Tack Nokia och alla nokianer. Ni svarade väl på marknadens förväntningar.
Den där AI:n kommer att stiga ännu mer än 27 %, vänta bara, de som bara tittar på de här siffrorna nu kommer att missa tåget rejält, så har det redan gått för många. Nokias aktie är nu i ett bra ljus, negativiteten har försvunnit. I Amerika köper man nu Nokia och säljer andra AI-aktier eftersom Nokia är billig i jämförelse med dem.
Nokias Q1-resultat var alltså bra och bättre än analytikernas låga förväntningar. Löften om framtida utveckling år framåt (medellång och lång sikt) är manna för marknaden. Bruttomarginalen ökade redan kraftigt, men utvecklingen når inte riktigt ner till resultatet på grund av ökande investeringar. Om man tror på de preliminära noteringarna verkar aktien vara stadigt på plus – spännande att se hur det går när större volym sjunker in på marknaden. Det är värt att komma ihåg att analytiker inte är samma sak som marknadens syn.
Nedan är några rubriker, och i huvudsak är skrivandet mycket positivt.
“Nokia Oyj rapporterade en justerad vinst för första kvartalet som slog analytikernas prognoser, då deras satsning på artificiell intelligens och molninfrastruktur börjar ge utdelning.”
“Gruppen, baserad i Esbo, Finland, uppgav att nettoförsäljningen från AI- och molnkunder klättrade 49%.”
Nokia Oyj (NOK) rapporterade sitt resultat för första kvartalet: starkt resultat per aktie, men omsättningsmålet nåddes inte
Snart börjar investeringsrekommendationerna höjas igen, vilket ger mer boost åt aktien.
Ja, Nokia har alltid lyckats slösa bort sina pengar på produktutveckling och omstruktureringskostnader.
Jag är fortfarande skeptisk även om kursen nu är på tydligt plus och klockan är över nio.
Det här förändras inte över en natt.
Här märks det återigen att man inte litar på Nokia utan ser negativt på aktiens värde. Lyckligtvis är världsmarknaden för en gångs skull av en annan åsikt än de finländska analytikerna. Aktien står i 9e och folk darrar som asplöv
. Som tur är kan analytikerna i Finland inte gräva fram negativitet nu, och även om de skulle hitta något så bestämmer Finland lyckligtvis inte aktiens värde.
Så här flödar ökningen av tillgångsvärden in i de
spararnas och investerarnas plånböcker i och med Wall Street-analytikernas utsikter. De kan se om det finns täckning för det förväntade värdet och stirrar inte bara på guidning eller den värdering som erhållits med nuvarande tillväxt. De eldar på i sina analyser för kunderna när järnet är varmt.
På sätt och vis svider det också att ägandet rinner över till andra sidan pölen. Jag tänker dock inte klaga allt för mycket, varje investerare fattar sina egna beslut ![]()
Den nya guidningen verkar förresten baseras på en dollarkurs på 1,15. Tidigare var den enligt min mening 1,18.
P/E (just.) (26e) 30,64
EV/EBIT (just.) (26e) 22,32
P/B-tal (26e) 2,42
EV/S (26e) 2,39
Direktavkastning % (26e) 1,74 %
| Omsättningstillväxt % | 2,4 % |
|---|---|
| Rörelsemarginal % (just.) | 4,2 % | |
|---|---|---|
Det börjar bli ganska rejäla multiplar i Nokia
Visst, om man inte ser till värderingen utan speglar den mot riktiga AI-aktier, så är det väl billigt även om procenten är små ![]()
Jag minns inte en situation där jag, ett par veckor efter ett välmotiverat investeringsbeslut, konstaterat att jag förlorat nästan 8000 euro på grund av hetsigt agerande och trots det har ett brett leende på läpparna när jag tittar på mina portföljer.
Det här är den version av Nokia vi har väntat på de senaste åren och investeringscaset blir bara tydligare. Ärligt talat var jag beredd på en besvikelse i morse, jag har ju trots allt omkring sju års historik som Nokia-investerare på mina axlar, men vad kan stoppa den här uppgången nu.
Nokia har förändrats och håller på att förändras drastiskt, och även om det tar tid innan förväntningarna realiseras helt finns det redan starka signaler på det även i det resultat som nu publicerats. Det här har fortfarande potential att nå hur långt som helst.
I åratal fanns en känsla av att Wall Street inte lät Nokia stiga. Den pressades alltid ner till MaxPain. Kvartalsrapporterna var alltid besvikelser för marknaden, även om resultatet var i linje med förväntningarna.
