Onnea:
Hyvä on toimari. Ja erityinen huomio siitä, että tulosinfojen sijoittajakysymysten vastauksien selkeyden ja rehellisyyden ansiosta mies ansaitsee tuoltakin osin piensijoittajan kiitokset.
Onnea:
Hyvä on toimari. Ja erityinen huomio siitä, että tulosinfojen sijoittajakysymysten vastauksien selkeyden ja rehellisyyden ansiosta mies ansaitsee tuoltakin osin piensijoittajan kiitokset.
@Karo_Hamalainen oli tenttaamassa Nokian Panimon toimaria Janne Paavolaa ![]()
Nokian Panimo täräytti ensimmäiseltä vuosineljännekseltä kovat kasvuluvut: myytyjen litrojen määrä kasvoi peräti 22 prosentilla.
Teknoyhtiömäistä kasvua selittää osaltaan pääsiäisen ajoittuminen. Tänä vuonna pääsiäinen oli aivan huhtikuun alussa, joten pääsiäismyynnistä suurin osa ajoittui maaliskuulle. Selvää silti näyttää olevan, että Nokian Panimo kasvaa ja voittaa markkinaosuutta.
Tälle vuodelle panimoyhtiö ohjeistaa kuitenkin vain kasvua, ilman määreitä. Se kuulostaa vaatimattomalta.
”Kun katsomme kasvua, peilaamme sitä vahvasti strategisiin tavoitteisiimme: yli 20 miljoonan euron liikevaihto vuoteen 2029 mennessä”, Nokian Panimon toimitusjohtaja Janne Paavola sanoo ja lisää, ettei kasvu tule välttämättä tasaisesti.
Viime vuoden noin 13 miljoonasta eurosta 20 miljoonaan euroon pääseminen tarkoittaa yli 50 prosentin kasvua neljässä vuodessa eli keskimäärin hieman yli kymmentä prosenttia joka vuosi.
Etenkin alkukesän säät ovat panimoiden myynnin ja tuloksen kannalta poikkeuksellisen tärkeitä.
Janne Paavolan mukaan loppukesän säällä ei ole enää niin paljon merkitystä. Jos ihmiset ovat kesän alussa alkaneet grillata, kuluttaa juomia tai syödä jäätelöä, he jatkavat tapaa, vaikka säät muuttuisivat kehnommiksi.
”Kun puhutaan prosenttikehityksestä, säällä voi olla kaksinumeroisia vaikutuksia”, Paavola sanoo.
Listautuessaan Nokian Panimo keräsi rahaa kasvuinvestointeihin. Niistä jo tuolloin valmistumassa oli viime kesäksi käyttöön saatu logistiikkakeskus, jossa päästään vierailemaan Karon Grillin Grilli paikalla -jaksossa. Jaksossa haastattelun jälkeen tehdään tehdaskierros Nokian Panimon tuotannossa mallasvarastosta tap roomiin ja kauppaan asti.
Alkuvuoden neljästätoista uudesta tuotelanseerauksesta suurin osa kohdistui muihin juomakategorioihin kuin olueen. Nokian Panimon limuilla on omat faninsa, ruoterepertoaariin kuuluu myös siidereitä ja lonkeroita.
Mocktaileissa eli alkoholittomissa cocktaileissa Nokian Panimo on Paavolan mukaan markkinajohtaja. Uutena tuotealueena Nokian Panimo on ryhtynyt valmistamaan tölkkeihin pakattuja hiilihapotettuja makuvesiä.
Muiden tuotekategorioiden kuin oluen kasvattaminen on Nokian Panimolle suotuisaa siksikin, että lainsäädäntö asettaa oluen myynnille rajan: pienpanimon statuksen ja sitä kautta saatavan verohyödyn edellytyksenä on, että vuoden aikana tuotettu alkoholipitoisen oluen määrä on alle 15 miljoonaa litraa. Viimevuotinen olutvolyymi saa tuplautua ennen kuin rajaa aletaan kolkutella.
