Nokia som investeringsobjekt (Del 4)

Jag anser att det är rimligt att värdera Optical + IP nästan i linje med Cienas värderingsmultiplar tills dess att Cienas multiplar börjar sjunka. Cienas omsättning under Q1 2026 är +33% YoY. Alltså inte riktigt med samma multipel ännu, åtminstone inte än.

Marginalerna inom Mobile kommer att förbättras och cyklikaliteten minska i takt med att operatörer efterfrågar mjukvarubaserade radioenheter. Dessutom närmar vi oss den fas i cykeln där först 5G-uppgraderingar tar fart och kort därefter börjar 6G-utbyggnaden. Även det växande fotavtrycket för 5G/6G inom försvarssektorn kan stärka positionerna, eller åtminstone spä på spekulationerna.

Jag skulle inte se en nivå på 20 € som omöjlig på 3–4 års sikt, givet tillväxten i NI och konkurrenternas värderingsmultiplar (Ciena, snart även Lumentum).

Lumentum bygger visserligen en 6-tumsfabrik i USA, men upprampningen är planerad först till Q2-Q3 2028. Å andra sidan kommer Cienas orderböcker vara fulla fram till dess när Nokias SJ-fabrik står klar. Konkurrenskraftiga produkter och vertikal integration piggar dock upp, även om konkurrensen är hård.

Under 2028 ser en hel del överlappande intäkter ut att realiseras, utöver att möjligheterna är många, som till exempel: https://www.reuters.com/sustainability/boards-policy-regulation/eu-recommends-member-states-not-use-huwaei-zte-connectivity-infrastructure-2026-05-04/

Jag håller det inte alls för omöjligt att Ericssons eller Nokias mobilverksamhet köps upp till USA. Inte heller att Nvidia eller liknande skulle få för sig att köpa hela Nokia. Varför skulle Nvidia inte vilja äga både AI:ns hjärna (GPU) och dess nervsystem (snart Nokia)?

21 gillningar

Det har påmints i media och även på Kauppalehtis forum om att Nokias försäljning inom AI fortfarande är ganska liten i förhållande till Nokias totala försäljning. Med mitt bifogade svar ville jag förtydliga saken i detta avseende.

etkuse:

Man måste komma ihåg att endast 10 % av Nokias omsättning finns inom ett intressant område, resterande 90 % av omsättningen är gammal verksamhet!

Värderas Nokias pris för tillfället utifrån dessa 10 % eller 100 %, detta kan var och en fundera på?

Nokia kommer sannolikt att fortsätta öka sin omsättning inom det intressanta området, men priset stack iväg för mycket på kort sikt..

Jag uppmanar ingen att sälja, but jag rekommenderar eftertanke för dem som ökar på dessa nivåer> pengarna som investeras just nu kommer inte att ge avkastning på ett tag!

Ingen bolagskurs stiger spikrakt upp hela tiden, bakslag behövs!

Alltså kort frågat, ges Nokias multiplar för 10 % eller för hela bolaget?

Man bör också komma ihåg att Nokias AI- och molnbeställningar under det första kvartalet var nästan tre gånger högre än motsvarande försäljning under Q1. Här är en översättning av mitt Reddit-inlägg, där jag förklarade varför just orderingången spelar en avgörande roll vid bedömningen av Nokias framtida framgångar.

Varför Nokias AI & Cloud-beställningar är det viktigaste mättalet just nu

Efter att Nokias optiska verksamhet fick störst uppmärksamhet efter det första kvartalet, finns det anledning att fokusera på det mättal som bättre förutspår omsättningens riktning: orderingången för AI & Cloud.

Tolkning av tillväxtsiffrorna

Nokias AI & Cloud-omsättning ökade enligt rapporten med 94 % under första kvartalet jämfört med föregående år, men siffran inkluderar Infinera-sammanslagningen och valutakurseffekter. När dessa exkluderas var den valutajusterade och portföljkorrigerade tillväxten 49 %. Resultatet är fortfarande utmärkt, men det är den korrekta siffran för att beskriva det verkliga marknadsmomentumet. Omsättningsbasen är fortfarande relativt måttlig, 350 miljoner euro under det första kvartalet. Separat betraktat växte de optiska nätverken (Optical Networks) med rapporterade 56 %, eller 20 % beräknat på samma jämförbara sätt.

Varför beställningar betyder mer än nuvarande omsättning

Orderingången är en mer framåtblickande signal än den nuvarande omsättningen. Nokia fick AI & Cloud-beställningar till ett värde av cirka 1 miljard euro enbart under det första kvartalet 2026. Som jämförelse var orderingången för hela räkenskapsåret 2025 2,4 miljarder euro, det vill säga i genomsnitt 600 miljoner euro per kvartal. Det första kvartalet 2026 låg ungefär 67 % över detta genomsnitt.

Varför är detta viktigare än den nuvarande omsättningen? Enligt VD Justin Hotard är ledtiderna för optiska nätverk från beställning till leverans typiskt 12–18 månader, och för IP-nätverk (IP Networks) något kortare. Detta innebär att orderingångstoppen under det första kvartalet inte i första hand är en omsättningsberättelse för 2026, utan en prognos för vad som händer från 2027 och framåt. Den orderstock som nu byggs upp finansierar nästa tillväxtfas.

