Nokia som investeringsobjekt (Del 4)

Nokias dagsrusning påverkades säkert också av det här som Arvopaperi rapporterade om:

I toppen av listan över de mest omsatta aktierna stärktes nätverksteknikbolaget Nokia under dagen med 5,3 procent med en omsättning på nästan 200 miljoner euro.

Bolaget meddelade på lördagen att samarbetet med Nvidia har framskridit ”betydligt”.

Nokia meddelade att de funktionella testerna har lyckats i ett AI-nativt AI-RAN-nätverk accelererat med Nvidias grafikprocessor.

8 gillningar

Nokia gav ny information om Nvidia-samarbetet – OP: Snabb utveckling | Kauppalehti Nokia kertoi uusia tietoja Nvidia-yhteistyöstä – OP: Vauhdikasta kehitystä | Kauppalehti

Där är tydligen samma sak. Knappast berodde gårdagens uppgång i USA på nyhetsrapporteringen i Finland.

7 gillningar
7 gillningar
4 gillningar

Attes kommentarer om uppgången:

NVIDIA:s nya investeringar i tillverkare av optiska komponenter gav lyft även åt Nokia-aktien

**– Atte Riikola**Analytiker

03.03.2026 kl. 07.55

Nokia

Nvidia meddelade på måndagen att de investerar 2,0 miljarder dollar i Lumentum och Coherent, som tillverkar optiska komponenter, med målet att påskynda utvecklingen av sina AI-processorer. Båda bolagens aktier steg på nyheten, och vi bedömer att detta även gav lyft åt Nokia-aktien.

Nokia köper bland annat vissa komponenter från Lumentum, men inom vissa pluggable-produkter är bolagen konkurrenter. Nokias affärsverksamhet inom optiska nätverk växer för närvarande kraftigt drivet av datacenterinvesteringar, och dessa senaste nyheter tillför ytterligare positiv stämning till sektorn. Med stöd från NVIDIA bygger Lumentum en ny fabrik för att öka produktionskapaciteten. Detta tyder på att efterfrågeutsikterna för sektorn är starka, men konkurrenssituationen/prispressen kan också hårdna när utbudet ökar.

Nokia publicerade flera pressmeddelanden under söndagen och måndagen efter att Mobile World Congress-mässan inletts, men vi tror inte att dessa var den primära orsaken bakom gårdagens kursuppgång. Bolaget kommenterade bland annat att AI-RAN-utvecklingen med NVIDIA fortskrider i snabb takt och att man har fått med flera nya partner. I det stora hela innehöll bolagets pressmeddelanden enligt vår mening inget så banbrytande att det skulle ha motiverat gårdagens kursuppgång, särskilt då aktiens värdering enligt vår uppfattning redan är ansträngd.

12 gillningar

Min känsla är att gårdagens rörelse till stor del var kopplad till nyheter inom den optiska sidan – det vill säga Coherent och Lumentum. Troligen är det datacenter-ekosystem som Nvidia skapat stort, och förmodligen finns det även plats för Nokia där. Men i hur stor utsträckning – det är den stora frågan som har en riktigt stor inverkan på aktiekursen?

Jag misstänker alltså att aktiekursen tog fart främst utifrån en sådan positiv slutsats: “Nvidias optiska sida = Nokia + Coherent + Lumentum” – eller så är det någon som redan vet mer. I vilket fall som helst skedde uppgången med en mycket övertygande volym. Visst, beskeden om mobile (mobilnät) skadade inte saken.

Egna tankar efter gårdagen:

Coherent och Lumentum verkar ha en större roll i Nvidias ekosystem än vad jag själv hade föreställt mig. Det är säkert att den optiska sidan är riktigt väsentlig nu, och även för Nokias del kommer denna sida att lysa. Efterfrågan går tydligen genom taket under de kommande åren. Men situationen besvärar mig lite – om det gavs så starka indikationer om konkurrenternas roller, varför görs inte detsamma när det gäller Nokia? Jag är alltså fortfarande en aning försiktig i och med dessa nya nyheter – fast Nvidias GTC kan förstås ändra situationen helt.

