Nokia som investering (Del 4)

der er endnu ikke rigtig fundet noget om den Keynote,

fandt dette, flere AI MoU’er Chunghwa Telecom and Nokia deepen strategic partnership at MWC 2026

5 Synes om

Det kan være, at der ikke kom andet end overordnet jargon derfra, men der er et utroligt momentum på. Jeg har lyst til at sælge ud og lade det køle lidt af, men jeg har siddet på papirerne indtil nu, så lad os fortsætte med den samme tragedie, der er blevet til en strategi.

https://www.nokia.com/newsroom/nokia-and-telia-to-collaborate-on-ai-ran-use-cases-mwc26/

Der er også kommet sådan en her, men det er småting og forklarer efter min mening ikke en så kraftig kursstigning.

5 Synes om

flagning over 5% :open_mouth: FMR LLC altså Fidelity (tilsyneladende har fonde samlet op på det seneste) NAM NAM lad stigningen fortsætte :rocket:

24 Synes om

Oha, overtagelse i gang!? :open_mouth: Jeg så lige, at omsætningen har været ret høj de seneste dage, og det er nok det, der trækker den op.

10 Synes om

Nokia Federal Solutions tildelt SHIELD IDIQ-kontrakt af det amerikanske Missile Defense Agency

https://www.businesswire.com/news/home/20260304179381/en/Nokia-Federal-Solutions-Awarded-SHIELD-IDIQ-Contract-by-U.S.-Missile-Defense-Agency

30 Synes om

Gad vide om dette var den ”store nyhed” fra forsvarsområdet, som Hotard nævnte? Et ganske fornuftigt budget, og det kunne allerede forklare kursstigningen, hvis der er tale om insider-viden, som visse parter vurderede, da de så på optionshandlerne. :slight_smile:

7 Synes om

Det er et noget kækt loftbeløb, der er trykt i pressemeddelelsen. Det er vel dog hele projektets budget…

CHANTILLY, Va.–(BUSINESS WIRE)–Nokia Federal Solutions har fornøjelsen af at meddele, at de er blevet tildelt en eller flere kontrakter under Missile Defense Agency Scalable Homeland Innovative Enterprise Layered Defense (SHIELD) indefinite-delivery/indefinite-quantity (IDIQ) kontrakten med et loft på 151 mia. USD. Denne kontrakt omfatter en bred vifte af arbejdsområder, der muliggør hurtig levering af innovative kapaciteter til soldaten med øget hastighed og smidighed.

9 Synes om

Sikkert hele projektbudgettet. :smiley: Det er svært at se, hvad de skulle kunne bruge et sådant beløb på inden for netværkssiden, men måske er der alligevel over en milliard i forretning med gode avancer i sigte. Hotard har talt meget om et ”sansende 6G-netværk”, og integrationen af AI i trådløse forbindelser går næppe til spilde på den militære side.

8 Synes om

Der er sikkert mange, der overvejer at reducere deres positioner nu. For mig er det næsten nemmere at være med under faldene… stejle stigninger kan ligefrem være angstprovokerende :joy: Jeg har dog også derivater.

10 Synes om

Det er let at blive følelsesladet, når Elop lykkes med at få prisen ned i rekordfart fra 10 € til 1,33 €. Eller når Hotard i rekordfart får prisen op igen til 10 €.

Det bedste ville naturligvis være, hvis man kunne lukke følelserne ude, men helt let er det ikke.

11 Synes om

Markedet kan knap nok holde sig i skindet før Nvidias GTC-begivenhed d. 16.3. Bliver Nokia mon nævnt igen? Betydningen af Nvidia-samarbejdet er allerede en selvfølge. Den begivenhed ligger passende før option-udløbet i marts, så der er meget Gamma i spil i marts. Justin Hotard vil sandsynligvis sikre sin plads blandt verdens TOP CEO’er. Hvem ved, om vi som følge af de mange offentliggjorte samarbejder ser en opjustering af forventningerne i løbet af Q1; amerikanske CEO’er forstår virkelig at træde på speederen, når muligheden byder sig og tiden er inde, og de holder sig typisk ikke tilbage, når jernet er varmt :fire:. Det bliver spændende at se, om analytikerne også følger trop med opdateringer før Q1-rapporteringen; presset ser stadig ud til at være opadgående og højt.

