Efter en lång paus, en ny tråd om ett nytt bolag.
Företaget heter Aduro Clean Technologies https://adurocleantech.com/
Jag har nämnt detta ett par gånger, om jag minns rätt i Nestes tråd, men eftersom de tydligen kommer att listas på Nasdaq nu på tisdag (5.11.2024), så är en egen tråd välförtjänt. Hittills har aktien bara handlats på CSE och OTC, vilket betyder att man från Finland bara har kunnat nå den via IB. På tisdag ändras detta och den blir tillgänglig hos alla mäklare. Noteringsdagen är förresten mycket väl vald eftersom det inte borde hända så mycket annat i världen då, så hela världen kommer att bevaka Aduros Nasdaq-öppning.
Och här i början kommer varningarna.
Det rör sig i praktiken om ett pre-revenue-bolag (okej, det finns ett litet kassaflöde men det är minimalt) från Kanada, riskprofilen är extremt hög så man bör närma sig detta med yttersta försiktighet.
Om du fortfarande läser antar jag att du har insett aktiens riskfyllda natur.
Kort sagt är det alltså ett företag som har en patenterad (om jag minns rätt 7–8 globala patent) teknologi (HydroChemolysis) med vilken olika kolväten (plastavfall, bitumen, bildäck, spilloljor osv.) kan omvandlas till kolvätebaserad råvara som kan användas i vidareförädling (till exempel vid plasttillverkning).
Teknologin i fråga är revolutionerande eftersom den, till skillnad från all annan nuvarande teknologi, accepterar alla sju olika plasttyper (The 7 Different Types of Plastic | Plastics For Change) i processen utan att inmatningen behöver vara noggrant screenad, rengjord och sorterad. Alla nuvarande teknologier (bland annat pyrolys, som är den vanligaste) kräver att råmaterialet är noggrant sorterat och rengjort (t.ex. etiketter och matrester), och dessutom tar nuvarande teknologier i regel bara emot en plasttyp åt gången och fungerar bara på 1–3 av de ovan nämnda plasttyperna.
Aduros teknologi accepterar alltså alla plasttyper i processen (vissa duger inte för reaktionen men de sorteras ut som sidoströmmar) och processen störs inte av t.ex. etiketter eller matrester, vilka påstås till och med förbättra processens funktion. Dessutom fungerar Aduros teknologi vid betydligt lägre temperaturer (pyrolys kräver temperaturer runt 700–900 °C, för Aduro räcker 300–500 °C), vilket sänker processens OPEX ytterligare. Likaså är CAPEX lägre eftersom det inte behövs separata förbehandlingsanläggningar, utan plastavfallet kan förenklat matas direkt in i reaktorn via ett löpande band. Det bästa är dock att Aduro kan utnyttja sådant plastavfall som andra inte kan, vilket gör att de får råmaterialet betydligt billigare, till och med gratis, medan ”populärt” plastavfall (bl.a. rengjord och sorterad polypropen eller polyeten) kostar allt mer när efterfrågan på dem ökar.
Låter det för bra för att vara sant? Jag förvånas inte om många tänker så, jag hade själv samma reaktion när jag först satte mig in i detta omkring 2021 eller liknande. Men teknologin har testats och konstaterats fungera genom externa utvärderingar (ett kanadensiskt universitet och av Brightlands Chemelot i Nederländerna (världens största center för återvinning/green tech Brightlands | Chemelot Campus)), och Aduro har för tillfället bland annat 6 miljardbolag i sina partnerskapsprogram; två av dessa har offentliggjorts (Shell, som en del av deras GameChanger-program) och TotalEnergies (som utökade sitt samarbete till en ny nivå med Aduro nu i somras).
Och för att göra historien ännu mer otrolig kan man med samma teknologi inte bara återvinna plastavfall, utan även till exempel bitumen och andra heavy crude-kvaliteter kan omvandlas till lättare olja som är enklare att transportera och har ett högre försäljningsvärde. Likaså har teknologin testats framgångsrikt vid återvinning av bildäck (ett massivt problem som det inte har funnits bra lösningar på hittills), och den omvandlar även så kallade renewable oils (palmoljor, avfallsfetter osv.) till olika bränslen. Den sistnämnda vertikalen ligger dock ”på bänken” för tillfället, men det finns potential även där.
Nåväl, allt detta och bolagets värde är väl säkert flera miljarder? Nej, det är det inte. Mcap är omkring 150 miljoner euro för tillfället och företaget har inte ett öre i skuld. Som jämförelse handlas branschens ”största och vackraste” PureCycle till ett mcap på ungefär 3 miljarder, och de har inte heller någon omsättning ännu (även om det är på gång snart). PureCycle är en tidigare SPAC som inte ens äger sin teknologi utan har licensierat den från Procter & Gamble, som har utvecklat en teknologi som kan hantera EN plasttyp (polypropen) och vars slutprodukt är ”grynost” som bara kan användas för plasttillverkning.
Företaget har för tillfället bara cirka 30 miljoner aktier, varav insiders, alltså grundarna (VD, styrelseordförande osv.), äger 40 %, vilket betyder att free floaten är väldigt tunn. Detta innebär att om institutionerna (hallå alla ESG-fonder!) blir intresserade i samband med Nasdaq-noteringen, kommer aktierna snabbt att ta slut. Bolagets styrelse har utökats även i år och man har bland annat fått med en svensk dam som sitter i bland annat SSAB:s styrelse och har ett riktigt gediget CV inom återvinningssidan Aduro Clean Technologies - Governance - Board of Directors . Detta är åtminstone för mig en mycket betydelsefull sak; Kanada är som bekant känt för fällor även utanför hockeyrinken, och jag tror (kanske naivt) att den här damen har tillräckligt bra omdöme för att inte gå och förstöra sitt rykte i vilket skruttbolag som helst.
Så hur är det med själva verksamheten? Nåväl, för tillfället pågår planeringen av en pilotanläggning och bygget av den bör inledas i början av 2025. Aduro har möjligheten att antingen själva börja bygga faktiska fabriker, men det är mycket mer troligt att de licensierar ut teknologin till ”de stora grabbarna”. Någon större omsättning är inte att vänta före 2027, men personligen tror jag inte att det här företaget kommer att vara självständigt så länge om teknologin fungerar i pilotanläggningen på samma sätt som i laboratoriereaktorerna. Företagsledningen är mycket trygg i att den så kallade skalningen inte är ett problem, eftersom reaktorn inte kräver någon specialutrustning utan hemligheten ligger i själva reaktionen/kemin, och fabriken kan byggas av standardkomponenter.
Detta var bara ett litet smakprov, men som tur är har signatur @AlmostMongolian skrivit ett mycket omfattande verk om företaget för ca 3 månader sedan Aduro Clean Technologies: Huge potential som alla bör läsa. Där saknas de senaste vändningarna, såsom samarbetsavtalet med Total, men det ger en mycket bra bild av företaget.