IF:s försäkringsperiod ändras och jag fick en beräkning för nästa period. Inflationen verkar grassera…
Djurförsäkring +15 % !!!
Skogsförsäkring +5 %
Trafik- och kaskoförsäkring +3 %
Hemförsäkring +1,5 %
Jag har mig veterligen varit kund hos IF i 15 år och har varit för lat för att jämföra försäkringar. Samarbetet med IF har också gått bra. Nu var jag dock i kontakt med dem för att de skulle räkna ut ett skarpt pris. Å andra sidan, som ägare till Sampo, är det trevligt att se att de försöker ta hand om inflationsskyddet
Har varit på den lokala Tokmanni där jag lade märke till hur rörigt det var. Stora julbelysningar ligger på golvet bredvid korgarna, vid resväskorna/kläderna finns det ett par gångar som man knappt kommer igenom, vid kaffehyllan står ett par pallar mot hyllan så högt att man inte ser priserna på flera produkter/det är svårt att ta varor osv. Måste också nämna flaskmaskinen som är riktigt dålig.
Nu har jag tid att skriva mer om detta så jag lägger det här. Jag har gått igenom butiken ordentligt och en annan observation var att vissa “skräphögar” har funnits där länge, där varor ligger utan tydliga prisangivelser. Borde man inte prissätta/sälja bort dessa med större rabatt för att få mer användbart utrymme?
Jag testade också flaskmaskinen och den var precis så långsam som jag mindes. Sammanfattningsvis anser jag att den lokala Tokmanni verkligen skulle behöva städas/uppdatera flaskmaskinen till en nyare.
Har för jämförelsens skull även besökt en nyare Tokmanni och testat flaskmaskinen. Där gick flaskreturen dubbelt så snabbt.
Helhetsintrycket var också betydligt prydligare och det var trevligare att börja shoppingrundan när man inte direkt blev irriterad på flaskmaskinen.
Konkurrensen hårdnar när Rusta snabbt öppnar nya butiker i Finland. Därför är det enligt min mening viktigt att butikerna hålls i gott skick, eftersom kunden röstar med fötterna var de vill handla. Jag har Tokmanni i min portfölj.
Jag besökte den andra Tokmanni-butiken i Åbo centrum igår. Där var det inte stökigt, men desto längre köer av kunder. Jag har aldrig köat så länge på Tokmanni hittills. Det var säljare vid kassorna och ändå sträckte sig köerna runt hörnet. Vi får hoppas att det lovar gott för försäljningen på lång sikt
@juupe, @make995, låt oss behålla enskilda kundupplevelser i den här tråden, som brukligt är i andra trådar Enskilda kundupplevelser har i princip ingen större inverkan på Tokmannis fundamenta (Tokmanni är trots allt redan ett företag med ett marknadsvärde på över en miljard, så kundupplevelser från enskilda butiker påverkar inte företagets fundamenta nämnvärt).
Japp, snyggt sagt Johannes Sippola, det är väldigt irriterande när folk ständigt kommer till exempelvis Tokmannis tråd och berättar hur julbelysningen låg helt huller om buller på golvet i Sibbo, och sedan när jag gick igenom butiken så var det konstant kaos i hela affären.
Som om dessa enskilda upplevelser skulle ha någon som helst betydelse i den stora bilden. Och jag har märkt att sådana här meddelanden kommer hela tiden just till Tokmannis tråd, hmm!
Nu handlade det inte om en enskild jullampa som en kund lämnat på golvet, utan mer allmänt öppnade försäljningsposter ligger överallt i butiken, bredvid hyllorna, på golvet, som kunder kan gå/snubbla över.
Med detta försöker jag ta reda på om denna oreda är mer allmän i äldre Tokmanni-butiker eller om det bara är ett enskilt fall. Detta går åtminstone inte på den positiva sidan om det är det första fallet.
Tidigare i veckan besökte jag två olika Tokmanni-butiker i Helsingfors. Ja, i båda butikerna lade jag märke till en stökig allmän framtoning. Å andra sidan var det tillräckligt med kunder, köer till och med.
Stockmann verkar ta efter Tokmanni när det gäller hur lågt nivån på kassaservicen kan sjunka. Vid mitt senaste besök var det ständigt köer vid kassorna. Helhetsintrycket har åtminstone hållits snyggt än så länge.
