Norbit ASA - Udforsk mere

https://norbit.com/media/NORBIT-ASA-Annual-Report-2024.pdf

2024 årsrapport ude. Jeg vender tilbage til indholdet senere, i det omfang jeg finder det nødvendigt.

This year, we aim to reach a top line between NOK 2 200 and 2 300 million, with an EBIT margin that surpasses the 20 per cent we achieved in 2024.

Jeg har her forsøgt at gennemgå Norbits årsrapport lidt efter lidt. For 2025 forventes en omsætning på 2200-2300 MNOK med en EBIT-margin på >20%. Omsætningsvæksten forventes altså at være 25-30%. Her begynder jeg at få en fornemmelse af, at målet for 2027 om >2750 MNOK i omsætning igen vil blive nået før tid. Hvis vi antager, at den robuste vækst fortsætter i 2026, ville en “beskeden” omsætningsvækst på 20-25% være tilstrækkelig til, at 2027-målet igen ville blive opfyldt et år før tid. Åh ja, målet er jo med organisk vækst. Derudover er der pengestrømme til opkøb, hvoraf det seneste foreløbigt har været en stor succes.

EBIT-% synes også at være solidt inkluderet i selskabets mål. For dette år forventes monsteragtig vækst, og dertil en endnu bedre EBIT-margin. Hvad kunne det så være, når væksten begynder at aftage? Hvilket jeg selvfølgelig håber ikke sker i mange år endnu. :sunglasses:

Selskabet handles til ca. 14,5x EBITA (2025, hvis midten af guidance opnås).

image

Mere om geografisk diversificering (told er åbenbart blevet justeret et sted).
Kun Oceans tager et direkte hit fra større toldnedskæringer. For Connectivity og PIR er effekten ubetydelig. En del af Oceans’ produktion foregår i USA, så hele omsætningsandelen importeres ikke gennem toldernes behårede hænder.

De direkte toldeffekter er altså ret moderate, men effekter kan selvfølgelig opstå via kunderne.

Oceans:
image
Connectivity:
image
PIR:
image

4 Synes om

Et par tanker om selskabets værdiansættelse.

Virksomhedsværdi 7.9 BNOK, kurs 117,4 NOK.
2024 EBIT 340 MNOK.

Med realiseret resultat er EV/EBIT 23x, og med indeværende års 2025-vejledning 17-18x.

Hvis vi tager den vilde hat på og antager, at 2027-målene nås allerede i 2026, ville EBIT være 550 MNOK, hvilket ville give en EV/EBIT på 14x til den nuværende pris. Hvad ville så være en acceptabel multipel for Norbit? Vækst er sandsynligvis på vej i fremtiden, så med et par små “bullero”-briller på, kunne en acceptabel multipel være 17-20x EBIT. I markedsværdi ville dette betyde 9.35-11 BNOK (hvis 2027-målene realiseres).

“Opadrettet potentiale” i kursen ville være 18-40%, hvilket ville betyde en CAGR på 8-18% over to år (mål et år forud), eller 5-12% over tre år (selskabets eget mål).

Jeg føler, at værdiansættelsen stadig er stram, og der er ikke en stor sikkerhedsmargen i prisen. Alligevel, i betragtning af selskabets kvalitet og profitable vækst, er dagens pris heller ikke et røveri.

:small_red_triangle: Bemærk!

• Jeg er en Norbit-bullero og forelsket i aktien. Der kan være fejl i beregningerne, og den faktiske forretningsudvikling følger måske ikke min fantastiske analyse. :grin:
7 Synes om

Pareto hæver Norbits kursmål til 145 kroner (tidligere 130) og gentager køb-anbefalingen.

Ifølge Pareto har Norbit et betydeligt opadgående potentiale gennem sin forsvars- og sikkerhedsenhed (D&S). Pareto vurderer, at 2025 sandsynligvis vil markere et mere synligt bidrag fra denne sektor.

”Når D&S vokser til at dække over 20 procent af koncernens omsætning inden 2027, virker den vækst, der kræves fra andre forretningsområder for at nå målet, fuldt ud opnåelig. Vi mener stadig, at værdiansættelsen ikke fuldt ud afspejler denne vækstrate eller M&A-potentialet (virksomhedsopkøb), og vi gentager vores købsanbefaling,” skriver Paretos analytiker. (Oversat fra norsk til finsk ved hjælp af kunstig intelligens).

image

Grafen over kursudviklingen ser virkelig fantastisk ud. Jeg betragter stadig Norbit som en slags “skjult perle”, som der ikke tales meget om. :gem: :blush:

Og da kun @Sijoittaja-alokas og Ituhippinen kigger på den rene kursudvikling, har fundamentet også fulgt pænt med (eller hvem følger hvem? :wink: )

image

Og da sensei @Pohjolan_Eka holder et skarpt øje med mig, skal det også nævnes, at kassen klinger helt reelt, og det er ikke bare magiske tal på sort tryk.

image

11 Synes om

Jeg tager mig ret til et lille nul-opslag!