14 Synes om

Jeg tjekkede lige, hvad Grok kan fortælle om Fidelitys Nokia-ejerandele.
Faktisk nu 300 mio. stk.
Ultimo 4. kvt. 2025 165 mio. stk.
Ultimo 3. kvt. 2025 95 mio. stk.
Tidligere i 2025 90-100 mio. stk.

Så det er en ret klar stillingtagen til Nokia som virksomhed. Ganske vist er opkøb for under 1,5 mia. euro ikke de største for en Fidelity-fond.

Ejerandelene er fordelt i et vist omfang mellem mindst 7 forskellige Fidelity-enheder; rapporteringen i USA opdeler ikke mængderne.
Disse omfatter både ETF’er og institutionel formueforvaltning.

Grok:

FMR LLC (Fidelity Management & Research, investeringsarmen af Fidelity Investments) øgede sin ejerandel i Nokia Corporation (Nokia Plc / Oyj, ticker: NOK på NYSE, NOKIA i Helsinki) markant i løbet af 2025 og ind i begyndelsen af 2026. Vigtige detaljer fra regulatoriske indberetninger og oplysninger:

• Pr. 31. december 2025 (ultimo 4. kvartal 2025, ifølge de seneste 13F/institutionelle data), ejede FMR LLC cirka 165,28 millioner aktier i Nokia (ADR/almindelige aktieækvivalenter). Dette repræsenterede omkring 2,88 % af Nokias udestående aktier på det tidspunkt, med en markedsværdi på omkring 1,35 milliarder USD (baseret på datidens prissætning).
  • Dette markerede en væsentlig stigning: FMR LLC tilføjede cirka 70,55 millioner aktier (+74,48 % ændring) alene i 4. kvartal 2025, hvilket gjorde dem til en af de største nettokøbere af Nokia-aktier i den periode.

Tidligere kvartalsmæssig kontekst (baseret på tilgængelig institutionel sporing):

• Tidligere i 2025 (f.eks. via indberetninger midt i 2025) var FMR’s position mindre, ofte i intervallet 90–100 millioner aktier eller mindre i visse kvartaler, med en gradvis opbygning.
  • Den store optrapning ser ud til at være koncentreret i slutningen af 2025, hvilket flugter med Nokias strategiske udvikling (f.eks. partnerskaber som det med Nvidia om AI-tjenester, der blev annonceret i slutningen af 2025).

Senest (pr. 2. marts 2026):

• FMR LLC’s indirekte beholdninger oversteg tærsklen på 5 % i henhold til reglerne i den finske værdipapirmarkedslov (Finnish Securities Market Act).
  • Specifikt: 289.538.191 aktier (5,04 % af de samlede udestående aktier), med 277.150.920 stemmerettigheder (4,83 % af de samlede stemmerettigheder).
  • Dette udløste en obligatorisk meddelelse fra Nokia den 4. marts 2026.
  • Positionen holdes gennem forskellige Fidelity-kontrollerede enheder (f.eks. Fidelity Management & Research Company LLC, Strategic Advisers LLC og andre).

Investing:

Ifølge oplysningerne ejer FMR LLC 289.538.191 aktier indirekte, hvilket repræsenterer 277.150.920 stemmer. Ejerskabet holdes gennem forskellige datterselskaber, herunder Fidelity Management & Research Company LLC, FIAM LLC, Fidelity Institutional Asset Management Trust Company, Fidelity Management Trust Company, FMR Investment Management (UK) Limited, Strategic Advisers LLC og National Financial Services LLC.

https://www.investing.com/news/company-news/fmr-llcs-stake-in-nokia-rises-above-5-threshold-93CH-4541399