Kamux är åtminstone mer aktiva än Saka. I morse lämnade jag en förfrågan om köperbjudande för min extra bil till Kamux och Saka, efter varandra. Det tog bara cirka 10 minuter innan telefonen ringde och det var en köpare från Kamux. Från Saka har jag inte hört något än…
När jag sålde min egen bil fick jag samtal inom 10 minuter från både Kamux och Saka. Bilen hamnade till slut hos Saka eftersom de betalade 1000 euro mer än Kamux.
Jag är själv en VVS-kille så jag har haft mycket kontakt med dem, både sålt och köpt deras produkter:
Uponor
Ett bra företag. Ur kundens perspektiv fungerar allt, bra och högkvalitativa produkter. Brett utbud är en fördel. Ett känt varumärke. Men konkurrensen i branschen är tuff och Uponor har oftast högre priser än andra. Företaget verkar ha vissa problem just nu, men det kan hända att det återhämtar sig i framtiden.
Purmo
Vad skulle man annars köpa om inte Purmo? Det finns ingen anledning att inte göra det. Jag vet inte var de är verksamma överallt, men i Finland är de den överlägsna ettan. Jag gissar att försäljningen av radiatorer och kopplingar kommer att minska i framtiden, men att golvvärme och andra specialprodukter kanske drar upp det.
Hemmets förvaringslösningar har inte intresserat mig särskilt mycket – förrän Orthex börsintroducerades. Till min nya lägenhet var jag tvungen att skaffa en Smartstore-förvaringslåda, och wow, vad bra den ser ut.
Jag har många vänner som arbetar inom IT-branschen och Tieto är på min “svarta lista”. Utvecklare kan bli tvungna att rulla tummarna i månader om inget lämpligt projekt hittas. Dessutom, särskilt när staten är projektledare, är det ett helvete. De har otroligt höga krav på vad personen som arbetar i projektet ska ha.
Klagomål hörs även från andra företag, men när det gäller Tieto hörs det överlägset mest. Detta leder också till hög omsättning, eftersom yngre människor inte orkar bara vila på lagrarna.
Därför är jag inte alls förvånad över Tietos multiplar och varför de är lägre än jämförbara företag.
Är klagomålen från personer anställda av Tietoevry, eller är de bara spekulationer? Bygger ditt påstående, att utvecklare väntar i månader på intern information, på fakta?
Som före detta anställd på Tietoevry kan jag inte bekräfta dessa påståenden.
Några tidigare anställda på Tieto. Det handlade alltså om ganska unga, nya utvecklare som inte hade 15 års erfarenhet av COBOL. De gick sedan till andra företag och trivdes inte särskilt länge på Tieto.
Man ska förstås inte lägga för stor vikt vid ett par personers berättelser, men utöver dem hörde jag alla möjliga andra mindre smickrande saker, specifikt i jämförelse med liknande företag. Och jag kan avslöja att jag började fråga/prata mer med bekanta i branschen om företaget, eftersom jag själv tidigare lockades av värderingsnivåerna och redan var beredd att satsa stort på företaget. Men denna information från fältet fick mig sedan att tänka om.
På mitt eget jobb finns det ett par kodare som tidigare har varit på Tieto i några år. Ingen av dem talar särskilt positivt om sin tidigare arbetsgivare. Nöjdheten är på en helt annan nivå hos till exempel konsulter och före detta anställda på Siili eller Futurice. Utvecklarnas nöjdhet är naturligtvis bara ett mått. Men det är en anledning till varför jag själv inte har rört Tieto-aktier.
Jaja, förmodligen är inte alla nöjda. Här jämför vi också företag av så olika kaliber, 500 FTE vs. 24 000 FTE, så det är helt säkert att en stor mängd också innehåller negativa.
Tieto är ett så stort företag att det finns gott om olika upplevelser. De dåliga upplevelserna hörs mest, som överallt… Mina egna erfarenheter av att arbeta nära detta företag inom bland annat mjukvara, integration, RPA-områden är att en stor del av de anställda nu är från Baltikum eller Indien. Jag vet inte om man kan dra några djupare slutsatser av detta heller.
Redigering. Låt mig tillägga att det finns en betydande andel Tieto i min portfölj, även om jag som en som är verksam inom branschen inte anser det vara någon drömplats för mig.