Norrhydro - Leverantör av energieffektiva hydraulcylindrar

Märkligt binärt tänkande när det gäller den där MCC. Ny teknik säljs ju inte nödvändigtvis på det sättet att “wow, det här är bra” och sedan kommer beställningar för miljarder, eller “det här är skit” och ingen beställer. Norrhydro är ett litet företag och penetrationen av ny teknik på marknaden kommer att fortsätta vara långsam, om det ens sker överhuvudtaget. Om enheten är bra kommer den gradvis att ta sig in på marknaden när kunskapen ökar, om inte, då kommer den att ta sig in dit väldigt lite och i en avtagande takt när kunskapen ökar :smiley:

Och den där Aberdeen Dynamics är svår att inte se som en bra möjlighet: en gratis öppning på USA-marknaden. Varför skulle det inte vara en bra möjlighet även om det är ett litet företag och skulle tjäna till exempel 100+ industrisektorer? Om man hittar ett euromynt på marken så är det en bra möjlighet att stoppa det i fickan, även om det inte är en guldtacka.

6 gillningar

Svårt att säga exakt, men jag tror inte att det åtminstone nu har investerats något mer än kanske advokatkostnader för avtal och flygbiljetter. Det är ju också en fördel för Aberdeen att utöka utbudet, alltså win-win. Därför tror jag att det handlar om en gratis lunch för Norrhydro. Och om det nu skulle komma liknande över hela världen, så borde det väl generera åtminstone lite omsättning om produkten har någon dragningskraft? Det skulle vara svårt att se det som negativt. Jag skulle snarare se det som negativt om man investerade och satsade på en flytt till USA. De pengarna är lätt bortkastade om inget händer på marknaden.

1 gillning

Vårt bull-case baseras huvudsakligen på den traditionella cylinderverksamhetens uppåtgående utveckling. Detta skulle sannolikt möjliggöra för bolaget att amortera skulderna under de närmaste åren (under de senaste 3 åren har skulden legat på en relativt hög nivå) och sänka resultatbaserade värderingsmultiplar (EV/EBIT) relativt snabbt. De viktigaste drivkrafterna för resultatutvecklingen är bland annat den ekonomiska utvecklingen och efterfrågan från nyckelkunder. I det stora hela ser vi också att den nya fabriken möjliggör en starkare lönsamhet än historiskt och hjälper till att vinna marknadsandelar (vilket det också finns bevis för historiskt).

NorrDigi ses snarare som en osäker option, som vi inte är beredda att tilldela något betydande värde för närvarande, innan starkare bevis för kommersialisering erhålls. Det finns säkert efterfrågan på marknaden för MCC:s och EMA:s egenskaper, men som utomstående är det svårt att bedöma hur väl teknologierna fungerar i praktiken i kundernas arbetsmaskiner.

17 gillningar

Yrjö har stark försäljning i förhållande till omsättningen:

1 gillning

Så här gick det. Är konsensus fortfarande att det inte finns någon anledning till oro?

• Ingen anledning till oro. VD:n delar bara ut bra saker till andra billigt och diversifierar sin förmögenhet.
  • Det finns anledning till pessimism. VD:n vet/anar något som man inte vill berätta.
0 äänestäjää
2 gillningar

Det kan finnas många anledningar till att sälja, men bara en till att köpa. Jag undrar vem som köper?

2 gillningar

Aktier säljs av i rask takt, det är sant. Jag har visserligen uttryckt min åsikt om bolagets tillstånd tidigare, och det är inte särskilt smickrande. Balansräkningen är ansträngd.

Jag har följt bolaget lite mindre på sistone, men hur var det nu med VD-situationen? När bolaget noterades var Matias Parviainen VD, och det meddelades att han skulle avgå omedelbart någon gång under 2023. Efter detta blev Trög tillfällig VD, och sökandet efter en ny började. Fortfarande sitter Trög kvar som VD och säljer sina aktier i betydande utsträckning. Har rekryteringen av en ny VD kommenterats på något sätt efter händelserna 2023?

3 gillningar

Jag har på sistone varit benägen att tänka att detta är Yrjös personliga angelägenhet och verkar inte vara relaterat till företaget. Om det var relaterat till företaget skulle man tro att andra inom insidan också skulle sälja. Visst gör Yrjös försäljningar oss alla som följer företaget försiktiga, men kanske just därför borde man köpa nu, eftersom kursen skulle vara betydligt högre utan Yrjös försäljningar.

Å andra sidan har inte heller den övriga närstående kretsen ökat sitt ägande, vilket också kunde ha varit en intressant möjlighet, nu när en ekonomisk vändning redan är nästan synlig och ändå har kursen sjunkit på grund av Yrjös försäljningar. Att den övriga närstående kretsen inte köper trots kursfallet skulle också kunna tyda på att inte heller de, trots den förestående ekonomiska vändningen, fortfarande ser aktiens risk-avkastningsförväntning som tillräckligt attraktiv. Det här är nog fortfarande ett lite för spännande fall hur man än tänker på det!

4 gillningar

Det stämmer inte. Norrhydro noterades i slutet av -21. Parviainen började som VD för Norrhydro 11/22 (han fick dock sparken redan 5/23):

4 gillningar

Baserat på Parviainens LinkedIn har han åtminstone gjort flera uppdrag som interim VD. Fanns det något skede där en interim person behövdes eller fick han sparken ändå? Det är förmodligen onödigt att spekulera i detta.

I vilket fall som helst är det tråkigt att Företaget inte hittar eller att Yrjö inte ger upp VD-posten och att man inte får in en ung och hungrig VD i stil med Harvia:s Matias Järnefelt, som inte utstrålar en sådan uppgivenhet som företaget utstrålar för närvarande.

5 gillningar

Så åren bara rullar på och blandas ihop – man borde inte försöka gräva fram ur minnet. Tack för rättelsen, I stand corrected.

Baserat på Parviainens LinkedIn har han åtminstone haft flera uppdrag som tillförordnad VD. Fanns det något skede där man behövde en tillfällig person eller fick han sparken ändå? Detta är säkert onödigt att spekulera om.

Onödigt att spekulera, ja, men jag minns att han lämnade sin post ganska snabbt. Förhoppningsvis hittas en lämplig verkställande direktör, om sökandet efter en sådan fortfarande är aktuellt.

2 gillningar

Ännu till det tidigare, när du refererar till Harvia Järnefelt. Han organiserade planeringen av organisationsförändringarna i slutet av 2024. 2025 påbörjades omstruktureringen och de ändrade försäljningen, land-/regionorganisationerna och personalen. Nya proffs från utsidan av branschen. Krauth ansvarar för EOS, Sabbato började 2025 och ansvarar för Europas verksamhet. Hagemeier började i USA förra månaden. Harvias ledningsgrupp är stor och har stark kompetens från många olika branscher.

4 gillningar

Norrhydro kommer hädanefter att rapportera sitt resultat kvartalsvis (tidigare halvårsvis). Det var på tiden.

28 gillningar

Norrhydros kund Avant Woods projekt i Bhutan ser ut att gå framåt.

10 gillningar

Norrhydro publicerade idag ett börsmeddelande:

Förändring i ledningsgruppen: Carl Mattson lämnar bolaget

03.02.2026 kl. 13.00

Norrhydro Group Abp:s direktör för digital affärsverksamhet Carl Mattson lämnar bolaget och går över till ett annat företag. Mattsons anställning upphör senast den 31.3.2026.

Tjänsten som direktör för digital affärsverksamhet kommer inte att tillsättas på nytt. Försäljningsuppgifterna inom den digitala affärsverksamheten överförs i sin helhet till försäljnings- och marknadsföringsdirektör Anniina Piira Wendeler. Teknikteamet i Tammerfors rapporterar under ledning av en teamledare direkt till bolagets verkställande direktör Yrjö Trög.

Inom den digitala affärsverksamheten rör man sig allt starkare mot försäljning och marknadsföring av produkter, och tyngdpunkten för produktutvecklingen ligger i fortsättningen på underhålls- och utvecklingsuppgifter samt sluttestning av vissa delområden. Nya experter inom teknisk försäljning kommer att rekryteras till den digitala affärsverksamhetens försäljning, samtidigt som kartläggningen av globala teknikpartnerskap fortsätter.

”Jag vill på hela Norrhydros vägnar varmt tacka Carl (Kalle) för hans betydande insats för bolaget. Jag önskar Kalle framgång i de nya utmaningarna”, säger Norrhydros verkställande direktör Yrjö Trög.

Omnämnandet av den nya tyngdpunkten för produktutvecklingen (inom den digitala affärsverksamheten) låter betydelsefullt, möjligen som en ännu större förändring. Själv känner jag inte bolaget tillräckligt väl för att veta hur det bör tolkas. :thinking:

11 gillningar

Jag kan inte heller ta ställning till den saken.

Men det här omnämnandet låter i mina öron mycket bra: ”Nya experter inom teknisk försäljning kommer att rekryteras till försäljningen av den digitala affärsverksamheten.” Det känns som att det är precis vad Norrhydro behöver just nu.

