Nokian Panimo - missiona tehdä janosta nautinto

Huvikseni ajattelin koostaa Nokian Panimosta jotain yhteenvetoa sen perusteella, mitä olen sieltä ja myös täältä lukenut. Piti siis tehdä vain omaksi iloksi, mutta jaoin sitten tännekin muiden kiusaksi. Mukana on myös ajatuksia käymistäni keskusteluista ja omista huvittavista päätelmistäni. :slight_smile:

Yhtiö on kasvanut rauhassa ja varmasti, kuten @Omavaraisuushaaste “listautumisanti”-tekstissään toi ilmi. Hän myös nosti esille, miten firma oli mennä konkurssiin monien muiden pienten panimoiden tavoin, vaikka selvisi siitä. Tulee toki muistaa, että tuosta on paljon aikaa ja yhtiö on kokonaisuudessaan kasvanut hyvin hyvin paljon ja muuttunut.

Hyvin kilpailtu ala, mutta on kohonnut suhteellisen merkittävään ja vakaaseen asemaan. Optimisti ajattelisi tarpeeksi iso, mutta ei liian iso toimiakseen notkeaksi. Optimisti voisi jatkaa, että yhtiö ei ole valikoimineen liian bulkki, mutta ei toisaalta liian hienosteleva - hintojenkaan puolesta, eli on juuri sopivassa asemassa.

Valmistevero on herättänyt paljon ajatuksia siellä täällä, ja joka koskee toisaalta vain olutta ja toisaalta olut on firman pääjuttu. Evlin rapsasta (maaliskuu/2025) lainattua:

Veronkevennyksen menettäminen ei ole Nokian Panimolle huolenaihe tällä hetkellä

Vuonna 2024 Nokian Panimo sai alkoholiveroetua noin 2,2 miljoonaa euroa. Verojärjestelmä on rakennettu niin, että jos oluen tuotanto saavuttaa 15,0 miljoonaa litraa, yritys menettäisi tämän edun kokonaan – mikä johtaisi 3,3 miljoonan euron verovähennyksen menetykseen. Vuonna 2024 tuotanto oli noin 6,1 miljoonaa litraa, joten oluen tuotannon tulisi kasvaa 2,5 kertaa saavuttaakseen tämän rajan. Näin ollen näemme verohyödyn menettämisen etäisenä huolenaiheena, koska tämä tuotantomäärä on mielestämme kaukana horisontissa. Lisäksi muiden juomien tuotantoa voidaan laajentaa, joten kokonaiskasvu ei ole pelkästään oluen tuotannon varassa. Yritys on itse ilmoittanut aikovansa pysyä pienpanimona, eli tavoitteena ei ole tällä hetkellä 15,0 miljoonaan olutlitran tuotannon ylittäminen.

Yhtiön omistajistakin on käyty keskustelua eikä itsellä kummallisempaa sanottavaa. Rauhallista on ollut molempiin suuntiin (Inderesin sisäpiirikauppa-“taulukko” (vain premiumisteille):


Ketjun viestejä, linkin takaa löytyviä kirjoituksia ja analyyseja lukiessa tuntuu siltä, että isossa kuvassa yhtiön plussista ja miinuksista sekä uhista että mahdollisuuksista ollaan samoilla linjoilla. Toki sekaan mahtuu sitten selkeämmin poikkeaviakin näkemyksiä suuntaan taikka toiseen.

Itseäni yhtiössä kiinnostavat se, että tuntuu sopivan kokoiselta, eli riittävän iso ja tarpeeksi notkea. Kuvittelen yhtiön asemoineen itsensä oikein, eli ei tarjoa liian bulkkikamaa eikä liian fiinin kallista juotavaa. Mielikuvieni mukaan yhtiö myös kykenee tekemään ja kokeilemaan sopivanlaisia tuotteita pärjätäkseen tulevaisuudessakin.

