Nokia som investeringsobjekt (Del 4)

Det intressanta här är att Nokia inte ens hann upp till dessa värderingsmultiplar när de räknades som summan av delarna, men faller nu direkt i takt med dem till samma värderingsmultiplar. Nu tvingas jag välja mellan måttliga optioner eller att slösa bort semesterkassan. Eller så väntar jag kanske ett tag till, eftersom jag redan köpte i intervallet 9–10 €.

Jag skulle se 5–6 € som en helt okej värdering för bara Nokias mobilverksamhet på tröskeln till 6G. Jag skulle anse 8–10 € vara ett rättvist pris utan hype-multiplar, eftersom tillväxt definitivt är på väg. Det känns som om vi har återvänt till den där mörka platsen för att harva, där vi knuffades för ett par år sedan, trots att nästan allt utom framgången för vändningen inom mobilen har förändrats och ser ut att realiseras i vinst. Det vore faktiskt inte hela världen om mobilverksamheten föll till att bli en verksamhet med låg volym och hög marginal. Det är bara bra om vi blir av med dödvikten, även om det innebär att strategin ändras.

Jag predikar stark tro på framtiden till dessa priser, även om jag inte har några meriter. Jag tror att rollen som inflationsskydd (mobilverksamheten) kommer att försvinna och att nya inkomstkällor kommer att växa. Hela Nokias verksamhet har förändrats eller håller på att förändras. Nokia har investerat kraftigt i vändningen och det återstår att se om avkastningen på investeringarna ligger på samma nivå som den förväntat avtagande datacenter-marknaden ger anledning att anta.

7 gillningar

Det vore intressant att veta, till exempel, vad de största FoU-investeringarna och Bell Labs forskningsverksamhet fokuserar på. Satsas det fortfarande på mobilsidan på samma sätt som tidigare? Skulle det rentav vara bättre att göra sig av med hela enheten, eller är bevarandet av patenten beroende av fortsatt forskning och utveckling inom dessa områden? Hur som helst är det ingen som längre ifrågasätter kostnaderna för Nokias forskningsverksamhet.

Där går Nokian -6 % i USA. Imorgon måste man köpa på sig mer i ledningens spår för den långsiktiga portföljen.

3 gillningar

Börjar väl ändå kännas lite oroväckande för Nokia och övriga bolag inom AI. Dessa extrema nedgångar som nu kommer varje dag kan nog börja öka ordentligt om det inte lugnar ner sig snart. Känns väl redan nu som att en urblåsning redan kommit men om inte så kanske det blir att man vill sälja på ytterliggare medan vinster finns. Lyssnar man på cnbc så är dom inte allt för positiva på AI-aktier generellt just nu. Vi får hoppas att det vänder snart.

Vilka det nu är som oroar sig. Själv köper jag åtminstone i det skede då jag ser att marknaden överreagerar. Köpprogrammet har startat och man kan fortsätta tanka i år om priset fortsätter att sjunka. Från och med 2027 blickar vi framåt. Ledningens investeringar inger också ökad tilltro till att en god framtid väntar.

2 gillningar

Men oberoende hur aktien rör sig så är ju vissa saker fullt reella. 2.8 miljarder euro beställningar för något som inte existerade för inte så länge sen. Ett enda kvartal.

Hellre positiva nyheter och sjunkande aktie, än negativa nyheter och aktie som går upp. Som långsiktig ägare är det sak samma med dessa rörelser. Åtminstone för mig.

8 gillningar

Jag måste verkligen påminna om att när kurserna generellt sjunker, så basunerar amerikanska nyhetskanaler och andra utan undantag ut att det är “game over”.

Och när indexen stiger, så är det tvärtom. Allt är “screaming buy” och målkursena är rena luftslott.

Att följa nyhetsrubriker leder sällan till något bra. Det är generellt bättre att vara på köpsidan när “proffsen” skriver rubriker om att man bör sälja allt.

Så var det under 2022 och 2023, och under en lång tid, även om vi i efterhand kunde se att vi redan var inne i en lång uppåtgående trend.

Å andra sidan, vid Nokia-kurser på 14 € basunerade BREAKING-rubrikerna ut att nu först börjar uppgången.

Summa summarum: förlita dig inte på medierubriker för att fatta impulsiva beslut i den ena eller andra riktningen.

