Norbit ASA - Udforsk mere

The Seller has successfully sold 3,252,949 shares in the Company (the "Offer
Shares"), which equals approx. 5.1% of the Company's shares outstanding, at a
price of NOK 200 per Offer Share, generating a total consideration of approx.
NOK 651 million.

Handlen skete til 200 NOK. Gårsdagens lukkekurs var 214 NOK, hvilket er en lille rabat.

1 Synes om

NORBIT today announces that segment PIR has received a new contract manufacturing order, valued at approximately NOK 120 million from an undisclosed European client in the defence and security sector. Deliveries under the order are scheduled for late 2025 and early 2026. The contract follows another recently received award of approximately NOK 100 million for initial deliveries early first quarter 2026.

Det er ikke helt klart, hvornår kontrakten indtægtsføres, men dette ville ske i Q4/25 og Q1/26. Derudover nævnes en anden kontrakt på ca. 100 MNOK for Q1/26.

Til sammenligning omsatte PIR-segmentet for 149 MNOK i Q4/24 og 161 MNOK i Q1/2025. Nu dækker disse to ordrer en andel på over 200 MNOK.

Forsvars- og sikkerhedssektoren er stadig i enorm fremdrift!

5 Synes om

I dag er Norbits aktie i en smule modvind, og forklaringen findes, tror jeg, i Kongsbergs Q3-rapport! Norbits Oceans-segments modstykke, Kongsbergs Discovery, havde et ret blødt kvartal med hensyn til omsætning. EBIT-% udviklede sig derimod rigtig

5 Synes om

I morgen tidlig aflægger Norbit sit Q3-resultat. Desværre vil jeg ikke kommentere det med det samme her (publikum sukker)! Arbejdet forstyrrer hobbyen, og jeg kan først skrive om dette om eftermiddagen/aftenen. Jeg vil dog forsøge at nå at linke resultatet her.

Ovenfor selskabets egne kommentarer i forbindelse med Q2-rapporten. Nedenfor analytikernes estimater for kvartalet. Jeg ville selv tro, at den største udsving ville komme med Oceans, da synligheden der kun er et par uger fremad.

Omsætning 517MNOK (+39% YoY)
EBIT 90MNOK (+67,6%)
EPS 1.08 (+72,5%).

Så et ret monsterkvartal forventes igen… Selskabet selv har forventet, at omsætningen ville være højere end analytikernes estimater. Lad os også huske, at sidste års Q3 var en skuffelse både med hensyn til omsætning og rentabilitet. Gentager det sig? Jeg indrømmer offentligt, at jeg har haft et par euro i lommen, som jeg kan bruge til at tanke op på aktien, hvis der ikke findes noget revolutionerende forfærdeligt i rapporten, den opdaterede vejledning gentages, og kursen skyder nedad. :slight_smile:

5 Synes om

https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/8a452d04-ac11-4f78-a69a-6316fd479794

I tredje kvartal leverede NORBIT en omsætning på 505,4 mio. NOK, en stigning på 36 procent sammenlignet med det tilsvarende kvartal i 2024. Det rapporterede EBIT-resultat var 75,4 mio. NOK, hvilket repræsenterer en margin på 15 procent.

• Oceans-segmentet rapporterede en omsætning på 192,4 mio. NOK, en stigning på 22 procent fra tredje kvartal 2024, drevet af et stærkt salg af sonarer. EBIT-marginen for segmentet var 21 procent.
  • Connectivity-segmentet rapporterede en omsætning på 107,5 mio. NOK, et fald på 3 procent, og en EBIT-margin på 15 procent. Faldet skyldtes lavere leverancer af On-Board Units, hvor nogle ordrer blev udskudt til fjerde kvartal.
  • Product Innovation & Realization (PIR)-segmentet rapporterede en omsætningsvækst på 96 procent til 224,1 mio. NOK og en EBIT-margin på 18 procent. Stigningen skyldtes i høj grad en stærkere efterspørgsel fra forsvars- og sikkerhedssektoren.

