Origin Materials (ORGN) - Bättre flaskkorkar?

Origin Materials, med huvudkontor i West Sacramento, är världens ledande företag inom koldioxidnegativa material.
Origins uppdrag är att möjliggöra världens övergång till hållbara material.
Under de senaste 10 åren har Origin utvecklat en plattform för att omvandla kol från billig, riklig, icke-livsmedelsbiomassa, såsom hållbara trärester, till användbara material samtidigt som de fångar in kol i processen.
Origins patenterade teknologiplattform kan bidra till att revolutionera ett brett utbud av slutprodukter, inklusive kläder, textilier, plast, förpackningar, bildelar, däck, mattor, leksaker och mycket mer, på en adresserbar marknad på cirka 1 biljon dollar.
Dessutom förväntas Origins teknologiplattform erbjuda stabil prissättning som till stor del är frikopplad från oljans leveranskedja, vilken är mer utsatt för instabilitet än leveranskedjor baserade på hållbara trärester. Origins patenterade drop-in-kärnteknologi, ekonomi och koldioxidavtryck stöder en växande lista över stora globala kunder och investerare.

  • Origin Materials, Inc. (Nasdaq: ORGN) blev nyligen ett publikt bolag genom en SPAC-fusion

  • Företaget tillverkar ett koldioxidnegativt plastalternativ för flaskor, kläder och asfalt

  • Origin meddelade nyligen att orderboken tredubblades under de senaste månaderna till 3,5 miljarder dollar

  • Nya partners inkluderar Ford Motor Company, Primaloft (arbetar med Nike, Adidas och LL Bean)

  • Origin lockade proffs från blue chip-energiföretagen ExxonMobil, BP Amoco

  • Företaget har tillräckligt med eget kapital för att uppnå lönsamhet, så ingen utspädning kommer att ske

  • VD Rich Riley köpte 40 000 aktier; styrelseledamot Boon Sim köpte 50 000 aktier; styrelseledamot Charles Drucker köpte nyligen 750 000 aktier

Origin har en lovande framtid för tillväxt, understödd av stora företagsfasta order för att uppnå hållbarhetsmål. Vissa stora kunder är också stora investerare, såsom Danone SA, Nestlé SA och PepsiCo, Inc.

Tidigare i augusti meddelade företaget att dess orderbok har svällt till 3,5 miljarder dollar från 1 miljard dollar i februari. Nya partnerskap inkluderar Ford, Mitsubishi Gas Chemical, Solvay och Primaloft, som arbetar med stora klädtillverkare som LL Bean, Nike och Adidas. Viktigt är att de nya beställningarna tillgodoser alltmer mångsidiga behov: Kunderna är inte bara företag som tillverkar konsumentprodukter utan även slutmarknader för kläder, fordon och industriprodukter.

Dessutom är företagets produktionsökning på rätt väg. Dess första anläggning, Origin 1, kommer att vara klar i slutet av nästa år och Origin 2 år 2025. Företaget har samarbetat med stora ingenjörsföretag som Koch Modular Process Systems och Worley.

Origins teknik är beprövad och redo att användas. Företaget använder en mycket koleffektiv kemokatalytisk process som gör det möjligt att samla in det mesta av kolet i sina råmaterial (mycket billiga råvaror som kartongförpackningar och trärester).

Denna process ska inte förväxlas med andra tekniker som förgasning eller jäsning. Dessa tekniker förlorar en betydande del av kolet i råmaterialen, vilket leder till sämre utbyte och ekonomi.

Företagets balansräkning är stabil, med 471 miljoner dollar i kontanter. Det räcker för att stödja företagets lönsamhet utan ytterligare kapitalanskaffningar, så investeraren bör inte oroa sig för utspädning.

Origin har också toppprofessionella på alla nivåer i organisationen. Grundaren och VD:n Jon Bissell har övervakat verksamheten sedan 2008, efter att ha tagit en examen i kemiteknik vid University of California, Davis. VD Rich Riley bidrar också med gedigen ledarskapserfarenhet, då han har varit VD för musikidentifieringsteknikföretaget Shazam Entertainment, som såldes till Apple 2018 för 400 miljoner dollar under hans ledning.

När det gäller värderingen ser Origin rent ut sagt billigt ut. Företagets företagsvärde, justerat för kontanter, är bara cirka 280 miljoner dollar, eller 1x 2026 års EBITDA.

Vad är ett rimligt pris? Andra innovatörer, som Tesla, handlas norr om 20x 2026 års EBITDA. En annan analogi är det finska biodieselbolaget Neste Oyj, som tillverkar förnybar diesel från avfallsmaterial. Aktien, noterad i Helsingfors, var en gång värd några euro, men är nu nästan 50 euro och har ett marknadsvärde på 37 miljarder euro (43 miljarder dollar).

Dessa jämförelser tyder på att aktien i slutändan kan vara värd över 100 dollar om företaget presterar som förväntat. Även om detta pris kan verka högt, har vissa argumenterat för att Origin är värt mer. Craig-Hallums analytiker Eric Stine sade i en nylig PM att hans bull-case är 107 dollar per aktie, “med tanke på efterfrågeutsikterna och värdeerbjudandet som inte kräver förändringar från plast-/materialleverantörer eller konsumenter”.

