Nordic Mining - Norskt gruvbolag i en brytningsfas

Jag hade inte trott att jag skulle få se kurser på 9 NOK i det här skedet av bolagets livscykel.

5 gillningar

Är det någon ägare/tidigare ägare som fortfarande är med/följer företaget här?

Själv sålde jag min position med förlust när rättstvister var på ytan. Nåväl, jag är redo att bli sårad igen!

Funderingen eller frågan i fallet är:

Kommer staten/tillståndsmyndigheten att vinna den rättsliga tvisten och NOM får dumpa stenar/gruvavfall i fjorden (detta motsattes och någon norsk domstol beslutade att det inte skulle tillåtas). Nu i april-maj borde det slutgiltiga beslutet komma (?).

Kommer det att bli mer utspädning av aktien? Nu har kassan till viss del förbättrats genom emissioner.

Så jag skulle anse att företaget är intressant om:

1. Gruvavfallsdeponeringen får laglig välsignelse
  2. Det inte blir mer utspädning
  3. Gruvdriften kommer igång som planerat (några förseningar har tydligen förekommit)

Jag skulle gärna höra andras tankar om företaget, på något sätt gick jag igenom mina “misslyckanden” denna helg och NOM kom upp i mitt minne, men som bäst är företagets historia bara i början… eller i slutet förstås.

2 gillningar

Ja, jag är fortfarande med för fullt. Sedan 2012 har jag deltagit i otaliga nyemissioner, så man känner sig tvungen att se det hela vägen till slutet. Nu har vi faktiskt kommit ganska långt och gruvan är på plats, men motgångarna bara fortsätter. Jag har med stor frustration följt problemen med uppstarten. Med facit i hand måste jag konstatera att jag inte förutsåg att det, efter alla tillstånd och rättsprocesser, fortfarande skulle vara en utmaning att få gruvan att fungera tekniskt. För de som är mer insatta i gruvdrift kom detta antagligen inte som en överraskning.

Jag tycker det är tankar i rätt riktning. För den nuvarande investeringen är det väsentliga om gruvan kommer igång enligt nuvarande planer. Redan nu tvingas man betala förseningsavgifter till åtminstone Barton, kanske även andra. Om gruvan inte rullar med full effekt ens i slutet av det här året blir det besvärligt. Då behövs det mer pengar igen och det finns risk för ytterligare avtalsbrott. Man får bara hoppas att de vidtagna åtgärderna ger resultat. I produktionsuppdateringen som kom i förrgår utlovas visserligen detta, men det fanns inte direkt mycket kött på benen där. Allt hänger fortfarande på att problemen löses under Q2.

Utöver dessa tekniska problem finns det förstås de två rättsfallen. Det större målet, staten mot miljöorganisationerna (som du refererade till), går upp i högsta domstolen i slutet av denna månad, och domen dröjer nog några månader. I det andra rättsfallet, där NOM är direkt part, kommer hovrättens beslut idag efter börsens stängning. Där tvistas det alltså om huruvida NOM får fortsätta verksamheten i väntan på högsta domstolens beslut. NOM vann i tingsrätten, får se hur det går nu.

Om alla dessa problem är lösta om ett år, finansieringen är i ordning, verksamheten rullar och utdelningarna börjar trilla in under det här decenniet, så är jag nöjd. Om inte, så är jag det inte.

6 gillningar

Domen föll, här översatt av Google:
117-01-Kjennelse-av-15.-april-2026-2.pdf (1,7 MB)

NOM vann, miljöorganisationernas överklagande avslogs. De åläggs att betala rättegångskostnaderna från tingsrätten och hovrätten till NOM. Det här är en bra grund att fortsätta på, härnäst är det alltså två saker att hålla ögonen på: Högsta domstolens beslut i det andra rättsfallet samt framgången med gruvans uppstart.

13 gillningar

Idag kommer högsta domstolens beslut efter börsens stängning.

4 gillningar

Och staten förlorade även denna rättstvist. Imorgon gäller det att ta med snorkeln för den som äger aktien.

8 gillningar

Här funderas det på att köpa tillbaka hela positionen, men just nu är det mer rysk roulette än investering. Varannan vecka kommer nya -50 %. Nu måste produktionen snabbt upp i full kapacitet, annars går det illa. Jag väntar lugnt på nyheter och Q2-rapporten.

2 gillningar

Att investera i gruvbolag i uppstartsfasen och juniora gruvbolag är lite så här. Varje gång något går fel kan man multiplicera kostnaderna och tidsplanen med tre. Och saker går hela tiden fel när man bygger en ny gruva med en ny organisation, och utöver geologin ställs man även mot både tillsynsmyndigheter och aktivister.

Återkomsten för den norska gruvsektorn dog nu här, så det är lika bra att sälja medan man fortfarande får något för aktierna och investera i exempelvis något land i Afrika med lägre risk.

8 gillningar

Det här har blivit ett veritabelt krisbolag. Frågan är om vi snart är nere under en krona. Hela anläggningens värde börjar redan bli attraktivt för utländska köpare. Jag skulle inte bli förvånad om det här säljs till underpris genom ett företagsförvärv.

3 gillningar