I løbet af de sidste par uger er der kommet flere private beskeder vedrørende Norbitt! Vær endelig ikke bange for at diskutere, hvis interessen vækkes! Selvom hensigten er at holde tråden kompakt og som en informationsbaseret kvalitetstråd, er der plads til, at andre også kan spilde ilt her. :grin:

6 Synes om

Nedenstående gennem kritiske briller, plukket fra Sharevilles åh, så pålidelige forum! (Jeg ser altså ikke selv den originale kilde skrevet af Jeppe fra Arctic)

En hævelse af kursmålet, og begrundelser for en sådan handling. Dette er jo intet nyt for os Norbit-veteraner! :blush: :handshake:

Arctic hæver kursmålet fra 135 til 150

\u003e Vi mener, at aktien fortjener en omvurdering, da 1) selskabet har demonstreret en stærk historik med imponerende vækst fra højere omsætningsniveauer, alt imens marginer og pengestrøm er forbedret, 2) det historisk har anlagt en konservativ tilgang til finansiel vejledning, hvilket vi mener mindsker risikoen for selskabets omsætningsmål for 2025 og 2027, 3) indtjeningssynligheden er forbedret efter et stærkt ordreindtag siden 2023, 4) klare og stærke vækstdrivere inkluderer stigende geopolitiske spændinger, hjemtagelse af produktion (homeshoring) og gunstig reguleringsmæssig støtte til både smarte fartskrivere og elektroniske vejafgiftssystemer, og 5) med sin stærke kapitalafkast og høje geninvesteringsrate, argumenterer vi for, at den fortjener en højere værdiansættelsesmultipel."

5 Synes om

Det er den dag, du beslutter dig for at lette Norbit… :joy:

NORBIT today announces that segment PIR has received a new contract manufacturing order, valued at approximately NOK 125 million from a European client in the defence and security sector.

Deliveries under the order are scheduled for the second half of 2025 and will be carried out from NORBIT’s production facilities in Norway.

Forsvarssektoren ser stadig ud til at trække rigtig godt!

4 Synes om

I morgen offentliggøres Q1 2025, som hele forummet har ventet på! Så vær klar i morgen tidlig kl. 08.00.

Hvorfor interesserer dette os Norbit-fanatikere? Jo, fordi det forventes at give en ret stærk start på året!

I februar, i forbindelse med Q4’24-gennemgangen, forudså Norbit følgende for første kvartal:

Samlet set forudser virksomheden selv en omsætning på 510-530MNOK. Dette ville være en fremragende start på året, og analytikernes estimater rammer også midten af intervallet.

Nedenfor er analytikerestimaterne samlet af Quartr-applikationen!

WhatsApp-Kuva 2025-05-13 klo 18.28.47_384ee9d0

6 Synes om

Trondheim, 14. maj 2025: I første kvartal registrerede NORBIT en omsætning på 521,7 millioner NOK, en stigning på 29 procent fra det tilsvarende kvartal i 2024. EBIT-resultatet var 127,4 millioner NOK, hvilket repræsenterer en margin på 24 procent. Udtyndet indtjening pr. aktie var 1,40 NOK for første kvartal, op fra 0,50 NOK et år tidligere.

Oceans-segmentet leverede sin næsthøjeste omsætning nogensinde på 232,7 millioner NOK, en stigning på 92 procent fra samme kvartal i 2024, med en EBIT-margin på 35 procent.
Connectivity-segmentet rapporterede 145,9 millioner NOK i omsætning, stort set på linje med Q1 2024, og en EBIT-margin på 28 procent.
Product Innovation & Realization (PIR)-segmentet oplevede en omsætningsvækst på 11 procent til 160,6 millioner NOK, med en EBIT-margin på 14 procent.

Flot resultat igen. Oceans overgår, Connectivity rammer forventningerne, og PIR halter lidt.

EBIT-% 24! :star_struck:

Igen må man skamme sig over den foretagne reduktion, når markedet åbner… :saluting_face:

E.

image

Selskabet siger på dette tidspunkt af året, at de nuværende udsigter antyder, at vejledningen er konservativ. Dette ville understøtte min antagelse om, at selskabet vil nå sine mellemlange mål et år for tidligt.

