Nokia som investeringsobjekt (Del 4)

Nokia har en stark kronisk tendens att använda “specialplånböcker”, vilket belastar ägarna men i mindre grad dem som åtnjuter incitamenten. Risken är då att man är lite väl generös med pengar till saker som i sig är vettiga och nödvändiga i kostnadsvärlden, samtidigt som incitamenten får sig en skjuts.

Det vill säga, även om man nu bokför mer kostnader än normalt, hinner man till 2027–2028 definitivt buntat ihop kostnaderna som specialkostnader för specialprogram.

Nokia har haft specialposter på i genomsnitt cirka 400 miljoner euro per år mellan 2016 och 2025, om än med tyngdpunkt på de massiva utgifterna för Alcatel-Lucent 2016–2020; de senaste åren har det varit mindre än hälften av det.

7 gillningar

Nokia Corporation
Chefers transaktioner
27 juli 2026 kl. 13:00 EEST

Nokia Corporation - Chefers transaktioner (Mahajan)

Transaktionsanmälan enligt artikel 19 i EU:s marknadsmissbruksförordning.

Emittent: Nokia Corporation
LEI: 549300A0JPRWG1KI7U06
Anmälningstyp: FÖRSTA ANMÄLAN
Referensnummer: 167575/4/4

Transaktionsdatum: 2026-07-24
Marknadsplats: XNYS
Instrumenttyp: AKTIE
ISIN: US6549022043
Transaktionens art: FÖRVÄRV

Transaktionsdetaljer
(1): Volym: 62000 Enhetspris: 9,5500 USD

Aggregerade transaktioner
(1): Volym: 62000 Volymvägt genomsnittspris: 9,5500 USD

14 gillningar

Nokia Corporation
Ledningspersoners transaktioner

Nokia Corporation - Ledningspersoners transaktioner (Ihamuotila)

Referensnummer: 167543/4/6

ISIN: FI0009000681

Transaktionsdetaljer
(1): Volym: 24340 Enhetspris: 8,4449 EUR

Sammanställda transaktioner (1):
Volym: 24340 Volymvägt genomsnittspris: 8,4449 EUR

Transaktionsdetaljer
(1): Volym: 4506 Enhetspris: 8,4444 EUR

Volym: 4506 Volymvägt genomsnittspris: 8,4444 EUR

Transaktionsdetaljer
(1): Volym: 4854 Enhetspris: 8,4612 EUR

Volym: 4854 Volymvägt genomsnittspris: 8,4612 EUR

Transaktionsdetaljer
(1): Volym: 9342 Enhetspris: 8,4520 EUR

Volym: 9342 Volymvägt genomsnittspris: 8,4520 EUR

Transaktionsdetaljer
(1): Volym: 16958 Enhetspris: 8,4625 EUR

Volym: 16958 Volymvägt genomsnittspris: 8,4625 EUR

Totala sammanställda transaktioner
Volym: 60 000 Volymvägt genomsnittspris: 8,4522 EUR

Om Nokia

19 gillningar

Nokia Corporation
Insynstransaktioner

Nokia Corporation - Insynstransaktioner (Hammarén)

Referensnummer: 167528/5/4

Transaktionsdetaljer
(1): Volym: 1624 Enhetspris: 8,4420 EUR
(2): Volym: 41669 Enhetspris: 8,4420 EUR

Aggregerade transaktioner (1):
Volym: 43293 Volymvägt genomsnittspris: 8,4420 EUR

19 gillningar

Analytikern Robert Sanders (MBA) på Deutsche Bank behöll idag köprekommendationen för Nokia och satte riktkursen för aktien till 11,50 euro.

https://www.tipranks.com/news/blurbs/deutsche-bank-sticks-to-its-buy-rating-for-nokia-0haf-blu Deutsche Bank Sticks to Its Buy Rating for Nokia (0HAF)

14 gillningar

Nokias styrelseordförande köpte aktier i bolaget för över 500 000 euro

Även två medlemmar i Nokias ledningsgrupp ökade sitt innehav i bolaget.

