Cambia er blevet diskuteret et par gange forskellige steder, så jeg besluttede at oprette en separat tråd til det. Måske kan vi på den måde samle selv den lille diskussion ét sted.
Introduktionen er stort set den samme som resultatet af denne pitch-konkurrence. Jeg har selvfølgelig lavet nogle tilføjelser og opdateringer.
Hvad firmaet laver
Cambi ASA er en norsk virksomhed og verdens førende leverandør af termiske hydrolyseløsninger (Thermal Hydrolysis Process = THP) til behandling af spildevandsslam og organisk affald. Virksomheden udviklede den termiske hydrolyseproces i begyndelsen af 1990’erne og er siden blevet en anerkendt og pålidelig teknologileverandør inden for avancerede anaerobe rådne- og biogasanlæg. På grund af sin lange historie burde virksomheden have en god bunke patenter til at beskytte sig.

Video af processen:
https://vimeo.com/870276237
Virksomheden har selv udtalt, at den er markedsleder inden for sin teknologiske niche med en markedsandel på op til 90% globalt. Der er i øjeblikket 89 anlæg i alt 27 forskellige lande, og de behandler afføring fra 118 millioner mennesker.

Termisk hydrolyse
Hvordan det virker

- Opvarmning og tryksætning: Slammet opvarmes til høje temperaturer (ca. 150-170°C) og udsættes for højt tryk (ca. 7 bar) ved hjælp af damp.
- Celledestruktion: Denne kombination af varme og tryk nedbryder cellevæggene i mikroorganismerne i slammet og frigiver vand og organisk materiale.
- Hurtig trykaflastning: Slammet trykaflastes hurtigt, hvilket forårsager yderligere nedbrydning af det organiske materiale.
- Resulterende produkt: Slutproduktet er et mere flydende slam, som er lettere at håndtere og viderebehandle.
Fordele
- Forbedret bionedbrydelighed: Processen gør slammet mere bionedbrydeligt, hvilket forbedrer effektiviteten af efterfølgende behandlingsprocesser, såsom anaerob rådning.
- Patogenreduktion: Den steriliserer slammet, ødelægger patogener og gør det sikrere til landbrugsbrug.
- Volumenreduktion: Med nedbrydningen af organisk materiale reduceres affaldsvolumenet betydeligt.
- Energiproduktion: Processen producerer biogas, som kan bruges som en vedvarende energikilde.
- Forbedret afvandingskapacitet: Det behandlede slam er lettere at afvande, hvilket reducerer bortskaffelsesomkostningerne.
Denne proces anvendes i vid udstrækning i spildevandsrensningsanlæg for at forbedre den overordnede effektivitet og bæredygtighed af affaldshåndteringen.

Bemærkelsesværdigt
- Omkostninger: Termiske hydrolysesystemer kan være dyre at installere og drive.
- Kompleksitet: Processen kræver avanceret udstyr og dygtige operatører.
- Energiforbrug: Den forbruger en betydelig mængde energi, selvom dette kan kompenseres af den producerede biogas.
Alternativer
- Anaerob rådning: Effektiv til biogasproduktion og reduktion af slamvolumen, men opnår ikke nødvendigvis samme niveau af patogenreduktion.
- Kompostering: God til at producere jordforbedringsmiddel, men kræver plads og tid.
- Kemisk behandling: Kan være enklere og billigere, men ikke nødvendigvis lige så effektiv til volumenreduktion eller energiproduktion.
Forretningssegmenter
Virksomheden præsenterede en ny opdeling af forretningssegmenter på CMD i efteråret 2023.
Technology:
Dette omfatter design, fremstilling og installation af THP’er. Dette udgør 75% af omsætningen.
Solutions:
Dette omfatter service af installerede anlæg, reservedele, udvidelser osv. (dvs. ret kontinuerlig omsætning), samt Grønn Vekst, som pakker og distribuerer materiale fra affald i Norge, der f.eks. bruges i haver. Disse materialer er f.eks. blevet brugt til at anlægge banen på Ullevaal atletikstadion.

Technologies-segmentet er lidt mere rentabelt end Solutions-segmentet. Dets bruttomarginprocent har ligget over 50%, mens Solutions-segmentets er ca. 45%.
Ordrebeholdningen er i øjeblikket fordelt således:

Økonomisk situation
I 2022 tog Cambis ordrebeholdning et stort spring, hvilket naturligvis også er begyndt at afspejle sig i omsætningen.

Jeg har ikke undersøgt nærmere, hvad årsagen var til dette spring.
Projekterne varer ca. 2-3 år, og ordrebeholdningen forventes i øjeblikket at blive omsat i henhold til denne tidsplan.

Med hensyn til EBIT ser et break-even for rentabilitet ud til at have været omkring en kvartalsvis omsætning på 100 MNOK.

Ordreindgangen har varieret en del kvartalsvis over tid.

Så vidt jeg husker, er væksten i ordrebeholdningen på et tidspunkt blevet bremset af virksomhedens ressourcer, men der er efter min opfattelse investeret i dette i begyndelsen af dette år, hvilket også afspejlede sig i Q1’s rentabilitet.
Om værdiansættelsen
Cambis kursudvikling har set således ud:

TIKR giver Cambi følgende tal:

Til udbyttepartiet skal det bemærkes, at Cambi stræber efter at udlodde 60-80% af sit resultat som udbytte. Sidste år blev der udbetalt 1 NOK i udbytte, så med den seneste lukkekurs ville udbytteafkastet være omkring 7%.
Cambi følges af DNB, som på skrivetidspunktet angiver et kursmål på 19 NOK (kurs 14,40 NOK). Deres investeringscase er baseret på værdiansættelsen af sammenlignelige selskaber, som målt med EV/EBITDA-multiplikatoren er betydeligt højere end CAMBI (x12 vs. x9).
https://www.dnb.no/seg-fundamental/fundamentalweb/inst/companyreportsa1024.aspx?cid=10553&uid=&auth=&pwd=&popup=n
[/details][details=“Nuværende situation og egne overvejelser”]
Cambi har i øjeblikket 18 projekter i gang. Min investeringscase var, at efter et svagt Q1-resultat meddelte ledelsen, at flere projektmilepæle ville falde i de kommende kvartaler, så jeg gættede på, at Q2 havde potentiale for et godt resultat. Dette skete også, og det blev et rekordkvartal.
I starten reagerede markedet pænt, men en dag, der startede godt, blev ødelagt af en pressemeddelelse, der meddelte, at CEO’en havde solgt alle sit investeringsselskabs Cambi-ejerskaber. Tre dage senere kom der en ny meddelelse om, at CEO’en måtte fratræde, og Per Lillebø, bestyrelsesformand, virksomhedens grundlægger og hovedejer, er blevet ansat som midlertidig CEO.

Selvom der er et stykke vej til DNB’s kursmål, og det efter min mening er ret velbegrundet, ser jeg stadig ingen kortsigtede drivkræfter for aktiekursens stigning lige nu. Nye store ordrer kunne naturligvis være en sådan drivkraft. Under indtjeningsopkaldet sagde CEO’en, at salgspipelinen var ganske god, men på grund af de efterfølgende CEO-forviklinger er det svært at vurdere dens udvikling.
Under indtjeningsopkaldet nævnte CEO’en, at deres største udfordringer var at øge bevidstheden om teknologien og de langsomme købs- og beslutningscyklusser hos kunder, der primært tilhører den offentlige sektor.
Efter min mening har Cambi et interessant nicheprodukt inden for en sektor, der passer til nutidens tendenser. Hvem ville ikke ønske renere spildevand, og endda på en måde, så slutproduktet kan udnyttes i haver og til energiproduktion? Jeg ejer en lille procentdel af virksomheden.
Tiden vil vise, om virksomheden også lykkes på det administrative plan med det, der er grundideen i deres forretning: “PUT THE SHIT TOGETHER”
Tak
Tak til brugerne @Polakki , @Bjorninen , @Hapzu , @Deep_Value og @Contrafun for deres hidtidige bidrag vedrørende denne virksomhed. Jeg håber, det fortsætter i denne tråd, og at vi får flere deltagere med i diskussionen.
Tak også til Co-pilot for at skrive afsnittet om termisk hydrolyse.
Jeg skriver i tråden, hvis jeg opdaterer dette.

=>