Hej, kan någon berätta allmänt om man kan utnyttja vinst gjord på ett aktiesparkonto (OST) och därmed betald skatt mot förluster gjorda på ett värdeandelskonto (AOT)?
Det vill säga, om jag har varit tvungen att betala 1000e i skatt på försäljningar från ett OST och gjort 1000e i förlust på ett AOT, går dessa då snyggt ihop till ±0e i den slutliga beskattningen? Kräver detta att man avslutar OST-kontot, eller kan man lämna det så att säga på noll i väntan på nya äventyr?
Försäljningar och köp inom ett ASK (aktiesparkonto) medför inga skattekonsekvenser. Du har inte behövt betala någon skatt på försäljningar inom ASK.
Om du tar ut pengar räknas en del av det som vinst (obs, även orealiserad vinst, det vill säga hela kontots värde beaktas, inte bara genomförda affärer inom det), vilket faktiskt är en potentiell stor mina. Antag att ASK var på sin topp i slutet av förra året och innehöll Harvia, Kamux och QT till fantastiska värden, och sedan sålde du lite av någon “evighets-surdeg” och tog ut pengarna. Du betalade skatt även på en del av de orealiserade vinsterna från “småspararnas hype-papper”, och den skatten är betald även om papperena i fråga senare åkte pulka ner till hälften.
Som en allmän regel: ASK är en stängd box. Det lämpar sig inte för att skyffla pengar fram och tillbaka. Sätt bara in pengar där som du tänker låta växa i årtionden inför pensionen, tills du en vacker dag sätter punkt och tar ut allt (och vid uttagstillfället betalar du då skatt på det).
Man håller inte på och krånglar med det varje år av skatteskäl, eftersom det är en stängd box. Det finns inga vinster att dra av kostnader eller förluster från, eftersom det är en stängd box. Använd ett VAK (värdeandelskonto) om du vill hålla på med sådant, då löper beskattningen kontinuerligt enligt realiserade vinster och förluster.
(Och av dessa skäl använder jag till exempel inte ASK själv, eftersom jag inte anser att min egen placeringshorisont är så lång (över 10 år) att det lönar sig, så jag vill inte “låsa in” pengarna där.)
Tack. Själv har jag använt aktiesparkontot (OST) för trading och det ligger nu fint på plus. Samtidigt har jag en beklagligt stor förlust på värdepapperskontot (AOT) och av riskhanteringsskäl skulle jag nu vilja kvitta dessa belopp skattemässigt. Det var alltså frågan, om det är möjligt?
Ja, det här borde lyckas. Uttag från ett vinstgivande aktiesparkonto är kapitalinkomst, och förluster på ett värdeandelskonto är i sin tur avdragsgilla från kapitalinkomster. Man får kanske använda miniräknaren lite för att få det att gå ihop, på grund av beräkningsreglerna för skatt på aktiesparkonton.
Tvärtom fungerar det däremot inte, då förluster på ett aktiesparkonto endast kan utnyttjas i beskattningen genom att man avslutar hela kontot.
Ja, men observera att du betalar skatt på hela aktiesparkontots vinst i förhållande till uttagets storlek, inte bara på realiserade vinster. Anta till exempel att 50k har satts in på ett aktiesparkonto, och du sedan har trejdat så skickligt att marknadsvärdet nu är 100k och du tar ut 10k. Hälften av detta är vinst som beskattas. Det spelar ingen roll om du faktiskt bara har sålt med vinst för en tusing. Vid uttag från ett aktiesparkonto betalar man alltså skatt även på orealiserade vinster. Därför lämpar det sig väldigt dåligt för att flytta pengar in och ut.
Förluster på ett värdeandelskonto kan även dras av under kommande år, jag tror gränsen var 5 år eller vad den nu var.
@Jarnis Om jag gör förlust på mitt värdeandelskonto (AOT) i år, kommer skatteförvaltningen ihåg att automatiskt beakta det som ett avdrag från nästa års kapitalinkomster? Eller måste man komma ihåg att kräva det själv?
Vårens skattedeklaration var den första för mig som innehöll kapitalinkomster från aktier. Nordea hade smidigt lämnat uppgifterna till skatteförvaltningen. Endast vid börsintroduktioner (IPO) behövde man uppge anskaffningsutgiften.
Har frågat detta många gånger på olika ställen och får alltid olika svar, så nu när vi talar om skatter: om man avslutar ett aktiesparkonto, hur länge kan man dra av förlusterna? Jag antar att de ändå endast kan dras av från överlåtelsevinster, och om det inte finns några sådana, hur länge kvarstår de som avdragsgilla?
