Jag har funderat en del på detta. Jag håller i huvudsak med. Priserna måste hamna ganska nära varandra och då blir det troligen marknadsföringen som avgör vinnaren.
Det finns ett intressant exempel i historien som jag måste lyfta fram här. Nämligen atorvastatin, det vill säga Lipitor.
Det var det femte läkemedlet i statinklassen vid lanseringstillfället. Tre statiner var redan i “blockbuster”-storlek innan dess. Man gav sig alltså in på en delad marknad med ett “best-in-class”-löfte. Och så blev det också när en studie från 1996 visade att Lipitors effekt var ca 10 procentenheter bättre än andra statiner. Detta, tillsammans med framgångsrik marknadsföring, ledde sannolikt till att Lipitor åtminstone vid någon tidpunkt var det mest sålda läkemedlet genom tiderna.