Vejledning til brug af forummet for forummedlemmer

Forummet har regler, som findes her, men vores Forum har ikke samlede brugsanvisninger på ét sted, så jeg tænkte langsomt at begynde at samle dem.

Jeg har ikke tid eller evner til at lave nogle superflotte vejledninger, men jeg tænkte at samle nogle instruktioner her, så det bliver mere behageligt for brugerne at bruge Forummet. Ved hjælp af vejledningerne sparer vi skribentens tid og læsernes nerver, desuden bliver trådene mere overskuelige, og antallet af flagninger vil også falde. Ved behov vil vi fra tid til anden minde om disse vejledninger, og hvis nogen spørger, hvordan man gør noget, kan man direkte linke til eller henvise til vejledningerne.

Formålet med dette startindlæg er at samle en form for liste, hvor alle vejledningerne kan findes. Dette projekt er kun lige startet, så vi vil løbende gøre det smartere og pænere. Derudover laver vi indhold, når tiden tillader det, og flytter nogle gamle vejledninger til denne tråd. Jeg vil gøre mere reklame for denne vejledningstråd, når der er flere instruktioner, og de er bedre finpudset. :slight_smile:

Liste over vejledninger

1. Svar på et indlæg, der er i en anden tråd + citering af et andet indlæg
  2. Redigering af indlæg
  3. Skift af adgangskode
  4. Skift af brugernavn
  5. Ændring af profiloplysninger
  6. Svar på en andens indlæg og brug af funktionerne i bunden af indlægget
  7. Funktioner til skrivning af indlæg / ikoner i svarfeltet
  8. Sletning af Inderes-konto og opsigelse af Premium-abonnement
  9. Oprettelse af en afstemning

(vejledninger lagt ud 6.8.)

16 Synes om

Svar på en besked i en anden tråd + citere en anden besked

Nu vil jeg forklare, hvordan man svarer på en besked i en anden tråd. Denne færdighed er for eksempel nødvendig, når nogen ønsker at spørge en bruger, der har skrevet i “Jeg købte/solgte”-tråden, hvorfor vedkommende købte netop det selskab.

Jeg vil nu svare på en besked i Verneris “Børsens retning”-tråd, men mit svar passer fiktivt ikke ind der, så jeg vil svare her i “Kaffestuen”-tråden.

1.Først markerer jeg det afsnit, jeg vil citere fra Verneris besked:

Når jeg har markeret afsnittet, klikker jeg på knappen “Citer”. Derefter vises det citerede afsnit fra Verneri her i “svar”-vinduet. På denne måde:

Åh, kan man det? :exploding_head:

2.Derefter flytter jeg mig bare til Kaffestuen, og dette “svar”-vindue med citatet flytter med.

3.Når du sender din besked, kan du stadig støde på dette - så vælg den rigtige mulighed derfra:

Sådan kan du nemt kopiere en hel besked, her er en god måde:

1.Klik på trådikonet nederst til højre i beskeden.

2.Klik på den knap, der er omkranset.

3.Derefter kan du blot indsætte det i “svarboksen” ved at trykke på ctrl+v. :slight_smile:

11 Synes om

Redigering af et indlæg i efterhånden og taggning af en anden bruger i et indlæg

Redigering af et indlæg i efterhånden:

Denne færdighed er nødvendig, når du vil redigere et indlæg bagefter. Det er ikke altid nødvendigt at oprette et nyt indlæg, hvis det tidligere indlæg har en mangel eller fejl. Især hvis ingen har nået at oprette et nyt indlæg efter dit indlæg, er det ofte bedst at redigere indlægget bagefter.

Mange er irriterede over dette, når den samme bruger har lagt flere meget korte indlæg efter hinanden, så de nævnte indlæg bliver næsten altid markeret, men der er en “rediger indlæg”-funktion, som alle vil være tilfredse med:

Så er det bare at klikke på blyantikonet nederst til højre i indlægget, og du kan begynde at redigere indlægget.

