Nordic Lights - Global premiumleverantör av belysningslösningar

Du har nog fel siffror? Resultatet för 2021 var 5,32 miljoner (tittade du på Q1-resultatet för 2021?).

Edit: Beräknas inte dessa vanligtvis pre-money, det vill säga med nuvarande antal aktier?

Jag kan ha gjort ett misstag där själv (jag kan ha beräknat det direkt från rörelseresultatet efter skatt och inte tagit hänsyn till avskrivningar), jag hinner titta närmare på siffrorna senare ikväll. Om någon gör en kontrollberäkning av P/E-talet, hojta till så räknar jag om det.

Visst, dessa brukar oftast beräknas Pre-money (t.ex. i Inderes analys), men jag beräknar alltid värderingen efter emissionen, eftersom jag tycker att det ger en mer realistisk bild av värderingen - särskilt ju större emissionen är.

Och jag håller med om att eftersom tillväxten har varit lite ojämn, ville jag inte betona hur galen tillväxttakten var förra året i texten. Tillväxten kommer förmodligen att plana ut till närmare 10 % från förra året och takten under Q1.

Edit: @Tyhjatasku dina siffror var helt korrekta gällande nettoresultatet och beräkningen, vilket innebär att P/E-talet blir 64. Bra att du märkte den missen, jag uppdaterade texten något därefter.

6 gillningar

När de nuvarande huvudägarna vill sälja, i det här fallet till exempel Sponsor en del nu i samband med noteringen och senare även resten av sina aktier, innebär det för en lågomsatt aktie att kursen är “fast” under en lång tid, till exempel Puuilo.

1 gillning

Efter att ha bekantat mig med Nordic Lights är detta enligt mig den mest intressanta IPO:n hittills i år. Ett plus var de illustrativa videoklippen under företagspresentationen som bättre förklarade användningsområdena för företagets produkter och tillverkningsprocesserna.

Möjligheter

Nordic Lights verkar inom premiumsegmentet och konkurrerar inte enbart med pris, vilket är en grundförutsättning för ett företag som huvudsakligen är verksamt i västländer. Företagets konkurrensfördelar baseras på produkternas kvalitet, tillförlitlighet och kontinuerlig produktutveckling. Detta innebär också att företaget borde ha någon form av prissättningsmakt för sina produkter, även om Nordic Lights inte är helt immun mot ökade kostnader.

Tröskeln för inträde är relativt hög, och särskilt kunder med höga kvalitetskrav och specifika behov byter inte lätt en bra leverantör.

Automatisering och strängare säkerhetskrav kommer att ytterligare öka antalet lampor i maskiner i framtiden.

Jag tyckte att företagets produktutvecklingschefs presentation var särskilt övertygande och jag tror att företagets framgång nu och i framtiden i hög grad kommer att bygga på framgångar inom produktutveckling.

Företaget har lyckats öka sin marknadsandel från 3 % till 6 % under fem år och har vuxit snabbare än marknaden, vilket indikerar att företagets produkter är konkurrenskraftiga och att företaget gör rätt saker.

Risker

Bruttomarginalerna har varit något sjunkande på grund av ökade kostnader. Högre komponentpriser, fraktkostnader och aluminiumpriser har försämrat kostnadsstrukturen. Detta är egentligen ett problem för alla företag som tillverkar fysiska produkter just nu.

Företagets kunder är verksamma inom markarbeten, jordbruk, skogsbruk och gruvdrift. Om ekonomin saktar ner kommer detta i viss mån att minska efterfrågan på Nordic Lights produkter.

Företagets produktionsanläggningar finns i Finland och Kina. Huvuddelen av produktionen sker i Finland, men en viss Kina-risk är bra att ha i åtanke om till exempel Kina skulle besluta att gå från ord till handling med Taiwan inom en snar framtid.

Värdering

Jag har använt ett marknadsvärde på 105 MEUR, förutsatt att emissionen tecknas fullt ut. Med omsättningsmultipeln skulle P/S vara 1,58 baserat på 2021 års resultat. Om företaget ökar sin omsättning med minst 15 % i enlighet med den lägre delen av guidningen, är P/S 1,37 i förhållande till 2022 års omsättning.

Hellas P/S är 1,14 baserat på 2021 års resultat. Företagets storlek är dock också helt annorlunda, med en omsättning på över 6 miljarder. Hellas omsättning sjönk med 16 % under coronaåret 2020 och var även lägre förra året än under räkenskapsåret 2019.

Det är inte särskilt meningsfullt att titta för mycket på lönsamhetsmultiplar i detta skede, eftersom företaget enligt mig befinner sig i en stark tillväxtfas och den nuvarande resultattnivån inte ger en korrekt bild av företagets framtida potential.

Jag anser att företagets prissättning är rimlig och att den övergripande bilden är positiv. Jag ser inga betydande skäl till varför företaget inte skulle kunna fortsätta att stärka sin marknadsandel. Jag funderar fortfarande på att teckna, men jag anser att företaget har potential på längre sikt.

