Q3 2025
Lad os skrive en helt ren besked, da den forrige allerede begyndte at flyde over.
Det vigtigste først:
Ekstraordinært udbytte (3,0 NOK/aktie). Sidste dag, der berettiger til udbytte, er 17.11. Ex-dato 18.11. Betalingsdato ca. 26.11.
Alt i alt et meget vellykket kvartal. Enorm vækst, selvom Q3 normalt er et lidt stille kvartal. Det er rart at se, at dette også er ved at udvikle sig til en virkelig betydelig del af året med hensyn til resultat.
Oceans
Connectivity
Dette segment var en klar skuffelse for mig i kvartalet. Der var dog en logisk grund til faldet i omsætningen, da leveringen af varer måtte udskydes til næste kvartal. Dette skyldtes både udfordringer med materialanskaffelse og kapacitetsmangel.
GNSS OBU’er er ved at blive Connectivitys nye spydspids, og leverancerne til Toll4Europe er påbegyndt (mere om aftalen tidligere i tråden).

PIR
Med forsvars- og sikkerhedssektoren som hoveddriver leverede PIR sit andet topkvartal i træk.
Samlet
Udsigter for resten af året
Vejledningen er gentaget, og ledelsen var også sikker under konferenceopkaldet på, at vejledningen ville blive nået. Fjerde kvartal er altid ret travlt, og der er meget at gøre. Den største variabel, igen, er Oceans-segmentet, hvis fremadrettede synlighed er meget begrænset. Selskabet har dog været meget præcist i sin vejledning, så jeg mener ikke, der er grund til større bekymring. Jeg forventer måske mest, at der gives ny vejledning i forbindelse med Q4-rapporten, samt at selskabets 2027-mål (som allerede nås næste år) hæves.
Disse tal, som selskabet selv har estimeret, udgør i alt 820-890 MNOK (fra Q4). Omsætningen for Q1-Q3 er nu 1711 MNOK. Dermed vil intervallet med de nuværende oplysninger være 2530-2600 MNOK for hele året 2025. Dette ville være et ganske behageligt interval, da det stadig ville give lidt spillerum til den nedre del af vejledningen. EBIT-% har været 22% de første 9 måneder.
Alt i alt et vildt kvartal og hele året indtil nu. Markedet havde lidt højere forventninger, men jeg brugte selv dette som en købsmulighed.
Vurdering
Året er næsten slut, og man kan allerede nu begynde at skitsere afslutningen på indeværende år. Hvis selskabet når vejledningen, ville EV/EBIT være 19,1-20,7x (øvre/nedre del af vejledningen).