https://norbit.com/media/NORBIT-ASA-Annual-Report-2024.pdf
2024 årsrapport ude. Jeg vender tilbage til indholdet senere, i det omfang jeg finder det nødvendigt.
This year, we aim to reach a top line between NOK 2 200 and 2 300 million, with an EBIT margin that surpasses the 20 per cent we achieved in 2024.
Jeg har her forsøgt at gennemgå Norbits årsrapport lidt efter lidt. For 2025 forventes en omsætning på 2200-2300 MNOK med en EBIT-margin på >20%. Omsætningsvæksten forventes altså at være 25-30%. Her begynder jeg at få en fornemmelse af, at målet for 2027 om >2750 MNOK i omsætning igen vil blive nået før tid. Hvis vi antager, at den robuste vækst fortsætter i 2026, ville en “beskeden” omsætningsvækst på 20-25% være tilstrækkelig til, at 2027-målet igen ville blive opfyldt et år før tid. Åh ja, målet er jo med organisk vækst. Derudover er der pengestrømme til opkøb, hvoraf det seneste foreløbigt har været en stor succes.
EBIT-% synes også at være solidt inkluderet i selskabets mål. For dette år forventes monsteragtig vækst, og dertil en endnu bedre EBIT-margin. Hvad kunne det så være, når væksten begynder at aftage? Hvilket jeg selvfølgelig håber ikke sker i mange år endnu. ![]()
Selskabet handles til ca. 14,5x EBITA (2025, hvis midten af guidance opnås).

Mere om geografisk diversificering (told er åbenbart blevet justeret et sted).
Kun Oceans tager et direkte hit fra større toldnedskæringer. For Connectivity og PIR er effekten ubetydelig. En del af Oceans’ produktion foregår i USA, så hele omsætningsandelen importeres ikke gennem toldernes behårede hænder.
De direkte toldeffekter er altså ret moderate, men effekter kan selvfølgelig opstå via kunderne.
Oceans:

Connectivity:

PIR: