Ja, jag är fortfarande med för fullt. Sedan 2012 har jag deltagit i otaliga nyemissioner, så man känner sig tvungen att se det hela vägen till slutet. Nu har vi faktiskt kommit ganska långt och gruvan är på plats, men motgångarna bara fortsätter. Jag har med stor frustration följt problemen med uppstarten. Med facit i hand måste jag konstatera att jag inte förutsåg att det, efter alla tillstånd och rättsprocesser, fortfarande skulle vara en utmaning att få gruvan att fungera tekniskt. För de som är mer insatta i gruvdrift kom detta antagligen inte som en överraskning.
Jag tycker det är tankar i rätt riktning. För den nuvarande investeringen är det väsentliga om gruvan kommer igång enligt nuvarande planer. Redan nu tvingas man betala förseningsavgifter till åtminstone Barton, kanske även andra. Om gruvan inte rullar med full effekt ens i slutet av det här året blir det besvärligt. Då behövs det mer pengar igen och det finns risk för ytterligare avtalsbrott. Man får bara hoppas att de vidtagna åtgärderna ger resultat. I produktionsuppdateringen som kom i förrgår utlovas visserligen detta, men det fanns inte direkt mycket kött på benen där. Allt hänger fortfarande på att problemen löses under Q2.
Utöver dessa tekniska problem finns det förstås de två rättsfallen. Det större målet, staten mot miljöorganisationerna (som du refererade till), går upp i högsta domstolen i slutet av denna månad, och domen dröjer nog några månader. I det andra rättsfallet, där NOM är direkt part, kommer hovrättens beslut idag efter börsens stängning. Där tvistas det alltså om huruvida NOM får fortsätta verksamheten i väntan på högsta domstolens beslut. NOM vann i tingsrätten, får se hur det går nu.
Om alla dessa problem är lösta om ett år, finansieringen är i ordning, verksamheten rullar och utdelningarna börjar trilla in under det här decenniet, så är jag nöjd. Om inte, så är jag det inte.