Investors presentation.
https://investors.originmaterials.com/static-files/4855db5f-03cf-4976-8a4f-75e683f16dbb

Några videor:

https://youtu.be/ex-DgMvMKb0

https://youtu.be/tX8coLSMYqA

https://youtu.be/mZQOpcpz7Ow

Och slutligen Screenshot_20210908_220604_org.stocktwits.android.activity

Screenshot_20210908_220427_org.stocktwits.android.activity

Craig-Hallum gav en målkurs på 22 dollar.

Detta är en introduktion till företaget. Hoppas det är till hjälp för någon. :smiling_face_with_sunglasses:

29 gillningar


6 gillningar

Goldman nu med PT 10.

1 gillning

Origin Materials tillkännager nytt partnerskap med Alliance.

https://finance.yahoo.com/news/origin-materials-announces-partnership-alliance-110000311.html

Om Alliance.

3 gillningar

Här är vad Origin gör med Ford. Det finns många möjligheter.

5 gillningar

Alex Cutler har nu riktat sin uppmärksamhet mot $ORGN.
Han har 140 000 följare. Detta företag får gradvis mer uppmärksamhet. En långsiktig investering, men med stor potential.

3 gillningar

Ny översiktsvideo för att visa upp koldioxidnegativ teknikmiljö.

https://finance.yahoo.com/news/origin-materials-releases-process-overview-110000036.html

4 gillningar

Origin Materials tillkännager partnerskap med Drive+ Sustainability Platform.

“Nätverket med 11 biltillverkare inkluderar BMW Group, Daimler AG, Ford, Honda, Jaguar Land Rover, Scania CV AB, Stellantis, Toyota Motor Europe, Volkswagen Group, Volvo Cars och Volvo Group.”

6 gillningar

Bild på origin1-moduler som håller på att färdigställas.
Hoppas de blir klara så småningom.

https://twitter.com/Landon__Marsh/status/1450982298862641153?t=Yv8ZGfNAsZatUONkGC9bnA&s=19

5 gillningar

Jag gick för att i smyg fråga om detta företag och dess bruttomarginal i gruppen “fråga om investeringar”, och insåg inte att det redan finns en tråd för detta företag här där jag hade kunnat dela mina tankar. Företagets förutsedda bruttomarginal är ganska vild, och tillväxten i den procentandelen till följd av öppnandet av nya produktionsanläggningar förutspås också vara stark, så det skulle vara intressant att veta mer exakt var denna lönsamhet kommer ifrån.

Jag fick ganska bra svar på frågan, så om någon är intresserad kan de ta en titt, sådär rent allmänt vad som påverkar lönsamheten för produktionsanläggningar.

4 gillningar

Här är en bra läsning. Följande artikel kom att tänka på från @ToomasRahulas fråga.

NexantECA bedömer den tekniska teorin bakom Origin-plattformen, processdesignen, valet av råvaror, konkurrenskraften, planerna för kommersiell implementering och produktionsekonomin.

https://www.nexanteca.com/news-and-media/viability-origin-materials’-platform

“Origin har undersökt den ekonomiska fördelen med sin PX-produktionsteknik för att rikta sig mot PET-marknaden i kommersiell skala (Origin 2) och arbetar aktivt med att implementera projektet. NexantECA har undersökt dessa uppskattningar och funnit att driftskostnaderna för biomassa som omvandlas till PET kan vara cirka 25 procent högre än förväntat. Skillnaderna mellan NexantECAs och Origins kostnadsbedömningar inkluderar både prissättnings- och konsumtionsfaktorer. I synnerhet anser NexantECA att prisförslagen för eten och väte är undervärderade. Origin 1-verksamheten bör hjälpa till att klargöra den kommersiella ekonomin.”

“Om Origin fortsätter att implementera bästa praxis och följer de åtgärder för riskreducering som vi har betonat, verkar expansionsmålen för Origin 1- och Origin 2-anläggningarna rimliga och uppnåeliga.”

2 gillningar

Jag skulle vilja gå igenom de numrerade detaljerna i bildens rapport om aktieantal så att jag eller någon annan intresserad kan få mer exakta siffror när vi försöker bestämma företagets värde och värderingsmultiplar.

  1. Så, en person äger 4,5 miljoner aktier men kan eventuellt förlora dessa aktier till företaget (?) om företagets kurs inte når förutbestämda värden efter ett visst antal år från det att fusionen mellan företaget och Artius har slutligen överenskommits. Det slutliga avtalet ingicks den 25 juni 2021. Finns det information om vem/vilka dessa personer är? Om dessa aktier återgår till företaget, annulleras de då eller förblir de företagets egendom?

De ovannämnda aktierna, plus ytterligare 136 748 470 aktier, är för närvarande “i omlopp”. Dessa 141 248 470 aktier syns också via Yahoo Finance och används för att beräkna bland annat det aktuella marknadsvärdet.

