Dina egna investeringars påverkan på ditt konsumtionsbeteende!

Har du ändrat ditt konsumtionsbeteende i och med dina investeringar? Har du till exempel, efter att ha köpt Olvi-aktier, bytt ditt ölmärke till Olvis ölprodukter? Jag har själv, skrattande, ändrat mig lite och tänkt att detta köp kommer att höja aktiekursen. Mitt exempel är Kraft Heinz, som har ett flertal kända varumärken. När jag har stött på dem har jag köpt aktien med raketfart i blicken.

Har till exempel din bastuugn förnyats på grund av din investering?

Eller har du rekommenderat din lokala handlare att ta in din “favoritprodukt” i sitt sortiment? Till exempel, i och med din uraninvestering, skickat ett meddelande till Prisma om att de skulle ta in uranstavar i sitt sortiment.

Har du också börjat “predika” för din närmaste krets om hur utmärkta produkter företaget tillverkar och rekommenderat dem att prova? Eller har du blivit föreslagen att köpa vissa produkter eftersom personen har investerat i ett företag?

Berätta exempel eller kommentera ämnet på annat sätt.

9 gillningar

Inköpen i mitt eget hushåll är så små i förhållande till intäktsgenereringen i de bolag jag äger att jag inte anser att det har någon betydelse. Om man vill få en ekonomisk ”ägarnytta” av sitt köpbeteende lönar det sig att gå med i kooperativ. Själv strävar jag efter att maximera nyttan i förhållande till det använda beloppet, och därför påverkar aktieägandet inte mitt köpbeteende.

8 gillningar

På apoteket väljer man alltid Orions produkter bland de olika alternativen.

4 gillningar

Ja, det där har man gjort ibland.

Flytande tvättmedel (Omo, Comfort) och diskmedel (Sun): Unilever
Mobilabonnemang: Telia
Försäkringar (If): Sampo
Banktjänster: Nordea
Bensin: Neste
Osv.

Dessutom kändes det alltid bra när man såg en väktare från Securitas, en Volvolastbil, en H&M-klädbutik osv.

I direktinvesteringar i aktier strävar jag efter att köpa sådana bolag som är en oskiljaktig del av vardagen.

Nuförtiden består investeringarna till största del av ETF:er, så det finns inte längre något tryck att favorisera “egna” bolag :slight_smile:

1 gillning

Jag besöker faktiskt Kesko oftare. Orsaken är förstås, mer än bara aktieägandet, att de personliga inköpen garanterat håller sig över den nedre gränsen på 3 000 euro för Omistajan K-Plussa på årsbasis.

För min del har det nog snarare varit så att mitt konsumentbeteende har påverkat mina investeringar. Jag sålde mina Tokmanni-aktier förr i tiden eftersom jag tyckte att företagets pyssel var så amatörmässigt, särskilt när man gjorde nätbeställningar: nätbutiken fungerade lite som den ville och att hämta ut paket var en rejäl plåga när försäljaren letade efter dem i en rörig hög. När det gäller de sakerna har inget blivit mer professionellt under årens lopp. Dessutom gillar jag inte riktigt att man med priset i fokus säljer lågprismärkens kvalitetslösa skräp till konsumenter, vilket inte är särskilt smart med tanke på världens ekologiska balans heller. Det bör också nämnas att jag sålde de där Tokmanni-aktierna nästan precis innan en sanslös kursuppgång började, och andelen i min portfölj var betydande. Men så är det.

10 gillningar

Ibland låter man fakturorna gå till inkasso bara för att stötta dem! intrum

61 gillningar

Rationellt sett är det förstås så. Ändå ökar intresset för investeringsverksamheten när man följer verksamheten i ett företag man själv deläger. Dessutom hjälper det en att förstå att man inte köper aktier på börsen, utan andelar i företag, även om de egna ägarandelarna är små.

De flesta av de cirka ett dussin företag som Juurikki deläger är verksamma inom branscher som inte berör den vanliga konsumenten, åtminstone inte när det gäller vardagliga val.

Det finns ägande i flera banker och kapitalförvaltare, men kundförhållandet finns bara i de som är organiserade som kooperativ.

Marimekko köps som present, men bara på rea.

Neste har varit den enda riktiga bensinstationen för Juurikki sedan 80- eller 90-talet, då det i media rapporterades att Shells bensin orsakade (inom lagens gränser) 50 gånger mer svavelutsläpp än Nestes bensin. Det inhemska ursprunget var säkert också en bidragande orsak. Nu när Juurikki under några månader har ägt sin egen lilla del av Nestes raffinaderier osv., har det inte skett någon förändring i konsumtionsbeteendet.

I Tammerfors, Jyväskylä, Åbo och Helsingfors, samt förstås på resor i Europa, händer det att man får syn på elsparkcyklar och elcyklar av märket Voi (skrivs egentligen: ‘voi.’, observera liten begynnelsebokstav och punkt i slutet). Ibland tänker man “Voi-nej”, jag kanske inte ens indirekt vill deläga dessa irritationsmoment. Man får påminna sig själv om att de ändå är en viktig del i trafikens omställning till att bidra mindre till klimatförändringarna. Juurikki själv värdesätter muskelkraft mer än elkraft, men förstår väl att man inte kan förvänta sig det av andra, och absolut inte kräva det.