8 Synes om

Jeg tror, jeg slår koldt vand i blodet, mens jeg venter på det. Hotard nævnte i en tale i forbifarten, at han håber, at Nokia i fremtiden vil være en del af Nvidias infrastruktur i visse produkter/produktfamilier. Inden for switches og routere kommer de i hvert fald ikke til at være med endnu (dem nævnte Hotard i det mindste), men måske i alt det, Hotard undlod at nævne!? :smiley: Jeg tvivler. Det kan selvfølgelig være, at Nvidias beslutning om at investere de 4 milliarder i konkurrenter delvist skyldes, at Heard efterlod en dårlig smag i munden på Jensen med sit priskrav, velvidende at situationen var desperat. :smiley:

Jeg er ikke sikker på, om denne historie har været her endnu, så jeg lægger den op for en sikkerheds skyld som et ikke-relateret postscriptum: Verizon rejigs private 5G team; Nokia nears private 5G sale?

5 Synes om

Lad os slå koldt vand i blodet vedrørende de amerikanske forsvarsindkøb, da kagen skal deles af over 2.400 virksomheder – ud over Nokia også f.eks. Ericsson.

Det amerikanske Missile Defense Agency (MDA) har afsluttet endnu en runde af tildelinger under sin Scalable Homeland Innovative Enterprise Layered Defense (SHIELD) multiple-award indefinite-delivery/indefinite-quantity (IDIQ)-kontrakt, en fleksibel kontraktramme med et samlet loft på 151 milliarder dollars, designet til at understøtte lagdelte forsvarskapaciteter for hjemlandet. Denne seneste udvidelse bringer det samlede antal kvalificerede leverandører op på mere end 2.400 enheder.

SHIELD-kontrakten er en 10-årig indefinite-delivery/indefinite-quantity (IDIQ)-aftale, der er designet til at fungere som den primære anskaffelsesramme for missilforsvarsinitiativet ”Golden Dome” SHIELD, som giver forsvarsministeriet og andre føderale enheder mulighed for at konkurrere om ordrer inden for en bred vifte af missionsområder. Programmet er blevet tildelt i forskudte trancher: Indledningsvis blev 1.014 virksomheder udvalgt den 2. december 2025, efterfulgt af 1.086 leverandører den 18. december 2025.

Loftet på 151 milliarder dollars deles mellem alle modtagere. Kontraktrammen giver MDA og andre komponenter i forsvarsministeriet mulighed for hurtigt at konkurrere om opgaveordrer på tværs af brede tekniske områder, herunder kunstig intelligens, digital engineering og rettet energi (directed energy).

Til dato har agenturet tilføjet tusindvis af virksomheder til kontraktrammen, hvilket gør det muligt for dem at konkurrere om opgave- og leveringsordrer gennem kontraktens bestillingsperiode, som kan strække sig frem til december 2035, hvis alle optioner udnyttes.

5 Synes om

Jeg har netop læst artiklen grundigt igennem. Kan det virkelig passe? Væksten i private netværk gik ganske vist i stå for en stund, og det kan være, at jeg har misforstået noget, men som jeg forstår det, er dette et ret vigtigt område for fremtiden.

Her er den artikel, jeg linkede til tidligere, også:

Jeg er ikke helt sikker på, hvad jeg skal mene om det her. Jeg har haft tiltro til væksten i private netværk og end-to-end-synergier, da jeg ser private netværk som en stærk vækstplatform, især i 6G-æraen. Det er selvfølgelig et faktum, at Nokias salg er direkte dårligt (de sælger pakkeløsninger og ikke komponenter), men ville det være den rigtige løsning at opgive rollen som “hovedaktør”? Hvorfor ikke forblive i den nuværende position og derudover sælge komponenterne?

Småpenge i dag, men en stor forretning om nogle år, i hvert fald efter min mening. Industrien kommer til at køre på private netværk.
”Wiren tilføjede, at Nokia havde foretaget en gennemgang med fokus på markedsposition, marginprofil og strategisk match, med konklusionen om, at “disse ikke er kerneforretning for Nokia, og vi er ikke den rette ejer”.”
Ærgerligt at jeg ikke indså det her tidligere! Jeg bliver nødt til at revurdere situationen. Måske var jeg den eneste, der ikke havde forstået, at det er den vej, det går. :slight_smile:

5 Synes om

Nokia har således meddelt, at de vil opgive mindre campus-projekter. Og så beholder de fortsat de større projekter selv. Hotard var tydeligvis af den opfattelse, at man ikke skal løbe efter talrige små bække, men at der skal være en vis skala i tingene.

