Omnicar - reparationer til døren

Prisen på 1,38 SEK for aktierne virker i hvert fald ikke katastrofalt dårlig, i betragtning af markedssituationen og at optionsprisen var 1 SEK? Selvfølgelig er der igen en udvanding på ca. 28%, men et sted skal pengene jo komme fra for at opretholde væksten. Hvis de blot kommer tæt på dette års mål og får reparationsforretningen tæt på rentabel allerede i år, ville det være nok for mig. Og ledelsens opkøb understøtter naturligvis den positive side. Dog ville jeg ikke ønske, at dette blev fuldstændig opkøbt af Mekonomen, i hvert fald ikke til disse priser :grimacing:.

Og tilsyneladende kunne markedet lide det, +24% i øjeblikket.

Rediger. Omnicar - korjaukset kotiovelle - #166 käyttäjältä Torniojaws - Osakkeet - Inderes forum
Tilsyneladende er Mekonomen ikke kun et bilværkstedsfirma, men også en reservedelsdistributør til virksomheder? Fra dette synspunkt lyder Omnicars investering fornuftig, jeg ville ikke blive overrasket, hvis de sandsynligvis kan sælge reservedele til dem med en form for eksklusivitet, måske med en lille rabat :grinning:

2 Synes om

Mekonomen opererer vel i alle nordiske lande? I Espoo-området er de meget synlige overalt. Ikke en dårlig ting.

2 Synes om

Man kan vel kalde dette en possari, selvom markedspladsen ikke engang er åben endnu, så prognoserne er kun på tale:smiley:

Gammel

Ny

Så hvis jeg forstod det rigtigt, ændrede den gamle ca. +390 % ARR-vejledning (440 % var ifølge 2021-vejledningen, som blev overskredet) sig lige til mindst +1000 % i 2022-omsætningsvejledningen (2021-omsætningen var ca. 18 mio., og nu er 2022-vejledningen 200 mio.+)?
På den anden side var den årlige rullende omsætning i årsregnskabet 27,5 mio. SEK i december, og nu forventes den for december 2022 at være 600 mio.+, altså en vækst på over +2000 %?
Hvis de formår at nå selv tæt på disse mål, så er det utroligt, det vil efterlade alle andre vækstvirksomheder langt bagud.

P/S smelter for øjnene, selvom tabene sandsynligvis vil vokse mindst i samme forhold, medmindre OMS kan komme tæt på rentabilitet i år.

Rediger. Det er usandsynligt, at der ville blive udsendt en børsmeddelelse, hvis det var en 1. april-joke :sweat_smile:
Rediger. 2 rip ordlyden af meddelelserne, jeg er nødt til at ændre procenterne på en helt anden måde

5 Synes om

Vi må se. De har udviklet “markedspladsen” ret hurtigt, så der kommer nok ikke de store omkostninger derfra. Opstart af processer og ansættelse og træning af nye medarbejdere koster selvfølgelig. Efterspørgslen efter elbiler er dog så stor i øjeblikket, at hvis de bare kan få foretaget indkøbene til en rimelig pris, så burde der jo blive noget tilovers. Selvfølgelig giver serviceafdelingen tab, når den vokser så hurtigt, men på længere sigt ville jeg gerne se (el)bilsalget finansiere skaleringen af servicevirksomheden. Og selvfølgelig er der store synergieffekter.

Uklart vrøvl, men jeg forventer altså ikke forholdsvis lige så store tab i år, men at bilsalget hurtigt bliver rentabelt, og at sidste års investeringer i serviceafdelingen også begynder at betale sig tilbage. Selvfølgelig med underskud og langt, men i forhold til salget meget mindre end tidligere. Det ville være rart at få en form for omtale af dette i vejledningerne, men det er nok stadig for tidligt..

Under alle omstændigheder er retningen rigtig, lad os bare holde fast i vores aktier!

1 Synes om

Her er retningen rigtig, og jeg overvejer lidt, om jeg skal købe de aktier tilbage, som jeg solgte for omkring tre uger siden til 1,64 SEK, da emissionen alligevel ikke har sænket prisen yderligere.