VNV Global äger 20,9 % av Voi, och Vois andel av investeringsportföljen är drygt 10 %. Någon gång på en nöjesresa i Europa, snarare än en arbetsresa, skulle man också kunna testa Bla-Bla-Car, som marknadsförs som världens största företag inom delningsekonomi.

Bla-Bla-Car har 120 miljoner medlemmar/kunder/skjutsare eller resenärer i 22 länder, och de erbjuder liftar i privatbilar som är billigare än tåg och buss, främst mellan olika städer. Många vill ha någon som delar på bensinkostnaderna i bilen, och det är ju trevligare på långa resor när man har någon att prata med. VNV äger 14 % av Bla-Bla-Car, men det motsvarar en andel på 38,8 % av investeringsportföljen.

6 gillningar

Jag har ändrat mig och Olvi var ett ganska bra exempel. :grinning_face_with_smiling_eyes:
Men som en större förändring märker jag att jag i och med investerandet väljer en inhemsk produkt betydligt oftare i stället för till exempel en svensk motsvarighet (även om jag inte har investerat i den). Eller så blir det Hese i stället för Donken när man vet att även de vinsterna stannar i Finland för att hjälpa den gemensamma ekonomin.

9 gillningar

Själv ser jag att varumärkesupplevelsen, -identiteten och -imagen, oavsett om det gäller företaget eller produkterna, påverkar investeringsbesluten. I så fall är förhållandet mellan produktköp och investeringsbeslut det motsatta mot det som efterfrågades.

4 gillningar

Ja, det påverkar faktiskt en hel del. Prisma byttes ut mot Cittari för flera år sedan när det gäller helghandling. Idag besökte jag dock lokala Prisma för första gången på länge för att jämföra priser och utbud. Erbjudanden plockar jag från närliggande K-markets. Jag känner ändå inget behov av att undvika S-gruppen eller Lidl. Jag har ju trots allt det “gröna giftet” i plånboken och ett brukskonto i S-Banken (som jag dock inte anser vara en riktig bank). Från S-markets matmarknad hämtar jag lunch ett par gånger i veckan, och från Lidl köper jag billiga drycker och nötter. I vårt hushåll på 2+1 personer (jag/sambo/hund) lönar det sig ändå att hålla fast vid K-gruppens bästa kund-förmåner.

Tankning sköts med Neste-appen, och för firmabilen med Nestes kreditkort.

Mitt lönekonto finns hos OP och försäkringarna har jag koncentrerat till Finlands bästa försäkringsbolag, Pohjola. Jag har tidigare sagt upp försäkringar hos LokalTapiola och If.

Laddningen skulle säkert ske med Kempowers laddare om jag ägde en ren elbil. Jag väntar fortfarande på att en lämplig modell ska dyka upp på marknaden.

Jag äger också aktier i Lindex. Själv handlar jag inte på Stockmann eller Lindex, men sambon jobbar på Stockmann och beställer ofta t.ex. kläder och kärl från Stockmanns webbutik.

Det finns knappt några Orthex-produkter hemma, jag borde faktiskt bekanta mig med utbudet. Jag har ett par produkter i åtanke som det skulle finnas behov för.

Hemma finns ett bastuaggregat från Harvia. Inget annat märke skulle komma på fråga.

Det finns förstås även andra aktieinnehav.

Jag strävar efter att genom mina egna val stödja vårt lands, Finlands, ekonomiska tillväxt så gott jag kan. Det gäller såväl investeringar som konsumtion. Miljöpåverkan/hållbarhet har också betydelse.

2 gillningar

Jag har haft Elisa i portföljen och hållit mig till Elisas nät sedan Radiolinja-tiden, ända sedan 1998, och telefonnumret har också förblivit detsamma med 050-prefix ända till idag. Jag fortsätter med det även framöver, då jag vill stödja den enda finländska operatören.

Har även Orion i portföljen, och väljer också i första hand Orions produkter på apoteket.

Om jag inte bodde i lägenhet skulle produkter från Fiskars och Harvia vara ett givet val, båda finns naturligtvis i portföljen. Om jag ägde en bil skulle Nokian Renkaat vara ett givet val för vinterdäck.

Mina finländska aktieval är till stor del i stil med ”jag känner till företaget och vad det gör, därför vill jag äga det”, inget annat spelar så stor roll i långsiktigt ägarorienterat investerande.

4 gillningar

Jag bytte ut Saarioinens färdigpizzor mot Atrias versioner som reservmat.
Dessa köps i pinsamt stora mängder, man tycker att en tjänst som affärsområdeschef borde öppna sig snart :sweat_smile:

2 gillningar

Det har inte påverkat hittills på något sätt, även om det kan bli en liten förändring om jag någon gång får tummen ur och köper Kesko och skaffar ett stamkundskort dit.

Det påverkar på så sätt att jag bara köper det nödvändigaste och även det mycket sparsamt. På så sätt blir det mer pengar över till klipp. Fast nu behövs det inte längre pengar till dem, men vanorna sitter i.

Noho är ett sådant bolag att jag föredrar deras ställen en aning, men å andra sidan besöker jag för det mesta gärna någon ny restaurang.

Apple, Pepsi – jag har köpt bara några få fan-aktier som en Black Friday-kampanj, som tur var gjorde jag inte detsamma med Tesla. Men i dessa har orsaken förstås varit bolagens kvalitet samt att jag tycker om produkterna.

Jag är även kund hos Nordea, men när det är dags för konkurrensutsättning får de minsann ingen premie :nerd_face: