Omnicar SaaS-företag, med bilreparationstjänst. Vad handlar det om?
Här tittar vi lite på vad som har hänt i företaget. Tyvärr finns det ingen exakt specifikation av var intäkterna kommer ifrån, varken på företagets hemsida eller i rapporterna, men vi hoppas att dessa saker också kommer att åtgärdas i framtiden.
Företagets väg har hittills varit dyster. År 2020 ser ut att vara det första året med ett positivt resultat, vilket eventuellt kan innebära att ett vändningsföretag är på gång.
.
Om Omnicar
IT-företaget OmniCar har utvecklat en unik mjukvarulösning för bilverkstäder och bilhandlare. Vår programvara hjälper bilindustrin att hantera och sälja betydligt fler servicekontrakt än tidigare genom att använda anpassade tilläggstjänster och prenumerationsbaserade tjänster som följer varje bil under hela dess livscykel.
Ursprungligen var tanken att erbjuda SaaS-tjänster överallt, men IT-supportkostnaderna var för höga med små kunder. Många förluster gjordes.
Nu fokuserar vi bara på lönsamma kunder. Olönsamma kunder har eliminerats.
Det har också funnits intresse för OmniCars mjukvarusida.
Fokus ligger på den skandinaviska marknaden.
2020 Q3
YTD-intäkterna uppgick till 8 552 tusen SEK
YTD-vinsten/(förlusten) efter finansiella intäkter och kostnader, netto uppgick till 881 tusen SEK
YTD-vinst per aktie* är 0,04 SEK
VD:
Under den första månaden av verksamheten hade vi 96 kunder. Detta antal överträffade våra förväntningar med 50%. Feedbacken vi får är fantastisk liksom recensionerna från kunder på Trustpilot. Ta en titt på www.omnicarservice.dk. Detta är både uppmuntrande och motiverande.
Företagets servicetjänst startade i oktober 2020. Återkopplingen och efterfrågan verkar positiv. Företaget startade tjänsten med två servicebilar utrustade för bilservice.
Tjänsten marknadsfördes som: “Bilservice vid dörren/på jobbet”
Jag förstår fortfarande inte varför dessa Omnicar TO2 är så mycket dyrare. Kanske missförstår jag något här…
*Friskrivningsklausul
Jag äger också själv detta företag och ökade min position i öppningen. Åtminstone Q4 tror jag kommer att vara positivt. I årsredovisningen hoppas jag att det kommer att berättas lite mer om SaaS-planerna.
Jag hittade själv det här företaget med en utmärkt risk-/avkastningskvot för några månader sedan. Jag kommer att hänga kvar länge, om inget negativt dyker upp angående den där reparationstjänsten.
Såvitt jag förstår är SaaS tills vidare i bakgrunden, befintliga kundrelationer upprätthålls men programvaran marknadsförs inte aktivt. Jag tycker att det är ganska rimligt, eftersom den mobila bilreparationstjänsten kan vara en riktig guldgruva och företagets resurser är ganska små (marknadsvärde efter dagens uppgångar är 4 miljoner euro). Målen och den hittillsvarande statistiken talar åtminstone sitt tydliga språk om en tjänst som har kommit igång bra.
Optionerna är dyra, eftersom de ger hävstångseffekt på aktiens utveckling. Om kursen är 1,8 kr vill ingen sälja optioner till samma pris, vars värde stiger dubbelt så snabbt som kursen (om kursuppgången fortsätter).
Som jag ser det är det verkliga värdet i slutet av detta år lätt över 10 kronor per aktie, om gårdagens nyhetsmål uppnås. Det är bra att vi fick fler ögonpar att följa detta, eftersom man måste leta med ganska tätt nät på internet för att hitta information.
Jag undrade också detsamma. Det verkar i stort sett som att mer har satsats på reparationstjänsten nu. Det som gjorde detta verkligen lockande var att priset redan hade pressats så lågt. Det nämns också i Q/A-videon ovan att det finns konkurrenter i åtminstone England med en liknande tjänst, så här äter förmodligen de snabba de långsamma.
Jag skulle dock inte drömma om en nivå på 10 SEK än . Det finns många variabler och vändningen är bara i början.
Det var i min egen portfölj ett tag, men det mest väsentliga problemet nämndes genast. Svårt att se någon permanent eller betydande fördel, en mycket liten aktör som lätt skulle kunna köras över från marknaden. Tillväxten ser bra ut när allt är i sin linda, men å andra sidan en mycket blygsam värdering. En rolig och bra idé dock, ett intressant företag.
Mina drömmar angående detta är någon helt annanstans än 10 kronor. Baserat på företagets officiella mål och den senaste företagspresentationen är siffrorna ganska välkända, och man kan göra en enkel beräkning, där man med realistiska multiplar får ett aktiepris på 10 kronor om 12 månader. I detta skede är det mycket svårt att bedöma om målen kommer att uppnås, så naturligtvis kan priset inte (nu) vara i närheten av det. Men man kan inte kalla detta dyrt, om de rapporterade siffrorna stämmer överens.
Förstod jag företagets material rätt att de alltså har utvecklat sin plattform som ett CRM-system för bilförsäljare och bilverkstäder och nu har börjat själva använda det som bakgrundssystem för sin mobila servicetjänst? Denna servicetjänst verkar verkligen intressant, men jag förstår inte riktigt hur de digitala delarna stöder den på något väsentligt sätt.
Du har förstått det helt rätt. En del av orsaken till riktningsförändringen är förstås också att affärerna inte har gått som önskat inom programvaruförsäljningen.
I det här skedet är det som utomstående svårt att säga om den egna programvaran är till någon särskild nytta. Det är förstås en stor fördel att programvaran genererar pengar för företaget istället för att behöva betala månadsavgifter till giriga programvaruföretag (eftersom vissa programvaror säkert behövs). Mitt intresse är nästan uteslutande kopplat till den mobila underhållsverksamheten. Programvaran skulle eventuellt kunna erbjudas som en bonus i vissa branschsamarbeten. Data är förstås på allas läppar och programvaruerfarenhet hjälper till att utnyttja den.
Lite sent, tack för att du startade tråden, ett mycket intressant företag med potentiellt stor potential!
De har ganska bra redovisat driftintäkter och kostnader för beräkningar i sin senaste release. Men för att göra bättre beräkningar av lönsamheten skulle det vara bra att veta personalstyrkan och lönerna. Visst, för närvarande är det två mekaniker och det kommer sannolikt att växa till 1/skåpbil, men hur många marknadsförings-/försäljningspersoner etc. Hur som helst, oavsett hur jag räknade på siffrorna fick jag ett värde på minst cirka 5kr om vi kommer nära prognoserna.
VD:n hade också köpt ytterligare 47000 aktier till priset 2.05SEK så jag var tvungen att följa med och köpte 30000st idag till genomsnittspriset 2.48SEK. Nåväl, vi får se hur det ser ut i bokslutskommunikén i slutet av februari.
Av någon anledning verkar det som att investor relations-sidan bara har delårsrapporter fram till Q2/2020. Har någon hittat Q3-rapporten eller finns det någon känd anledning till varför den inte har publicerats?
Företagets grundare Tine Hertz, som inte längre är involverad i företagets verksamhet, har ökat sitt ägande i företaget från 854 429 aktier till 2 354 429 aktier under Q4 2020.
Vad är källan till den informationen? Enligt den senaste Q3-rapporten äger Tine Hertz 2,4 miljoner aktier, inte 850 tusen? Om det senare antalet ändå stämmer, skulle ägandet alltså till och med ha minskat.
Jag försökte också hitta en källa till detta, men hittade ingen. Dessutom, om man adderar antalet aktier i Q3-rapporten, stämmer inte summan på raden “in total”
Vad jag själv räknade ut så måste Avanza ha gjort både ett skriv- och tankefel Diskussionen är alltså här: Placera Forum
Om man till Avanzas 2 354 429 st lägger till 85 429 istället för 854~ tusen, så är antalet nästan (2354429 + 85429 = 2439858) det antal som syns på bilden ovan, 2 439 848 st.
Jag skulle gissa att den korrekta ökningen alltså är 85 419 st, vilket skulle ge det korrekta antalet. Alltså inte en ökning med 854k → 2,4M, utan en ökning med 85k från 2,35M → 2,44M~
Med ganska goda nyheter går vi in i Q4. Låt oss hoppas att VD:n också berättar om framtidsutsikterna på andra marknader. Nu är vi dock bara i Danmark och även om affärerna är bra är marknaden där inte oändlig.
I videon hade man tidigare nämnt en möjlig expansion till Sverige, men detta är bara rykten tills det sker och hur expansionen i så fall skulle lyckas.
Själv är jag med i detta med hoppet om att vi ska lyckas expandera, men det är fortfarande tid kvar. Och expansionen är ju dyr.
Låt oss nu titta på utsikterna/verksamheten åtminstone i Danmark först, det finns ännu inga kvartalsrapporter om underhåll. Företagets börsvärde är 6 miljoner euro, alltså förmodligen mindre än din närbutik. Bilunderhållsmarknaden i Danmark har uppskattats till en miljard euro per år, så det kommer inte att ta slut där heller.
Företagets bildspel nämnde expansion till andra delar av Skandinavien under 2022, men vi är fortfarande i första månaden av 2021. Allt ser bra ut hittills och jag har redan tidigare uttryckt min åsikt om det möjliga värdet av detta företag på lite längre sikt.