Nokia som investeringsobjekt (Del 4)

Det kan hända att det har missförståtts något. ABIP är det senast annonserade L1-kortet (latest), inte det sista kortet som använder custom-chip.

Förändringen är precis så radikal som jag sammanfattade ovan. Jag läste i artikeln:

This all seems to mean the time is nearly up for Marvell as a vendor of custom silicon for Nokia’s central units and distributed units – the appliances and servers responsible for baseband. “We are making now the final pivot from a custom silicon baseband strategy to a merchant silicon baseband strategy,” said Atkinson. “So, ABIP will be the final custom silicon product which we will bring to market.

1 gillning

Ganska radikalt, om utvecklingen av ABIP-efterföljarna ABIR och ASIO skulle ha lagts ner :grinning_face:

2 gillningar

Fler detaljer om höjningen av rekommendationen:

SEB höjer rekommendationen för telekommunikationsbolaget Nokia till köp (tidigare behåll) och riktkursen till 12 euro (tidigare 8,90).

Banken förväntar sig att den starka orderstocken inom AI- och molntjänster kommer att driva snabbare tillväxt och prognostiserar order på 1,2 miljarder euro från detta område under det andra kvartalet. Prognoserna för vinst per aktie höjs med 2–8 procent för åren 2026–2028. SEB förutspår en årlig vinsttillväxt på 16 procent fram till 2028. Källa

Hoppas att ordertillväxten är så här stark, för det är precis vad Nokia behöver för att förbereda en mer betydande försäljningstillväxt nästa år och en starkare AI-profil i takt med att andelen försäljning relaterad till AI ökar.

5 gillningar

Nokia ca 14 % ner från 15.30 igår till 16.30 idag, det går fort när många vill ut genom samma dörr samtidigt.

5 gillningar

Nu idag har Nokia och Ericsson snart gått ner lika mycket efter Ericssons rapport så allt börjar bli som vanligt.

3 gillningar

Nokias Q2-resultat väntar fortfarande nästa torsdag. Man kan dock anta att det rör sig om ett positivt kvartal.

4 gillningar

Jag kopierade en kort diskussion från ett annat forum.

Som jag förstått det skulle analytikernas vinstprognoser för resten av året, om de infrias, ge ett p/e-tal på cirka 30 vid det nuvarande priset på strax under tio. Det betyder att vinsten borde fördubblas. Det nuvarande p/e-talet på 65 är absurt, så om den här förväntade vinsttillväxten inte syns kommer aktien att falla som en sten.

Min kommentar:

Nokias prognos för årets rörelseresultat (2,0–2,5 mrd. €) baseras på jämförbara siffror, medan P/E-talet på över sextio som du nämner är beräknat utifrån förra årets rapporterade resultat. Dessa två är inte direkt jämförbara eftersom det jämförbara rörelseresultatet år 2024 (red. anm: texten refererar till 2025 i originalet, men troligen avses 2024 utifrån sammanhanget) redan låg på 10,2 % av omsättningen, medan det rapporterade rörelseresultatet stannade på 4,4 % på grund av olika engångsposter (bl.a. integrationskostnader för Infinera).

Mitten av årets prognos (ca 11,2 % på jämförbar basis) är alltså bara en lätt förbättring jämfört med föregående år när man mäter på jämförbar basis, och det krävs inte en så dramatisk vändning som det verkar om man räknar från det rapporterade rörelseresultatet på 4,4 %. Samma logik gäller vinsten som P/E-talet använder: att den fördubblas från förra årets svaga nivå är nog en “lätt match”, eftersom den även efter en fördubbling skulle förbli ensiffrig.

4 gillningar

Det är knappast troligt att den högsta ledningen skulle ha köpt aktier till priser över 14 dollar om det fanns tecken på att målen inte skulle nås.

13 gillningar

Å andra sidan markerade högsta ledningen i princip kurstopparna, så tajmingen var inte särskilt lyckad. Därför känns många saker tveksamma på grund av det.

Jag har köpt på mig en hel del idag (jag köpte mer även efter morgonen), så även enligt min egen bedömning börjar priset vara ganska okej igen. Å andra sidan skulle jag, med det nuvarande sentimentet, inte bli förvånad om vi får se kursnivåer på 7,xx €.

Visst var priserna på 14–15 euro ganska överdrivna om man tänker på den nuvarande vinstnivån. Eller för den delen år 2027. Det togs alltså ut mycket i förskott. År 2028 börjar bli intressant, eller egentligen snarare år 2029. Det är förstås en tid kvar till dess och marknadsläget kan vara vad som helst.

17 gillningar

Det är det nog knappast någon som motsäger. En annan sak är dock på vilken nivå marknaden förväntar sig att Nokias vinstnivå kommer att ligga under de närmaste åren och enligt vilken tidsplan.

Det är också värt att komma ihåg att Nokias kursfall inte var ett bolagsspecifikt fenomen. Många leverantörer av AI-infrastruktur har fallit kraftigt de senaste veckorna. Det olyckliga för Nokia-investerare är att många av dessa bolag hann mångdubblas i värde före korrigeringsrörelsen, till skillnad från Nokia, som bara befinner sig i ett tidigt skede av sin tillväxt inom datacenter och AI.

5 gillningar

Kursfallet för Nokia kan ytterligare förstärkas av att det bland ägarna finns många “småsparare” som hållit aktien i flera år och bara vill få tillbaka sina pengar, utan att se framåt.

2 gillningar

Imorgon är det optionsförfall, även om juli i allmänhet brukar vara en volymmässigt lugnare månad. Noksu (Nokia) är dock en av de största förlorarna i sin så kallade “peer group” under den senaste månaden med ca -25 %. Grattis hittills om du har haft en kort position (short) igång under månaden. "Om vi gick upp, så gick vi ner väldigt snabbt":joy: åtminstone hittills. Får se vad som händer nästa vecka?

3 gillningar

Då menar du att alla bankers riktkurser på över 14 euro är helt felaktiga eller?

Faktum är att morgondagens optionsvolymer är exceptionellt stora.

2 gillningar

Ja, målkurserna skenade i takt med aktiekursen. Och detta skedde uttryckligen på så sätt att målkurserna höjdes i takt med kursuppgången, samtidigt som vinstprognoserna endast steg marginellt.

Och precis som JPM motiverade sin målkurs med prognoser för 2028. Även här hoppade man, till skillnad från det normala, över några år för att kunna sätta en tillräckligt hög prisnivå. Och även denna räkneövning krävde en EV/EBIT-multipel på 45. Alltså en helt absurd hypemultipel. Rent ut sagt, bara en dåre betalar en sådan multipel.

Enligt min mening borde Nokias kurs i ett “blue sky”-scenario för de kommande fem åren kunna stiga grovt räknat till 15–20 euro med hjälp av IP och optik. Men även här finns osäkerhet, och det här scenariot kan naturligtvis inte prissättas fullt ut ännu. Om AI-RAN skulle bli nästa stora hit som alla vill ha, då skulle i princip allt vara möjligt prismässigt – i stil med 30–50 euro. Men i dagsläget finns inte ett enda tecken på att AI-RAN skulle vara nästa supervinnare.

19 gillningar
1 gillning

Informativ video om Nokias radikala AI-RAN-initiativ.

7 gillningar

Ok, dessa analytiker ska då anses som dårar och att man inte ska ta hänsyn till villka riktkurser som ges.

4 gillningar

Kände mig hyfsad trygg under nedgången efter alla bra riktkurser, men dessa verkar inte vara något att ha i ryggen så det blir bara som vanligt med nokia att leva på hoppet och stor osäkerhet.

2 gillningar