Nokia som investeringsobjekt (Del 4)

Idag, 09:12

Dela

Handelsbanken sänker riktkursen för Nokia till 9,80 euro (12), upprepar behåll

newsroom@finwire.se

Nyhetsbyrån Finwire

3 gillningar

Idag, 09:19

Dela

Ålandsbanken höjer synen på telekombolaget Nokia till neutral från negativ.

Underliggande ebit på 434 miljoner euro slog konsensus, men lyftes av engångsintäkter och redovisningseffekter. Nokias prognos för tredje kvartalet ligger cirka 20 procent under konsensus, medan helårsutsikterna är oförändrade.

Efter ett kursfall på över 40 procent ser banken värderingen som rimlig, men kurspotentialen som begränsad utan starkare AI- och molntillväxt.

Samuel Alaei
Nyhetsbyrån Finwire

Hur är det med dina egna åsikter om Nokia eller den miljö Nokia verkar i? Är de beroende av ditt eget aktieinnehav? Det vill säga, ändras de i förhållande till det? Antalet analyser ändrades åtminstone.

Jag menar inte på vilken kursnivå man köper eller säljer. En hedersanalytiker är väl objektiv i sina analyser, eller hur?

Jag förstår nog inte riktigt vad du är ute efter, jag tycker att jag försöker analysera Nokia på ett mycket objektivt sätt. På vilket sätt anser du att jag inte har gjort det? Jag försöker jämföra förväntningar med vilket resultat Nokia faktiskt kan prestera.

Jag har under en ganska lång tid, säkert över 6 månader, tjatat om att jag tror att Nokia kan nå ett justerat rörelseresultat på 4 miljarder euro (eller till och med något mer) år 2028. Jag anser att den nuvarande prissättningen är sådan att kursen borde stiga om de når dit. Det var en annan situation när kursen låg på 12–15 euro. En rationell investerare tar enligt mig hänsyn till sådana saker.

Om du läser till exempel mina meddelanden från igår, så är jag på många punkter ganska kritisk. De allmänna förväntningarna på aktien har bara sjunkit. Och jag får fortfarande utslag om någon försöker “överhypa” aktien – det kommer jag definitivt inte att göra mig skyldig till själv.

14 gillningar

Så här skrev jag till exempel i början av juni. Och aktiekursen ligger ju där nu.

Och så här skrev jag exempelvis i maj.

@L_Dabio Enligt min egen mening är min syn och min objektivitet helt i linje med hur jag skrivit tidigare, oavsett hur stor positionen är vid varje givet tillfälle.

Riktlinje: var kritisk när kursen rusar uppåt, och mindre kritisk när kursen har fallit.

8 gillningar

Det som slog mig igår var att Defense inte nämndes någonstans – man undvek till och med ordet “defense” helt och hållet. Det är synd att ingen av proffsen under webbsändningen ställde en fråga om det. Saken förbryllar mig eftersom det var ett ganska framträdande ämne i början av året. Som optimist tolkar jag den totala tystnaden som ett positivt tecken – något stort är på gång inom ett känsligt område. Måhända är mina spekulationer bara önsketänkande?

6 gillningar

Ja, det vore ofattbart om inte Nokia, med sin kompetens, skulle ha en betydande fot inne inom försvarssektorn och dess verksamheter. Detta är naturligtvis ett ämne som man inte ropar högt om, och Nokia vill knappast profilera sig inom försvarsindustrin.

4 gillningar

Undrar om det redan kan finnas ett större exklusivt försvarsavtal med Nato-länder på gång…

3 gillningar

Idag, 10:02

Dela

UBS sänker riktkursen för Nokia till 9,65 euro (11), upprepar neutral

newsroom@finwire.se

Nyhetsbyrån Finwire

2 gillningar