Q2-antagelser (selskabets egne):

Oceans: Omsætning >220 MNOK. (Inkluderer ikke 75MNOK sikkerhedsaftalen)
Connectivity: Omsætning 160-180MNOK. (Q2’24 101MNOK)
PIR: Omsætning: 330-350MNOK. (Q2’24 134MNOK) (stor ordre på 260MNOK, indregnes hovedsageligt i Q2).

Vejledningen for Q2-omsætningen er over 700MNOK.

8 Synes om

Igen er kvartalsresultatet blevet analyseret, og tallene er blevet indtastet i Excel.

Arctic hæver kursmålet til NOK 195 (150), gentager “Køb”-anbefalingen.
Pareto hæver kursmålet til NOK 200 (145), gentager “Køb”-anbefalingen.

6 Synes om

Norbit optages i MSCI Global Small Cap Index. Det kan have, eller ikke have, en vis indflydelse på den fremtidige kursudvikling. Optagelsen træder i kraft den 30. maj, altså i slutningen af denne måned!

5 Synes om

Petors AS, et selskab helejet af Per Jørgen Weisethaunet, administrerende direktør for NORBIT ASA, har i dag solgt 153.000 aktier i NORBIT ASA til en gennemsnitspris på NOK 193,23 pr. aktie.

Salget blev foretaget af skattemæssige årsager, primært på grund af det norske formueskatregime, som pålægger en årlig skat på den vurderede nettoformue for enkeltpersoner, herunder markedsværdien af børsnoterede aktiebeholdninger.

7 Synes om

Kursen tager for hurtigt forskud, målpriserne har for travlt med at følge med:

Pareto Securities raises its target price for Norbit to NOK 240 (200), reiterates buy recommendation.

Kursen takker med en stigning på +4,5%.

4 Synes om

En af Norbits konkurrenter, Kongsberg, offentliggjorde i dag deres Q2-regnskab. Især Kongsberg Discovery-segmentet interesserer Norbit-investorer, da det sammenligner sig rigtig godt med Norbits Oceans.

image

QoQ en smule blødhed sammenlignet med Q1, jeg ved dog ikke, hvad der ligger under overfladen her. YoY vækst på dog omkring 20%. Takket være en stærk salgsmix har Kongsberg også fået EBIT-marginen over 18%.

Kongsberg Discovery har en omfattende portefølje af avanceret teknologi kombineret med dyb domæneviden og avanceret software. Dette er vigtigt inden for fiskeri, havforskning, marine operationer, havbaseret energiproduktion og overvågning af kritisk infrastruktur. Der er betydelig efterspørgsel efter teknologi på tværs af alle disse segmenter. Forretningsområdets stærke positioner giver et solidt grundlag for fortsat vækst i 2025.

For Norbits Oceans, der opererer inden for samme segment, lyder dette rigtig godt også for fremtiden. :handshake:

5 Synes om

Disse ekkolodders traditionelle købere er underleverandører til nybyggeri af undervands petroinfrastruktur og vindenergi, såsom Fugro C.

Den nye amerikanske administrations politik har fjernet grundlaget for forretningen, og f.eks. har den førnævnte største aktør været nødt til drastisk at reducere sine nordamerikanske aktiviteter.

Til en vis grad er der tale om dobbeltanvendelsesteknologi. Ekkolodder du, om der er dukket et sprængstof op ved siden af en olieledning på havbunden, eller ekkolodder du bunden med henblik på en byggeplan for en rørledning.

2 Synes om

The interim report for the first half-year and the presentation material will be available from 07:00 am CEST at the company’s homepage, www.norbit.com and Oslo Stock Exchange’s news site, www.newsweb.no (http://www.newsweb.no).

Torsdag den 14. august kl. 8 offentliggøres H1-rapporten. For første gang er jeg virkelig spændt på rapporten! Tallene og vejledningen skal være ret skarpe, for at de nuværende multipler er berettigede.

Forventninger: 722 MNOK i omsætning (+72% YoY) og 2,07 EPS (+73% YoY). Endnu mere ser jeg frem til den forhåbentlig kommende vejledning for resten af året og en mulig kommentar til selskabets 2027-mål, som vil blive nået over et år forud for tidsplanen.

Lad mig tilføje min tidligere kommentar i forbindelse med Q1:

6 Synes om

https://www.inderes.fi/releases/norbit-results-for-the-second-quarter-2025

Omsætning 684 MNOK, est. 722 MNOK.
(Oceans 239 MNOK, est. >220 MNOK)
(Connectivity 170 MNOK, est. 160-180 MNOK)
(PIR 293 MNOK, est. 330-350 MNOK)

EPS 2,06, est. 2,07.

