Nokia som investering (Del 4)

Nokia har en stærk kronisk tendens til at bruge en “særskilt tegnebog”, som belaster aktionærerne, men i mindre grad dem, der nyder godt af incitamenterne. Risikoen er derfor et lidt for gavmildt forbrug på ellers fornuftige og nødvendige ting i udgiftsverdenen, samtidig med at incitamenterne får et boost.

Det vil sige, selvom udgifterne bogføres mere end normalt lige nu, kan man i 2027-2028 sagtens nå at samle udgifterne som særlige omkostninger under et særprogram.

Nokia har haft særlige poster på i gennemsnit ca. 400 mio. euro om året i perioden 2016-2025, dog med en vægtning mod de massive Alcatel-Lucent-omkostninger i 2016-2020; de seneste par år har det været under halvdelen af dette.

7 Synes om

Nokia Corporation
Ledelsestransaktioner
27. juli 2026 kl. 13:00 EEST

Nokia Corporation - Ledelsestransaktioner (Mahajan)

Transaktionsmeddelelse i henhold til artikel 19 i EU’s markedsmisbrugsforordning.

Udsteder: Nokia Corporation
LEI: 549300A0JPRWG1KI7U06
Meddelelsestype: FØRSTEGANGSMEDDELELSE
Referencenummer: 167575/4/4

Transaktionsdato: 2026-07-24
Handelsplads: XNYS
Instrumenttype: AKTIE
ISIN: US6549022043
Transaktionens art: ERHVERVELSE

Transaktionsdetaljer
(1): Volumen: 62000 Enhedspris: 9,5500 USD

Aggregerede transaktioner
(1): Volumen: 62000 Volumenvejet gennemsnitspris: 9,5500 USD

14 Synes om

Nokia Corporation
Ledertransaktioner

Nokia Corporation - Ledertransaktioner (Ihamuotila)

Transaktionsmeddelelse i henhold til artikel 19 i EU’s markedsmisbrugsforordning.

Udstedere: Nokia Corporation

Referencenummer: 167543/4/6

ISIN: FI0009000681

Transaktionsdetaljer
(1): Volumen: 24340 Enhedspris: 8,4449 EUR

Aggregerede transaktioner (1):
Volumen: 24340 Volumenvejet gennemsnitspris: 8,4449 EUR

Transaktionsdetaljer
(1): Volumen: 4506 Enhedspris: 8,4444 EUR

Volumen: 4506 Volumenvejet gennemsnitspris: 8,4444 EUR

Transaktionsdetaljer
(1): Volumen: 4854 Enhedspris: 8,4612 EUR

Volumen: 4854 Volumenvejet gennemsnitspris: 8,4612 EUR

Transaktionsdetaljer
(1): Volumen: 9342 Enhedspris: 8,4520 EUR

Volumen: 9342 Volumenvejet gennemsnitspris: 8,4520 EUR

Transaktionsdetaljer
(1): Volumen: 16958 Enhedspris: 8,4625 EUR

Volumen: 16958 Volumenvejet gennemsnitspris: 8,4625 EUR

Samlede aggregerede transaktioner
Volumen: 60 000 Volumenvejet gennemsnitspris: 8,4522 EUR

Om Nokia

19 Synes om

Nokia Corporation
Ledende medarbejderes transaktioner

Nokia Corporation - Ledende medarbejderes transaktioner (Hammarén)

Udstedere: Nokia Corporation

Referencenummer: 167528/5/4

Transaktionsoplysninger
(1): Volumen: 1624 Enhedspris: 8,4420 EUR
(2): Volumen: 41669 Enhedspris: 8,4420 EUR

Volumen: 43293 Volumenvejet gennemsnitspris: 8,4420 EUR

19 Synes om

Deutsche Banks analytiker Robert Sanders (MBA) fastholdt i dag Nokias “Køb”-anbefaling og satte kursmålet for aktien til 11,50 euro.

https://www.tipranks.com/news/blurbs/deutsche-bank-sticks-to-its-buy-rating-for-nokia-0haf-blu Deutsche Bank Sticks to Its Buy Rating for Nokia (0HAF)

14 Synes om

Nokias bestyrelsesformand har købt aktier i selskabet for over 500.000 euro

Også to medlemmer af Nokias ledelse har købt op i selskabets aktier.

