Når man ser på Google, kan det absolutte gældsbeløb let se stort ud, men det bør ses i forhold til virksomhedens størrelse. Jeg vil ikke påstå, at det ikke ville bekymre mig, hvis jeg investerede i f.eks. Alphabet, men hvis man dykker dybere ned i det, tror jeg, Google ved, hvad de laver. Og på den anden side dur det ikke at være bange nu, for så kører konkurrenterne fra en.
Netop i dag kan man i øvrigt se, at Alphabets gæld bekymrer investorerne, og aktien falder, men jeg tror ikke på nogen større ændringer.
Men altså, Alphabets omsætning er allerede over 400 milliarder dollars om året, driftsresultatet over 100 milliarder, og den operationelle pengestrøm er omkring 140 milliarder dollars årligt. Når man sammenligner dette med nettogælden (afhængigt af beregningsmetoden og kvartalet), taler vi stadig om et rimeligt gældsniveau i forhold til situationen (investeringsbehovet).
Alphabet optager ikke gæld, fordi forretningen ikke tjener penge. Tværtimod. De optager gæld, samtidig med at de stadig har en meget stor kontantbeholdning. Gælden er i høj grad en optimering af finansieringsstrukturen: Det har været fornuftigt at benytte sig af gæld med lav rente, mens deres egne midler kan bruges til investeringer, aktietilbagekøb eller som en buffer.
Investeringerne i kunstig intelligens (AI) er ganske vist enorme, men det er netop til den slags investeringer, at stærke balancer findes. Hvis Google for eksempel investerer 70–100 milliarder dollars om året i datacentre, kan de stadig finansiere en væsentlig del af dem ud fra deres egen pengestrøm, uden at gælden løber løbsk.
Det egentlige spørgsmål er efter min mening ikke, “om Google kan skaffe penge”, men “om disse investeringer vil kaste nok af sig i fremtiden”. Det kan man have mange meninger om. Adgang til finansiering er dog ikke et problem for Alphabet lige nu; det er afkastet af investeringerne, som markedet forsøger at indprise.
For Nokia har dette en åbenlys positiv side: Hvis (eller når) hyperscalers fortsætter deres investeringer i AI-infrastruktur på titusindvis af milliarder i mange år endnu, vil efterspørgslen på netværksudstyr forblive høj, uanset hvor hurtigt det endelige afkast fra AI-tjenester realiseres. Alene udbudsbegrænsningerne garanterer dette.
Nokia når stadig at komme med på 6G-cyklussen (måske AI-RAN?), før AI-bølgen aftager.