10 gillningar

Tyvärr verkar inte marknaden bry sig om ledningens insiderköp. Jag antar att du sitter på köpknappen nu, för är inte detta en överreaktion så vill jag verkligen inte se hur den blir när den kommer.

1 gillning

Kan någon säga varför ledningen köper? Äh, bubblan har inte ens varit nära att accelerera i en ordentlig nedgång ännu, och Nokia-aktien kan mycket väl stå i 5 euro före jul, men varför ledningen köper, det vore något att veta. Jag köpte själv Nokia för första gången nästan någonsin idag, enbart för att ledningen köper, även om jag inte själv ser aktien som ens i närheten av billig. Enligt mig finns det tillräcklig säkerhetsmarginal för att våga satsa nästan allt (“all-in”) först under 5 euro. Min egen gissning är någon form av större företagsaffär.

2 gillningar

Insiders köper hela tiden! De måste veta något!! Inte vill väl någon dumskalle kasta sina egna pengar i sjön

11 gillningar

Överreaktioner skedde i båda riktningarna och kommer sannolikt att fortsätta ske även i framtiden.

4 gillningar

Uppgången gick fort men känns som nedgången gick snabbare. Tack Lexus och övriga skribener för bra analyser. Vi hoppas det lugnar ner sig snart och att vi får se kurser som stabiliserar sig på över 10 euro.

14 gillningar

Låt oss lägga till del 2 av dialogen här också, eftersom jag i den reflekterar över AI:ns betydelse för Nokia.

rkurppa sa:

Ett bra svar, men problemet är kanske att marknaden värderar Nokia-koncernen, inte bara Nokias AI&Cloud-utsikter, som fortfarande är en ganska liten del av Nokia-koncernens omsättning.

Låt oss först jämföra den realiserade AI- och molnförsäljningen under åren 2025 och 2026:

• Q1: 180 miljoner € → 350 miljoner € (+49 % med nuvarande bolagsstruktur och utan påverkan av valutakursförändringar)
  • Q2: 220 miljoner € → 446 miljoner € (+105 % utan påverkan av valutakursförändringar)

Förra året uppgick AI- och molnbeställningarna till cirka 2,4 miljarder €, medan de under de senaste fyra kvartalen summerades till cirka 5,4 miljarder €, ungefär så här:

• Q3 2025: 650 miljoner €
  • Q4 2025: 950 miljoner €
  • Q1 2026: 1,0 miljard €
  • Q2 2026: 2,8 miljarder €

Låt oss också komma ihåg att förhållandet mellan beställningar och försäljning under Q1 var knappt tre, medan det under Q2 var hela över sex. Det har alltså ackumulerats betydligt fler beställningar än vad som hunnit bokföras som försäljning än så länge.

Beställningsvolymen på 2,8 miljarder under Q2 var troligen exceptionellt hög och bör inte ses som en normalnivå. Istället torde en kvartalsbeställningstakt på cirka en miljard euro vara en ganska välgrundad antagande: Nokia nådde den redan under Q4 och Q1 samt överträffade den suveränt under Q2. Men den exceptionellt starka orderingången under Q2 ger däremot snarare anledning att tro att trenden för beställningar kan vara på väg mot en ännu högre nivå, särskilt när beställningstakten inom IP-nätverk accelererade under Q2.

Detta betyder naturligtvis inte att kvartalsbeställningar på en miljard förvandlas direkt till kvartalsförsäljning. Det kräver tid och att beställningstakten förblir hög. Hotard har tidigare konstaterat att det från beställning till leverans inom optiska nätverk typiskt tar cirka 12–18 månader och något mindre inom IP-nätverk. Å andra sidan meddelade Nokia att ungefär hälften av Q2:s beställningar på 2,8 miljarder kommer att levereras under de kommande 12 månaderna. Den nuvarande orderingången ger alltså en konkret sikt framåt för framtida omsättning.

