Ændringen er lige så radikal, som jeg opsummerede ovenfor. Jeg læste følgende i artiklen:
This all seems to mean the time is nearly up for Marvell as a vendor of custom silicon for Nokia’s central units and distributed units – the appliances and servers responsible for baseband. “We are making now the final pivot from a custom silicon baseband strategy to a merchant silicon baseband strategy,” said Atkinson. “So, ABIP will be the final custom silicon product which we will bring to market.”
SEB opgraderer telekommunikationsvirksomheden Nokia til “køb” (tidligere “hold”) og hæver kursmålet til 12 euro (tidligere 8,90).
Banken forventer, at en stærk ordrebog inden for AI- og cloud-tjenester vil drive hurtigere vækst, og forudsiger ordrer for 1,2 milliarder euro fra dette område i andet kvartal. Prognoserne for indtjening pr. aktie hæves med 2–8 procent for årene 2026–2028. SEB forudsiger en årlig indtjeningsvækst på 16 procent frem til 2028. Kilde
Forhåbentlig er ordrevæksten så stærk, for det er netop det, Nokia bruger til at bane vejen for en mere markant salgsvækst næste år og en stærkere AI-profil, efterhånden som andelen af salg relateret til kunstig intelligens stiger.
Jeg har kopieret en kort diskussion fra et andet forum.
Efter hvad jeg forstår, vil analytikernes estimater for resultatet for resten af året, hvis de holder stik, give en P/E-værdi på omkring 30 ved den nuværende kurs på lidt under ti. Altså burde resultatet fordobles. Den nuværende P/E-værdi på 65 er absurd, så hvis denne forventede indtjeningsvækst ikke materialiserer sig, vil aktien falde som en sten.
Min kommentar:
Nokias driftsoverskudsguide for i år (2,0–2,5 mia. €) er på et sammenligneligt grundlag, mens den P/E på over tres, som du nævner, er beregnet ud fra sidste års rapporterede resultat. De to kan ikke sammenlignes direkte, da det sammenlignelige driftsoverskud i 2025 allerede udgjorde 10,2 % af omsætningen, mens det rapporterede driftsoverskud forblev på 4,4 % på grund af forskellige engangsposter (bl.a. integrationsomkostninger fra Infinera).
Midtpunktet i dette års guidance (ca. 11,2 % på sammenligneligt grundlag) er altså kun en lille forbedring i forhold til året før målt på et sammenligneligt grundlag, og der kræves ikke en så dramatisk vending, som det ser ud til, når man beregner ud fra det rapporterede driftsoverskud på 4,4 %. Den samme logik gælder for resultatet, som P/E benytter: at det fordobles fra sidste års lave niveau er sandsynligvis “en smal sag”, da det selv efter en fordobling ville forblive et encifret tal.
Det er næppe sandsynligt, at den øverste ledelse ville have købt op til priser på over 14 dollars, hvis der var tegn på, at målene ikke ville blive nået.
På den anden side markerede den øverste ledelse toppen af kursen ret præcist, så timingen var ikke just i top. Derfor føles mange ting tvivlsomme af den grund.
Jeg har købt ret meget op i dag (jeg har også købt mere siden i morges), så efter min mening begynder prisen igen at være på et ret fornuftigt niveau. På den anden side ville jeg ikke blive overrasket, hvis vi med det nuværende sentiment ser et prisniveau på 7,xx €.
De priser på 14-15 euro var trods alt ret overdrevne, når man tænker på det nuværende indtjeningsniveau. Eller for eksempel 2027. Så der blev taget forskud på glæderne. Året 2028 begynder at være interessant, eller rettere sagt snarere 2029. Der er naturligvis lang tid til, og markedssituationen kan være hvad som helst.
Det er der næppe nogen, der er uenige i. Noget andet er så, hvilket niveau markedet forventer, at Nokias indtjening vil lægge sig på de kommende år, og hvilken tidsramme det sker indenfor.
