Norbit ASA - Udforsk mere

Muligt opkøb på vej. Igen annonceres der forhandlinger, som allerede er langt fremme, men mon ikke også denne går i mål. Opkøbet er tiltænkt Oceans-segmentet.

Since 2020, the target company has reported an annual organic growth rate of 48 per cent and is expected to generate around NOK 100 million in revenues in 2026 with an EBITDA margin* in the range of 25-30 per cent, excluding any synergies by combining forces with NORBIT.

A preliminary transaction price has been agreed, valuing the target company on a cash and debt-free basis of NOK 330 million assuming normalized working capital. If completed, the acquisition is expected to be financed with new credit lines.

The completion of the transaction is subject to due diligence and the parties entering into a binding agreement for the acquisition. Signing and closing of the transaction are targeted to end of June.

Målselskabets omsætning er i år ca. 100 MNOK med en EBITDA-margin på 25-30%. Med en EV på 330 MNOK vil EV/EBITDA ligge på 11-13x. Altså ikke skrigende billigt, men heller ikke dyrt. Norbits egne multipler er selvfølgelig væsentligt højere. Desuden opererer målselskabet på forsvarsmarkedet, hvor man kan forvente strukturel medvind fra markedet. Den strategiske overensstemmelse med Oceans er formentlig gennemtænkt.

I 2025 omsatte Norbit selv for ca. 2500 MNOK med en EBITDA-margin på 28%. Oceans omsatte for ca. 880 MNOK, så tilføjelsen af de 100 MNOK er en mærkbar styrkelse af helheden.

Alt i alt et opkøb, der ligner Norbit: man holder sig til den niche, man er god til. Målselskabet er vokset hurtigt med gode margener; det bliver spændende at se, om man kan pumpe mere ud af dem via synergieffekter (hehe).

5 Synes om

Sådan, mine kære! I morgen sker det igen, nemlig Norbits regnskabsdag!

Som det fremgår af billedet, er markedets forventninger ret moderate…

I Q4-rapporten forudså selskabet selv følgende:

Oceans: 210-230 MNOK i omsætning (normalt et langsomt kvartal)
Connectivity: 215-240 MNOK i omsætning
PIR: 270-390 MNOK i omsætning. En del af leverancerne forventes at rykke til Q2, hvilket forklarer det brede interval.

Samlet omsætning: 695-860 MNOK. Spændet er altså ret stort, så markedet kan blive overrasket i begge retninger. Mit personlige ønske er, at Oceans begynder at trække bedre igen, samt at vi får en smule mere information om den udmeldte mulige M&A-erhvervelse.

6 Synes om

https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/0859a6af-cd27-495d-8438-c353d287f89d

Estimaterne blev faktisk ikke indfriet på nogen af posterne. Analytikerne har været alt for “bullish” (optimistiske) på Norbit de seneste kvartaler, og man kan ikke udelukkende klandre dem for det: Selskabet selv giver også sine omsætningsestimater for de enkelte segmenter lidt vel modigt. Jeg ville personligt foretrække et lidt mere pessimistisk udgangspunkt, så resultatet hellere kunne overraske positivt.

Men angående resultatet: Et ganske stærkt resultat, endnu en gang. Enorm vækst (+40%) YoY (år-til-år). EBIT-marginen er stærk på 21%, mens selskabet guider over 22% for hele året. Q1 er normalt det svageste kvartal sammen med Q3, og hvis dette år gentager de seneste års tendens, ser udgangspunktet for 2026 rigtig fornuftigt ud!

Oceans var en skuffelse for mig. Nu er omsætningen gået i stå omkring de godt 200 MNOK. Det planlagte opkøb vil naturligvis tilføre mere her, men jeg har også en lille fornemmelse af, om den organiske vækst er toppet, og man nu er nødt til at “gå over åen efter vand” (søge længere væk efter vækst)? Tiden vil vise det.

Om det mulige opkøbsemne:

Target is a well positioned supplier of tailored sensors to underwater vehicles, benefiting from growing demand driven by
defence and security-related applications.

Connectivity leverede flot, og salget her har haft en behagelig opadgående tendens. Det var også beroligende at se, at den svage margin fra Q3’25 nu for andet kvartal i træk er holdt over 25%.

Da jeg oprindeligt investerede i Norbit, var PIR en klods om benet, der dræbte marginerne og var en rigtig “mörnijä” (sideværts bevæger). Nu er det på grund af væksten i forsvarssektoren blevet den egentlige drivkraft for omsætningsvæksten, og samtidig er marginerne fortsat den positive udvikling.

Guidance er fastholdt, og man er godt på vej mod selskabets mål.

Forventningerne til Q2 er fortsat et lidt mat Oceans, stærkt Connectivity og et forrygende PIR ( :slight_smile: ).

Summa summarum:
Et pokkers stærkt kvartal. Analytikerne var for optimistiske, ligesom selskabets ledelse var det efter Q4´25 (vedrørende dette kvartal). Som hærdede Norbit-investorer ved, er der store udsving mellem kvartalerne, og jeg er ikke bekymret over noget i rapporten. Det eneste, der nager lidt, er Oceans’ længerevarende stagnation. Det tidligere spydspidssegment er nu blevet en jævnt bankende pengemaskine (cashflow-maskine). Præcis som med Harvias saunaovne – skifter man vel heller ikke sonarer ud hvert år? Jeg lytter til konferencekaldet senere. Jeg fortsætter også som glad aktionær, selvom markedet sandsynligvis vil straffe aktien hårdt i dag på grund af de manglende estimatindfrielser over hele linjen.

12 Synes om

Norbit er et interessant sted teknisk set. På dagsgrafen er vi kommet under 200 EMA, som kursen har testet et par gange for nylig for at hente momentum (billedet til venstre, orange linje, 1D). Desuden er RSI tæt på den oversolgte grænse. På ugebasis ligger vi omkring 50 EMA, hvorfra kursen har hentet støtte de sidste 2,5 år (intet billede).

Hvis og når det fundamentale er i orden, og hvis vi på timeniveau begynder at lave nye toppe over 12 EMA (billedet til højre, gul linje, 1H, grib ikke en faldende kniv), øges motivationen for en satsningsposition (pelipositio) betydeligt herfra.

Selvfølgelig, hvis verden bryder sammen igen i næste uge, så.. :person_shrugging:

6 Synes om

Deliveries are scheduled to commence in third quarter. The total order is estimated to around NOK 155 million.

Toll4Europe-samarbejdet ser ud til at bringe disse ordrer på ca. 150 mio. NOK ind i en lind strøm.

6 Synes om