Ja, det ser vist ikke ud til, at de ligefrem “ramper op” endnu i 2027, men de begynder måske at få udstyret på plads, og produktionen kan reelt starte allerede i 2029. Lumentums fabrik skulle stå færdig i 2028, så måske er den flaskehals snart ved at være håndteret.
“Under forudsætning af modtagelse af visse myndighedsgodkendelser vil Nokia indledningsvis leje produktionskapacitet i en del af faciliteten på lokationen fra starten af 2027 og vil konvertere stedet til produktion af indiumfosfid-halvledere til optiske komponenter. Nokia vil derefter erhverve hele lokationen, og transaktionen forventes afsluttet i 1. kvartal 2029.”
Jeg sad selv og spekulerede på, om der er mangel på selve indium. Det ville være lidt ærgerligt at bygge en hulens masse produktionsanlæg og lade dem stå stille. Prisen på indium er også fordoblet siden nytår.
Materialeomkostningerne er dog relativt lave for den sags vedkommende, da der ikke går mange gram til én chip. En anden ting er selvfølgelig mulige forsyningsproblemer, da Kina producerer over halvdelen af det rene indium, og vesten/allierede kun står for de 40-50%. Jeg håber ikke, det var det, der blev hentydet til. Hotard henviste vist mest til hukommelse og produktionskapacitet.
Problemet med produktionskapaciteten er, at andre også øger den med store beløb (som f.eks. Lumentum). Jeg stoler selv mest på vertikal integration og håber, at Nvidia ikke formår at gøre Coherent og Lumentum til deres egen version af vertikal integration. Lige nu er de ifølge AI (på motorcykelbande-slang) “prospects”, mens Nokia er forblevet “hangaround” inden for optik.
Jeg har stadig en lidt dårlig fornemmelse af, at Nvidia vil snyde Nokia på datacentersiden, da de ikke fik lov til at investere det ønskede beløb, og Nokia måske endda ses som en form for trussel. Nokia blev sandsynligvis ikke engang spurgt, om de ville udvikle en edge-AI-router eller en chip oven på en GPU. Jeg påstår ikke, at Nvidia handler forkert, men mine egne forventninger er i hvert fald blevet nedjusteret i den henseende.
Det virker heldigvis som om, at man ikke behøver Nvidia for at få succes, da hyperscalers stræber efter det samme som Nvidia, nemlig at splitte og herske. Det er til hyperscalers fordel at have så mange som muligt med, frem for Nvidias nuværende totale kontrol over stacken. Hyperscalers er allerede ved at udvikle deres egne GPU-dimser, og Nokias systemer er åbne for alt. 
Folk virker bekymrede for, at hyperscalers også vil bygge deres egen optik. Det er muligt, men nogle gange er det stadig billigere at købe fra andre end selv at gå ud og grave de zink-mineraler op, som indium skal udvindes fra. Switche, routere osv. kan måske være fristende nok til at udvikle selv rent prismæssigt, men måske alligevel ikke, hvis nogen kan tilbyde fuldt programmerbare enheder til en rimelig pris. Hyperscalers har ikke lyst til at kaste sig over opgaver med så ringe et afkast som løbende produktudvikling og benhård konkurrence, hvor man kæmper for, at væksten i resultatet overhovedet slår inflationen.
Nokia er igen i minus på den amerikanske børs, og det er kun irriterende, fordi de løse penge allerede er investeret. Det føles på en eller anden dum måde som om, der er mere risiko her, end sidst Nokia lå omkring ~9 USD, selvom der reelt ikke er det. Alt var stadig lidt åbent og baseret på snak sidste år. Det her ser bedre ud nu.