Man bør også huske på, at Nokias kursfald ikke var et virksomhedsspecifikt fænomen. Mange leverandører af AI-infrastruktur er faldet voldsomt de seneste uger. For Nokia-investorer er det ærgerligt, at mange af disse virksomheder nåede at mangedoble deres værdi inden korrektionen, i modsætning til Nokia, der stadig kun er i den indledende fase af sin vækst inden for datacentre og kunstig intelligens.
Kursfaldet for Nokia kan yderligere forstærkes af, at der blandt aktionærerne er mange “hr. og fru Jensen-investorer” (tuulipukusijoittajia), som har holdt fast i aktierne i årevis, og som bare vil have deres penge tilbage i stedet for at se fremad.
I morgen udløber optionerne, selvom juli generelt ser ud til at være en måned med lavere volumen. Nokia er dog en af de største tabere i sin “peer group” over den seneste måned med et fald på omkring -25 %. Tillykke indtil videre, hvis du havde en short-position kørende i den seneste måned. "Hvis vi kom hurtigt op, så kom vi sandelig også hurtigt ned igen" i hvert fald indtil videre. Det bliver spændende at se, hvordan det udvikler sig i næste uge.
Ja, kursmålene galoperede afsted sammen med aktiekursen. Og det skete specifikt på den måde, at kursmålene blev sat op i takt med kursstigningen, mens resultatforventningerne kun steg en lille smule.
Og som JPM begrundede kursmålet med 2028-prognoserne. Her sprang man også, i modsætning til det sædvanlige, et par år over for at kunne fastsætte en tilstrækkelig høj pris. Og selv denne regneøvelse krævede en EV/EBIT-multipel på 45. Altså en fuldstændig absurd hype-multipel. For at sige det ligeud, så er det kun en tåbe, der betaler en sådan multipel.
Jeg mener, at Nokias aktiekurs i et “blue sky”-scenarie for de kommende cirka fem år burde kunne stige til groft sagt 15-20 euro ved hjælp af IP og optik. Men der er stadig usikkerhed her, og naturligvis kan dette scenarie ikke prissættes fuldt ud. Hvis AI-RAN skulle blive det næste store hit, som alle vil have, så ville alt være muligt i forhold til prissætningen – i retning af 30-50 euro. Men i øjeblikket er der ikke det mindste tegn på, at AI-RAN bliver den næste store vinder.
Jeg følte mig nogenlunde tryg under nedgangen efter alle de gode kursmål, men disse lader ikke til at være meget værd at have i ryggen, så det bliver som sædvanligt med Nokia at leve på håbet og stor usikkerhed.
Det er jeg uenig i. Q1-rapporten ændrede efter min mening investeringscasen mere, end mange måske husker i bagklogskabens lys. I rapporten så vi bl.a. en stigning i AI & Cloud-ordrer til en milliard euro på ét kvartal, en opjustering af NI-markedets vækstprognose fra 6–8 procent til 12–14 procent, en opjustering af CAGR-estimatet for AI & Cloud-markedet fra 16 procent til 27 procent, samt meldingen om, at der foretages yderligere investeringer i InP-fabrikken i San José på grund af den øgede efterspørgsel. Samtidig fortalte Hotard, at leveringstiderne for optiske produkter typisk er 12–18 måneder, hvilket også gav bedre sigtbarhed frem til 2027.
Da jeg kommenterede rapporten, afsluttede jeg mit opslag således:
Hvorvidt disse ændringer retfærdiggør den kraftige stigning i kursmålene, er naturligvis en anden diskussion. Men jeg ville ikke selv sige, at fundamentet ikke ændrede sig “overhovedet”. Efter min mening var netop Q1 kvartalet, hvor AI-historien blev til mere målbare forretningsresultater end tidligere. Analytikerne tog sig god tid til at fordøje den information, de fik i anden halvdel af april. Spredningen i kursmålene afspejler ganske enkelt, at analytikerne vægter forskellige ting og forskellige tidshorisonter i deres analyser.