Norbit ASA - Udforsk mere

https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/0859a6af-cd27-495d-8438-c353d287f89d

Estimaterne blev faktisk ikke indfriet på nogen af posterne. Analytikerne har været alt for “bullish” (optimistiske) på Norbit de seneste kvartaler, og man kan ikke udelukkende klandre dem for det: Selskabet selv giver også sine omsætningsestimater for de enkelte segmenter lidt vel modigt. Jeg ville personligt foretrække et lidt mere pessimistisk udgangspunkt, så resultatet hellere kunne overraske positivt.

Men angående resultatet: Et ganske stærkt resultat, endnu en gang. Enorm vækst (+40%) YoY (år-til-år). EBIT-marginen er stærk på 21%, mens selskabet guider over 22% for hele året. Q1 er normalt det svageste kvartal sammen med Q3, og hvis dette år gentager de seneste års tendens, ser udgangspunktet for 2026 rigtig fornuftigt ud!

Oceans var en skuffelse for mig. Nu er omsætningen gået i stå omkring de godt 200 MNOK. Det planlagte opkøb vil naturligvis tilføre mere her, men jeg har også en lille fornemmelse af, om den organiske vækst er toppet, og man nu er nødt til at “gå over åen efter vand” (søge længere væk efter vækst)? Tiden vil vise det.

Om det mulige opkøbsemne:

Target is a well positioned supplier of tailored sensors to underwater vehicles, benefiting from growing demand driven by
defence and security-related applications.

Connectivity leverede flot, og salget her har haft en behagelig opadgående tendens. Det var også beroligende at se, at den svage margin fra Q3’25 nu for andet kvartal i træk er holdt over 25%.

Da jeg oprindeligt investerede i Norbit, var PIR en klods om benet, der dræbte marginerne og var en rigtig “mörnijä” (sideværts bevæger). Nu er det på grund af væksten i forsvarssektoren blevet den egentlige drivkraft for omsætningsvæksten, og samtidig er marginerne fortsat den positive udvikling.

Guidance er fastholdt, og man er godt på vej mod selskabets mål.

Forventningerne til Q2 er fortsat et lidt mat Oceans, stærkt Connectivity og et forrygende PIR ( :slight_smile: ).

Summa summarum:
Et pokkers stærkt kvartal. Analytikerne var for optimistiske, ligesom selskabets ledelse var det efter Q4´25 (vedrørende dette kvartal). Som hærdede Norbit-investorer ved, er der store udsving mellem kvartalerne, og jeg er ikke bekymret over noget i rapporten. Det eneste, der nager lidt, er Oceans’ længerevarende stagnation. Det tidligere spydspidssegment er nu blevet en jævnt bankende pengemaskine (cashflow-maskine). Præcis som med Harvias saunaovne – skifter man vel heller ikke sonarer ud hvert år? Jeg lytter til konferencekaldet senere. Jeg fortsætter også som glad aktionær, selvom markedet sandsynligvis vil straffe aktien hårdt i dag på grund af de manglende estimatindfrielser over hele linjen.

12 Synes om