Jag besökte Tokmanni idag. Min avsikt var att trycka in läskburkar i returautomaten. Det fungerade inte eftersom den gamla apparaten inte fungerade. Kundtjänsten konstaterade att den aktuella automaten ofta orsakar problem. Jag undrade varför den inte byts ut mot en ny? Kundtjänsten kunde inte svara på det. Jag lyckades dock byta ut burkarna mot fulla burkar med hjälp av en effektiv säljare. Kanske denna sanna historia är till nytta för investeraren. Kanske inte.
Det är en bra idé att skicka ett meddelande till kundtjänst på asiakaspalvelu@tokmanni.fi.
Och nämna att personalen säger att det har varit problem med enheterna tidigare.
Det kan hända att personalen i butiken inte kunde bry sig mindre om att driva ärendet vidare, bland andra sysslor.
Kamux vs Saka – ett bekant stridspar. Jag har inte köpt en begagnad bil från en handlare på flera år, men nu har jag tittat lite på en bruksbil till frun, och jag är väldigt förvånad över Kamux annonser på Tori (en finsk marknadsplats). Det är ren gallimatias, varje annons. Saka har tydlig finska, Kamux har så här:
(de tre första, det vill säga de senaste Kamux-annonserna)
“Ä, ä, nentoistojä, rjestelmä,” (ljudsystem)
“Sä, hkö, kä, yttö, iset ikkunat edessä,” (elfönster fram)
"Pysä, kö, intitutka takana etä, isyysnä, ytö, llä,
Ä, ä, nentoistojä, rjestelmä, " (parkeringssensor bak med avståndsdisplay, ljudsystem)
“ME MYÖ, S TOIMITAMME AUTON KOTIISI - KYSY MYYJILTÄ, MME LISÄ, Ä, !” (VI LEVERERAR ÄVEN BILEN TILL DITT HEM - FRÅGA VÅRA SÄLJARE OM MER!)
Vad beror det på? Det inger åtminstone inget förtroende.
Hälsningar “en liten del i portföljen”
Uppenbarligen något problem med skanningar när Kamux skickar annonser till Toris tjänst.
Jag tycker att sådant här “väcker inget förtroende” är roligt, om det nu råkat bli ett litet tekniskt fel på webbplatsen
![]()
Jag måste skriva om Autovex.fi, även om det inte är ett aktiebolag.
Jag tog bilder på bilen och laddade upp dem till tjänsten, matade in registreringsnumret och några grundläggande uppgifter.
Jag väntade ut auktionstiden (36 timmar om jag minns rätt) och när den stängdes valde jag det högsta av tre bud. Därefter väntade jag på att bilhandlaren skulle ringa, och vi skötte “pappersarbetet” via internet.
När pappersarbetet var klart körde jag bilen till Rintajoupis gårdsplan och lämnade nycklarna vid kassan.
Pengarna kom in på kontot dagen efter.
Jag kan inte annat än att lyfta på hatten. Detta är precis den typ av tjänst som man har saknat, och när någon väl förverkligar det kan man bara fråga sig “varför uppfanns inte detta tidigare?”.
Kanske har efterfrågan på begagnade bilar inte varit så hög tidigare. Nu när det råder konkurrens om dem betalar handlarna en liten summa per bil (beroende på avtal och volym, verkar det som) för tjänsten, och konsumenterna behöver inte köra en bil värd 7 000 euro till fem olika handlare för att få däcken sparkade på och lyssna på bud på 2 000 euro. ![]()
För att inte tala om nettiauto (finsk motsvarighet till Blocket/Tradera för bilar) .. “det är femhundra i handen och jag hämtar bilen idag”.
Mina egna erfarenheter med Nordea. Låt mig börja med att säga att jag har varit Nordea-kund hela mitt liv, men förutom Nordea har jag också erfarenhet från Aktia och S-Pankki.