Sedan MN-sidan (Mobile Networks). Jag tycker det ser ut som att utvecklingen är bättre än man hade kunnat hoppas på. Nokia kommer inte att bli utan efterfrågan med detta. Om det tidigare fanns scenarier på bordet som: mycket dåligt, någorlunda dåligt, neutralt, ganska bra, utmärkt. Jag anser att det verkar som att det mycket dåliga scenariot redan nu kan tas bort från alternativen.

Sammanfattningsvis:

Enligt min mening har Nokia nu närmat sig en prisnivå där den är neutralt värderad för den närmaste framtiden. Om den optiska sidan och IP-sidan lyser finns det utrymme uppåt. Det potentiella målet för detta scenario ligger enligt min mening kring 12 euro. Om dessa sidor däremot väcker tvivel kan vi också se en korrigering nedåt. En neutral nivå för aktien är alltså enligt mig ungefär 6–8 euro utifrån nuvarande situation.

Om Mobile (MN) sedan lyckas skapa en ny AI-boom och Nokia-Nvidia-kombinationen blir en vinnare (särskilt) innan andra hunnit till samma punkt, kan ett blue sky-scenario ge utrymme för en uppgång till nivåer på 20–30 euro. Men att detta förverkligas (eller en eventuell marknadsvärdering) ligger enligt min mening potentiellt längre fram i tiden.

Jag skapade en sådan här grov blue sky-scenariokalkyl för några månader sedan (till och med datum och klockslag syns :rofl: ) för Nokia i den närmaste framtiden (övre delen) och å andra sidan flera år framåt (nedre delen). Men observera att detta verkligen är ett blue sky-scenario.

Själv började jag alltså igår njuta av att jag orkat tro på bolaget, och min syn har varit i rätt riktning. Givetvis har grunderna för detta investmentcase ändrats under årens lopp. I min förra tekniska analys finns mina tankar om ett scenario för framtiden – dock med den skillnaden att gårdagens meddelanden fick mig att reagera fundamentalt sett lite snabbare än väntat. Som ytterligare information kan nämnas att miniminivån för den 5:e vågen nu i princip har uppnåtts i USA. Och jag kan faktiskt mycket väl ha fel – kanske tar vi sats härifrån rakt upp i himlen. :grinning_face_with_smiling_eyes: Jag fortsätter följa situationen efter att ha minskat en extrem övervikt i aktien, men jag har inte sålt allt.

https://youtu.be/8ekJMC8OtGU?si=U9pOsgMV22OYkiQm

28 gillningar

fler pressmeddelanden: en ganska imponerande lista med operatörer

https://www.nokia.com/newsroom/nokia-expands-network-as-code-ecosystem-advances-api-based-agentic-ai-with-google-cloud-mwc26/

Ja — nyheten ”Nokia expands Network-as-Code ecosystem & advances API-based agentic AI with Google Cloud” är verkligen betydelsefull för Nokia både tekniskt och strategiskt, och det är inte bara ett PR-uttalande.

Den är kopplad till flera långsiktiga trender som kan påverka bolagets värde, produkternas konkurrenskraft, marknadsposition och potentiellt även omsättningen under de kommande åren.

Nedan följer en tydlig analys av varför detta är fördelaktigt för NOK ur ett investerarperspektiv.

Sammanfattning

:pushpin: VAD NYHETEN INNEBÄR I PRAKTIKEN

Nokia meddelade:

:check_mark: att de utökar sitt Network-as-Code (NaC)-ekosystem

→ Detta innebär att nätverksbyggande och hantering förvandlas till kod, snarare än manuella CLI/GUI-operationer.

:check_mark: att de gör framsteg inom API-baserad agentic AI tillsammans med Google Cloud

→ ”Agentic AI” avser AI-agenter som själva kan fatta beslut automatiskt gällande nätverksunderhåll, konfiguration och optimering.