Resultat pr. aktie ret godt i tråd med forventningerne, men omsætningen skuffede desværre i forhold til forventningerne. Må dykke dybere ned i det, når jeg får tid fra arbejdet!

image

Alt i alt var H1 en utrolig stærk præstation, næsten 50% forbedring i omsætningen i forhold til året før, og samtidig er marginerne blevet forbedret.

Efter segmenter:
image

image

image

Udsigter for året, positive udmeldinger.
image

Det positive var omsætningsudmeldingen, som jeg dog mener allerede er indregnet i prisen, som jeg har skrevet her. EBIT% forventes også at være ca. 25%, i stedet for de tidligere udmeldte >20%.

Udsigter for Q3:
Oceans 180 MNOK (Typisk det langsomste kvartal, før et travlt Q4)
Connectivity 120-130 MNOK
PIR 220-230 MNOK (Udsigterne for Q4 er allerede stærke nu, og selskabet forventer all-time high omsætning for segmentet)

Samlet set forventer selskabet, at Q3 vil have en omsætning på omkring >520 MNOK. Sidste års Q3-omsætning var 372 MNOK, EBIT-% 14%.

image

Lad os også sige et ord om værdiansættelsen. Med gårsdagens lukkekurs (13.8.), og den nuværende guidance, er EV/EBIT ~ 20-21x for indeværende år. Jeg ændrer derfor lidt mening og konstaterer, at jeg synes, værdiansættelsen ligger inden for et ret godt interval. Der er ikke nødvendigvis en stor sikkerhedsmargin, men selskabet har bevist sin evne til at vokse profitabelt, og dette års præstation retfærdiggør efter min mening de nuværende multipler.

7 Synes om

IMG_20250816_154545

@Heikki_Keskivali holder analysen mere enkel, selvom vi nåede den samme konklusion (brugte du min EV/EBIT-beregning :wink:) :handshake:t4:. Det er ikke sikkert, at det er en boble endnu til disse priser. :blush:

3 Synes om

Selskabets grundlægger Steffen Kirknes’ familie overvejer muligheden for at afhænde hele deres aktiebeholdning. Familievirksomheden ejer godt 3 millioner Norbit-aktier via Draupnir Invest AS (ca. 5% af alle aktier).

Mægleren undersøger, til hvilken pris en sådan stor portion aktier ville blive solgt på én gang. Processen starter i dag den 16. september og slutter i morgen den 17. september. Disse situationer er nye for mig, men ville den korte tidsplan betyde, at der allerede er en ret sikker køber(e) klar? Som disclaimer nævnes det dog, at sælger også kan undlade at sælge, hvis prisen ikke er tilfredsstillende.

Under alle omstændigheder forventer jeg en vis bevægelse i kursen i løbet af resten af ugen. :slight_smile:

Ping @Pohjolan_Eka hvis du kan hjælpe med, hvordan en sådan procedure normalt håndteres, og hvorfor der kun er et døgn? Er det også almindeligt?

2 Synes om

Normalt ses disse hurtige auktioner for forhåndsudvalgte rige investorer i forbindelse med rettede emissioner, og de gennemføres altid hurtigt, så meddelelsen ikke når at påvirke aktiekursen for meget, og auktionen kan gennemføres så tæt på markedsprisen som muligt. En vis rabat tilbydes dog normalt uundgåeligt køberen, men så store mængder kunne sælgeren selvfølgelig ikke dumpe på markedet, uden at kursen ville dykke væsentligt mere.

Blokhandler foretages ofte direkte mellem to parter, men hvis flere parter er interesserede i en aktieblok, så kan man selvfølgelig også arrangere en hurtig auktion mellem de interesserede parter, og det er sandsynligvis smart for sælgeren at maksimere prisen, hvis køberen ikke har så meget imod det.

Så det er ikke ligefrem hverdagskost, men heller ikke noget særligt usædvanligt :slight_smile:

2 Synes om

I praksis indsamles der tilbud fra tilstrækkeligt velhavende parter (dette afhænger naturligvis af aktien; en part, der er velhavende nok til at deltage i en Oriola-placering, er det måske ikke, hvis 10 % af Nokias aktier udbydes), og på baggrund af disse opnås en ligevægtspris, hvor aktierne sælges, hvis prisen behager sælgeren. Nogle af aktierne går til længerevarende beholdning, mens andre går til flippere.

2 Synes om