På den anden side, når jeg tænker over, hvad bilhandel er, så er det en handel med ekstremt lave marginer, og kun når volumen er stor nok. Nu er vi en ny aktør på et nyt marked, og det forventede volumen i år er 570 biler. Det er såkaldte “peanuts”. Så hvordan får man disse biler til en rimelig pris? Er der allerede en lovende indkøbskanal, hvorigennem man kan få brugte Teslaer til -10% engrospris? Men hvem sælger så lille et volumen til en engrospris til en forhandler? Det eneste, jeg kan komme i tanke om, er biludlejningsfirmaer, men på det marked kæmper eksisterende bilforhandlere allerede om de samme biler. Og de har allerede etablerede kontakter og sandsynligvis større volumener. Hvordan forestiller OmniCar sig at komme ind imellem, bortset fra at tilbyde mere for de samme biler og skære i deres egen margin?

P/S-forholdet kan man tørre gulv med på dette stadie, når selskabet bliver en bilforhandler, da markedet kigger på P/E.

4 Synes om

Nu også biler leveret til døren :slight_smile:

1 Synes om

{“content”:“Det er åbenbart Q1 i morgen. Det bliver interessant at se, om der kommer kommentarer til udviklingen i bilforretningen, der åbnede i april. Efterspørgslen efter elbiler er i hvert fald næppe faldet på det seneste, selvom der måske heller ikke har været noget at købe.”,“target_locale”:“da”}

2 Synes om

Hele rapporten er endnu ikke tilgængelig på hjemmesiden, men her er et resumé:

Tilsyneladende en fejl, da der et sted burde stå Q1 2022 i stedet for Q1 2021. Væksttallene virkede igen gode i mine øjne (+80%), og markedet var tilsyneladende heller ikke skuffet, da det steg med +10%.
OMS (bilreparationsvirksomhed) +170%? :stuck_out_tongue:. Tabene steg igen (hvilket ikke er en overraskelse, især ikke her), men i samme forhold til omsætningen, og EPS forbedredes en smule.

Rediger.
1585202.pdf (cision.com)

Vejledning

Jeg blev forskrækket, da jeg først troede, jeg havde bemærket, at Q2-vejledningen for OMS-siden ville være +25% YoY, men det var sammenlignet med 2022 Q1 :smiley:

Og vi er allerede i slutningen af Q2, så vejledningen forventes at være forholdsvis holdbar.

1 Synes om

Q2 i morgen og i dag kom der igen en meddelelse om en ny udstedelse med ca. 10 % udvanding :smiley:. Nå, markedet kunne i det mindste lide det.

Det er nok ikke værd at drømme om rentabilitet foreløbigt, men det bliver interessant at høre i morgen, hvordan den nye bilforretning er skredet frem.

"Den rettede emission, besluttet af OmniCars bestyrelse, udføres til en aktiekurs på SEK 1,38 pr. ny aktie, hvilket svarer til en rabat på ca. 10 procent i forhold til lukkekursen fredag den 29. august 2022. Bestyrelsen fastsatte prisen på SEK 1,38 pr. aktie, hvilket også er det samme som i den nyligt besluttede rettede emission (besluttet af generalforsamlingen), og anser prisen for retfærdig og markedsbaseret på grund af den relativt korte periode, der er gået mellem generalforsamlingen og bestyrelsens beslutning om denne rettede emission.

Årsagen til afvigelsen fra aktionærernes fortrinsret er at gennemføre kapitaliseringen på en tids- og omkostningseffektiv måde, samtidig med at der tilføjes langsigtede, strategiske investorer til vores aktionærbase."

1 Synes om

Vores ambitiøse vækstplan fortsætter med at give resultater, da OmniCar rapporterer sin stærkeste vækst i virksomhedens historie.