I betragtning af udsigterne, NORBITs stærke balance og finansielle position, besluttede bestyrelsen at vedtage et ekstraordinært udbytte på 3,00 NOK pr. aktie baseret på regnskabsåret 2024, hvilket bringer det samlede udbytte op på 6,00 NOK pr. aktie for det nævnte år.

Udsigterne for NORBIT forbliver positive, med en forventet helårsomsætning på mellem 2,5 og 2,6 milliarder NOK, mens EBIT-marginen for året forventes at ligge mellem 24 og 25 procent.

Kort sagt: Fantastisk resultat, men der var forventet endnu mere. Oceans OK, Connectivity et lille miss, PIR et lille miss. For Connectivitys vedkommende blev en del varer skubbet til Q4. Skal læse Q4-forventningerne fra selskabet senere i aften. Vejledningen er gentaget.

Ekstraordinært udbytte, for mange penge i kassen. Selskabet ser konstant på M&A-muligheder, men er ret kræsen (hvilket er godt): i dette tilfælde er udbyttet helt OK for mig.

8 Synes om

Q3 2025

Lad os skrive en helt ren besked, da den forrige allerede begyndte at flyde over.

Det vigtigste først:
Ekstraordinært udbytte (3,0 NOK/aktie). Sidste dag, der berettiger til udbytte, er 17.11. Ex-dato 18.11. Betalingsdato ca. 26.11.

Alt i alt et meget vellykket kvartal. Enorm vækst, selvom Q3 normalt er et lidt stille kvartal. Det er rart at se, at dette også er ved at udvikle sig til en virkelig betydelig del af året med hensyn til resultat.

Oceans

Connectivity

Dette segment var en klar skuffelse for mig i kvartalet. Der var dog en logisk grund til faldet i omsætningen, da leveringen af varer måtte udskydes til næste kvartal. Dette skyldtes både udfordringer med materialanskaffelse og kapacitetsmangel.

GNSS OBU’er er ved at blive Connectivitys nye spydspids, og leverancerne til Toll4Europe er påbegyndt (mere om aftalen tidligere i tråden).
image

PIR

Med forsvars- og sikkerhedssektoren som hoveddriver leverede PIR sit andet topkvartal i træk.

Samlet

Udsigter for resten af året

Vejledningen er gentaget, og ledelsen var også sikker under konferenceopkaldet på, at vejledningen ville blive nået. Fjerde kvartal er altid ret travlt, og der er meget at gøre. Den største variabel, igen, er Oceans-segmentet, hvis fremadrettede synlighed er meget begrænset. Selskabet har dog været meget præcist i sin vejledning, så jeg mener ikke, der er grund til større bekymring. Jeg forventer måske mest, at der gives ny vejledning i forbindelse med Q4-rapporten, samt at selskabets 2027-mål (som allerede nås næste år) hæves.

Disse tal, som selskabet selv har estimeret, udgør i alt 820-890 MNOK (fra Q4). Omsætningen for Q1-Q3 er nu 1711 MNOK. Dermed vil intervallet med de nuværende oplysninger være 2530-2600 MNOK for hele året 2025. Dette ville være et ganske behageligt interval, da det stadig ville give lidt spillerum til den nedre del af vejledningen. EBIT-% har været 22% de første 9 måneder.

Alt i alt et vildt kvartal og hele året indtil nu. Markedet havde lidt højere forventninger, men jeg brugte selv dette som en købsmulighed.

Vurdering

Året er næsten slut, og man kan allerede nu begynde at skitsere afslutningen på indeværende år. Hvis selskabet når vejledningen, ville EV/EBIT være 19,1-20,7x (øvre/nedre del af vejledningen).

8 Synes om

Ny ordre til Connectivity for de GNSS-enheder, jeg nævnte i det tidligere indlæg. Ordren er på cirka 160 MNOK, køberen er den velkendte Toll4Europe.

• Leverancer H1/2026
  • Gentagen ordre fra Toll4Europe.

"We are proud to be given the trust from Europe’s leading tolling service provider. This repeat order demonstrates the strength of our ability to deliver tailored technology and our strategy to act as a technology partner for our client”

5 Synes om

Mifi AS, a company owned by Finn Haugan, chair of NORBIT ASA, has today purchased 6,500 shares in NORBIT ASA at an average price of NOK 169.69 per share.

Bestyrelsesformanden har tanket lidt op på aktien. En ret betydelig tilføjelse til hans tidligere position. Lad os håbe, at bestyrelsesformanden er opdateret på virksomhedens forretningsgang. :wink:

Undertegnede har også øget sine beholdninger og vil uden tøven fortsat købe op, hvis vi falder yderligere!

5 Synes om

Q3 2025 Konferenceopkald

Kursen er faldet lidt efter regnskabet, og jeg besluttede mig for at se nærmere på udbyttet fra konferenceopkaldet. Jeg har nu lyttet til det et par gange og forsøgt at finde årsagerne til kursfaldet (hvis altså andet end missede top- og bundlinjer).

Oceans

• Stærkt salg til Amerika, med flere faktorer bag.
  • Efterspørgslen efter ekkolod er meget bred: fra kortlægningsløsninger til autonome fartøjer (overflade og undervands).
  • AUV-kunder udgør en betydelig og voksende del af forretningen. Det langsigtede potentiale er stort, da kun omkring 5-6% af verdens vandområder er blevet udforsket. Ubemandede køretøjer er velegnede til denne opgave.
  • Margenerne i Q3 var lidt bløde (brutto). Q3 “kun” 71%, hvor intervallet normalt er 72-74%.
  • Sammenligningen vanskeliggøres af sidste års Q3-udlejningsprojekt i forbindelse med OL, som løftede marginen til 75%.

Connectivity

• Designfasen for GNSS-projektet blev lidt forsinket, og dette forsinkede produktionens ramp-up → en del af de forventede indtægter i Q4 flyttes til Q1 2026.
  • Årsagerne til forsinkelsen var bl.a. produktets kompleksitet. Direktøren fortalte i opkaldet, hvordan ingeniørerne blev udfordret til at udvikle noget krævende, så konkurrenterne ikke ville kunne gøre det samme lige med det samme. Dette lykkedes angiveligt.
  • På lang sigt er drivkraften nedlukningen af 2G-netværket i Europa (2027-2028): Tidligere OBU-systemer var i dette netværk → behov for nye. Når man skitserer markedets størrelse, er der omkring 6,5 millioner lastbiler på hovedmarkedet i Europa, og yderligere 400.000 kommer til årligt. Derudover forventes EU at øge/udvide vejafgifterne → behov for OBU’er til overvågning. I løbet af de sidste 5 år har Norbit leveret 2 millioner moduler (hvoraf GNSS er en del).

PIR

• Størstedelen af omsætningen kommer fra kontraktfremstilling (Norbit ejer ikke produktet, men fremstiller det, som kunden har designet).
  • Norbit har mulighed for at vælge sine kunder (cherry-picking), og søger strategisk rentable og skalerbare partnere.
  • Hovedsageligt off-the-shelf komponenter; til Connectivity produceres Norbits egne designede chips.
  • Kernekompetencen ligger tydeligt i modulintegration og systemekspertise, ikke i chipdesign.

Partnerskaber og kapacitet

• Norbit købte for 3 år siden en lille fabrik i Trondheim, der producerede sonar-komponenter.
  • Vigtigt på grund af kapaciteten, selvom der ikke er et direkte behov for at eje en komplet mekanisk fabrik.
  • Formålet er at sikre leveringssikkerhed og skalerbarhed på lang sigt.

M&A-strategi

• Norbit søger strategisk passende virksomheder, hvor kultur og forretningsmæssige merværdikriterier er opfyldt.
  • Høje værdiansættelsesmultipler har ikke været den største hindring, men snarere strategisk egnethed og ægte teknologisk merværdi.

Jeg er stadig en meget rolig ejer af Norbit! Der var ingen ændringer i vejledningen, så jeg undrer mig lidt over markedets forskrækkelse. Det eneste, der irriterer mig lidt, er, at ordrerne fra sikkerhedssektoren er svulmet massivt op. Dette betyder jo manna fra den nære fremtid, men er dette i Europa kun en midlertidig situation, at der satses på forsvar? Forhåbentlig ikke. :slightly_smiling_face:

13 Synes om

Og igen en ny større PIR-aftale, som er planlagt til ca. Q1/26. Denne ene ordre er større end PIR-omsætningen i Q1/25 (161 MNOK). :smiling_face_with_sunglasses:

NORBIT meddeler i dag, at segmentet PIR har modtaget ordrer på kontraktfremstilling til en værdi af ca. 170 millioner NOK fra en unavngiven europæisk kunde i forsvars- og sikkerhedssektoren. Størstedelen af leverancerne er planlagt til første kvartal 2026.

9 Synes om

https://www.finansavisen.no/tdn/2026/01/12/06526500/norbit-dnb-carnegie-tar-opp-dekning-med-hold-kursmal-175?zephr_sso_ott=7rPPpY

Nyheder fra et par dage siden.

Carnegie påbegynder dækning af Norbit.

175 NOK, “Hold”.

• Godt potentiale for fortsat vækst på lang sigt
  • Risici i indtjeningsprognoser på kort sigt
  • PIR-vækst er vigtig for selskabets langsigtede strategi, men presser på den anden side margenerne.
2 Synes om

Hurtig opdatering af forventningerne til næste onsdags (11.2.) delårsrapport. Q4 bliver afsluttet, og dermed bliver hele 2025 ført til bogs. Samlet set guider selskabet for en omsætning på 2500-2600 MNOK for hele året, med en EBIT-marginal på 24-25 %.

Q4-forventninger per segment (selskabets egne)

Oceans:
~ 230 MNOK i omsætning.
Connectivity:
~ 200-240 MNOK i omsætning.
PIR
~ 390-420 MNOK i omsætning.

Selskabets eget interval for Q4-omsætningen er altså 820-890 MNOK, mens analytikerne forventer 846 MNOK. Analytikerne forventer en EBIT-marginal på ~28 % (236 MNOK), hvilket jeg tror selskabet vil ligge lidt under på grund af den høje PIR-omsætning (som har lavere marginer). Hvis selskabet når sine egne forventninger, er der altså endnu en gang tale om et regulært monsterkvartal, og væksten fra året før vil være på flere ti-procenter.

Konkurrenten Kongsbergs Discovery-segment

Kongsberg fremlagde regnskab for et par dage siden, og Discovery-segmentet, som er sammenligneligt med Oceans, leverede et stærkt kvartal. Selskabet overgik også forventningerne på andre områder. I Kongsbergs resultat bed man særligt mærke i den stærke efterspørgsel på AUV (ubemandede fartøjer) og behovet for dem fremover: Norbit sagde det samme i deres Q3-konferenceopkald, og jeg antager, at Norbit også i Q4 vil få en stærk omsætning til Oceans herfra. Også i den henseende ser det lovende ud for Norbits delårsrapport; der lader til at være god medvind i hele markedet.

Som en sidebemærkning udskiller Kongsberg sit Maritime-segment som et selvstændigt børsnoteret selskab. Spin-off’et finder sted den 23. april i år, hvor det bliver noteret på Oslo Børs. Dermed bliver segmenterne Kongsberg Discovery og Kongsberg Defence & Aerospace tilbage i det “oprindelige” Kongsberg. Meget interessant – hvis moderselskabet tager et stort dyk efter spin-off’et, kunne jeg også være interesseret i denne perle :wink: .

