Norbit ASA - Udforsk mere

Den smukkeste, kæreste og bedste giver sit resultat næste torsdag.

Virksomhedens egne forventninger til Q2’26:
- Oceans: 210-250 MNOK
- Connectivity: 225-250 MNOK
- PIR: 370-390 MNOK.
i alt: 805-890 MNOK.

De seneste kvartaler har virksomheden ligget en smule under egne målsætninger, lad os håbe på, at der sker en ændring nu. Jeg følger især ét segment med meget stor interesse…

Jeg holder øje med:

1. Omsætning. Den må ikke begynde at dale nu. Jeg vil sige det på den måde, at en omsætning på 900+ MNOK ville sprænge rammerne. Hvis den lander under 800 MNOK, bliver jeg skuffet. Intervallet derimellem er det acceptable område. Hvad der dog er vigtigere for mig, er, hvor væksten kommer fra. Nu skal Oceans tage ansvar. Segmentet har været en smule af en klods om benet i nogle kvartaler; det er på tide at vende tilbage til rødderne og vise, at Oceans stadig vokser godt og genererer gode marginer.

2. EBITDA-%. 30% + ville være fantastisk. Under 27% vil være en klar skuffelse.

3. 2030-mål. I forbindelse med Q2 giver Norbit sine 2030-mål. Jeg tror, dette vil have større indflydelse end selve resultatet (forudsat at resultatet rammer nogenlunde omkring analytikernes forventninger). Den tidligere strategi gjaldt for 2027: >2,75 mia. NOK i omsætning og 20% EBIT-margin. I år vil virksomheden omsætte for >3 mia. NOK med en EBIT-margin på ca. 22%. Det gamle mål er altså knust et år før tid.

Et par tanker mere om offentliggørelsen af 2030-målene. Dette er ren spekulation fra min side.

• Omsætning på 5-6 mia. NOK. Dette ville betyde en stigning fra dette års omsætning på ca. 3,1 mia. NOK → 5,5 mia. NOK, hvilket svarer til en CAGR på ca. 12%. Hidtil er vi vokset væsentligt hurtigere, men dette kunne være et godt udgangspunkt for de næste fire år, som man (selvfølgelig) senere kan opjustere.

• EBIT-margin på 22-24%. Virksomheden har allerede bevist, at den er i stand til at levere den slags marginer, og jeg mener, det er fuldt muligt, hvis/når omsætningsvæksten på et tidspunkt begynder at aftage (hvilket jeg naturligvis ikke håber). Desuden vil en tilbagevenden af Oceans som spydspids løfte hele koncernens marginer for at støtte de lavmargin-segmenter.

Hvad ville skuffe mig? Hvis omsætningsmålet lød på 4-4,5 mia. NOK, eller hvis EBIT-marginen tilsvarende forblev på 20% (medmindre man jagtede vækst endnu hårdere, f.eks. på 6-7 mia. NOK-niveauet).

Hvis virksomheden i 2030 når frem til den omsætning, jeg har skitseret, på 5,5 mia. NOK med en EBIT-margin på ca. 23%, ville EBIT være 1,265 mia. NOK. Hvis vi bruger en EV/EBIT-multiplikator på 20x, giver det en kurs på ca. 400 NOK pr. aktie.

Det bliver spændende at høre målene og derefter også eksekveringen for at nå dem! Virksomhedens track record for at nå de to foregående mål er imponerende: Begge gange blev målene nået et år før tid.

Advarsel, hvis nogen i tråden stadig er i tvivl: Jeg ejer Norbit :ox:.

9 Synes om