• I andet kvartal af 2022 steg omsætningen med 260% sekventielt til 21,1 mio. SEK fra 5,9 mio. SEK i første kvartal i år

• 383% omsætningsstigning sammenlignet med 2. kvartal 2021

• OmniCarService fortsætter sin vækst med en omsætningsstigning på 24% sekventielt i forhold til 1. kvartal 2022 og 125% år-til-år (YoY)

Vi vil fortsætte med at investere i vores fremtid med en forventning om driftsrentabilitet i 2023.

5 Synes om

Ved et hurtigt blik er der ikke meget at udsætte på rapporten. Den eneste skønhedsfejl er, at Omnicar Services vækst ‘kun’ er 24% kvartal-over-kvartal i stedet for 25% :smiley:. Tabene voksede også langsommere end omsætningen, hvis jeg forstod det rigtigt, selvom de investerer for fuld udblæsning. De sigter efter driftsrentabilitet i 2023, hvilket jeg måske ikke stoler helt på endnu, men væksten er i det mindste god.

Rediger. De fik åbenbart en lånemulighed, så de i hvert fald ikke behøver at udstede aktier til investeringer i 2022.

2 Synes om

Insiderviden om små indkøb.

Meddelelse om kommende MicroCap Leadership Summit-præsentation.

Rediger.
Virksomheden fik et par ESG-miljømærker

1 Synes om

“Antirahat” sættes straks i arbejde. En let tilføjelse af fem biler allerede i denne måned :slightly_smiling_face:

Omnicar: OmniCar Fleet udvides med fem ekstra servicevogne

OmniCar Holding AB (“Selskabet”), en udbyder af teknologiløsninger, der styrker bilindustrien, meddelte i dag, at fem yderligere servicevogne vil være fuldt operationelle og implementeret i sin flåde inden udgangen af september 2022. Flådeudvidelsen bringer det nuværende samlede antal varevogne, der betjener Danmark, op på femten.

Bestyrelsesformand Claus T. Hansen tilføjede: “Vores flådeudvidelse kommer som reaktion på den stærke markedsefterspørgsel, vi i øjeblikket oplever for vores bekvemmelighedsbaserede bilservice- og reparationstilbud. Dette initiativ fremmer vores vækstplan og vil give os mulighed for at bringe Danmarks højest vurderede mobile bilværksted ud til endnu flere kunder i den nærmeste fremtid.”

Efterspørgslen er tilsyneladende ikke svækket. Nu mangler vi bare at udnytte efterspørgslen profitabelt, i det mindste segmentvis.

3 Synes om

Nyt samarbejde, der tilsyneladende begynder næste år. Det virker igen som en interessant åbning i reparationsservicebranchen, selvom det pågældende firma er ukendt for mig.

"OmniCar Holding AB (“Selskabet”), en udbyder af teknologiløsninger til bilindustrien, annoncerede i dag, at de har indgået et strategisk partnerskab med XPENG Danmark, en førende kinesisk virksomhed inden for smarte elbiler (EV). Partnerskabet markerer starten på en ny æra, hvor OmniCar vil begynde at servicere køretøjer som autoriseret servicepartner for producenten.
OmniCar vil udføre service, reparationer og garanti på alle XPENG-solgte biler i Danmark, der kan serviceres via OmniCars mobile værksteder. XPENG vil begynde at levere sine første biler i løbet af andet kvartal af 2023. OmniCar vil være klar til at støtte deres ekspansion på det tidspunkt.

Administrerende direktør Mikkel Kofod Christensen udtalte: “Vi er begejstrede og stolte over at kunne annoncere denne aftale med XPENG. Det tilføjer ikke kun en ny dimension til vores serviceforretning, som øger vores samlede adresserbare marked, men det er også en anerkendelse af vores brand og det, vi har været i stand til at bygge op over de seneste to år.”

Jens Olsen, direktør for XPENG Danmark, tilføjede: “XPENG har som et nyt mærke på det danske marked en fordel ved frit at kunne vælge, hvad de mener er den bedste løsning for deres kunder. Vi ønsker at sætte vores kunder i første række, og derfor var denne aftale med OmniCar et oplagt partnerskab. Vi er imponerede over den markedsposition, OmniCar allerede har indtaget, samt den positive kundefeedback, de modtager. Vi er overbeviste om, at OmniCar kan håndtere vores flåde i Danmark og ser frem til et langt partnerskab.”