Yhtiö on hyvin monille tuttu ja varmasti pääosin hyvässä mielessä tuotteidensa ansiosta. Sen ei tarvitse varsinaisesti kilpailla bulkilla ja tuntumani mukaan järkevästi johdettuna tarpeeksi isona kykenee toimimaan taloudellisesti tehokkaammin kuin pienemmät toimijansa jatkossakin (+nykyään yhtiöllä on mukavat resurssit toteuttaa kaikenlaista). Nostan myös esille, että valikoimista löytyy vähän parempaa “kauppavolyymijuotavaa”, lisäksi mun kaltaisille riittävän hyvän laadukasta nautintojuomaa olematta aivan liian kallista ja sitten vielä niitä “ferrareita/lamboja” paremman maun omaaville & brändin nostatukseen.

Oluen myynti on noussut vain hieman viime aikoina, mutta muiden juomien reippaasti (kuten virvoitusjuomien). Mielenkiintoista on, että mitä uutuustuotteet tuovat tullessaan ja pyrkimykset uusiin kategorioihin, lisäksi se, että miten yhtiön reipasta kassaa tullaan jatkossa käyttämään herättää mielenkiintoa.


Tässä ketjussa on paljon hyviä viestejä ja linkkejä hyviin kirjoituksiin että analyyseihin. Ehkä yksittäisistä linkkien “kirjoituksista/analyyseistä” on vielä suhteellisen tuore @JHeiskanen:n artikkeli yhtiöstä:


Olen huvikseni tutkinut yhtiötä ja nämä tekstit + koonnit ovat itselleni tehtyjä, mutta ajattelin samalla jakaa ne tännekin. Mahdolliset virheet ovat joko mun väärinymmärryksiä tai omia päätelmiä - sitten taas fiksuimmat ajatukset ovat pääosin koostettu yhteen sieltä ja täältä.

Onhan täällä ollut luvuista juttua, niin tunnusluvuista kuin arvostuskertoimistakin, mutta jos joku jaksaa täällä niiden kanssa enemmänkin jumpata yhteiseksi iloksi - tulevaisuuden skenaarioiden kera, niin se olisi miellyttävää. Omiani en jaa, kun niissä on lähes aina ollut “mielenkiintoisuksia” ja/tai selkeitä virheitä. :sweat_smile:

9 tykkäystä

Laitila vaihtaa vaihteeksi toimitusjohtajaa:

Nokian Panimon kannalta mielenkiintoista on se, että Laitila on kommentoinnissaan aiempaa pidättäytyväisempi mahdollisen pörssilistautumisen suhteen. Eli pörssin panimomäärä tuskin ihan heti on kasvamassa.

Ps. Eilen tuli poikettua Keisari-kaupalla poimimassa parhaat osakasalennukset talteen.

15 tykkäystä

Terassilla oli äsken illan mittaan hyvin porukkaa ja takakonttiin alennus oluet mukaan

9 tykkäystä

Tuli päivällä poikettua samassa paikassa samoilla asioilla. Onkohan muuten tuleva Grill & Chill levitetty nyt sitten myös sinne uuden logistiikkakeskuksen taakse. Eihän tuossa enää tila piisaa muuten.

Ja jotta olisi edes niteeksi sijoitusasiaa, niin minkähän takia kaikki Nokian Panimon alkoholituotteet on puolen litran tölkeissä? Liekö logistiikka- ja/tai kustannuskysymys, mutta omaan makuun pienemmät purkit toimisivat paremmin. Olisihan tämän toki voinut kysyä yhtiökokouksessakin. :grin:

3 tykkäystä

Mielipidekysymyksiä. Omasta mielestäni puolen litran oluttölkki toimii irtomyytävänä tuotteena paremmin. Monipakkaukset on sitten oma lukunsa. Ja aika suuri osa erikoisoluista on kaupassa muutenkin suuremmissa tölkeissä tai sitten pulloissa.

Yksi huomio vielä, eli se kuinka tölkki muodostaa merkittävän kuluerän kokonaisuudesta. Voisi kuvitella, että litramäärään jyvitettynä suurempi tölkki on huomattavasti kustannustehokkaampi vaihtoehto.

10 tykkäystä

Pidetään ketjua elossa. Kolmen viikon päästä 13.5. julkaistaan myynnin katsaus. Siinä yhteydessä panimo kertoo ensimmäisen kvartaalin volyymikehityksestä ja tietoa markkinakehityksestä, mutta ei talouslukuja.