Om man tänker sig att en kvartalsbeställningstakt på cirka en miljard är en realistisk basnivå för den närmaste framtiden och att beställningarna med fördröjning börjar synas i försäljningen, anser jag att det är fullt möjligt att kvartalstakten för AI- och molnförsäljningen närmar sig miljardeuro-nivån under nästa år. Då skulle vi tala om en årlig omsättning på cirka 4 miljarder. Om man når en AI- och molnförsäljning på fyra miljarder inom en nära framtid, är den i dagens Nokia så pass betydande att dess påverkan på helheten inte längre kan betraktas som ringa. Och jag anser inte heller att det nödvändigtvis är något tak på lång sikt.

Marknaden prissätter förstås hela Nokia, inte bara AI & Cloud. Just därför är det enligt mig väsentligt att se på hur hela Nokias affärsmix förändras. Om AI & Cloud växer på relativt kort tid från en idag liten verksamhet till en verksamhet på flera miljarder euro, förändras dess betydelse på koncernnivå snabbt. Samtidigt verkar beställningsdynamiken inom IP-nätverk förbättras baserat på Q2.

AI-RAN är å sin sida en annan utvecklingsriktning att hålla i minnet. Dess betydelse för Nokia kan i ett tidigt skede ligga mer i att sanera kostnadsstrukturen än i att öka omsättningen: om övergången mot en mer mjukvarubaserad verksamhet minskar beroendet av egna skräddarsydda kretsar (samt de betydande FoU-investeringar som är förknippade med detta) och ökar andelen högmarginaliserad mjukvaruförsäljning, kan effekten på det numera svagt lönsamma Radio Networks bli stor. AI-RAN är dock ett långt projekt och lanseras på allvar kommersiellt först nästa år, och volymleveranser kan enligt Hotard tidigast tala om år 2028.

Summa summarum: det som nu ännu är en liten verksamhet med en andel på under 10 procent av den totala försäljningen, håller i ljuset av beställningar och ledningens beslutade kapacitetsinvesteringar på att förvandlas till en för Nokia betydande verksamhet, där tillväxtpotentialen är stor.

11 gillningar

Som man kan se i Metas och Microsofts resultat fortsätter AI-investeringarna att vara starka, vilket stödjer Nokias tillväxtstrategi​:+1:

12 gillningar

Under IT-bubblan fick bl.a. Cisco och Alcatel enorma mängder beställningar, men de omvandlades aldrig till omsättning.. kurserna för båda bolagen föll med över -80%.

Själv ställer jag mig frågan om detsamma kan hända Nokia, Ciena och liknande bolag?

12 gillningar

Detta är en utmärkt fråga, och något som även jag själv har varnat för. Min egen syn är lättad nu mitt under pågående rapportperiod, åtminstone för en kort tid framöver. Den sikt vi har ser bra ut, och i princip alla företag i branschen (till exempel Google och SK Hynix) har signalerat en fortsatt kraftig AI-utbyggnad. Jag har följt frågan mycket noga, eftersom jag även är medveten om risken.

Detta är dock tydligt en fråga där man gasar för fullt tills man eventuellt kör in i en vägg, och pratet då ändras över en natt. Antingen kollapsar “lånekonstruktionen” eller korthuset, eller så gör det inte det. Och bara spekulationen garanterar helt enorma kursrörelser på marknaden – precis som vi har sett nu. Vågen uppåt var stark, och likaså nu vågen nedåt. När det gäller nästa våg uppåt är jag själv ännu inte säker på om vi kommer att se nya toppnivåer eller inte. Marknaden verkar ständigt överraska med alltför stora rörelser.

Denna växande osäkerhet kring finansieringens tillräcklighet och lönsamheten i investeringarna (utöver bara mellan ett fåtal stora kunder) prissätter marknaden nu tydligt, åtminstone tillfälligt – och å andra sidan erbjöd detta en möjlighet att återinvestera i AI-genren eller öka innehavet. Här testas marknaden också tydligt – är investerare beredda att finansiera AI-hypen och byggandet av datacenter? Det vill säga, stabiliseras (först) hyperscalers kursutveckling..?

Nedan följer några kommentarer från rapportperioden från olika företag angående utsikterna.

SK Hynix: I takt med att AI-infrastruktur och servicebehov växer förväntas investeringarna i datacenter förbli starka även efter nästa år, även om tidtabellerna för enskilda projekt kan påverkas av fysiska begränsningar som tillgång till el och själva byggandet av datacentren.

