Nokia som investeringsobjekt (Del 4)

23.04.2026

Nokia Q1’26: Farten ökar, men värderingen stramar åt

Vi förutspår nu att Nokias jämförbara rörelseresultat (2028e 3,15 mdr.€) kommer att nå den övre delen av bolagets målintervall

Citat Inderes. Det är precis vad som finns högst upp i tabellen du presenterade.

3 gillningar

Inderes väntar sig faktiskt att Nokia når den övre delen av 2028-målen. Men frågan väcks om det intervallet fortfarande är rätt i ljuset av Q1-siffrorna.

Samtidigt:
– orderingången har accelererat tydligt (book-to-bill-förhållandet ca 3 inom AI & Cloud)
– tillväxtprognosen för målmarknaden steg från 16 % → 27 % (2025–2028)
– ledtiderna är 12–18 månader, vilket innebär att orderstocken ger visibilitet långt in i 2027

I så fall innebär antagandet att resultatet maximeras i den övre kanten av det gamla målintervallet ett implicit antagande om att förändringarna i Q1 inte är strukturella eller permanenta. Detta är en möjlig men ganska dristig tolkning samtidigt som efterfrågan är starkare än tidigare och visibiliteten är längre. Dessutom tyder Hotards kommentarer på att kapaciteten ökas i takt med efterfrågan:

”Vi gör ytterligare investeringar. Det innebär troligen att en del av det vi gör är investeringar i driftsättningen av Fab 2 i stor skala.”

Kapaciteten utökas alltså ytterligare redan nu, vilket inte riktigt går ihop med att det långsiktiga resultatet skulle vara bundet till det tidigare intervallet.

16 gillningar

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Goldman Sachs höjer riktkursen för Nokia till 8:90 från 8:00 euro. Rekommendationen neutral upprepas.

22 gillningar

Duger för Timo.

38 gillningar

Jag skulle också köpa om jag hade så mycket extra. Jag skulle faktiskt ha köpt redan tidigare.

1 gillning

Det var just den signalen jag hade hoppats på efter rapport, då inga hinder finns för insiders att köpa. En signal som ger mer förtroende än något annat. Mycket bra!

20 gillningar

Jag är inte säker på om den här rekommendationen redan har nämnts tidigare, men den 24.4 stod Christian Schwab från investmentbanken Craig-Hallum fast vid sin köprekommendation för Nokia med riktkursen 15 dollar.

28 gillningar

Förvärvet genomfördes som en del av ett investeringsbaserat långsiktigt incitamentsprogram.

Transaktionsdatum: 2026-04-28
Handelsplats: NASDAQ HELSINKI LTD (XHEL)
Instrumenttyp: AKTIE
ISIN: FI0009000681
Karaktär av transaktion: FÖRVÄRV

Aggregerad information om transaktionerna
(1): Volym: 84404 Genomsnittspris: 9,1477 EUR

21 gillningar

Nokia Oyj (NOK): Miljardären Howard Marks gillar uppsidan i denna aktie

Oaktree Capital Management offentliggjorde först ett innehav i Nokia Oyj (NYSE:NOK) under det första kvartalet 2025. Denna position bestod av över 18,7 miljoner aktier. Inrapporterade dokument för det fjärde kvartalet 2025 visar att fonden äger samma antal aktier som under det första kvartalet 2025. Företaget tillhandahåller mobila, fasta och molnbaserade nätverkslösningar i Nord- och Latinamerika, Storkina, Indien, Asien-Stillahavsområdet, Europa, Mellanöstern och Afrika. Företaget har transformerats från ett traditionellt telekombolag till en AI-infrastrukturaktie med hög tilltro, vilket har orsakat en betydande ökning i hedgefondernas ackumulering.

24 gillningar

Sektorsrotation eller bara dagligt brus?

Nokia är för närvarande +3 % och Ciena -7 %. Kan det röra sig om en ombalansering inom sektorn? Institutioner kan tänkas hämta hem vinster från Cienas kraftiga rally och investera kapital i Nokia, som efter en stark Q1-helhet för närvarande erbjuder ett potentiellt mer attraktivt risk/avkastningsförhållande.

25 gillningar

Cramer i farten igen

Nokia: “Jag tror att det är en vinnare. Det är tillbaka. Jag kan inte tro det. Det kom faktiskt tillbaka till slut, och jag måste ge dem en eloge för att de höll ut, för wow, jag tycker att de har en hel del bra teknik.”

11 gillningar

NOKIA: BARCLAYS CAPITAL HÖJER RIKTKURSEN TILL 8,00 EURO (5,20)
idag kl 07.51 ∙ Nyhetsbyrån Direkt

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Barclays Capital höjer riktkursen för Nokia från 5,20 euro till 8,00 euro. Rekommendationen ”undervikt” upprepas.

Detta framgår av en uppdatering.

16 gillningar

Använder andra Nordnets larm? Kul att märka och kunna lägga till relevanta larm däremellan när man tidigare lagt dem med t.ex. 0,5 € mellanrum och nu kan lägga nya med 0,1 € steg, som dock verkar försvinna snabbt.

Små glädjeämnen :partying_face:

Ps vi gick från 0,2-steg till 0,5, undrar hur det påverkar robotar och kursrörelser.

11 gillningar

Drömgränsen passerad för första gången på 16 år. Bra Nokia

35 gillningar

Jag kan vid något tillfälle uppdatera mina vyer direkt i det här inlägget. De senaste veckorna har jag haft lite annat för mig. I princip har den dragit igenom alla motstånd. Mitt ”long time”-target sattes till strax under 12 €. Samtidigt finns det redan många steg uppåt, och de är uttänjda.

Ett slags delmål för ADR:en skulle kunna vara 11,70 USD. Men den kanske går igenom alltihop. :man_shrugging:

20 gillningar

Morgan Stanley höjer Nokias riktkurs till 11 euro från 8,50 euro och rekommenderar övervikt för aktien.

29 gillningar

Nokia blev Helsingforsbörsens mest värdefulla bolag

33 gillningar

Trots risken för off-topic-flaggningar konstaterar jag nu att denna passering av 10 euro är en händelse värd en fika. Grattis till alla långvariga Nokia-ägare! :partying_face:

47 gillningar

Ganska otroligt, och definitivt en bra tid för eftertanke. Kursen är högre än när Hotard började som VD. Även högre än när Lundmark och Suri började, och kanske ungefär samma som när Elop började.

Då när kursen är samma som för 20 år sedan när Kallasvuo började, typ närmare 20 euro, så kanske man borde börja fundera på att sälja en del :smiling_face_with_sunglasses:.

15 gillningar

Jag lägger detta här även om det inte är något annat än spekulation om kursuppgång (kan flyttas till tråden för kursfunderingar). Nokia har varit en väldigt köpoptionsfokuserad (call-option) aktie under en längre tid och de stora spelarna har tydligen fattat tycke för vår Noksu, äntligen. Under de senaste dagarna och precis nyss kom det återigen köpoptioner på 12 , 12,5 , 14 och 15 med varierande löptider, och de strömmar fortfarande in i jämn takt:

17 gillningar