Skatt betalas endast på vinstdelen. Du kan inte bara ta ut vinster så procenten är alltid under 30.

Så det vore bäst att ta ut så mycket från aktiesparkontot (OST) en gång i månaden att vinstandelen är till exempel 19,99 euro, så man får det skattefritt? 12 månader x det är 240 euro/år = netto förmån av kapitalinkomstskatt/år. Fungerar det så?

Nej, vid beskattningen räknas allt ihop och skatten ska betalas på det.