IP-nätverk stiger fram som tillväxtdrivare vid sidan av optiska nätverk

Den största delen av Nokia-analyserna fokuserar på den optiska verksamheten. Hotard var dock tydlig under telefonkonferensen för första kvartalet: “Jag skulle säga att vår optimism gällande en tillväxt på 18–20 procent för närvarande gäller båda sidor av verksamheten”. Designvinster (design wins) inom IP-nätverk förväntas omvandlas till beställningar från och med det andra kvartalet. Detta innebär att både optiska nätverk och IP-nätverk förväntas bidra avsevärt till Network Infrastructure (NI)-enhetens kombinerade tillväxtprognos på 18–20 procent för 2026.

Upplägget för 2027

Samverkan mellan tre faktorer gör år 2027 särskilt betydelsefullt:

1. InP-fabriken i San José, vars kapacitet för komplexa InP-komponenter är upp till 20 gånger högre än den nuvarande anläggningen, påbörjar produktionen i slutet av 2026.

2. Den orderstock som vuxit under 2026 börjar omvandlas till omsättning från och med 2027.

3. Den accelererande orderingången för IP-nätverk ger en andra intäktsström som många investerare kanske fortfarande inte fullt ut känner till, förutsatt att det andra kvartalet bekräftar riktningen.

Sammanfattningsvis kan man konstatera att Nokias första kvartal inte bara var ett starkt kvartal. Det var kvartalet som krattade manegen för 2027.

12 gillningar

Det finns ett tankefel i det där med orderingången. Man kan inte utgå från att det kommer “en miljard” till varje kvartal. Det vill säga, förra året var det 600 miljoner per kvartal om man slog ut hela året på fyra. Först under Q2 och Q3 kan vi få bekräftat om utvecklingen fortsätter med en miljard per kvartal.

Ingen av oss kan veta hur “köparna” tidsplanerar sina beställningar eller om någon har lagt en exceptionellt stor order.

Man bör alltså inta en kritiskt avvaktande hållning till tillväxten i orderingången.

3 gillningar

Jag påstod inte att orderingången för AI och moln kommer att uppgå till 4 miljarder i år, det kan bli mer eller mindre. Om jag ändå skulle gissa, tror jag att orderingången kan bli till och med över 4 miljarder i år. Varför? Därför att:

• I år börjar man sälja betydligt ökad optisk kapacitet i form av order, tack vare det kommersiella ibruktagandet av fabriken i San José mot slutet av året.
  • Hotard meddelade att IP-nätverk i allt högre grad börjar få order från och med Q2, vilket alltså ännu inte syntes i orderstocken på en miljard euro i Q1.
8 gillningar

Låt oss fortsätta att föra över diskussionen från det andra forumet även till denna tråd, eftersom jag anser att det finns ett informationsvärde här och en möjlighet att reda ut missförstånd.

saita-itara: Självklart kan ett börsbolag presentera sin bästa gissning gällande nya order, det finns inget som hindrar det. Genom en stigande aktiekurs ser även bolagets framtid mer positiv ut, men konkret har inte särskilt mycket förändrats jämfört med situationen för ett par år sedan. Nokias problem är fortfarande en låg omsättning i förhållande till de stora produktutvecklingskostnaderna. Tillväxten uteblir eller sitter långt inne. Datacenterverksamheten är liten och inte särskilt lönsam. Nokia själva guidar för en ganska måttlig tillväxt, och ingenting ger anledning att tro något annat.

En detalj som bör nämnas, oavsett om du värderar den eller inte, är att den för Nokia relevanta AI- och molnmarknaden växer med 27 % per år, vilket innebär en fördubbling på tre år. Givetvis är inte ens NI:s (Network Infrastructure) försäljning helt synkroniserad med detta av två skäl: 1) fasta nätverk ingår inte i detta (men optiska nät och IP-nät gör det) och 2) den nuvarande kundbasen består av mycket telekomförsäljning som inte hör till AI- och molnförsäljning. Av den anledningen växer NI:s målmarknad enligt Hotard med 14 % per år, då en del av marknaden står stilla medan en annan del är glödhet. Allt eftersom försäljningsandelen för AI och moln ökar, kommer NI:s genomsnittliga tillväxttakt på målmarknaden gradvis att närma sig nivån på 27 procent.

När det gäller produktutvecklingskostnaderna, åtminstone innan satsningen på AI-RAN tillsammans med Nvidia, var trenden tydlig: NI:s satsningar ökade markant medan radionätens andel var nedåtgående. Med andra ord lades investeringarna där tillväxt förväntas.

Forumet verkar ha tystnat en aning jämfört med tidigare, även om man skulle kunna tro att kursuppgången skulle ha gett folk energi att kommentera mer. Man undrar om många här har fokuserat på att sälja av sina positioner och konservativt tänker att uppgången är för bra för att vara motiverad? Hur det än ligger till, innebär attityden troligtvis att ägandet koncentreras alltmer utanför Finland, vilket i sig kan stödja en fortsatt kursuppgång efter lugnare perioder.

1 gillning