Og som en anden meddelelse, den tilsyneladende lukning af den helt nye bilhandelsforretning. Det kan være en helt fin beslutning, da markedssituationen har ændret sig radikalt, siden den forretning blev planlagt. Det er godt, hvis der fokuseres på at udvide kerneforretningen først og gøre den rentabel, så man ikke behøver at lave så mange kapitaludvidelser fremover.

"OmniCar Holding AB (“Selskabet”), en udbyder af teknologiløsninger til bilindustrien, annoncerede i dag efter en evaluering af sine aktiviteter, at virksomheden går videre med et strategisk fokus primært på sine OmnicarService-aktiviteter og sætter sine investeringer i OmnicarSales på pause.
Administrerende direktør Mikkel Kofod Christensen udtalte: "OmnicarService oplever fortsat en stigende efterspørgsel måned for måned, og vores 5-stjernede anmeldelser overstiger nu 2.000. Derudover udvides vores samlede adresserbare marked med nye samarbejder og muligheder både i Danmark og på andre markeder.

Som følge heraf har vi truffet en strategisk beslutning om udelukkende at fokusere på OmnicarService, hvor vi ser en voksende efterspørgsel og stadig ser markedet som et ‘blue ocean’. Det betyder, at vi vil sætte OmnicarSales på pause, sælge vores resterende lager af biler og reducere omkostningsstrukturen i forbindelse med driften heraf. På grund af denne organisatoriske ændring trækker vi vores tidligere finansielle forventninger tilbage, men bemærker, at beslutningen vil have en positiv indvirkning på vores pengestrøm og resultat fremover."

OmniCar Holding AB henviser investorer til en separat meddelelse udsendt i dag, der fremhæver vores nye aftale med elbilproducenten XPeng Motors som bevis på vores voksende vækstmuligheder."

1 Synes om

Q3-resultat. Væksten var igen god i Omnicar Service-forretningen, +88 % YTD. Den samlede omsætning var 23,2 mio. (4,8 mio.), men det er sandsynligvis ikke særlig sammenligneligt.
Underskuddet steg stort set i samme forhold som den samlede omsætning (undtagen på EPS-linjen, hvor underskuddet kun steg med ca. 100 %, men der er udvanding med, så det er nok heller ikke sammenligneligt).

Lønsomheden blev tynget af afviklingen af bilsalgsforretningen og salget af restlageret, hvilket vil påvirke Q4 endnu kraftigere. De sigter dog mod et positivt cash flow næste år, og i det mindste hvad angår OMS-omsætningen, har de tidligere overholdt deres guidance godt.

1703854.pdf (cision.com)

3 Synes om

Q4 er ude. Lidt svær at tyde, da bileventyret roder med tallene (hvis omsætningsvæksten er renset for bilsalgstallene, så er væksten ganske fin). Der var igen et solidt underskud, men i 2023 kan der fokuseres på kerneforretningen.

Omnicar Holding AB Q4 2022 and year end report 2022 - Omnicar (cision.com)

1877210.pdf (cision.com)

Jeg tror, at 2023 bliver Omnicars år! Med Q4-rapporten bag os kan vi nu se frem til at opnå lønsomhed i år. Virksomheden sigter også efter at indgå omkring 55 B2B-aftaler i år, ligesom den seneste med Københavns Lufthavn. (Info fra webinaret)

Bestyrelsen for OmniCar Holding AB (“OmniCar” eller “Selskabet”) har, baseret på bemyndigelse fra generalforsamlingen, besluttet at gennemføre en aktieemission på maksimalt ca. 20 MSEK med fortegningsret for eksisterende aktionærer (“Fortegningsmissionen”). De, der er registreret som aktionærer i OmniCar på registreringsdatoen den 19. juni 2023, vil modtage syv (7) tegningsretter for hver aktie ejet i OmniCar. Tegningsretterne giver indehaveren ret til at tegne nye aktier i Fortegningsmissionen, hvor fire (4) tegningsretter giver indehaveren ret til én (1) ny aktie i OmniCar. Tegningskursen udgør 0,12 SEK pr. aktie. Fortegningsmissionen har til formål at muliggøre udvidelsen af OmnicarService samt at støtte yderligere vækst og udvikling af Selskabets aktiviteter og Selskabets mål om lønsomhed. Fortegningsmissionen er sikret til ca. 88 procent gennem tegningsforpligtelser og garantitilsagn.