Bestyrelsesformanden for netværksteknologiselskabet Nokia, Timo Ihamuotila, har købt aktier i selskabet for over 500.000 euro, fremgår det af en fondsbørsmeddelelse offentliggjort af selskabet.

Sidste fredag købte Ihamuotila i alt 60.000 aktier i selskabet til en gennemsnitspris på 8,4522 euro. Den samlede værdi af handlen var cirka 507.000 euro.

Nokia oplyste også, at direktøren for selskabets Technology Standards-forretningsområde, Patrik Hammarén, samt teknologidirektøren og AI-chef, Pallavi Mahajan, har købt aktier i selskabet.

Hammarén købte i alt 43.293 Nokia-aktier til en gennemsnitspris på 8,4420 euro. Den samlede investering løb op i cirka 365.000 euro.

Mahajan købte på sin side i alt 62.000 Nokia-aktier til en gennemsnitspris på 9,55 dollars på Wall Street-børsen. Omregnet til euro var handlens værdi cirka 520.000 euro.

36 Synes om

Det var en flot manøvre, som naturligvis bekræfter opfattelsen af Nokias nuværende værdiansættelse.

26 Synes om

I dag, 13:59

Del

Bank of America, BofA, vurderer, at det seneste fald i halvledersektoren har skabt en attraktiv købsmulighed, og ser særligt gode muligheder inden for virksomheder, der fremstiller udstyr til halvlederindustrien. Dette fremgår af en analyse, som Investing har fået indsigt i.

Den amerikanske storbank mener, at kursfaldet primært er drevet af handelsspændinger snarere end forringede fundamentale forhold, og forventer at investeringerne i halvlederfabrikker vil fortsætte med at stige kraftigt de kommende år.

BofA har købsanbefalinger på ASML, ASM International, ST Microelectronics og Nokia. Derimod er anbefalingen underperform på Ericsson og Logitech med henvisning til bekymring for marginer og vækstudsigter.

newsroom@finwire.se

Nyhedsbureauet Finwire

16 Synes om

Ja, det ser vist ikke ud til, at de ligefrem “ramper op” endnu i 2027, men de begynder måske at få udstyret på plads, og produktionen kan reelt starte allerede i 2029. Lumentums fabrik skulle stå færdig i 2028, så måske er den flaskehals snart ved at være håndteret.

“Under forudsætning af modtagelse af visse myndighedsgodkendelser vil Nokia indledningsvis leje produktionskapacitet i en del af faciliteten på lokationen fra starten af 2027 og vil konvertere stedet til produktion af indiumfosfid-halvledere til optiske komponenter. Nokia vil derefter erhverve hele lokationen, og transaktionen forventes afsluttet i 1. kvartal 2029.”

Jeg sad selv og spekulerede på, om der er mangel på selve indium. Det ville være lidt ærgerligt at bygge en hulens masse produktionsanlæg og lade dem stå stille. Prisen på indium er også fordoblet siden nytår. :confused: Materialeomkostningerne er dog relativt lave for den sags vedkommende, da der ikke går mange gram til én chip. En anden ting er selvfølgelig mulige forsyningsproblemer, da Kina producerer over halvdelen af det rene indium, og vesten/allierede kun står for de 40-50%. Jeg håber ikke, det var det, der blev hentydet til. Hotard henviste vist mest til hukommelse og produktionskapacitet.

Problemet med produktionskapaciteten er, at andre også øger den med store beløb (som f.eks. Lumentum). Jeg stoler selv mest på vertikal integration og håber, at Nvidia ikke formår at gøre Coherent og Lumentum til deres egen version af vertikal integration. Lige nu er de ifølge AI (på motorcykelbande-slang) “prospects”, mens Nokia er forblevet “hangaround” inden for optik.

