Norbit ASA - Udforsk mere

Q3 2025 Konferenceopkald

Kursen er faldet lidt efter regnskabet, og jeg besluttede mig for at se nærmere på udbyttet fra konferenceopkaldet. Jeg har nu lyttet til det et par gange og forsøgt at finde årsagerne til kursfaldet (hvis altså andet end missede top- og bundlinjer).

Oceans

• Stærkt salg til Amerika, med flere faktorer bag.
  • Efterspørgslen efter ekkolod er meget bred: fra kortlægningsløsninger til autonome fartøjer (overflade og undervands).
  • AUV-kunder udgør en betydelig og voksende del af forretningen. Det langsigtede potentiale er stort, da kun omkring 5-6% af verdens vandområder er blevet udforsket. Ubemandede køretøjer er velegnede til denne opgave.
  • Margenerne i Q3 var lidt bløde (brutto). Q3 “kun” 71%, hvor intervallet normalt er 72-74%.
  • Sammenligningen vanskeliggøres af sidste års Q3-udlejningsprojekt i forbindelse med OL, som løftede marginen til 75%.

Connectivity

• Designfasen for GNSS-projektet blev lidt forsinket, og dette forsinkede produktionens ramp-up → en del af de forventede indtægter i Q4 flyttes til Q1 2026.
  • Årsagerne til forsinkelsen var bl.a. produktets kompleksitet. Direktøren fortalte i opkaldet, hvordan ingeniørerne blev udfordret til at udvikle noget krævende, så konkurrenterne ikke ville kunne gøre det samme lige med det samme. Dette lykkedes angiveligt.
  • På lang sigt er drivkraften nedlukningen af 2G-netværket i Europa (2027-2028): Tidligere OBU-systemer var i dette netværk → behov for nye. Når man skitserer markedets størrelse, er der omkring 6,5 millioner lastbiler på hovedmarkedet i Europa, og yderligere 400.000 kommer til årligt. Derudover forventes EU at øge/udvide vejafgifterne → behov for OBU’er til overvågning. I løbet af de sidste 5 år har Norbit leveret 2 millioner moduler (hvoraf GNSS er en del).

PIR

• Størstedelen af omsætningen kommer fra kontraktfremstilling (Norbit ejer ikke produktet, men fremstiller det, som kunden har designet).
  • Norbit har mulighed for at vælge sine kunder (cherry-picking), og søger strategisk rentable og skalerbare partnere.
  • Hovedsageligt off-the-shelf komponenter; til Connectivity produceres Norbits egne designede chips.
  • Kernekompetencen ligger tydeligt i modulintegration og systemekspertise, ikke i chipdesign.

Partnerskaber og kapacitet

• Norbit købte for 3 år siden en lille fabrik i Trondheim, der producerede sonar-komponenter.
  • Vigtigt på grund af kapaciteten, selvom der ikke er et direkte behov for at eje en komplet mekanisk fabrik.
  • Formålet er at sikre leveringssikkerhed og skalerbarhed på lang sigt.

M&A-strategi

• Norbit søger strategisk passende virksomheder, hvor kultur og forretningsmæssige merværdikriterier er opfyldt.
  • Høje værdiansættelsesmultipler har ikke været den største hindring, men snarere strategisk egnethed og ægte teknologisk merværdi.

Jeg er stadig en meget rolig ejer af Norbit! Der var ingen ændringer i vejledningen, så jeg undrer mig lidt over markedets forskrækkelse. Det eneste, der irriterer mig lidt, er, at ordrerne fra sikkerhedssektoren er svulmet massivt op. Dette betyder jo manna fra den nære fremtid, men er dette i Europa kun en midlertidig situation, at der satses på forsvar? Forhåbentlig ikke. :slightly_smiling_face:

13 Synes om