Så er der massiv udvanding på vej igen.

Q1 er landet. Desuden er det vist blevet glemt at lægge en ældre pressemeddelelse fra maj om nye partnerskaber her på forummet.

Q1

2090911.pdf (cision.com)

B2b-partnerskab-pressemeddelelse: Nordnet

Forretningsmæssigt igen en god præstation (omsætningen steg betydeligt mere end omkostningerne), men den løbende udvanding (dilution) forårsaget af emissioner volder stor smerte. Hvis ikke svindelmarkedet og renter/inflation var kommet og havde ødelagt det, og emissionerne var blevet gennemført til kurser på 1 SEK+, så kunne det her være blevet rigtig godt. Eller det kan det selvfølgelig stadig blive, men måske ikke for dem, der allerede har investeret :smiley:. Q1-omsætningen burde ikke længere være påvirket af det rod med bilsalget, men det ses nok i tallene for hele året 2022.

Der er stadig potentiale, hvis man kan holde til risikoen for yderligere (og sikkert sandsynlig) udvanding. Gælden er tilsyneladende på 4 mio. SEK i øjeblikket. I resultattabellen ses det, at der tidligere slet ikke var nogen :thinking:. Hvis man udover udvanding også bliver nødt til at optage gæld med høje renter fremover, så er det “rip”. Men indtil videre er de 4 mio. trods alt ikke et rystende stort beløb.

1 Synes om

På trods af administrerende direktørs udtalelser kan jeg ikke få øje på meget positivt her. Q1 er selvfølgelig sæsonmæssigt stærkere end Q2, og sidste års tal bliver forstyrret af eksperimentet med bilsalg, men der er stadig et tab i H2, der svarer til omsætningen, og mere/aktie end aktiens værdi :smiley:. Ærgerligt i sig selv, da konceptet er interessant og kunderne er tilfredse, men de er bare slet ikke i stand til at forbedre lønsomheden. Jeg kunne ikke finde ud af i rapporten, hvor stor en del af de omkostninger, der er direkte investeringer, og hvad den “rigtige” lønsomhed ville være, hvis man ikke anskaffede nye biler osv.

“nytteløst at sælge den længere, fupmarked for pokker”, en tusse forsvandt fra min portefølje i takt med dette selskabs “succes” (og heraf er en del selvfølgelig takket være SEK-koks), nå, vi holder på de sidste småpenge til den bitre ende, hvilket med dette tempo ikke nødvendigvis er langt væk, medmindre der sker mirakler.

2261002.pdf (cision.com)

Edit. Gad vide hvad denne “nye” ting er :thinking:

“Vi introducerer ”OmniCar Service Plan”
I løbet af 2023 har vi prioriteret ”Customer Success”
som et strategisk vigtigt emne. Dette fokus har ført
til vores største bedrift – ”OmniCar Service Plan.”
Dette innovative kundeprogram håndterer alle
bilrelaterede behov for både husstande og
virksomheder, hvor vi tager os af alle aspekter.
Ved at tilslutte sig OmniCar Service Plan bliver kunderne
problemfrit til loyale medlemmer af
OmniCar-familien.
Efter succesfulde forsøg i løbet af sommeren har OmniCar
Service Plan givet usædvanligt lovende resultater.
Som følge heraf er vi begejstrede for at annoncere den officielle
lancering den 1. september 2023”

En form for software / Kamux-agtigt “Kamux+” loyalitetsprogram?

1 Synes om