På onsdag er der igen lagt op til et nyt topkvartal fra Norbit, så ingen grund til bekymring! Lad os håbe, at vi også får noget i retning af en guiding for i år. De mellemlange mål vil jo blive tromlet fuldstændig, da det blot kræver en omsætningsvækst på ca. 5 % i år.

ps. Selskabet forventes i år at have en omsætningsvækst på 16 % og en EPS-vækst på 14 %. Hvis dette realiseres, handler selskabet til en EV/EBIT på 18x og en P/E på 23x.

4 Synes om

NORBIT leverede rekordhøje indtægter på 2,5 milliarder NOK for regnskabsåret 2025, med et driftsresultat (EBIT) for hele året på 555,4 millioner NOK, hvilket svarer til en margin på 22 procent.

Fjerde kvartal satte også rekord med indtægter på 791,1 millioner NOK – en stigning på 42 procent sammenlignet med samme periode i 2024. EBIT-resultatet for kvartalet var 178,4 millioner NOK, hvilket svarer til en margin på 23 procent.

• Oceans-segmentet rapporterede indtægter på 213,4 millioner NOK, et fald på 21 procent fra 4. kvartal 2024, med en EBIT-margin på 26 procent.
  • Connectivity-segmentet nåede indtægter på 190,2 millioner NOK, en stigning på 25 procent, og en EBIT-margin på 28 procent.
  • Product Innovation & Realization-segmentet opnåede en omsætningsvækst på 173 procent til 407,9 millioner NOK, med en EBIT-margin på 22 procent.

Jeg opdaterer løbende i løbet af dagen, når arbejdet tillader det!

Ved første øjekast hælder denne rapport til den skuffende side. Resultaterne lå under både selskabets egne forventninger og analytikernes estimater.

Vigtig del: de mellemlange mål vil blive nået et år før planen, som det allerede har været kendt her.

Målet for 2026 er at levere mere end 3,0 milliarder NOK i omsætning og en forbedring af EBIT-marginen sammenlignet med de 22 procent, der blev rapporteret i 2025. Målene understøttes af vækst og forbedrede finansielle resultater gennem operationel gearing, skalerbarhed og opretholdelse af omkostningsdisciplin.

Nye langsigtede ambitioner frem mod 2030 vil blive præsenteret ved rapporteringen for andet kvartal i august.

9 Synes om

PIR’s andel af omsætningen steg 31%→43%, og forsvarssegmentets omsætning steg 103M→696M, hvilket er den mest væsentlige ændring i denne rapport. ROCE steg til 34 % (27 % året før). Oceans-segmentet var svagt i Q4, primært på grund af problemer med eksportlicenser på sikkerhedsområdet og udskydelse af projekter inden for vedvarende energi — ledelsen forventer, at Q1 forbedres. Guidance for 2026 er >3,0 mia. NOK med en forbedring af marginen, og 2027-målene er nået et par år før tid. Nye langsigtede mål frem til 2030 kommer i august. Baseret på denne rapport virker morgenens dyk ulogisk og som en god købsmulighed.

4 Synes om

Lad os vende tilbage til Q4-rapporten segment for segment. Kvartalet var det bedste i selskabets historie. Jeg lytter til earnings call’et imens og supplerer løbende.

Oceans

• De almindelige sonarer trækker læsset, Wingheads gør ikke.
  • Normalt det stærkeste kvartal, i år betydeligt svagere. Som @stockenstain skrev ovenfor, blev leveringen af et par ordrer sandsynligvis rykket til Q1.
  • Oceans bør ikke kun betragtes kvartalsvis, men over en længere periode: Hele årets udvikling er rigtig god.
  • Nye innovationer i løbet af kvartalet, langtrækkende sonarer til kortlægning af dybe farvande → udvider selskabets TAM.

Connectivity

• GNSS OBU’erne rykker, som beskrevet i de tidligere indlæg. Toll4Europe-samarbejdet giver et godt rygstød; i løbet af H1 leveres ordren på 160 MNOK, der kom ind i løbet af kvartalet.
  • Kun en del af den store ordre på 160 MNOK blev leveret i Q4, og en del blev rykket til Q1’26. Årsagen er en langsommere opskalering af produktionen end forventet.