14 gillningar

{“content”:“Nu under NATO-eran slog det mig idag att jag borde ha frågat under presentationen om företaget har NATO-kompatibla produkter… som leverantör med en sådan profil kunde det finnas en möjlighet för det.”,“target_locale”:“sv”}

1 gillning

Det är en förvånansvärt kort emission, igår startade den för allmänheten och imorgon torsdag kl. 16.00 kan den redan avslutas. Men det verkar intressant och jag tror jag deltar.

2 gillningar

Vad var poängen med Arvopaperi-tidningens analys:

Jag har ingen läsrättighet.

1 gillning

Här är Karo Hämäläinens analys:

Nordic Lights emission skulle jag gärna delta i. Företaget verkar vara av hög kvalitet och konkurrenskraftigt, dess marknadsposition och utvecklingsmöjligheter är intressanta.

Prissättningen lämnar dock inte en tillräcklig belöningspotential för den investerare som deltar i emissionen, vilket jag förväntar mig eller till och med kräver. Med en tredjedel billigare värdering, alltså ett p/s-tal (price-to-sales ratio) strax över ett, skulle jag bli entusiastisk.

9 gillningar

Det verkar inte ha varit en särskilt populär publik emission, eftersom den tydligen fortsätter. Jag tror jag kommer att hoppa över den, för även om jag ser företaget som bra (baserat på vad jag läst och sett), finns det inte tillräckligt med säkerhetsmarginal i priset om till exempel cykliska nackdelar slår till.

4 gillningar

har det hörts något om noteringen lyckades?

Det är kanske onödigt att fortsätta noteringen i en vecka, knappast kommer något märkligt att hända inom LED-verksamheten under första veckan i juli.

Om noteringen inte blir fulltecknad idag, så skulle de kunna säga det direkt och inte börja skylla på marknaden, om det händer, så är det ett slag mot ankarinvesterarna.

Vem betalar för de stora noteringskostnaderna om noteringen misslyckas?

1 gillning

Nordic Lights Group Oyj:s institutionella erbjudande är övertecknat och teckningstiden har avbrutits; handeln på Nasdaq First North Growth Market Finland förväntas börja 2022-07-05 | Kauppalehti

5 gillningar

Hur gick det med publikemissionen, kan man inte berätta det samtidigt?

Du kan berätta, och det berättades också:

Nordic Lights publika erbjudande till privatpersoner och organisationer i Finland, samt personalerbjudandet till anställda i Bolaget och dess dotterbolag, samt Bolagets ledningsgrupp och styrelsemedlemmar, avslutades också i enlighet med sina villkor idag den 1 juli 2022 kl. 16.00.

Så det var inte övertecknat. Men det avslutades.

4 gillningar

enligt villkoren, varför kan man inte säga det rakt ut

intressant att se ägarförteckningen, tvingades insynskretsen köpa för att få igenom noteringen

1 gillning

Hmm, vad mer borde sägas? Resultatet av emissionen kommer att tillkännages den 4 juli, det vill säga på måndag.

I den institutionella emissionen erbjöds cirka 6,3 miljoner aktier och i den allmänna emissionen 0,5 miljoner. Om institutionen var övertecknad är framgången för den allmänna emissionen förmodligen inte särskilt betydelsefull. Antalet aktier i den allmänna emissionen representerar cirka 8% av det totala antalet aktier som erbjuds, om jag såg rätt.

2 gillningar

Ok, den publika emissionen hade 0,5 miljoner aktier, och det uppnåddes inte.

Vilken mängd skulle ha varit den mängden i den publika emissionen där noteringen skulle ha avbrutits, står det någonstans?

En sådan sak skulle förmodligen aldrig meddelas offentligt, så vi kan bara gissa. Och det är svårt att säga, om den institutionella emissionen är kraftigt övertecknad och den allmänna emissionen inte tecknas alls, skulle det vara en anledning att avbryta noteringen? Jag vet faktiskt inte. Man vill dock ha likviditet för aktien, så det borde finnas åtminstone ett rimligt antal ägare. Å andra sidan, om institutionerna kastar in pengar från alla håll, varför skulle man då avvisa det?

1 gillning

Rubriken till länken ovan är inte en media rubrik, utan en börsmeddelande. Rubriken i Arvopaperi/Kauppalehti lyder: “Nordic Lights börsintroduktion lyckades – Handel med aktien börjar nästa vecka”.

Och det skulle inte vara bättre, eftersom “underteckning” inte betyder någonting. Antingen sker en överteckning eller så sker det inte. På måndag får vi veta hur mycket som tecknades.

2 gillningar

Jag tycker att det finns 3 alternativ i det publika erbjudandet:

överteckning - jämnt - underteckning

Det publika erbjudandet blev undertecknat. Det institutionella erbjudandet blev övertecknat.

Det blir intressant att se hur marknaden tar emot den nya aktören.

Förhoppningsvis blir handeln skälig och hamnar inte på korvkiosknivå, som har hänt med många bolag som noterats 2020-2022.

Jag minns inte om det finns en marknadsgaranti här, eller om det naturligtvis kan göras så att ankarinvesterare köper.

Men om några månader, hur ser situationen ut då?