Jag kan inte svara säkert på det föregående meddelandet, men jag kom att tänka på om man även får dra av den expeditionsavgift på 50 € i beskattningen som uppstår vid avslutande av ett aktiesparkonto, t.ex. hos Nordnet?
@Puuhoyla2 :
Googles första sökresultat på sökordet “osakesäästötili tappio”:
Inte någon särskilt lång text, men under punkten “Hur fungerar ett aktiesparkonto?” hittas följande mening i fetstil:
Om ditt aktiesparkonto går med förlust, kan du dra av förlusten från dina kapitalinkomster endast det år då du avslutar aktiesparkontot.
@Banker själv skulle jag inte ta ut medel från aktiesparkontot ännu för att täcka förluster, för som nämnts betalar man skatt även på orealiserade vinster, vilket gör att man kan tvingas betala skatt på vinster som i verkligheten aldrig realiseras. Förluster på värdeandelskonton är dock avdragsgilla i T+5 år och de kan användas för att dra av till exempel hyres- eller dividendinkomster.
Att ta ut pengar från aktiesparkontot höjer enligt min mening risknivån, sänker den inte. Själv skulle jag använda det som en sista utväg. Att ta ut pengar försvagar också aktiesparkontot permanent, eftersom en del av de uttagna pengarna är vinst, vilket innebär att du inte kan sätta tillbaka det uttagna beloppet.
På grund av insättningstaket spelar avkastningen på kontot en extremt viktig roll för aktiesparkontots lönsamhet, när kapitalet kan växa effektivt.
@DarkRoast min avsikt är alltså att tömma hela pajatson och därmed realisera allt, och på så sätt betalar jag skatt endast på den realiserade vinsten. Jag ville bara få en bekräftelse gällande kvittningen av OST-vinster och AOT-förluster innan jag genomför uttagen.
Det är ju det som är grejen, när det å andra sidan har nämnts att det är avdragsgillt under tio år? Jag fattar inte hur en så väsentlig sak inte kan uttryckas tydligt.
“Till den del förlusten inte har dragits av från skattepliktiga kapitalinkomster under skatteåret, beaktas den vid fastställandet av en sådan förlust i kapitalinkomstslaget som avses i 60 § i ISL (Inkomstskattelagen).”
Hos Nordnet står det så här: “Om förlusten på ett aktiesparkonto inte kan dras av i sin helhet under avslutningsåret, beaktas förlusten vid fastställandet av förlusten i kapitalinkomstslaget. Förlusten i kapitalinkomstslaget dras av från kapitalinkomsterna under de följande 10 skatteåren i den takt som kapitalinkomst uppstår.”
Om ( ) aktiesparkontot ligger på minus, bör det inte vara några problem att ta ut pengarna och sedan föra tillbaka samma belopp, om man antar att aktiesparkontot var fullt insatt med 50 000 euro.
Hej, jag söker bekräftelse gällande skatteavdrag för aktiesparkonto (ASK). Jag har satt in cirka 30k på mitt ASK och det nuvarande värdet på investeringarna är ca 24,5k. Det vore väl förnuftigt att utnyttja förlusterna i beskattningen genom att avsluta aktiesparkontot i den nuvarande banken (Nordea) och öppna ett nytt hos Nordnet, där jag nu vill centrera all min placeringsverksamhet.
Ska jag gå tillväga i den här ordningen?
Försäljning av alla aktier på aktiesparkontot i Nordea.
Avslutande av aktiesparkontot i Nordea.
Öppnande av aktiesparkonto hos Nordnet och köra igång på nytt.
Går uppgifterna automatiskt till Skatteförvaltningen, och innebär denna operation konkret en skattefördel på 5,5k samt att aktiesparkontot i fortsättningen finns på ett mer önskvärt ställe? Förlusterna dras tydligen av från kapitalinkomsterna för år 2022 / följande år, och en vecka efter att aktiesparkontot har stängts kan det nya kontot öppnas. Har jag förstått det hela rätt och är det klokt att gå vidare så här? Tack för hjälpen.
Nej, för ingen bryr sig om vad du gör inne på aktiesparkontot. Det är bara uttag som räknas, då du betalar skatt på hela aktiesparkontots vinst i förhållande till uttaget.
Om man handlar flitigt på ett aktiesparkonto (ASK) men inte tar ut pengar, vilket innebär att ingen kapitalinkomst uppstår, får man ändå göra avdrag från kapitalinkomsten (arbetsrum, internet, dator, böcker etc.)?