Samarbetet med Google Cloud öppnar upp för:

• globala molnkunder
  • AI-ML-infrastruktur
  • ett bredare införande av API-ekosystemet

:brain: 1) Betydelse: Telekom-infra blir mjukvarucentrerad

I ett traditionellt telekomnätverk:

• sker nätverkskonfiguration manuellt eller med statiska verktyg
  • kräver uppdateringar mycket mänskligt arbete
  • är automatisering svårt

Network-as-Code innebär:

:backhand_index_pointing_right: nätverksfunktioner, inställningar och topologi definieras som kod
:backhand_index_pointing_right: versionshantering
:backhand_index_pointing_right: testning / devops-verktyg
:backhand_index_pointing_right: CI/CD-pipeline

Detta är samma paradigm som molnteknik (AWS/Azure/Google Cloud) har fört in i infrastrukturhantering:

• skalbar (scalable)
  • reproducerbar (reproducible)
  • granskningskedja (audit trail)
  • repeterbar (repeatable)

:brain: 2) Vad är Agentic AI?

Traditionell AI handlar om att föreslå eller rekommendera (t.ex. avvikelsedetektering/anomaly detection).

Agentic AI är en agerande agent:

:check_mark: kan fatta beslut automatiskt
:check_mark: kan t.ex. justera kapacitet
:check_mark: kan optimera latens
:check_mark: kan åtgärda fel/störningar

→ Inte bara aviseringar, utan actionable AI (agerande AI).

:brain: 3) Google Cloud-partnerskap → global skalbarhet

Google Cloud bidrar med:

:small_blue_diamond: enorma GPU/TPU-resurser
:small_blue_diamond: data lake / lagringsinfrastruktur
:small_blue_diamond: AI/ML-tjänster
:small_blue_diamond: kontakter med företagskunder

Tillsammans kan Nokia:

:check_mark: erbjuda Network-as-Code som en SaaS-liknande tjänst
:check_mark: integrera AI-agenternas funktion i molnet
:check_mark: sälja premium API-licenser

Detta är ett molnintegrerande strategiskt drag — inte bara en teknisk demo.

:chart_increasing: 4) VAD DETTA KAN GE NOKIA UR ETT INVESTERARPERSPEKTIV

:green_circle: A) Bättre konkurrenskraft

Nokia är inte bara en box-nätverksleverantör:

:check_mark: de kan erbjuda en helt mjukvarudriven nätverkshantering
:check_mark: de kan automatisera underhållet med hjälp av en AI-agent
:check_mark: de kan göra nätverket skalbart och självlärande

:backhand_index_pointing_right: detta skiljer sig markant från ”traditionell RAN/Core-försäljning”.

:green_circle: B) Nya intäktsströmmar

Kopplat till detta finns:

1) API-licenser

Företag och operatörer kan betala för:

• prenumerationsavgifter (subscription fees)
  • API-anrop (API call usage)
  • premiummoduler för automatisering

Detta är återkommande intäkter (recurring revenue) → vilket ger högre värderingsmultiplar.

2) SaaS- och molntjänster

Network-as-Code + agentic AI är en idealisk SaaS-produkt:

• förutsägbar fakturering
  • flerdubblade kundutnyttjandegrader
  • global marknad

3) Datatjänster

När nätverkshanteringen är kodad och AI fungerar som en agent:

→ genereras mycket telemetridata
→ möjliggörs prediktiv analys
→ kan premiumrapporter och optimeringsmoduler erbjudas

Data kan användas för att skapa licensierbara produkter.

:green_circle: C) Kostnadsbesparingar för operatörer

Operatörer betalar idag:

• betydande summor för personal
  • för manuellt underhåll
  • för mänskliga fel (human error)

Om nätverket kan:

:check_mark: optimera automatiskt
:check_mark: reparera sig självt
:check_mark: skala automatiskt

→ sjunker operatörens TCO (Total Cost of Ownership)

Detta är en direkt köppreferens till förmån för Nokia.