Uutista avatessani ajattelin, että tuskinpa on Nokian Panimo näissä kekkereissä pärjännyt.
(linkki: Suomen paras olut | HS.fi )
Vaan olipas Biere Blanc voittanut vehnäoluiden sarjan.
Karon Grilli oli mukavaa kuunneltavaa ja toimitusjohtaja veti perinteiseen tapaan erittäin selkeällä tyylillä läpi koko setin.
Minä taas taskurahoilla lisäilin hieman.
Kun 50t kpl myyntilaidasta on enää alle 7t kpl jäljellä onkin juhannuksen alla odotettavissa mielenkiintoisia hetkiä. Mennäänkö pitkästä aikaa yli 2,50€ tason?
Ei tässä matkalla mielestäni muuta kuin positiivisia uutisia ole kuulunut lanseerauksista säähän.
Eipä tarvinnut kauaa odotella. Vaikka kurssi ei nyt mihinkään raketoisi, niin ihan kiva että myyntilaidan yläpäädystä on sulatettu tuo massiivinen myyntitoimari pois.
@Karo_Hamalainen tekemä haastattelu oli hyvä ja toi tällaiselle yhtiötä ainakin omasta mielestään varsin aktiivisesti seuranneellekin sijoittajalle uutta tietoa.
Vaikka emme missään runonlausuntakilpailussa nyt olekaan, tapojeni mukaisesti kiinnitin huomiota sanojen lisäksi myös ilmaisutyyliin. Minun mielestäni toimari puhui entistä vahvemmin alkoholittoman oluen tuotannosta ja siten ajattelen, että alkoholinpoistolaitteistoon investoiminen voi hyvinkin olla lähiajan projekti. Tuotannon ylösajo toki vaatii sen oman aikansa, joten ihan lähihetken tuotelanseerauksista emme puhu.
Haastattelun teemojen ulkopuolelta veikkaan, että myös ne aurinkopaneelihankinnat voivat tulla vastaan ennakoitua nopeammin. Käsittääkseni niiden hyötysuhde on parantunut huimasti ja muuttuva lainsäädäntökin aiheuttaa omia paineita. Nokian Panimo taitaa toimia myös Elenian sähköjakelun piirissä, joka on tunnetusti tyyristä hommaa. Kannattavuuslaskelmat siis puhuvat investoinin puolesta enemmän kuin jos tehdas sijaitsisi vaikka Tampereen puolella.
Voidaanko vaihtaa Eurot/markka Nokian Panimon osakkeeksi? Hintaheilunta on minimaalista.
Mielenkiintoista nähdä panimon suoritumista jatkossa, en tiedä minkälainen tuotannon osaaminen Nokialta löytyy, mutta panimoalan skaalautumisessa on tärkeää tehdä isot liikkeet tarpeeksi aikaisin.
Alko on näemmä ottanut valikoimiinsa myös Keisari Lagerin, joka löytyy nyt 278 myymälän hyllystä. Eli nyt panimo on edustettuna Alkossa myös halpislagereiden sarjassa.
Keisari-oluita on nyt neljää laatua Alkon laajassa levityksessä (=saatavilla 276-287 myymälästä). Lisäksi sama määrä nokialaisia moctaileja löytyy Alkosta suppeammalla myymälätarjonnalla.
Ilmeisimpään verrokkiin Laitilaan nähden nokialaisen Alko-levitys on hyvällä mallilla. Laitilan tuotteista vain yksi olut on Alkossa massalevityksessä. Sen lisäksi kolmea tehtaan olutta saa tyyliin kymmenestä Alkon myymälästä.
Alkon olutmyynti liikkuu vuositasolla parissa miljoonassa litrassa, joten sen merkitys on tietenkin rajalllinen. Toisaalta, viime vuonna Alkon kokonaismyynnin laskiessa oluen myynti kasvoi pitkäripaisessa 8,9 %.