Norbit ASA - Udforsk mere

https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/4be9c0ca-088e-4248-9023-68335ad06d15

Så er Norbits Q2-rapport landet, og hold da op, det er læsestof! Her er i hvert fald et hurtigt overblik fra forumets Norbit-hovedanalytiker.

Samlet set: :green_circle:

Et lille beat på alle prognoser, men i praksis fulgte de forventningerne. EBIT-marginen lander på flotte 25% for hele virksomheden.

Oceans:

Kvartalet er lidt tvedelt. På den ene side god vækst fra Q1. På den anden side har Oceans ikke rigtig vokset i næsten to år (Q4’24 omsætning på 269 MNOK, nu 236 MNOK). Og så er marginerne igen oppe på over 30%. Jeg vil sige, at det er en OK præstation fra segmentet.

Connectivity

Et fantastisk kvartal, præcis som forventet. Gode kontrakter på GNSS OBU’er holder udsigterne gode også i fremtiden. Det, der også glæder mig, er, at EBIT-% har holdt sig på det niveau omkring 27% og ikke er begyndt at falde. Norbit må altså have en vis forhandlingsstyrke i de store kontrakter.

PIR

Marginerne bliver bare ved med at stige! :heart_eyes: Endnu en gang en forrygende præstation fra PIR. Er det mon sådan, at når Oceans ikke trækker så meget, så er der ledig kapacitet på linjerne til at presse mere kontraktfremstilling igennem? Dette har også været en dejlig støtte de sidste par kvartaler.

Alle segmentspecifikke resultater ramte stort set virksomhedens egne forventninger fra Q1-rapporten. PIR missede med 3 MNOK i forhold til bundgrænsen af målet, men i praksis var virksomheden rigtig godt med.

Denne rapport bekræftede igen, om Norbit kan vokse hurtigt og samtidig holde sin EBIT-margin på over 20% - det ser ud til, at de kan. :green_circle:

Et lille obligatorisk minus her.

I forbindelse med Q1-rapporten guidede virksomheden til en omsætning på >3000 MNOK og en EBIT-margin på >22% for i år. Nu er guidet blevet præciseret en smule, og ændringerne i den lave ende skyldes bl.a. timingen af PIR-leverancer samt chip-priser, der påvirker Connectivity. Det køber jeg.

Virksomhedens mål for Q3:

Lidt bløde Q3-mål, men det skyldes i høj grad timing. Vi må høre efter under konferencen, om ledelsen fortæller mere om udsigterne for forsvars- og sikkerhedssektoren.

Så til sagens kerne – det, jeg havde glædet mig mere til end Q2-resultatet.

Strategiske mål for 2030

Virksomheden giver også segmentspecifikke mål, hvilket er glædeligt.

Her må jeg springe op fra stolen og tage på arbejde. Vi kigger nærmere på resten af arkene senere. :slight_smile: Det skal nævnes, at mit estimat for en mulig ny strategisk målsætningsperiode ramte plet.

(EBIT-% er præcis den samme, som virksomheden sigter efter; omsætningen er en smule mere konservativ, mål på ca. 6 mia. NOK)

15 Synes om