PIR

• Et helt vildt kvartal drevet af forsvarssektoren. Dette er et tveægget sværd: Er det bare en midlertidig hype, og vil PIR vende tilbage til det lavmarginale dødvande, eller bliver dette den nye normal? Hvis det sker, ville Norbit få et regulært kraftcenter ud af dette historisk svagere segment, hvilket også ville gøre selskabets fremtid betydeligt lysere (når der kan forventes god afsætning i alle segmenter).
  • Efterspørgslen i forsvarssektoren er fortsat stor.
  • Q4 EBIT-marginen er steget på et år fra 14 % → 22 %, for hele året fra 10 % → 19 %.
  • To store ordrer forventes leveret i løbet af Q1’26 (120 MNOK og 170 MNOK).
7 Synes om

Christina Hallin, bestyrelsesmedlem og primær insider i NORBIT ASA, har den 11. februar 2026 købt 1.000 aktier i NORBIT til en gennemsnitspris på 185,00 NOK pr. aktie.

Efter transaktionen ejer Hallin 1.000 aktier i NORBIT.

Mange bække små…!

4 Synes om

Lidt mærkelige, de her “måske kommer der en aftale”-meddelelser? :smiley: Hvis det går så godt, hvorfor er der så brug for at hype det?

5 Synes om

Det er godt, at Norbit er havnet på din overvågningsliste ;). Du er sikkert mere velorienteret omkring insiderinformation end mig, men jeg forstår det sådan, at dette falder ind under det. For Norbits vedkommende har denne type udmelding normalt ført til en aftale, og selskabet giver her blot investoren besked på et tidligt stadie. Nu er leveringstiden jo også stort set på plads.

Så denne kontrakt går også i mål, og Q2 PIR får i hvert fald de 200 MNOK i leverancer ;).

Jeg er selvfølgelig heller ikke selv så vild med disse ‘måske-kontrakter’, men hos Norbit har de betydet faktiske kontrakter.

4 Synes om

Frisk årsrapport for 2025 er klar:

I eftermiddag kan man læse det smukkeste igen! :heart_exclamation:

Kursen raketter også i dag, efter jakkesættene har hævet kursmålene. Vidunderligt at være i live!

7 Synes om

Et par slides fra den årsrapport krydret med (måske) mine egne tanker. Da jeg har linket mange af begivenhederne herinde allerede, er det ret velkendt stof, der er på menuen. :slight_smile:

Hvad skal man sige om omsætning og resultat. Væksten har været smuk, og sidste års rekordresultater kronede den. Som helhed har security & defence-ordrerne til PIR-segmentet fungeret som en klar drivkraft. Jeg ser ikke dette behov aftage lige foreløbigt.

Alle segmenter vokser. Oceans og Connectivity er lidt under 20 %, og PIR eksploderede til 100 % vækst af de ovennævnte grunde (selvom jeg er fortrøstningsfuld omkring efterspørgslen i forsvarssektoren, er der stadig en lille risiko for en resultatboble her). På den anden side understreger virksomheden også selv, at der i øjeblikket er efterspørgsel efter europæisk teknologi i Europa. Overraskelse!

Som I små kaniner, der følger tråden, allerede vidste på forhånd fortalt af undertegnede, når Norbit sine 2027-mål et år før tid. I læste det altså her først, og først nu fortæller Norbit det i sin årsrapport.

Det, jeg er mest begejret for i direktørens indlæg, er dette:

Da vi nærmer os vores 2027-ambition før tidsplanen, er det naturligt at løfte vores perspektiv yderligere. I løbet af 2026 har vi til hensigt at præsentere vores ambitioner frem mod 2030 – baseret på den samme udviklingsorienterede kultur, kommercielle disciplin og industrielle formåen, som har bragt os så vidt.

10 Synes om