Jag måste erkänna att jag inte förstår vad du pratar om. Bara det faktum att du pratar i enheten kWh och inte kW gör mig förvirrad, då man inte vet vem man pratar med. Jag tror inte att du är en pålitlig källa om du pratar om kilowattimmar när vi diskuterar effekt, men jag svarar väl ändå.
“Viittaamaasi Nokian ulkoyksikkö saavuttaa 70 % suhteellisen edun samalla liikenneprofiililla, tehonkulutus luonnollisesti kasvaa liikenteen kasvaessa edeltäneelle tasolle.”
Effektförbrukningen ökar när trafiken ökar, inte när den ”ökar till föregående nivå”. Vid en snabb genomläsning verkar det som att du som amatör gjort ditt meddelande så svårläst som möjligt för en lekman.
“Jos nyt ajetellaan että Airscale (sisäyksikkö) subräkkiin pitäisi asentaa yksi tai useampi H100/H200, niin haasteeksi nousee jäähdytys: laitteisto on mitoitettu 50 % pienemmälle kulutukselle. Ulkoyksiköihin GPUja on vaikea asentaa passiivijäähdytyksen takia.”
Japp, så det är ju bättre när man utvecklar enheter som förbrukar mindre. Man behöver inte heller förnya kylningen om man vill uppgradera. Eller vad är det du försöker säga?
Det har verkat ett tag nu som att du är ett trollkonto fokuserat på negativitet, precis som vissa signaturer på ett motsvarande diskussionsforum. Du kan leta upp terminologi men inte använda den.
Skrivfel, ska vara kW. Siffrorna är från Nokias tekniska dokument som du kan gå och bläddra i själv om du känner till webbplatserna där telekomkataloger arkiveras. Fast de dokumenten ger inte mycket om man inte känner till sammanhanget. Du försöker verkligen provocera mig att berätta om min bakgrund, men det kommer inte att hända.
No shit sherlock. Varje ny generation av nodeB/baseband använder nyare teknik och är designad för att erbjuda mer kapacitet inom de marginaler som den elektromekaniska värmebudgeten tillåter. En del av denna extra kapacitet äts upp av ökad funktionalitet (och SW:s komplexitet), en del av trafiktillväxten.
Befintliga Nvidia GPU/CPU-enheter kan inte installeras i en AirScale nodeB-konfiguration om det inte finns utrymme i värmebudgeten. Att skapa utrymme i värmebudgeten är inte trivialt för konfigurationer som är i operativ drift (i praktiken rip-and-replace).
Jag ger mig inte på att recensera andras kommentarer, men jag korrigerar dem om de är något annat än åsikter. Naturligtvis irriterar det personer som i egenskap av lekmän, som du själv har beskrivit dig, inte känner till saken och tror sig ha hittat någon ny teknisk vinkel för att hylla Nokias förträfflighet och höja sin egen profil.
Energiförbrukning är inte bara en kostnad för operatören. För operatören är tillförlitligheten hos utrustningen när processandet ökar och omvandlas till värme ett viktigare perspektiv. Bland annat på den indiska 5G-marknaden har Nokia haft utmaningar med utomhusenheter, och försöket att förbättra luftflödet gick inte helt enligt plan. Men jag lämnar den historien oberättad, eftersom den är för negativ (även) för dig.
Om vi pratar specifikt om den indiska 5G-marknaden, så skulle de nämnda ”problemen med utomhusenheter” i praktiken kunna relatera till några mycket typiska tekniska utmaningar som alla tillverkare har stött på i varma och stora nätverk
Delcitering från AI-information om ämnet. Du skulle väl kunna förklara den där 5G-utmaningen för Nokia. Varmt klimat, regn, damm osv. är ett problem för alla leverantörer? Men varför just för Nokia?
Jämfört med Huaweis radioenheter ligger Nokia efter på alla nyckelområden, särskilt inom PA (den största strömförbrukaren). Avståndet minskar i och med att även Nokia går över till GaN-teknik (Habrok, Doksuri). Detta innebär att den termiska grundbelastningen i de Nokia-radioenheter som finns ute i fält är hög även utan trafik.
Effektiviserad passiv värmeöverföring kräver ökat luftflöde genom det yttre höljet, vilket ytterligare exponerar utrustningen för regn, damm och djurspillning. Även om ovannämnda faktorer inte skadar elektroniken, försämrar de värmeöverföringen ytterligare och därmed systemets tillförlitlighet.
Jag säger detta en gång till. När man förlorar förtroendet som skribent får man det aldrig tillbaka. Man kan fortsätta med teknisk jargong, men det är ganska meningslöst.
Nokias partner Nscale har fått mer pengar och ägare i en Serie C-runda (Nokia är också med) och värderingen har redan stigit till 14 mdr $,
Nokia är ju deras ”preferred partner”,
det finns någon form av ägarandel där, säkert i storleksordningen någon procent
GPU är ingen de vises sten när det gäller grundläggande L1- och L2-processering. GPU:n är en strömslukare jämfört med de processorer Nokia använder idag. Visst möjliggör den nya funktioner som AI-RAN kräver, men att NVIDIA skulle utveckla en egen processor för telekombranschen lär dröja länge och utgör en enorm risk för Nokia. De vill inte sälja den enbart till Nokia. Telekombranschen är så liten jämfört med de volymer som NVIDIA pumpar ut kretsar med till AI-datacenter eller till och med bilindustrin. Är det lönsamt? Är priset på kretsarna hållbart för Nokia? Nokia bör absolut inte överlämna sin kretsverksamhet enbart till NVIDIA och satsa allt på ett kort. Det kan lätt gå som för mobil-Nokia när de lade ner sin egen utveckling av modemkretsar. Leverantören (amerikaner även då) höjde plötsligt priserna till skyarna när de väl blev en “single source” och “vi sitter i skiten”, sa urologen.
När det gäller det tekniska, ett par enkla poänger. Man kan inte sätta in NVIDIAs nuvarande kretsar i radion på grund av värmebelastningen (passiv kylning) och strömförbrukningen. Mängden el som kan ledas upp i en mast är mycket begränsad. I baseband är strömförbrukningen inte lika kritisk. När man nu till en början klämmer in GPU:er i den befintliga produkten, ökar de och kringutrustningen strömförbrukningen. Strömförsörjningen blir en flaskhals eftersom designen är gjord för lägre strömförbrukning, och det handlar inte bara om att byta till en tjockare kabel i frontpanelen. Det andra är sedan kylningen. Räcker fläktarna till, särskilt om frontpanelen dessutom fylls med höghastighets optiska anslutningar (som är varma och blockerar luftflödet).
De nyligen lanserade AI-optimerade “deep sleeps” och “beam forming” har förresten ingenting med NVIDIAs kretsar att göra, utan funktionerna är AI-mjukvara utvecklad av Nokia och fungerar på gamla chip. AI-utvecklade funktioner kan nämligen köras på en helt vanlig processor även om det inte är det mest effektiva sättet.
Fram med popcornen och se om Justiina är en likadan trojansk häst för MN som Stiiveni var för MP.