IREN: Efterfrågan på att bygga datacenter överstiger fortfarande tydligt utbudet, och på grund av fysiska begränsningar (som elnätsanslutningar, tillståndsprocesser och markområden) är det extremt svårt att bygga driftsäker AI-kapacitet tillräckligt snabbt för att möta marknadens snabba tillväxt.

Microsoft: Svarade på den accelererande AI-efterfrågan genom att under det gångna räkenskapsåret öka sin datacenterskapacitet med 31 nya datacenter till 88 stycken, och siktar på att nästan fördubbla sin totala kapacitet på två år.

Micron: Efterfrågan på maskinell minnesteknik (DRAM och NAND) överstiger fortfarande tydligt tillverkarnas produktionskapacitet, och Micron bedömer att marknadens exceptionellt strama utbudssituation kommer att fortsätta ända fram till 2028, då uppförandet av nya “greenfield”-fabriker och de kiselresurser som krävs för tillverkning av avancerat HBM-minne begränsar tillväxten i bit-leveranser.

Oracle: Efterfrågan på molninfrastruktur (OCI) och AI-kapacitet växer exceptionellt kraftigt, vilket har gjort att företagets orderstock (RPO) svällt till 638 miljarder dollar, och för år 2027 planeras nettoinvesteringar (CapEx) på cirka 70 miljarder dollar i nya datacenter för att möta den accelererande efterfrågan.

Meta: Under de kommande åren fokuserar Meta på att maximera sin AI-kapacitet under åren 2026–2027 och bygga en flexibel bas från 2028 och framåt, samtidigt som man utvecklar personliga agenter och företagsagenter designade för miljarder människor och företag.

Broadcom: Rapporterade en rekordomsättning på 22,2 miljarder dollar underblåst av den hårda efterfrågan på AI-chip och bedömer att omsättningen för AI-segmentet kommer att stiga till 56 miljarder dollar år 2026 och överstiga 100 miljarder dollar år 2027 med stöd av fleråriga partnerskap (bl.a. Google, Anthropic, OpenAI och Meta).

Google: Alphabet rapporterade en stark omsättningstillväxt på 24 procent under Q2, drivet av AI-efterfrågan och molntjänster, och höjer sin investeringsprognos (CapEx) för 2026 till 195–205 miljarder dollar för att minska det fortsatt rådande underskottet på AI-kapacitet.

Här är några intressanta datum för delårsrapporter ur Nokias optiska affärsverksamhets perspektiv:

Lumentum 11.8.2026
Coherent 12.8.2026
Marvell 20.8.2026
Ciena 3.9.2026

Edit: Förresten, det stör mig lite att Meta lämnade investeringarna för de kommande åren så öppna och inte erbjöd någon capex-siffra. Är företaget försiktigt på grund av marknadsläget?

33 gillningar

I samband med Q1-rapporten nämnde Hotard att “design wins” har kommit in väl och syns i orderboken från och med Q2. Så blev det också. Jag kunde själv inte hitta att någon kommentar i denna riktning gavs i samband med Q2-rapporten, så är en minskning av orderingången att vänta under Q3?

Det kan hända vem som helst. Var Cisco en gång i tiden världens mest värdefulla bolag? Det lever kvar, men är ett ganska genomsnittligt teknikbolag. Nedgångens styrka över hela linjen var överraskande stor. Uppgången kommer fortfarande därifrån. Och den kan komma snabbt också.

5 gillningar

En motpart som är lätt att utmana och göra vad man vill med. Nokias ställning i värdekedjan börjar bli mycket intressant för stora amerikanska teknikjättar som NVIDIA, Qualcomm etc. Att Nokias kurs sjunker påminner redan om en nedmontering… Dessa “Magnificent 7”-bolag har snart möjlighet att få mobilnätverk till USA (det enda i västvärlden förutom Ericsson) och dessutom en intressant AI-koppling till ett förmånligt pris. Är detta krasch mer än bara att sektorn tappar fart? Skulle NOKIA snart kunna ta sig till USA för en bit över tian?

4 gillningar

Jag tror att insiders köper nu, eftersom de får köpa just nu. Tempot är så pass högt att ledningen säkert har i bakhuvudet att det när som helst kan uppstå möjligheter som förhindrar köp på grund av insiderinformation. Av den anledningen vill man inte heller sprida ut köpen över en längre tidsperiod.

8 gillningar