Nu har Wall Street äntligen gett klartecken för uppgång, då deltagandet i AI-boomen har öppnat upp utsikterna för vinstgenerering.
Finland har nu fått ett nytt Nokia. Det företagets namn är NOKIA.
Jeeeeeeeeeeeeeeeee….
Jeeeeeeeeeeeeeeeeee…
Dagens uppgång visar att marknaden tydligt stöder Nokia, så jag ska justera rekommendationerna uppåt, nu går vi upp och det går snabbt.
Jag hoppas att det inte bär av uppåt för mycket än och att en sommarnedgång infinner sig, så att man kan köpa tillbaka de aktier som såldes för tidigt. Visserligen är 1/3 kvar, men genom att ha haft för bråttom och tänka på tidigare delårsrapporter har jag hamnat i samma situation som @OldFek, flera tiotusentals har gått mig förbi. Jag har först nyligen insett att detta inte längre bara är ett företag som levererar nätverk till operatörer, utan nu ganska snabbt har omvandlats till en AI-nätverks- och datacenteraktör med en bred palett för dessa ändamål. Jag håller också med om att enbart tekniska faktorer inte förklarar uppgången, utan Nokia har tagit sig in i maskininlärningsskaran, som man verkligen kan förvänta sig mycket av och som lovar att stiga. Tidigare fundamenta förklarar inte längre kursnivåerna och kan inte längre användas för att förklara dem. Jag ligger fortfarande rejält på plus själv också, men visst lönar det sig att titta på andra aktier också med pengarna från de sålda Nokia-aktierna.
Jag hoppas att analytikern inte höjer målpriset bara för att priset är högt. Visst, detta sågs också under tjurrusningarna under corona-tiden, att när målpriset uppnåddes så lades det på ett par euro till och multiplarna sträcktes ut ![]()
Nokias kurs är för närvarande helt frikopplad från företagets utveckling. Aktien är fullvärderad och tål inte den minsta nedgång eller platta utveckling utan att dras ner rejält.
Målpriset är den summa som kan uppnås inom 12 månader, beräknat med rimliga multiplar. Man kan alltid sträcka ut multiplarna som man vill, men med 2,4% tillväxt i omsättning och 4,2% rörelsevinst är det ingen “to the moon”-aktie.
Om nu Nokias värde är helt ur balans, så undrar jag vad du tycker är rätta värdet på Nokias aktie nu?
När det gäller ett acceptabelt pris som jag själv skulle vara villig att betala 12 månader framåt, så ligger det i trakten av 6,5–7,2 €. Även till de priserna rör sig P/E-talet i 19–21-klassen, om EPS för i år skulle bli 0,34 €. Nu i Q1 blev EPS dock bara 0,02 €, så det finns rejält att hämta ikapp under resten av året. Det där P/E-talet på ~20 och en EPS på 0,34 € innehåller dock en hel del framåtlutad optimism.
Den optiska marknaden är het och Nokias fabrik i San Jose öppnar i slutet av året, vilket enligt David Heard, chef för NI-segmentet, kommer att öka Nokias optiska kapacitet med upp till 20 gånger. Citerat från rapporten:
“Vi kommer också att starta produktionen enligt tidplan senare i år i vår nya produktionsanläggning för indiumfosfid i San Jose, Kalifornien.”
Frågan är alltså nu om Nokias rörelsevinst för i år på något sätt är vägledande med tanke på framtiden och därmed även för Nokias “rätta” värdering. Enligt min mening, mycket svagt, om vinsten från och med nästa år växer avsevärt, framför allt under det andra halvåret när Nokias produktnyheter når marknaden:
“Vid optikbranschens OFC-konferens i mars presenterade vi nya innovationer inom optiska nätverk, designade för att möta de ökande kraven på skalbarhet och prestanda för AI-arbetslaster. Vi lanserade fyra nya digitala signalprocessorer som möjliggör 13 nya lösningar. Dessa stöder införandet av nya applikationer och sänker våra kunders totalkostnader med upp till 70 %. Leveranser av testexemplar påbörjas i mitten av 2027 och serietillverkningen startar under det andra halvåret 2027.”
Kursen föll som en sten vid NYSE-öppningen. Själv väntade jag mig till och med en motsatt reaktion, men undrar vad orsaken kan vara. Det var fint att se en uppgång på 11 % och sedan pang, så föll den till runt 2–3 %.