:green_circle: D) Strategisk position inom 6G

6G kommer inte bara att vara ett snabbare 5G:

:check_mark: det kommer att vara AI-styrt
:check_mark: det kommer att vara mjukvarucentrerat
:check_mark: det kommer att vara automatiserat

Nokia bygger detta nu i förväg.

Om konkurrenterna:

• Ericsson betonar traditionell högprestanda (hi-perf) och automatisering
  • Huawei är geografiskt begränsade på marknader utanför vissa länder
  • Cisco / hyperscalers kan ses som konkurrenter men saknar direkt RAN/Core-kompetens

→ Nokia kan dra nytta av denna position.

:brain: 5) Potentiellt investerarvärde i praktiken

:round_pushpin: Kort sikt (3–12 mån)

:small_blue_diamond: förbättrar marknadssentimentet (detta är en positiv signal)
:small_blue_diamond: hjälper till att korrigera narrativet om att ”Nokia inte är mjukvaruorienterat”
:small_blue_diamond: höjer inte nödvändigtvis vinstprognoserna direkt, men stärker bilden av en ”growth story” (tillväxtberättelse)

:round_pushpin: Medellång sikt (1–3 år)

:small_orange_diamond: produkter med återkommande intäkter (recurring revenue) börjar realiseras
:small_orange_diamond: licensdistribution, molnpartnerskap
:small_orange_diamond: premium-API-kunder ger tilläggsintäkter
:small_orange_diamond: operatörskunder börjar pilotköra och betala för detta

→ detta kan på allvar börja reflekteras i omsättningstillväxten.

:round_pushpin: Lång sikt (3–7 år)

:glowing_star: Nokia kan bli:
:check_mark: en av de ledande inom infrastruktur för ”programmable network + agentic AI”
:check_mark: ligga före hyperscalers inom telekomdomänen
:check_mark: samla in premiumintäkter med hög marginalnivå

Detta kan synas i:

:chart_increasing: högre EV/S
:chart_increasing: högre andel återkommande intäkter (recurring revenue)
:chart_increasing: starkare konkurrenskraft

:brain: Sammanfattning ur ett investerarperspektiv

Uppskattad effekt Kort sikt Medellång sikt Lång sikt
Marknadssentiment :green_circle: Pos :yellow_circle: :yellow_circle:
Återkommande intäkter (Recurring revenue) :white_circle: :green_circle: :green_circle::green_circle:
Konkurrenskraft :yellow_circle: :green_circle: :green_circle::green_circle:
Omsättning :white_circle: :yellow_circle: :green_circle:
Marginal :white_circle: :yellow_circle: :green_circle:

(:green_circle: stor, :yellow_circle: måttlig, :white_circle: liten)

:pushpin: Varför detta är ett strategiskt steg, inte bara PR

Detta är inte bara en teknisk integration med Google Cloud, utan:

:backhand_index_pointing_right: AI + API + automatisering + Moln = nästa generations telekom-infrastruktur

Och Nokia håller nu på att:
:check_mark: bygga stacken
:check_mark: samla partners
:check_mark: profilera sig som en ny leverantör av AI-infrastruktur

:brain: Avslutningsvis — vad detta betyder för dig som investerare

► Nokia bygger inte längre bara på ”radio och hårdvara” →
► de rör sig mot ett mjukvarubaserat, AI-styrt, molnbaserat nätverksekosystem

Detta är en berättelse som investerare uppskattar eftersom:

:check_mark: det ökar TAM (Total Addressable Market)
:check_mark: det skapar möjligheter för återkommande intäkter (recurring revenue)
:check_mark: det differentierar Nokia från konkurrenterna
:check_mark: det integrerar Nokia i de globala molnplattformarna

17 gillningar

Det här har fått lite mindre uppmärksamhet. Kan det vara fråga om Nokias första 5G multipurpose-radior?
…enabling TIM Brasil to deploy future AI-driven Radio Access Network (RAN) capabilities

Nokia’s solutions will also prepare TIM Brasil’s network for future advancements, including 5G Advanced, 6G, and advanced AI-driven services

Är det inte just det som är poängen med de kommande 5G-radiorna, att allt det där fetstilta borde vara möjligt med dem? Jag kan förstås ha helt fel och artikeln handlar om något helt annat. Det vore sannerligen en enorm nyhet om de hade sålts innan de ens tillverkats. :slight_smile: I vilket fall som helst har man säkert tagit en del marknadsandelar från antingen Huawei eller Ericsson, och det kan också ha gett lite lyft.