Sedan kommer vi till de mer intressanta delarna.

  1. Det finns 35 476 667 optioner (warranter) “värda” 11,5 $. Är dessa köp- eller säljoptioner? När är dessa optioners förfallodatum? Varifrån kommer aktierna om optionerna omvandlas till aktier och sedan säljs eller köps, beroende på vilken typ de är? Dessutom står det på nätet att “vanligtvis utförs inga konkreta köp eller försäljningar av den underliggande tillgången på förfallodagen, utan optionens utfärdare betalar optionens nettovärde i kontanter”. Är det Origin Materials som har utfärdat dessa optioner och därmed också agerar som betalare, och i så fall varför, det vill säga vad tjänar de på det? Har företaget till exempel överlåtit sådana optioner till någon mot pengar, det vill säga tagit ett så kallat lån, och återbetalningen sker genom hanteringen av dessa optioner vid ett senare tillfälle om villkoren uppfylls?

  2. och 4. Är tydligen någon form av resultatbaserade bonusar och optioner som antingen ägs av företaget eller skapas ur tomma intet om vissa kriterier uppfylls, och sedan delas ut till förutbestämda personer?

Så om allt går som företaget förutspår i sina egna prognoser, är det mycket troligt att det slutliga antalet aktier någon gång kommer att uppgå till cirka 209 671 093 stycken? Det vill säga, vi talar om en potentiellt mer än 40 % större mängd aktier.

1 gillning

Jag räknade ut EV/Sales-talet med det nuvarande antalet aktier och den senaste tidens aktiekurs samt företagets egna prognoser för omsättning. Jag tror inte att företaget har någon större skuld, så jag brydde mig inte ens om att lägga till den i beräkningarna.

Jag ber om ursäkt om det finns några stora fel här. Jag håller fortfarande på att lära mig grunderna. Men ingen annan verkar räkna på detta…

Hur som helst, om företagets prognoser infrias ens till hälften, så är det helt galna siffror. Det väcker både entusiasm och skepsis.

6 gillningar

Det drar alltid lite på smilbanden när företagets presentation innehåller siffror för 2030-talet :smiley: . Om man är så bra på att förutsäga saker, varför inte bara spela på lotto istället för att starta ett företag :smiley: .

Känns fritt att flagga detta.

3 gillningar

Nå, den första delen av din kommentar håller jag helt med om, att det har sträckts ganska långt, men det är ett företag i ett mycket tidigt skede så något måste de väl kasta ut. Å andra sidan är den färdiga produkten inte något superkomplicerat som till exempel någon programvara eller annan högteknologisk produkt vars marknad och målgrupp kan förändras innan produkten ens är ute, så i princip är inte ens en längre prognos nödvändigtvis omöjlig. Priset på produktens råvara förblir också ungefär detsamma, och övriga produktionskostnader kan sannolikt uppskattas baserat på pilotanläggningens drift, och långvariga veteraner inom produktionsanläggningar är med och uppskattar och planerar. Det finns alltid variabler i dessa, men jag skulle inte säga att denna produkt är bland de svåraste att förutsäga.

3 gillningar

Det har ryktats om detta i cirka 2 veckor och det visade sig stämma. Så vi ligger lite före schemat.

“Origin Materials slutför lyftning och installation av Originis viktigaste produktionsmoduler sex månader före plan”

https://www.businesswire.com/news/home/20211101005377/en/Origin-Materials-Completes-Lifting-and-Installation-of-Key-Production-Modules-for-Origin-1-Six-Months-Ahead-of-Plan- 

5 gillningar

Herregud, det är nästan en evighet i den här tidtabellen :smiley: Tänk om det hade försenats lika mycket… Eller har ledningen medvetet utfört ett “underpromise and overdeliver”-trick? Det är sällsynt numera att något sker i förväg så jag kan inte annat än lyfta på hatten :+1:

2 gillningar

Här är en bra bild som förenklat förklarar vad ORGN tillverkar och varifrån.

7 gillningar

“Origin Materials och Kolon bildar strategiskt partnerskap för att industrialisera avancerade koldioxidnegativa kemikalier och material”

https://twitter.com/OriginMaterials/status/1457681533364408332?t=DFxvu-YvFrioSGNGWx6lwg&s=19

6 gillningar

https://www.kedglobal.com/newsView/ked202106180017

Här är lite information om Kolon Industries. En intressant partner som är involverad i vätgashypen. Levererar fuktreglerande enheter till Hyundai och håller på att lansera ett koncernomfattande vätgasinitiativ som inkluderar vätgasproduktion, logistik och lagring.

“Kolon Industries ökar också produktionsvolymen av aramidfibrer, som är värmebeständiga syntetfibrer som används inom flyg- och militära applikationer. Företagets årskapacitet är för närvarande 7 500 ton, vilket för närvarande är världens tredje största, och analytiker förutspår att den kommer att öka till 15 000 ton.”

Så en bra partner​:+1:

3 gillningar