5 gillningar

Pauli Lohis kommentarer till pressmeddelandet:

Ett par utdrag:

NorrDigs tillväxtutsikter har varit osäkra redan tidigare, och affärsområdeschefens avgång stöder inte direkt utsikterna, även om bolaget fortfarande planerar att rekrytera experter inom teknisk försäljning till NorrDig. Vi tolkar det som att bolaget vill spara på NorrDigs kostnader, vilket skulle göra att det positiva kassaflödet från den traditionella cylinderverksamheten framträder tydligare. Vår öka-rekommendation har baserats på resultatvändningen i den traditionella cylinderverksamheten och den stärkta balansräkningen, snarare än på NorrDig.

De digitala lösningarnas andel av Norrhydros omsättning var uppskattningsvis 1–2 % år 2025. Bolagets mål är att de digitala lösningarnas andel av omsättningen ska vara över 30 % år 2028. Bolaget kommenterade inte ändringar i mål eller tillväxtutsikter i pressmeddelandet, men vi anser det vara sannolikt att den eftersträvade tillväxten i NorrDig inte förverkligas enligt den nämnda tidtabellen. Affärsområdeschefens avgång ökar enligt vår uppfattning osäkerheten kring tillväxtutsikterna.

4 gillningar

Det kan mycket väl vara så som Pauli konstaterar.

Ändå tänker jag nog själv att försäljning och marknadsföring av digitala produkter är just det som det behövs satsningar på nu. Och att situationen för den digitala affärsverksamheten därför om ett par år kan vara till och med bättre med ekvationen ”ingen Mattson, men nya experter inom teknisk försäljning” än den hade varit med ”Mattson i huset, men inte lika mycket satsning på nya experter inom teknisk försäljning”. Det förutsätter förstås att man hittar lämpliga personer som lyckas värva många nya kunder.

1 gillning

Här är Paulis förhandsblick inför Norrhydros rapport på torsdag den 19.2. :slight_smile:

Vi förväntar oss en stark omsättningstillväxt och en tydlig resultatförbättring i linje med föregående kvartal, även om förbättringstakten dämpas något på grund av tuffare jämförelsetal. Det råder mer osäkerhet än vanligt kring prognosen för kvartalet, då bolaget precis har gått över till kvartalsrapportering och det därför finns begränsad information om säsongsvariationer från tidigare år. Vi ser efterfrågeutsikterna för 2026 som tämligen positiva och förväntar oss därför en uppåtgående guidning från bolaget gällande både omsättning och resultat.

5 gillningar

Helt okej H2. Bättre än jag väntat mig, det vill säga mina egna fördomar/befaraelser besannades inte. Det blir utdelning också, 0,04 e/aktie. Bra att fortsätta härifrån.

Utsikter för 2026:

Bolaget bedömer att affärsverksamhetens utveckling fortsätter att vara positiv även under 2026 och förväntar sig att omsättningen uppgår till 30 000–32 000 tusen euro (28 702 tusen euro år 2025) och att den rapporterade EBITDA:n uppgår till 3 000–4 000 tusen euro (2 651 tusen euro år 2025). Tyngdpunkten för tillväxten förväntas ligga på det andra halvåret 2026.

Januari–december 2025 i korthet

Omsättningen ökade med 18,5 % och uppgick till 28 702 (24 228) tusen euro

Koncernens EBITDA var 2 651 (1 258) tusen euro

EBITDA-marginalen var 9,2 % (5,2 %)

Koncernens rörelseresultat var 1 352 (-85) tusen euro

Räkenskapsperiodens resultat var 233 tusen euro, 0,8 % av omsättningen

Resultat per aktie var 0,021 euro (-0,120)

Utspätt resultat per aktie var 0,020 (-0,112)

Avkastning på eget kapital var 2,9 % (-15,72 %)

Soliditeten var 34,6 % (33,2 %)

Kassaflödet från den löpande verksamheten var 1 057 (878) tusen euro

Juli–december 2025 i korthet

Omsättningen ökade med 24,3 % och uppgick till 13 824 (11 118) tusen euro

Koncernens EBITDA var 1 424 (486) tusen euro

EBITDA-marginalen var 10,3 % (4,4 %)

Koncernens rörelseresultat för rapportperioden var 779 (-191) tusen euro

Koncernens resultat för rapportperioden var 225 (-878)

Resultat per aktie var 0,020 euro (-0,08)

Utspätt resultat per aktie var 0,019 euro (-0,07)

24 gillningar