För mig blev ansökan om bolån aktuell i slutet av förra året. Bolånet söktes för ett nybyggt objekt, vilket innebär att banken ansvarar för att utbetala lånet i omgångar i takt med att vi får betalningsrater från byggaren. Banken betalar också dessa betalningsrater till byggaren.
Själva Nordea-låneförhandlingarna skedde snabbt efter att ansökan lämnats in, det tog väl cirka 15 minuter från ansökan tills telefonen ringde. Jag kunde till och med ha fått en tid för förhandlingar redan nästa dag. Naturligtvis sökte jag låneerbjudanden från andra banker också, men jag ville ha Nordea som bank på grund av deras fungerande mobil- och webbapplikationer. Jag har inte haft problem tidigare heller, så varför byta så länge erbjudandet är rimligt.
Nåväl, vid tredje försöket gav Nordea ett konkurrenskraftigt erbjudande, trots att jag direkt sa till dem vilken marginal andra banker erbjöd och att de måste erbjuda samma om de ville ha mig som kund. De ville alltså förmodligen inte särskvärt mycket behålla kundrelationen när de inte direkt erbjöd samma?
I samband med bolåneavtalet var det redan dags att betala ungefär den första avbetalningen. Det gick ganska bra, eftersom det betalades från vår egenfinansieringsandel som redan fanns på kontot. Nästa avbetalning gick delvis från egenfinansieringsandelen och delvis från lånet. Då a) lyfte Nordea ett annat belopp än vad vi hade kommit överens om, det vill säga vår egenfinansieringsandel var större än avtalat och b) Nordea betalade fel summa pengar till byggaren. Den felaktiga summan korrigerade de dock och erbjöd en liten monetär ersättning för besväret när jag redde ut saken och ringde efter.
Tiden för den första amorteringen kom vid årsskiftet och summan var några tiotals euro, beroende på det endast delvis utbetalda lånet. Jag frågade kundtjänsten hur jag kunde göra extraamorteringar och det skulle tydligen skötas via meddelande till kundtjänsten. Jag skickade de nödvändiga uppgifterna till kundtjänsten, men hörde inget från dem på ett par veckor. Till slut ringde jag kundtjänsten och fick problemet löst.
I början av januari fick vi fakturan för nästa avbetalning och skickade den till Nordea. I fredags var förfallodagen, Nordea lovade i början av januari att den utbetalning jag begärt och fakturabetalningen skulle skötas under fakturans förfallodag. Nåväl, inget hade hänt där igår, jag skickade en fråga om saken till kundtjänsten via meddelande.
Utöver bolånerelaterade ärenden skickade jag också en kreditansökan om höjning av kreditkortsgränsen för ungefär en månad sedan, den har ännu inte behandlats.
Jag kan verkligen inte vara nöjd med Nordeas kundtjänst som en så långvarig bankkund och aktieägare. Sakerna har skötts alarmerande dåligt, särskilt när det gäller mitt bolån. Om jag fick bestämma nu, skulle jag välja bort Nordea för bolånet och avsluta mitt kundförhållande.
Spännande, på OP kan man bara överföra pengar från brukskontot till lånekontot utan att meddela någon, åtminstone på vårt lån med rörlig ränta.
Samma kaos på Danske Bank. De skyllde alla problem på en allvarlig personalbrist.
Hos Nordea kan en extra amortering endast göras genom att antingen a) ändra beloppet för den kommande amorteringen eller b) via kundtjänst (i praktiken om man vill göra amorteringen vid en annan tidpunkt än nästa automatiska amortering).
Pengar kan överföras till lånekontot när som helst, men det är bara lånets “brukskonto”.
Torino har tydligen fått en tuff konkurrent i Rummo. På pastahyllan i min lokala Prisma har Rummo tagit mycket plats, och Raision havrepasta är inte alls lika framträdande längre.
