Nokia som investering (Del 4)

SMA50 på 11,5

SMA100 på 10

Jeg tror ikke, den kan fås til ti; Solle+pensionsselskaberne samt BlackRock og Fidelity vil sikkert have en bedre præmie, der er allerede tale om næsten eller endda over 20 % af aktiekapitalen.

7 Synes om

Nå, så er der lidt modvægt til det.

Måske løser Nvidias pengehaner dette økonomiske problem. Problemet består efter min mening, så længe for eksempel OpenAI og Anthropic ikke er markant profitable.

14 Synes om

Ret ens så samme budskab, som jeg også selv har givet udtryk for i betydeligt mere kortfattet form. Nokia-investorer bør læse dette.

før: “skærer de ned på capex i 2026–2027?” → svaret er nej
nu: “er der tale om en forpligtelse eller en option for 2028–2029?” → svaret er en option, og det sagde de højt

Tak @Thiebault !

17 Synes om

Det kan bestemt betale sig at købe Nokia nu, hvis man overhovedet overvejer det. AI-cyklussen er trods alt kun lige begyndt, og tegnene tyder på, at der er produkter at sælge der. Som et eksempel: Hvis optimus-løsninger og lignende begynder at blive mere udbredte, får de brug for enorme mængder databehandling, og her er der også muligheder for edge computing. I morgen får vi listerne over institutionelle investorer, som måske kan fortælle os, hvem der er interesseret i Nokia, og hvor meget. Til sammenligning udgjorde det 19,24 % af aktierne i slutningen af sidste måned.

7 Synes om

Der er forresten de største på fintel.io, hvor Blackrocks 6,7 % ejerskab ikke er synligt

Dertil kommer de store “indenlandske”

5 Synes om

New York 30.7.2026 kl. 19.15

sikke et tempo mod nordøst..

7 Synes om

Ciena +114% de seneste 6 måneder
Nokia +40% de seneste 6 måneder
Nokia er faldet 32% på 1 måned og Ciena 25,5%. Ciena står tilsyneladende på et mere sikkert grundlag, og for Nokias vedkommende bliver Ericssons dårlige resultat også indregnet. Det ser ud til, at vi nåede at tage fuldt imod panikken, selvom de reelle hype-priser på 20€+ aldrig blev realiseret. :smiley:

Jeg troede derfor på en eller anden måde, at Nokia beregnet i dele ville falde mindre end sammenligningsgrundlaget, men måske bliver mobilsegmentet faktisk også medregnet, hvilket ville være fornuftigt. Ericsson er faldet 4% over 6 måneder. På en eller anden måde stemmer tallene bare ikke overens.

Det gør mig stadig ikke noget. Man skulle bare tro, at robotter ville gøre kursudsvingene mere jævne, i det mindste set på mellemlangt sigt. Desuden burde kursstigningen for en god udfordrer være strammere end for markedslederen, hvis der er markedsandele at vinde, og efterslæbet ikke er stort. Hvilket jeg mener er tilfældet i Nokias ligning.

Jeg husker stadig, at et driftsresultat på 5 milliarder kunne retfærdiggøre tal på 20€/aktie. Mon hvor hurtigt det bliver realiseret, hvis Nokia er i gang med at smide deres chipudviklingsteam ud af mobildivisionen og indsætter Nvidia i stedet, det fastnetbaserede vokser 15-20%/år, og en eller anden fra forsvarssektoren trækker en kanin op af hatten med en stor NATO-kontrakt. Både marginer og omsætning vil vokse de kommende år, selv hvis AI-sektoren skulle ende som det finske boligmarked. Måske 2031-2032?

6 Synes om

Der må være noget galt med Nokias “ligning”, når kursen faldt med næsten 50 % fra toppene i begyndelsen af juni til i går. Nu er vi næsten tilbage ved udgangspunktet igen, mens nogle sammenlignelige selskaber af en eller anden grund strøg op med op til 10 % i dag. Når man desuden ser på Nvidias kursudvikling, har det været en flad omgang det sidste år, mens andre har haft høj fart på børsen, f.eks. AMD. Er der valgt en forkert partner, eller hvad ligger der bag de tal?

4 Synes om

Måske når ordrerne fortsætter i samme spor og konkretiseres til omsætning og driftsresultat, så vil man se på tingene med andre briller. Indtil da er Nokia bare det gamle Nokia..

2 Synes om

Ukorekt information.

De sidste 6 måneder er den ene +44 % og den anden +45 %.

16 Synes om

Et enormt switch-marked de kommende år, selvom Nokia tilsyneladende stadig har et betydeligt udviklingsbehov for at styrke sin konkurrencemæssige position, som Hotard også konstaterede sidste år.

9 Synes om

Forsøger at forstå og forudsige fremtiden for AI-investeringer.

• Det er relevant for virksomheder som NOKIA at indse fordele og ulemper ved AI-investeringer.
  • Risikoen for en opbremsning i AI-investeringer er reel – og værd at være opmærksom på. En opbremsning viser sig dog endnu ikke i resultaterne hos udbyderne af AI-infrastruktur. Det bør være en lettelse for investorer.

https://www.barrons.com/articles/ai-infrastructure-spending-crash-pwr-stock-10fcdde3?st=3AtYDe&reflink=article_copyURL_share

5 Synes om

Der kom et godt tillægssignal i nat, som kan lette bekymringerne omkring investeringen.

Jeg har ikke nået at tjekke det, men jeg går ud fra, at det er korrekt information. På eftermarkedet så vi et godt hop for halvledere (semis) efter Amazons regnskab, herunder Nokia.

14 Synes om

Ikke nogen så væsentlig ting, men dog positiv.

S&P Global Ratings hæver udsigterne for teleselskabet Nokia fra stabile til positive og fastholder BBB- ratingen.

S&P vurderer, at EBITDA-marginen kan forbedres til 12-13 procent, og at den frie drifts-pengestrøm (free operating cash flow) kan overstige 1,3 milliarder EUR. En opgradering af ratingen kan være på vej inden for 18-24 måneder, hvis udviklingen holder stik.

Finansieringsomkostningerne er i hvert fald ikke på vej op. Det er ikke alle AI-virksomheder, der kan sige det samme. Dette vidner også om, at Nokia befinder sig på den rigtige side af genren.

17 Synes om

Datacenter-netværk vil ifølge Dell’Oro-rapporten udvikle sig ret præcist i tråd med Nokias spilleplan:

“Scale-up networking vil stå for mere end halvdelen af markedet for AI back-end-switches inden 2030 og vil mere end fordoble det samlede adresserbare marked for switches, der anvendes i AI back-end-netværk.

Vi forventer, at Ethernet bliver den førende scale-up-teknologi inden udgangen af årtiet og forbliver den langsigtede markedsleder på det bredere marked for AI back-end-netværk, inklusive scale-up, scale-out og scale-across.”

14 Synes om

Hvordan passer dette ind i billedet, hvor Nvidia tilsyneladende i øjeblikket er den førende aktør inden for de nævnte “switches”? Nvidia investerede jo et betydeligt beløb i Nokia sidste efterår. Konkurrerer Nokia om de samme kunder? Hvordan adskiller Nvidias og Nokias løsninger sig fra hinanden?

2 Synes om