Styrelseordföranden för nätverksteknikbolaget Nokia, Timo Ihamuotila, har köpt aktier i bolaget för över 500 000 euro, framgår det av ett börsmeddelande som bolaget publicerat.

Ihamuotila köpte i fredags förra veckan totalt 60 000 aktier i bolaget till ett genomsnittspris på 8,4522 euro. Affärens totala värde uppgick till cirka 507 000 euro.

Nokia meddelade också att Patrik Hammarén, chef för affärsenheten Technology Standards, samt teknik- och AI-chef Pallavi Mahajan har köpt aktier i bolaget.

Hammarén köpte totalt 43 293 Nokia-aktier till ett genomsnittspris på 8,4420 euro. Summan för hela köpet uppgick till cirka 365 000 euro.

Mahajan köpte i sin tur totalt 62 000 Nokia-aktier till ett genomsnittspris på 9,55 dollar på Wall Street-börsen. Omräknat till euro blev affärens värde cirka 520 000 euro.

36 gillningar

Det var ett fint drag, bekräftar så klart bilden av Nokias nuvarande värdering.

26 gillningar

Idag, 13:59

Dela

Bank of America, BofA, bedömer att den senaste nedgången i halvledarsektorn skapat ett attraktivt köpläge och ser särskilt goda möjligheter inom bolag som tillverkar utrustning för halvledarindustrin. Det framgår av en analys som Investing har tagit del av.

Den amerikanska storbanken anser att kursfallet främst drivits av handelsspänningar snarare än försämrade fundamenta och räknar med att investeringarna i halvledarfabriker fortsätter att öka kraftigt de kommande åren.

BofA har köprekommendation på ASML, ASM International, ST Microelectronics och Nokia. Däremot är rekommendationen underperform på Ericsson och Logitech med hänvisning till oro för marginaler och tillväxtutsikter.

newsroom@finwire.se

Nyhetsbyrån Finwire

16 gillningar

Nja, det blir nog ingen upprampning (ramp-up) redan 2027, men de kanske börjar installera utrustning då, och produktionen kan faktiskt komma igång redan 2029. Lumentums fabrik bör vara klar 2028, så kanske är den flaskhalsen snart ett minne blott.

“Subject to the receipt of certain regulatory approvals, Nokia will initially lease manufacturing capacity in a portion of the facility on the site starting in early 2027 and will convert the site to Indium Phosphide semiconductor production for optical components. Nokia will then acquire the full site, with the transaction expected to close in Q1 2029.”

Det som oroar mig är om det råder brist på själva indiumet. Det vore lite surt att bygga massor av produktionsanläggningar och sedan låta dem stå tomma. Priset på indium har också fördubblats sedan årsskiftet. :confused: Materialkostnaderna är visserligen ganska låga för den delen, eftersom det inte går åt många gram per chip. En annan sak är förstås eventuella tillgänglighetsproblem, då Kina producerar över hälften av allt rent indium och västvärlden/allierade bara står för 40–50 %. Hoppas inte det var vad som åsyftades. Hotard refererade visserligen främst till minne och produktionskapacitet.

Problemet med produktionskapacitet är att andra också ökar sin kapacitet med stora investeringar (som Lumentum). Själv förlitar jag mig främst på vertikal integration och hoppas att Nvidia inte lyckas göra en egen version av vertikal integration med Coherent och Lumentum. Just nu är de, enligt AI-terminologi (med motorcykelgäng-slang), “prospects”, medan Nokia har blivit kvar som “hangaround” inom optik.

Jag har fortfarande en känsla av att Nvidia kommer att svika Nokia på datacenter-sidan, eftersom de inte fick investera den summa de ville, och Nokia ses kanske till och med som ett slags hot. Nokia fick troligen inte ens frågan om de ville utveckla en edge-AI-router eller ett chip ovanpå GPU:n. Jag säger inte att Nvidia agerar fel, men mina egna förväntningar har åtminstone dämpats.