Dessa nya moderniseringsområden täcker dock över 20 miljoner människor baserat på de sex städer som nämns i artikeln, och det var tal om 14 delstater:
the company will expand the modernization of its network nationwide, including a further 14 states
Samt: “Nokia today announced the expansion of its partnership with TIM Brasil to modernize the company’s 5G network across key regions, covering approximately 42% of the country’s population
Här skulle det alltså vara tal om en 5G-modernisering för 90 miljoner människor. Brasilien har 26 delstater och artikeln nämner 14 delstater, så 90 miljoner människor skulle vara logiskt.

Skulle detta ensamt ha kunnat driva kursen till och med mer än det väl framskridande Nvidia-gränssnittet eller Nvidias investeringar i konkurrenter inom optik? :slight_smile: Synd att det inte pratas om priser, men om det rör sig om en 5G-täckning för 90 miljoner människor borde priset rimligtvis ligga på över en miljard, även om Nokia bara hade fått knipa hälften av kakan. TIM Brasil har dock bara 57 miljoner kunder.

11 gillningar

Jag tror inte att det handlar om det. Nokias nya radior är visserligen redan 6G-ready. Den nyligen presenterade nya doksuri-radion innehöll den senaste Reefshark SoC:n, så det är på sätt och vis en helt normal fortsättning på det tidigare. Det där förändringarna sker nu, och där man förväntar sig förändringar genom Nvidia-samarbetet, är basband (baseband). Radiorna kommer säkert att få (och har redan fått) bättre funktioner i och med AI, till exempel förändras och utvecklas beamforming.

6 gillningar

AI:n fortsätter tjata på mig om att Nokias radioenheter inte kan vara 6G-ready innan standarderna är fastställda, eftersom de annars skulle behöva chansa med hårdvaran (HW). Man tycker ju att åtminstone det frekvensband som ska användas borde vara känt, då det påverkar mer än bara valet av antenn, men det är inte det enda frågetecknet. Hoppas den har fel!

Men det är verkligen lysande om det där redan är ”den äkta varan”. Jag föreställde mig att den skulle komma ut på marknaden först när NVIDIA-samarbetet kommit längre, men jag hade visst missat det här nu när jag kollade upp det: Nokia expands network portfolio for premium performance in the AI-RAN era #MWC26

Bra att den AI-ready-radion lyckades tryckas ut redan i detta skede av 5G-uppdateringscykeln, om den så bara skulle gå att uppdatera till ett förstadium av 6G. Riktigt bra flöde av goda nyheter under sön och mån. Detta kan till och med ha varit en mer betydelsefull grej än vad TIM Brazil-affären kan vara, eftersom de förmodligen köpte just dessa radioenheter till sin 5G-uppdateringscykel.

Jag har väntat på den där radion och varit riktigt peppad, eftersom den kan vara ett grymt tillfälle att knipa marknadsandelar från Ericsson under uppdateringscykeln i övergångsfasen till 6G. TIM Brazil-affären visade att uppdateringscykeln är här nu och detta var förhoppningsvis bara den första vinsten. :smiley:

Och ja, jag tror också att NVIDIA-chippen till en början främst kommer att användas i privata nätverk och att de når vanliga mobilanvändare först någon gång i framtiden.

2 gillningar

Nokia utmärker sig inte direkt genom radioenheter – inte ens genom samarbetet med Nvidia. Databehandlingen sker i basbandet (baseband) – det är det som kommer att vara grejen nu. Vi får se hur det utvecklar sig på den fronten.