Nokian Panimon uuutusoluet Keisari Biere Blanc ja Keisari Hinode tulivat myyntiin 2. helmikuuta. Ulkomuistista heitettynä yhtiö kertoi helmikuun lopulla tulosjulkistuksen yhteydessä juomia löytyvän noin 400 kaupasta, mutta kauppapeiton laajenevan pääsiäiseen mennessä merkittävästi. Yhtiökokouksen keskusteluissa viestittiin tuotteiden tulleen otetuiksi hyvin vastaan. Voisi olettaa noilla tuotelanseerauksilla olevan kohtuullinen merkitys Q1:n myyntiin.

Maaliskuun 10. päivä lanseerattiin kymmenen uutuustuotetta vesien, virvoitusjuomien, moctailien, lonkeroiden ja siiderien kategorioissa. Näiden myyntipistemäärien kehitysvauhdista ei ole tietoa.

Vähemmälle huomiolle on jäänyt se, että Keisari lager on aikavälillä 4.3-2.5. S-Ryhmässä kampanjamyynnissä ja ainakin Pirkanmaan suunnalla todella näkyvästi myymälöissä esillä. Ja tavara myös liikkuu. Olettaisin tuon vaikuttavan kvartaalin litramyynnin kehitykseen kaikkein eniten.

Huomasin jo viime viikolla, että Evlin sivulla lukee osakkeen tavoitehintana 3,0 euroa: https://www.evli.com/en/products-and-services/equity-research/companies/nokian-panimo Viimeisimmässä julkaistussa raportissa tavoitehinta on kuitenkin 2,6 euroa, enkä nyt muutenkaan keksi mikä olisi kuukaudessa tuonut tuollaisen loikan, joten ilmeisesti siellä on vaan hupsuteltu nettisivuja päiviteltäessä.

Koska analyytikot analyyseissään arpovat tavoitehintojaan verrokkien arvostustasoa tiiraillen, jännä nähdä miten Royal Unibrewin yhteensä noin 30 %:n tänään ja eilen nähty kurssilasku heijastuu kotoisten panimoiden tavoitehintoihin. Toisaalta, Royal on ollut ennen korjausliikettä verrokkeihin nähden melko korkeilla arvostuskertoimilla arvostettu yhtiö.

EDIT: Ja kappas, Evlin tavoitehinta päivittyi edellisen kirjoittamisen jälkeen sinne nettisivuillekin 2,6 euroon.

8 tykkäystä

Palaan vielä verrokkien arvostustasoon OP:n Olvi-analyysien yhteydessä löytyvien verrkkoryhmä-taulukoiden kautta:

Kuluvan vuoden tammikuussa (Olvin tulosennakko 2.2.2026):

Ajantasaiset lukemat (Olvin tuloskommentti 27.4.2026)

Aika reipasta laskua. Olkoonkin, että Royal Unibrewin laskun syyt eivät vielä heijastu vuosien 2026-2027 tulosennusteisiin.

Evlin ennusteissa Nokian Panimon P/E on kuluvana vuonna hapokas 20 ja ensi vuonna 17,1. EV/EBITDA on 8,5 ja 7,4. EV/EBIT 12,8 ja 11,5.

5 tykkäystä

No ei tämä nyt ehkä ihan täydellisesti sovi tähän ketjuun, mutta oli tässä podissa jotain, mikä saattaa kiinnostaa tätä ketjua seuraavia sijoittajia; sellaista “ihan hyvä tietää asiaa”, mutta mitä ilmankin pärjää. :slight_smile:

Mitä enemmän jotakin tuotetta tehdään, sitä halvemmalla se yksittäinen tuote syntyy - puhutaan suuruuden ekonomiasta. Miten on mahdollista, että pienpanimot silti pärjäävät? Niiden markkinaosuus on laskentatavasta riippuen 6-8 prosenttia oluen myynnistä. Panimohistoria on Suomessa ollut lukuisten säädösten ja määräysten historiaa. EU-jäsenyys mahdollisti vapaan kilpailun ja alkoi pienpanimoiden perustamishuuma. Panimomyymälät eivät aluksi saaneet myydä vain olutta, vaan hyllyssä piti olla myös elintarvikkeita. Myynti ja kuljetus ostajan kotiovelle on edelleen kielletty - siis suomalaisilta panimoilta, ulkomailta voi tilata oluttakin kotiinsa. Ensimmäisten vapaiden vuosien aikana perustettiin noin 40 pienpanimoa, mutta määrä lopahti muutamassa vuodessa puoleen tästä. Uusi nousu alkoi 2010-luvulla. Nyt pienpanimoita on reilusti yli sata. Vieraana on Pienpanimoliiton hallituksen puheenjohtaja Jyri Ojaluoma.