Som tur är verkar det som att framgång inte kräver Nvidia, eftersom hyperscalers strävar efter samma sak som Nvidia: att söndra och härska. Det är i hyperscalers intresse att så många som möjligt är involverade, snarare än Nvidias nuvarande totala dominans över stacken. Hyperscalers utvecklar redan sina egna GPU-lösningar och Nokias system är öppna för allt. :slight_smile:

Folk verkar oroliga för att hyperscalers även ska bygga sin egen optik. Det är möjligt, men ibland är det ändå billigare att köpa av andra än att själva gå och bryta zinken som indiumet utvinns ur. Switchar, routrar osv. kan förstås vara lockande att utveckla själv utifrån priset, men kanske inte ändå, om någon annan kan erbjuda fullt programmerbar utrustning till ett relativt överkomligt pris. Hyperscalers vill inte gärna ge sig in i sådana branscher med dålig ROI, som innebär ständig produktutveckling och en blodig kamp för att ens få vinsttillväxten att slå inflationen.

Nokia backar återigen på börsen i USA, och det är bara irriterande eftersom pengarna redan är investerade. Det känns på något märkligt sätt som att risken är större nu än förra gången Nokia låg runt ~9 USD, trots att det egentligen inte är så. Allt var oklart förra året och byggde bara på prat. Det här ser bättre ut nu.

19 gillningar

Jag kopierade dialogen från analytikersamtalet som rör detta. Av den framgår det att det under den långdragna förberedelsetiden för fabriken i Arizona är meningen att man ska säkerställa tillgången på indiumfosfid.

Simon Leopold, analytiker, Raymond James: Jag skulle vilja veta om du kan kategorisera och karakterisera riskerna i leveranskedjan. Jag tänker på faktorer som minnen, kretskort och till och med indiumfosfidplattor (wafers). Kanske i synnerhet det sistnämnda, alltså plattorna, med tanke på fabriksutbyggnaden och om ni får tag på material.

Justin Hotard, VD, Nokia: Självklart. Om jag tänker på risker i leveranskedjan eller den tid vi lägger på detta, så är det för det första, som du helt riktigt noterade, ett fenomen med bred omfattning. Jag anser att vi pratar mycket om minnen, och minne är en betydande faktor bara på grund av efterfrågan på marknaden. Det har pratats en hel del om detta i flera företag och i olika delar av detta ekosystem. Det finns tydliga begränsningar där. Dessutom orsakar den bristen en betydande prisändring, vilket återigen har diskuterats mycket brett i hela teknikekosystemet. Det här är förmodligen den fråga vi ser som mest betydande. Vi pratade om detta redan förra kvartalet.

Jag tror inte att jag behöver upprepa det jag sa förra kvartalet, men kanske kortfattat: vi fokuserar på att säkerställa leveranser, förenkla vår design och titta på var vi kan minska omfattningen i våra produkter när det är möjligt. Och naturligtvis att föra vidare detta till kundpriser. Om du ser på vad vi sa förra kvartalet var vissa företag inne på samma linje då. Det verkar som att fler företag har sällat sig till skaran i de senaste resultatsamtalen och framfört samma kommentar. Nyckelfrågan för mig här är också diskussionen med våra kunder. Inte våra AI- och molnkunder – de förstår detta väl – utan att säkerställa att våra operatörs- och samhällskritiska kunder förstår att våra leveranstider har förlängts. Detta kräver bättre insyn, bättre planering och ett nära samarbete med dem.

