Nokia som investering (Del 4)

Dette var jo ikke nogen sjov reaktion på en rapport, der føltes ganske optimistisk omkring fremtiden, men det er jo markedet, der sætter prisen lige nu. Vi må vel håbe, at analysefirmaerne er lige så positive som tidligere med deres høje kursmål for aktien. Hvad tror panelet, er det ved at være tid til at begynde at købe Nokia på disse niveauer eller?

Omkring år 2030, når alle de nye fabrikker i Amerika kører for fuld kraft, og samarbejdet med Nvidia og AI-RAN har vist sig at være en stor succes, vil dagens pris nok virke utrolig billig.

Jeg ville gerne have købt mere nu, men har desværre ingen penge. Det meste er allerede investeret i Nokia :smiling_face_with_sunglasses:

5 Synes om

Var der optioner i spil, eller hvorfor bekymrer dagens kurs dig? Man kan også vælge de analytiske huses vurderinger, der stemmer overens med ens egen holdning i dette tilfælde, da spredningen er virkelig stor. Jeg køber mere, når jeg får frigjort mere kapital, og indtil da håber jeg på et stejlt kursfald. :slight_smile:

1 Synes om

Nå, den relative billighed bevares/vokser i det mindste i forhold til den amerikanske peer group, og om ikke andet, så udstråler adm. direktør Hotard tillid til fremtiden. I dagens afsluttende auktion blev der udvekslet overraskende få aktier i forhold til den samlede dagsvolumen? Blev der ikke rigtig solgt ud? Hvem ved, om der allerede hviskes på Wall Street om en nedjustering af kursmålene? Der kan jo stadig ligge store strategiske træk (M&A) forude; ifølge al logik burde der være brug for Nokias portefølje. Store støtteniveauer nærmer sig (ca. 7,5 €).

1 Synes om

Generelt dårlig stemning. Teknogiganter i kraftigt fald. Selv Musks raket ser ud til at eksplodere på affyringsrampen. Regnskabet var efter min mening særdeles godt og gav grund til optimisme.

3 Synes om

Coherent, Ciena og Arista er i grønt. F.eks. fulgtes disse hånd i hånd med Nokia før kvartalsregnskabet. Lad os se, om vi bliver ved med at træde vande her, og så må vi undre os igen frem mod næste kvartalsregnskab. Kursen har jo stadig luft i forhold til de nuværende tal. Måske begynder vi at prissætte det på forhånd på et tidspunkt. Hvis vi går efter fundamentale forhold, og AI-multiplerne (ikke længere) smitter af på Nokia, så er der heller intet opadgående pres på kursen.

2 Synes om

Lige nu optiske sammenligningsgrundlag.

Ciena +2,6 %
Lumentum +0,7 %
Coherent +0,5 %

Men ellers falder især dem, der bygger datacentre, såsom Google, Meta og Microsoft. Det betyder, at der nu bliver sat spørgsmålstegn ved disse virksomheders capex (investeringsudgifter), hvilket jeg har talt om i et par måneder nu. Altså: Skal disse virksomheder have lov til at investere på den nuværende måde, eller stemmer man med kursreaktionen om, at cashflowet ikke bare kan ødelægges fuldstændigt i nuet. Stigningen i risikoniveauet er dog betydelig.

For Nokias vedkommende var dagens reaktion fokuseret på nuet, det vil sige, at resultatet kvalitativt set var lidt svagt, da overskuddet kom fra patenter, mens IP og optik blev lidt hængende. I dag ønskede man ikke at lægge mærke til den fremragende information om ordrebogen. Det er ærgerligt på den måde, da jeg også selv havde forventet en bedre reaktion. Markedet mener altså, at der er kommet for lidt på denne tid.

10 Synes om

Ja, det ved vi endnu ikke. Pladsen giver mulighed for alt muligt, men det er noget helt andet, hvordan pladsen ender med at blive brugt. Hotard sagde også under analytikersamtalen, at fabrikken i Arizona tidligst tages i brug i 2029, så vi må klare os med San Josés kapacitet indtil da. Sikring af råmaterialer er heller ikke enkelt, så derfor giver en rolig start også tid til at forhandle aftaler, både hvad angår råmaterialeindkøb og salg af færdigvarer.

2 Synes om

Min egen analyse har overbevist mig om, at der ikke er grund til panik. De små svagheder er ligegyldige i det lange løb. Udviklingen inden for mobilnetværk har også fået ret lidt opmærksomhed… de kan (også) ende med at give et ret fornuftigt afkast i fremtiden.

4 Synes om

Fra Nokias slides kan man visuelt konstatere, at ordrer inden for AI og cloud var:

• ca. 650 mio. Q3/2025
  • ca. 950 mio. Q4/2025
  • Q1/2026 1 milliard
  • Q2/2026 2,8 milliarder

Ordretilgangen for AI & Cloud har dermed været i alt ca. 5,4 milliarder euro over fire kvartaler. Dette er endda før Nokias nye optiske kapacitet overhovedet er taget i brug.

1 Synes om