7 tykkäystä

Aika karun näköinen osto- ja myyntilaita:

Nokian panimon suurimpien omistajien listan päivityksestä vastaa Inderes, joten huhtikuun muutokset eivät vielä näy netissä. Ahkerammat toimijat ovat saaneet jo perjantaina numerot näytille.

EDIT: Päivittyihän se lista. Sieltä suurimmasta päästä vesikriisin aikaisen toimarin Marcus Kanervan Eurocredit-yhtiö on jatkanut kevennyksiään. Sen sijaan tuolle reippaalle n. 50 000 lapun myyntitoimarille ei löytynyt selvennystä; se myyntitoimarihan ilmestyi jo perjantaina.

6 tykkäystä

Laitilan ja Nokian Panimon jälkeen suurimman pienpanimon MBH Breweries Oy:n taloustietoja on tullut ihmeteltäväksi viime vuoden osalta:

Vaikuttavaa suorittamista pitkään tappiota kyntäneeltä yhtiöltä. Liikevaihdon kasvu viime vuonna 15,5 % ja noin seitsemän miljoonan euron liikevaihdolla tuli melkein miljoonan liikevoitto.

5 tykkäystä

Unohtakaa ne hesulin höpöhöpö-teknofirmat ja suunnatkaa katseenne todelliseen kasvuyhtiöön. Uutta torppaa ja tankkia nousee tontille tuon tuostakin.

Alkuviikosta kävin panimolla varmistamassa, että Q2:n litramääräinen myynti kehittyy suotuisasti, ja nappasin kesän varastoon kuusi laatikkoa Minea-vettä osakashintaan. Siinä samalla tuli myös livenä todistettua tuota rakentamisen ihmettä.

23 tykkäystä

IS:n lukijat ovat vaihteeksi äänestäneet suosikkioluensa halpislagereiden sarjassa:

Viime vuotiseen äänestykseen nähden Sandelsin etumatka ykkössijalla kasvaa. Mutta Nokian Panimon Keisari Lager on komeasti 5. sijalla selvästi suosituimpana pienpanimo-oluena, saaden lähes puolet enemmän ääniä kuin Marsalkka ja yli puolet enemmän ääniä kuin Kukko, jotka olivat muut TOP10:n pienpanimo-oluet.

Tässä IS:n edellinen lukijaäänestys:

Laadusta voi aina väitellä, mutta tuotteiden tunnettavuudesta sekä keskinäisestä houkuttelevuudesta tulokset kertoo jotain.

4 tykkäystä

On se hurja

Itse ajattelin, että päästäisiin hieman yli kymmenen prosentin kasvuun tässä vaiheessa vuotta. Etenkin, kun tammi-helmikuu oli alalle haasteellisia.

14 tykkäystä

"Nokian Panimon myytyjen juomalitrojen määrä kasvoi 22,3 % ollen 2,3 (1,9) miljoonaa litraa. Vahvaan kasvuun vaikuttivat pääsiäismyynnin ajoittuminen tänä vuonna pääosin maaliskuun puolelle, alkuvuoteen ajoittuneet kampanjat sekä historian suurin uutuustuotteiden lanseeraus yhteensä 14 kpl.

Katsauskaudella oluen myyntivolyymimme kasvoi 23,1 % ollen 1,6 (1,3) miljoonaa litraa. Päivittäistavarakauppa ry:n (PTY) tilastossa suomen olutmarkkinan volyymin kehitys katsauskaudella oli laskeva -2,3 %."

“Muissa juomissa myyntivolyymimme kasvoi 20,3 % ollen 0,7 (0,5) miljoonaa litraa. Muiden juomien kasvua selittävät uutuuslanseeraukset sekä hyvä kehitys olemassa olevissa tuotteissa. Toimme markkinoille maaliskuussa uuden sarjan Minea makuvesiä sekä alkoholittomat vaihtoehdot siideri- ja lonkerotuotesarjoihimme. Markkinan myyntivolyymi kasvoi virvoitusjuomissa 0,3 % ja vesissä 1,2 % (PTY), muiden alkoholijuomien markkina oli laskeva (PTY).”