Som du var inne på finns det utmaningar brett över hela linjen. Gällande indiumfosfidfrågan som du ställde, Simon, är min kommentar denna: denna nya halvledarfabrik (fab) kommer sannolikt att tas i bruk tidigast 2029. Om du tänker på vår kapacitet får vi ett betydande hopp med San José från och med 2027, när den ökar sin volymproduktion senare i år. År 2027 accelererar den sin produktion, och därefter förbereder vi oss för upprampningen och ytterligare kapacitet 2029. Som du vet måste man med dessa investeringar vara beredd på tidsscheman av detta slag. När vi ser på saken letar vi efter olika lösningar för att anskaffa indiumfosfidkapacitet vid den tidpunkten. Detta är dock uppenbarligen en fråga som omfattar hela branschen. Detta är något som vi alla i branschen måste möjliggöra. Detta är något som vi anser att vi kollektivt måste lösa över hela ekosystemet.

3 gillningar

Hotard svarade inte direkt på frågan där. Enligt AI är det ett fåtal anläggningar som producerar det materialet. Avtalen är konfidentiella. Det är ett ganska kritiskt och konkurrensutsatt material. Priset är inte problemet, eftersom skivorna (wafers) bara utgör en del av produkten. Analytikerns fråga från Raymond James handlade troligen mer om leveranssäkerhet än om pris. Om Nokia bygger ny kapacitet för Infinera-fotonikprodukter är investerare i första hand intresserade av: får Nokia tillräckligt med InP-skivor (InP-wafers), kan de öka leveranserna och förblir marginalerna goda?

Så, åtminstone enligt mig, lämnades Hotards svar något hängande i luften, men de har sannolikt inte förbisett en så viktig råvara.

3 gillningar

Uppdateringar trillar in.

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Goldman Sachs sänker sin riktkurs för Nokia till 8:50 från 8:90 euro. Den neutrala rekommendationen upprepas.

Detta enligt en uppdatering.

11 gillningar

Jag läste en provkörning av en C-klass Mercedes i Helsingin Sanomat i morse. Det nämndes att man kan prata med bilen som en människa eftersom den använder mjukvara från Nvidia. Det nämndes också att lanseringen, som ett undantag, sker i Finland och inte någon annanstans i Europa.

Jag började fundera på om operatören använder Nokias nätverk. Optimerat för den bilen och Nvidia fungerar som smort (eller som en Mercedes i det här fallet).

Jag tänker bara på vilka applikationer som kan vara på gång. Man vet aldrig, jag fortsätter läsa tidningen.

3 gillningar

Om AI vid någon tidpunkt introduceras vid nätverkets ytterkanter (edge), kan hela terminalteknologin komma att behöva göras om eller åtminstone förnyas. Potentialen finns där…..det återstår att se vad som förverkligas av det.

2 gillningar

BofA utser sina favoriter – föredrar ASML och Nokia

22 gillningar

AI-/datacentersektorn kan vara på väg att omstruktureras ur ett marknadsperspektiv. Trots dagens kraftiga kursfall i Kopsi, drar Noksu uppåt (än så länge:). Små indikationer på detta har funnits redan tidigare. Det är säkert bra om man börjar se på aktörerna mer företagsspecifikt.

3 gillningar

Skulle bli förvånad om inte kurserna trycks tillbaka när usa öppnar. Jänkarna har senaste tiden handlat ner Nokia när handeln börjat där, men vi får hoppas att den trenden har vänt och att vi inte ser samma tendens idag och framöver.

5 gillningar

Man behöver inte förnya dataledningar eller terminalutrustning trots att beräkningskapaciteten flyttas till nätverkets utkant, närmare enheterna. Det är saker som görs via mjukvara.

Om jag tolkar handelsvolymerna rätt, så har de senaste dagarnas nedgångar skett på Hex, även om de har tajmats till när USA-börsen öppnar. Slutresultatet är förstås detsamma… låt oss se om trenden vänder småningom.

3 gillningar

Jag är ingen expert, men jag skulle tro att terminalenheter kan göras enklare om beräkningskraften flyttas närmare användaren. Denna tankemodell kan förstås ifrågasättas…