Taggning af en anden bruger i et indlæg

Det kræver kun et @-tegn og et brugernavn. For eksempel:
@Johannes_Sippola tag et eksempel fra brugernavnet @Sijoittaja-alokas. :slight_smile:

5 Synes om

Skift af adgangskode

Her er @Yu_Gongs fremragende instruktioner til at ændre adgangskoden:

Kundeservice har modtaget en del feedback og forespørgsler om, hvordan man ændrer adgangskoden i inderes.fi-tjenesten nu, hvor den nye login-metode er i brug.

Her er instruktionerne. Stil gerne spørgsmål, hvis I har nogen! :slight_smile:

3 Synes om

Ændring af brugernavn

Disse instruktioner er også lavet af @Yu_Gong! :slight_smile:

Her er instruktioner til, hvordan du redigerer dit navn i Investeringsforummet.

Trin 1: Gå til https://www.inderes.fi/ og efter login, klik på “Mine oplysninger” i øverste højre hjørne.

Trin 2: Klik på fanen “Forumprofil”

Trin 4: Rediger navnet.

Trin 5: Navnet synkroniseres til forummet, når du logger ud på: https://keskustelut.inderes.fi/ og logger ind igen.

4 Synes om

Ændring af profiloplysninger

1. Klik på dit profilbillede, derefter på avatarbilledet nedenfor, og klik så på “Indstillinger”

2. Derefter vises denne menu

Under Konto kan du blandt andet ændre dit profilbillede og din e-mailadresse.
Under Sikkerhed kan du se, hvilke enheder du er logget ind fra, og du kan logge ud af disse enheder.
Under Profil kan du skrive om dig selv, hvilket vil blive vist på din profil. Herfra kan du også ændre dit profilbaggrundsbillede og gemme din fødselsdag.
Under E-mail kan du definere, hvilke notifikationer du ønsker at modtage via e-mail.
Under Notifikationer kan du definere, hvilke notifikationer du modtager på forummet.
Under Brugergrænseflade kan du vælge, om du vil have forummet med en lys eller mørk baggrund, tekststørrelser osv.
Under Gemte søgninger kan du modtage notifikationer om de ting, du har søgt efter.

3 Synes om

Sådan besvarer du en andens besked og bruger funktionerne nederst i beskeden

Sådan besvarer du en andens besked:

1. Klik på “Svar” nederst i den andens besked
    image
  2. Denne funktion er sjældent nødvendig. Når du har klikket på “Svar”, vises en svarboks. I øverste venstre hjørne er der en pil, der, når den klikkes, viser valgmuligheder:

Sådan bruger du funktionerne nederst til højre i en besked.

1. Normalt er det kun disse, der er synlige.
    image
  2. Klik derefter på de tre prikker nederst:
5 Synes om

Funktioner, der bruges til at skrive en besked / billedikoner i svarfeltet

.

6 Synes om

Sletning af Inderes-konto og opsigelse af Premium-abonnement

Teksten nedenfor er primært citeret fra tekster skrevet af @Verneri_Pulkkinen. :slight_smile:

Hvis du er et gratis medlem af vores fællesskab, kan du slette din gratis konto ved at sende en e-mail til info@inderes.fi, eller hvis der er uklarheder, ved at ringe til vores “kundeservice” (dvs. udviklerne) på +358 10 219 4690.

Du kan opsige dit Premium-abonnement via sektionen Mine oplysninger. Bemærk, at afhængigt af om abonnementet er løbende eller f.eks. 12 måneder ad gangen, forbliver Premium-adgangskoderne gyldige indtil abonnementets udløb. Der vil ikke blive sendt en ny faktura derefter.

Hvis du har erhvervet dit Premium-medlemskab via Nordnets samarbejdskampagne, skal du ringe til deres kundeservice.

Overvej ikke at gøre noget forhastet. :slight_smile:

6 Synes om

Oprettelse af afstemning

Jeg har lavet nogle helt enkle instruktioner til at oprette en afstemning, men disse er blot grundlæggende vejledninger til dem, der prøver at gøre det for første gang. Disse er ikke de mest optimale instruktioner og heller ikke altomfattende. :slight_smile:

image
image

Og sådan ser slutresultatet ud:
image

5 Synes om