Jeg har stadig en lidt dårlig fornemmelse af, at Nvidia vil snyde Nokia på datacentersiden, da de ikke fik lov til at investere det ønskede beløb, og Nokia måske endda ses som en form for trussel. Nokia blev sandsynligvis ikke engang spurgt, om de ville udvikle en edge-AI-router eller en chip oven på en GPU. Jeg påstår ikke, at Nvidia handler forkert, men mine egne forventninger er i hvert fald blevet nedjusteret i den henseende.

Det virker heldigvis som om, at man ikke behøver Nvidia for at få succes, da hyperscalers stræber efter det samme som Nvidia, nemlig at splitte og herske. Det er til hyperscalers fordel at have så mange som muligt med, frem for Nvidias nuværende totale kontrol over stacken. Hyperscalers er allerede ved at udvikle deres egne GPU-dimser, og Nokias systemer er åbne for alt. :slight_smile:

Folk virker bekymrede for, at hyperscalers også vil bygge deres egen optik. Det er muligt, men nogle gange er det stadig billigere at købe fra andre end selv at gå ud og grave de zink-mineraler op, som indium skal udvindes fra. Switche, routere osv. kan måske være fristende nok til at udvikle selv rent prismæssigt, men måske alligevel ikke, hvis nogen kan tilbyde fuldt programmerbare enheder til en rimelig pris. Hyperscalers har ikke lyst til at kaste sig over opgaver med så ringe et afkast som løbende produktudvikling og benhård konkurrence, hvor man kæmper for, at væksten i resultatet overhovedet slår inflationen.

Nokia er igen i minus på den amerikanske børs, og det er kun irriterende, fordi de løse penge allerede er investeret. Det føles på en eller anden dum måde som om, der er mere risiko her, end sidst Nokia lå omkring ~9 USD, selvom der reelt ikke er det. Alt var stadig lidt åbent og baseret på snak sidste år. Det her ser bedre ud nu.

19 Synes om

Jeg har kopieret dialogen fra analytikeropkaldet vedrørende dette emne. Det viser, at det under den længerevarende forberedelse af fabrikken i Arizona er planen at sikre tilgængeligheden af indiumfosfid.

Simon Leopold, analytiker, Raymond James: Jeg vil gerne vide, om du kan kategorisere og karakterisere risiciene i forsyningskæden. Jeg tænker på faktorer som hukommelse, printplader og endda indiumfosfid-wafers. Måske især det sidstnævnte, altså wafers, i betragtning af udvidelsen af fabrikken og om I kan skaffe materialerne.

Justin Hotard, administrerende direktør, Nokia: Selvfølgelig. Hvis jeg tænker på risici i forsyningskæden eller den tid, vi bruger på dette, så er det for det første, som du ganske rigtigt bemærkede, et bredt fænomen. Jeg synes, vi taler meget om hukommelse, og hukommelse er en væsentlig faktor bare på grund af mængden af efterspørgsel på markedet. Dette er blevet diskuteret en del i mange virksomheder og i forskellige dele af dette økosystem. Der er klare begrænsninger. Derudover resulterer denne mangel i en betydelig prisændring, som igen er blevet diskuteret meget bredt i hele teknologiøkosystemet. Dette er sikkert den ting, vi ser som værende mest væsentlig. Vi talte om dette allerede i sidste kvartal.

Jeg tror ikke, jeg behøver at gentage, hvad jeg sagde i sidste kvartal, men måske kort fortalt: Vi fokuserer på at sikre leverancer, forenkle vores design og se på, hvor vi kan reducere omfanget af vores produkter, når det er muligt. Og selvfølgelig at overføre dette til kundepriserne. Hvis du ser på, hvad vi sagde i sidste kvartal, var nogle virksomheder på linje med os dengang. Det ser ud til, at flere virksomheder har tilsluttet sig i de seneste opkald om resultater og fremsat den samme kommentar. Det vigtigste for mig her er også dialogen med vores kunder. Ikke vores AI- og cloud-kunder – de forstår dette godt – men at sikre, at vores operatørkunder og kunder med samfundskritiske behov forstår, at vores leveringstider er blevet længere. Dette kræver bedre synlighed, bedre planlægning og et tæt samarbejde med dem.