Jag har för mig att jag såg att AMD försöker glänta lite på dörren hos Ericsson, eller kanske tvärtom.

4 gillningar
5 gillningar

Man märker faktiskt även där att det är förvånansvärt stora volymer till fredag, och till den 20.3 ännu mer Calls på 8–9$. Enligt min mening har det tillkommit 20k kring 8$ idag, särskilt till fredag. Göder callsen och aktieköpen en liten gamma?

https://maximum-pain.com/options/NOK

5 gillningar

Liknande situation som Ciena för ett år sedan – gradvis började marknaden våga prisa in en bättre framtid; vare sig det var ren tillväxt eller M&A; och Pain Trade utvecklas och lyfter kursen till nya nivåer :gem_stone:; nu kan det vara Noksus tur

7 gillningar

Betoning på ordet ”kan”

När det gäller Ciena drog Mr Market vissa slutsatser, företagsledningen lovade konkreta resultatförbättringar. Dessa förverkligades också i delårsrapporterna. Det var detta som gav upphov till Cienas uppgång.

När det gäller Nokia har marknaden hittills stora förväntningar. De andra? Vi avvaktar. Cienas kurs svängde också nedåt om delårsrapporterna inte motsvarade förväntningarna.

5 gillningar

Op höjer riktkursen men på grund av uppgången till kategorin ”Minska”

Betydande kursuppgång bakom oss

• Nokias aktie har haft en stark medvind i början av året (aktien +22 % sedan årsskiftet) och marknadsvärdet har stigit till omkring 39 miljarder euro. En betydande värdeökning på kort sikt har ätit upp avkastningspotentialen och vi sänker vår rekommendation till MINSKA-nivån (tid. ÖKA). Vår riktkurs uppdateras till 6,30 euro (tid. 6,10), vilket värderar Nokia till EV/EBIT 14,6x/12,9x (2026-2027).
  • Prognosförändringar: Vi har uppdaterat våra prognoser för Nokia i enlighet med den nya rapporteringsstrukturen och samtidigt gjort finjusteringar i prognoserna. Våra rörelseresultatprognoser för 2026-2027 sjunker med 4 % och 1 %, men vår prognos för 2028 stiger med 5 %. Vår uppdaterade rörelseresultatprognos för innevarande år ligger nära mittpunkten (2,25 miljarder euro) i Nokias guidning på 2,0-2,5 miljarder euro. Våra senaste EBIT-prognoser ligger 2 %, 4 % och 3 % under konsensus (2026-2028).
  • MWC 2026: Nokias budskap vid Mobile World Congress (MWC) 2026 var som vanligt positivt. Utvecklingsarbetet med AI-RAN och NVIDIA har kommit igång i snabb takt. I tester utförda med kunder har Nokias programvaruarkitektur anyRAN tillsammans med NVIDIAs GPU uppenbarligen gett lovande resultat. Stora operatörer som T-Mobile, Indosat och SoftBank har deltagit i produktutvecklingen. Nokia lyfte även fram nya operatörspartners som är involverade i utvecklingen av NVIDIAs AI Aerial-plattform. De nya partnerna är BT, Elisa, NTT DOCOMO och Vodafone. På plattformen körs radionätsfunktioner (RAN) samtidigt med beräkningar för generativ AI. Även Nokias nuvarande AirScale-produkthelhet förnyas med nya radioenheter som är speciellt utformade för AI-nativa AI-RAN-nätverk. Bland betydande kundrelationer lyfte Nokia fram TIM Brasil (AI-baserat 5G-nät tillsammans med NVIDIA) och Telefonica Spanien (17 datacenter).
  • Riktkurs 6,30 euro, MINSKA: Vår riktkurs baseras på vår SOTP-modell (sum-of-the-parts), där resultatet för 2026 har en viktning på 75 % och resultatet för 2027 på 25 %. För närvarande värderas Nokia till EV/EBIT 15,7x/13,9x (2026/2
1 gillning