Dette emne er også blevet behandlet her i forummet et par gange tidligere.

4 Synes om

Beklager Lexus, at jeg ikke helt har fulgt med. Det kom som en overraskelse for mig, selvom det måske ikke var det for forummet. Jeg forstår nu bedre dit tidligere salgspres, og jeg må nok overveje den samme løsning med den nuværende viden.

Nokia har sikkert en økonomisk grund til dette, men jeg ser ikke dette som en positiv retning. Måske viser det sig så som en pæn margen og en kedelig omsætning/indtjening. Jeg forstår det ikke. :slight_smile:

3 Synes om

Jeg anser heller ikke det at sætte de private netværk til salg som en strategisk god løsning, medmindre man får en rigtig høj pris for det. Ganske vist binder salget og organiseringen af leverancer til mindre private netværk ressourcer, men det kunne også løses ved at oprette en dedikeret forretningsenhed til formålet.

5 Synes om

Ingen grund til at beklage. Jeg tænkte mest på, hvis du vil gennemgå de tidligere diskussioner.

Jeg tror altså stadig på, at Nokia vil være en såkaldt stærk spiller i de kommende år, eller i det mindste om nogle få år. IP- og optik-siden vil frem for alt definere de kommende år, og i den henseende virker det til, at vækstkurven efter min mening nu er en smule uklar. Næste år vil en stor kapacitet være i brug, og logisk set burde der være aftagere til den. Dog var Nvidias aftaler med Lumentum og Coherent i sidste ende en lille turn-off for mig – og jeg reagerede på det, da aktien nåede nogenlunde et mininiveau for den nuværende bølge. Bølgen har altså potentiale til at vare endnu længere – men lad os se.

Oven i alt dette kom den eskalerede ustabile situation i Mellemøsten. Og generelt har jeg forventet en mindre (dog min. 10 %) korrektion fra markedet før det sidste ryk opad. Det amerikanske marked hænger i høj grad på kanten. Som en beregning af summen af delene besluttede jeg derfor at reagere nu. Tiden vil vise, om det var klogt, og om jeg kan vende tilbage til Nokia-vognen billigere end ved salget.

Men tilbage til Nvidia-sagen. Vi ved allerede nu, i hvilke dele Nokia er involveret i Rubin-infrastrukturen – men jeg er begyndt at tvivle stærkt på, at Nokia er kommet med der, i hvert fald ikke endnu, på den optiske del (ICE-D). Derfor kan GTC også virke i den anden retning efter en rigtig pæn kursstigning. Lidt flere nye tegn på styrken af Nokias optiske side på komponentniveau – og i mine øjne er Nokia igen en virkelig stærk spiller, der kan række ud efter månen. Nu er prissætningen på et neutralt niveau, som jeg selv definerede som området 6-8 euro, et ret fint niveau. Det er altså interessante tider, vi lever i, også med Nokia.

Åh ja, mobile-siden begynder at se ret fin ud – MWC2026 viser nu gode tegn. Men i sandhedens navn må det siges, at der tidligst kan begyndes at tjene penge på denne side i 2028, når man ser bort fra patenter. Det er altså lidt svært at få trækkraft herfra endnu – lidt som at prøve at skubbe til en snor. Forhåbentlig er situationen ikke den samme længere i 2027, når vi hører mere om testene med T-Mo.

14 Synes om

Jeg forstår godt behovet for at reducere, og som nævnt har jeg også selv overvejet det. Jeg får ikke noget kick ud af at nedgøre eller rose en medinvestor.

I mit forrige indlæg var jeg primært interesseret i privatdelen, som jeg har forstået bliver solgt fra, og det er der endnu ikke kommet et kvalificeret svar på. Jeg anser nyheden som negativ.