Som du berørte, er der udfordringer over hele linjen. I forhold til det spørgsmål om indiumfosfid, du stillede, Simon, er min kommentar denne: denne nye halvlederfabrik (fab) vil sandsynligvis tidligst være i brug i 2029. Hvis du tænker på vores kapacitet, får vi et betydeligt spring med San José fra 2027 og frem, når den øger volumenproduktionen senere i år. I 2027 accelererer den produktionen, og derefter forbereder vi os på opstarten i 2029 og yderligere kapacitet. Som du ved, er man med disse investeringer nødt til at forberede sig på tidsplaner som disse. Når vi ser på sagen, leder vi efter forskellige løsninger for at skaffe indiumfosfid-kapacitet på det tidspunkt. Dette er dog tydeligvis et spørgsmål, der gælder hele branchen. Det er noget, vi alle i branchen er nødt til at muliggøre. Det er efter min mening noget, vi kollektivt skal løse på tværs af hele økosystemet.

3 Synes om

Hotard svarede ikke direkte på spørgsmålet. Ifølge AI produceres dette materiale kun af nogle få anlæg. Kontrakterne er fortrolige. Det er et ret kritisk og konkurrencepræget materiale. Prisen er ikke problemet, da disse wafers kun er en del af produktet. Raymond James-analytikerens spørgsmål handlede sandsynligvis mere om leveringssikkerhed end om pris. Hvis Nokia bygger ny kapacitet til Infineras fotonikprodukter, er investorerne først og fremmest interesserede i: om Nokia får nok InP-wafers, om de kan øge leverancerne, og om marginerne forbliver gode.

Så efter min mening forblev Hotards svar en smule uafklaret, men de har næppe overset et så vigtigt råmateriale.

3 Synes om

Opdateringerne drypper ind.

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Goldman Sachs sænker sit kursmål for Nokia fra 8,90 til 8,50 euro. Den neutrale anbefaling fastholdes.

Dette fremgår af en opdatering.

11 Synes om

Jeg læste Hesarin (Helsingin Sanomat) anmeldelse af Mercedes C-klassen her til morgen. Der blev nævnt, at man kan tale til bilen som et menneske, fordi den bruger Nvidias software. Det blev også nævnt, at præsentationen usædvanligt nok foregår i Finland og ikke andre steder i Europa.

Jeg kom til at tænke på, om operatøren bruger Nokias netværk. Optimeret til den bil, og Nvidia kører som smurt (eller Mercedes i dette tilfælde).

Jeg overvejer bare de applikationer, der kan være under opsejling. Man ved aldrig, jeg fortsætter med at læse Hesari.

3 Synes om

Hvis AI på et tidspunkt bliver bragt ud til netværkets kant, kan hele terminalteknologien blive fornyet eller i det mindste gennemgå en forandring. Potentialet er der… det bliver interessant at se, hvad der bliver til virkelighed.

2 Synes om

BofA udpeger sine favoritter – foretrækker ASML og Nokia

22 Synes om

AI/datacenter-sektoren kan være ved at reorganisere sig fra et markedsperspektiv. På trods af Kospis kraftige fald i dag, trækker Noksu opad (indtil videre :)). Der har været små tegn på dette før. Det er nok godt, hvis man begynder at se mere på aktørerne fra et virksomhedsspecifikt synspunkt.

3 Synes om

Ville blive overrasket, hvis ikke kurserne bliver presset tilbage, når USA åbner. Amerikanerne har på det seneste handlet Nokia ned, når handlen er startet derovre, men vi må håbe, at den tendens har vendt, og at vi ikke ser samme tendens i dag og fremover.

5 Synes om

Der er ikke behov for at forny dataledninger eller terminaludstyr, selvom beregninger flyttes til netværkets kant tættere på enhederne. Det er ting, der klares med software.

Hvis jeg tolker handelsvolumenerne korrekt, så er de seneste dages kursfald sket på HEX, selvom de er timet til åbningen i USA. Resultatet er naturligvis det samme… lad os nu se, om retningen så småt vender.

3 Synes om

Jeg er ikke ekspert, men jeg ville tro, at terminaler kan gøres simplere, hvis beregningerne flyttes tættere på brugeren. Denne tankegang kan man selvfølgelig udfordre…