Vahvaa, selvästi markkinaa nopeampaa kasvua siis.

10 tykkäystä

Vähän sentään saatiin tavallisuudesta enemmän vaihtoa tälle päivälle ja tuosta myyntilaidan reilu 50 000 kappaleen 2,5 euron hintaisesta lapusta muutama tuhat liikkumaan. Mutta eipä näytä raportti muuten herättävän reaktioita.

Nähdäkseni nuo Q1:n vahvaa suorittamista selittävät tekijät tulevat pääsiäistä lukuun ottamatta korostumaan entistä vahvemmin Q2:lla.

6 tykkäystä

Liki 12 000 lappua vähemmän eli reilu 38 000 kpl oli päätöksessä myyntilaidalla 2,50€:ssa.

Voisi ajatella, että jos mikä tahansa firma ilmoittaisi nollakasvun markkinalla kasvaneensa yli 20%, niin kurssi nousisi. Varsinkin jos historiassa on todistetusti pitkät, pitkät ajat tehty nimenomaan kannattavaa kasvua.

Olin todella yllättynyt kasvun määrästä, mutta ilmeisesti kauppareissuilla tehdyt empiiriset havainnot osoittavat oikeaan suuntaan. Ensin oli S-ryhmän kampanja, nyt näytti olevan K:n vuoro, vapuksi meni mocktailia ja uutuuksien osalta hyllypaikoilla on joka kauppareissulla näkynyt joko tyhjentymässä oleva tai hieman naapuripaikkoja tyhjempi hyllypaikka.

Ehkä tässä lennellään tutkan alla vielä jokunen tovi, kun ei arvostus tosiaan mikään superedullinen ole. Vaan jos kasvu pysyy koko vuoden tuollaisena ja tulee hellekesä, niin eiköhän mörnintään tule loppu.

Olen pikkuhiljaa osakkeen pari kerrallaan lisäillyt ja jatkan samaan tahtiin. Hyvin maistuu.

13 tykkäystä

Suosittelen seuraamaan myös liikevoittoa ja tulosta. Ymmärtääkseni NP tarvitsee rutkasti investointeja kasvun mahdollistamiseksi (varastoa, tankkeja, ERP, …). Skaalaaminen ei ole halpaa, osinko kertonee myös tämän.

Varastokoko on juuri viime vuonna tuplattu. Tässä kuussa on asennettu pari uutta tankkia, joilla saataneen vuositasolla taas se seuraavat miljoona lisälitraa olutta tuotettua maailmalle. Kassa pullistelee edelleen listautumisen jäljiltä. Osingossa on syytäkin pitää malttia ja pitää kasvuvauhti ripeänä.

Hienoa on, että monet keskeiset investoinnit ovat tuoreita, laadukkaita ja energiatehokkaita. Ja kun vaikkapa tankkien poistoaika on n. 15 vuotta, niiden realistinen elinkaari taitaa olla tuplasti pidempi.

9 tykkäystä

Osinko kertoo listautumiskustannuksista. Minulle oli yllätys, että osinkoa maksetaan ollenkaan.

Tankit taas maksavat itsensä nopeasti takaisin. ERP voi olla haastavampi rasti.

Mielestäni yhtiöllä on järkevä tiekartta kasvuun. Investointeja tietysti vaaditaan, mutta kun liikevaihto nousee ja kannattavuus on hyvällä ja stabiililla tasolla, niin omistajan on helppo hymyillä.

10 tykkäystä

Suuret oluet - pienet panimot -olutfestarit starttaa tänään Tampereella ja edustettuna on myös Nokian Panimo:

Toivottavasti Nokian Panimolta löytyisi tulevaisuudessa resursseja osallistua myös muiden paikkakuntien tapahtumiin. Mutta hyvä näinkin. Neljästä suurimmasta pienpanimosta se näyttää olevan ainoa, joka panostaa tuohon tapahtumaan. Tuosta pienemmät toimijat ovatkin sitten ahkerasti tapahtumissa mukana.

Olutfestarin kotisivut:

6 tykkäystä