@KBlomqvist, jag flyttade din erfarenhet från Raisio hit, den passar bättre i den här tråden ![]()
Jag var tvungen att testa CrossfireX på konsolen själv, resultatet var att jag inte orkade spela längre än 5 minuter. Spelet är enligt mig en total flopp men vi får hoppas att det lyckas och att spelare hittar det. Mitt betyg efter en mycket kort spelperiod är dock 1/5, tyvärr… De recensioner jag hittar på nätet ger det också ganska låga poäng.
Dessutom är det ett stort minus att spelet inte ens finns till PC, ganska dålig spelbarhet på Xbox. Men jag tror att det kommer massor av uppdateringar till detta inom kort och att vissa saker kommer att förbättras.
Ja, det är en stor sak om spelet blir ett fullständigt fiasko. Jag har spelat nästan alla spel som finns i världen under hela mitt liv, och det viktigaste är att spelet är av hög kvalitet, underhållande och fängslande. Det är inte bra för någon spelutvecklare att göra spel som är helt usla, då förstörs ryktet helt och försäljningen blir betydligt svårare i framtiden.
Jag vet redan nu när ett spel är på väg att lanseras om det är värt att köpa. Om en viss spelutvecklare är tillverkaren vet jag i förväg att jag säkert kommer att köpa det, för jag har aldrig blivit besviken när jag har köpt spel från kvalitetsföretag.
Jag har spelat igenom Alan Wake och håller nu på med Control. Jag kan inte riktigt säga något om Control än, men jag gillade Alan Wake skarpt och ser fram emot uppföljaren.
Vilka företag anser du vara av hög kvalitet? Vilka har inte gjort dig besviken? Vilken är din topp 5 för olika spelgenrer?
Jag räknar alla mina företag som högkvalitativa och alla har tyvärr bara erbjudit besvikelser… ![]()
Vänta, jag refererade lite klumpigt till diskussionen om spelföretag. Förlåt.
Detta är lätt att relatera till som en vanlig person i ekorrhjulet av arbetslivet som kör en bensinbil. Nästa bilköp brinner i fickan nu när våren skymtar vid horisonten, och jag överväger seriöst en elbil eftersom den passar mina bilbehov.
När det gäller val av märke och modell är det extremt enkelt att utesluta Tesla.
2 anledningar:
- Har följt i ett decennium hur modellserierna helt enkelt inte utvecklas eller expanderar.
- Teslas inställning till kvalitet är enligt min åsikt på en orimligt dålig nivå.
Tekniskt sett är de säkert effektiva osv., men det skulle bara vara ett så tråkigt/sett val att jag inte ens är intresserad av att provköra en Tesla. Jag skulle till och med säga att det ryms 13 Teslor i ett dussin, och det återspeglar förmodligen min (och min bekantskapskrets) åsikt om deras utbud.
Det relaterade inte till Tesla ur ett investeringsperspektiv, förutom kanske på ett avlägset och mycket indirekt sätt, men jag kände att det passade att här ge en lekmanns åsikt från en potentiell köpares synvinkel, som inte befinner sig i elbils-scenen.
@Shuvl, jag flyttade ditt meddelande om Tesla hit, det passar nog bättre här ![]()
Kul att elräkningen fick en liten höjning vid årsskiftet och under hela februari har jag inte kunnat komma åt portalen under den dyraste månaden för att kolla förbrukningen för ett par fastigheter… Och först stod det att man skulle komma åt den 10.2, lyckligtvis är det inte börsel (pörssisähkö).

Fortums systembyten för elförsäljningen i Finland pågår. Från och med den 21 februari ska det vara klart, eftersom elförbrukningens informations- och beräknings-Datahub (Solteq-programvara) då startar i Finland. Det kommer säkert att uppstå utmaningar med driftsättningen av det nya systemet.
Om portalen hämtar förbrukningsdata direkt från Datahubben, befarar jag att det kommer att vara ganska trögt i början. Flera elhandlare underhåller sina egna databaser och Meter Data Management-system, varifrån kunderna snabbt och direkt kan få mätdata. Via Datahub-tjänsten är den vägen 3 gånger längre.