Nokia som investering (Del 4)

Økosystemet er omfattende. Hvorfor kan man ikke snart få en lille smule information om Nokias rolle..?

Fakta:

• Nokias InP-kapacitet vil blive meget stor, og den befinder sig i USA. Så vidt jeg forstår, vil Nokia fra næste år have den største kapacitet i USA.
  • Nokia fremhæver gentagne gange sin egen differentieringsevne inden for PIC (Photonic Integrated Circuits). Nokia har altså en meget bred ekspertise.

Er det bare sådan, at efterspørgslen på optik går fuldstændig gennem loftet, og Nvidia reserverer hele branchens kapacitet til sig selv? Så er det svært for konkurrenterne at reagere på situationen, når der meldes om “udsolgt”.

17 Synes om

Måske bliver Nvidias penge nu brugt til at finansiere produktionsopskaleringen hos Nokias komponentkonkurrenter i USA? Ved første øjekast er Nvidias investeringer i Lumentum og Coherent negative for Nokia, hvis de fører til øget konkurrence og en afvisning af Nokias optik i Nvidias egne indkøb.

11 Synes om

På den anden side, som jeg også tidligere har skrevet.. bør der være tæt på 100 % sandsynlighed for, at der er en køber til InP-kapaciteten. I det marked burde man klare sig, hvis bare man har kapacitet – da den er ved at slippe op.

Jeg ser det altså som muligt, at prisen på den kapacitet lige er steget.

7 Synes om

Er der meget overlap mellem dem og Nokias nuværende produktion? Nvidia er helt sikkert interesseret i prisen og tilgængeligheden af komponenter, så det er sandsynligvis i deres interesse at skabe konkurrence frem for afhængighed af enkelte leverandører. Jo bedre teknologi de kan få til en tilstrækkelig billig pris, jo bedre for dem.

Desværre fik Nokia ikke andre løfter vedrørende datacentre, end at ”vi må se, om der kan findes anvendelse for jeres produkter”. Jeg tror dog, at der vil blive fundet anvendelse i stigende grad, men måske ikke i så stort omfang og med så høj en avance, som man kunne have håbet på.

edit: Nokia investerer faktisk 2,5 milliarder i R&D i USA, hvoraf sandsynligvis 1-1,5 mia. går til Nvidia-integration i radionetværk og resten til datacentre. Nvidia har så lille en andel i Nokia, at det næppe interesserer dem, hvor meget overskud Nokia genererer, så længe de får deres dimser gjort til en del af mobilnetværket.

7 Synes om

Coherent og Lumentum må vel have InP-ekspertise (Indiumfosfid), og det overlapper med Nokia. Nokia får dog snart en meget stor produktionskapacitet i USA, mens Lumentums ligger andre steder. Coherents produktion ser ud til at være i USA.

Efter min opfattelse har Nokia en bredere ekspertise inden for optiske chips end nogen af dem. Brancheeksperter er velkomne til at vurdere dette nærmere.

Aktiekursen ser dog ud til at afsløre, at nogen ved mere, eller tolker sagen som værende positiv også for Nokia.

Her er nogle interne Nokia-kommentarer indsamlet fra forskellige steder. Enhver kan drage sine egne konklusioner af dem.

Jeg formoder selv, at efterspørgslen på optik vil gå helt gennem loftet i løbet af de næste 5 år. Og denne meddelelse i dag bekræfter det. Nvidia vil helt sikkert styrke og sikre sine positioner.

14 Synes om

Men hvis Nvidia nu finansierer en massiv produktionsudvidelse for Lumentum og Coherent, så kunne den samlede kapacitet vokse betydeligt, og prisen kunne efter den indledende knaphed falde til et lavprisniveau.

Måske er Nokias rolle fremover at være systemleverandør inden for optik og i nogen grad komponentleverandør til andre end Nvidia.

Hmmm… Markedsreaktionen signalerer faktisk et mere positivt scenarie end min negative fortolkning. Forhåbentlig har markedet ret!

11 Synes om

Hvad skete der lige, da amerikanerne åbnede? Var Nvidia bare et trylleord?

5 Synes om

Svært at sige med sikkerhed. Negativt. Måske. Positivt. Måske.

Én ting er sikker – optik er det helt store lige nu.

16 Synes om

Markedet indpriser formodentlig den nærmeste fremtid her. Den investering begynder formodentlig først at være en dårlig ting om mere end 3 år, hvis en større del af investeringen er allokeret til R&D og en mindre del til produktion. Og de firmaer overlapper vist ikke med Nokia i alt/på langt nær alt, som @Lexus nævnte. Der har været bekymring på markedet over AI-boomet’s holdbarhed, og en fremtidsinvestering af den størrelsesorden vil muligvis berolige de værste bears.

edit: Mobile World Congress 2026: all the information - Telefónica
Mobile World Congress er tilsyneladende startet i dag. Måske har der været noget spændende på programmet.

8 Synes om

God stemning på Nokias MWC-messestand og flot præsenteret i denne ca. 1,5 minut lange video udgivet af Nokia: https://www.youtube.com/watch?v=kjzKymqOnHY

9 Synes om

Hotard har i hvert fald mindet om, at Nokia er den eneste end-to-end leverandør af forbindelser på de vestlige markeder. Derudover indgås der løbende nye partnerskaber, som det allerede fremgår af tråden.

Måske er dette + AI-supercyklus + Nokias unikke position, engagement i at udvikle netværk til AI-behov samt udnyttelsen af det, noget som endnu ikke er blevet forstået fuldt ud, da nogle stadig forestiller sig, at Nokia blot er en leverandør af radioer. Jeg sendte tidligere en besked med mine tanker/overbevisninger vedrørende Mobile for perioden 2027-2032, men beskeden var tilsyneladende for lang til forummets bot, og den endte i papirkurven.

Det ser dog ud til, at det går godt for os på en ret bred front, og markedet indpriser måske allerede overraskelser for år 2027.

11 Synes om

Enhver bør overveje det ud fra sit eget perspektiv, selv har jeg reduceret mine risikopositioner en smule.

Meldingerne vedrørende Coherent og Lumentum gjorde Nokias andel lidt mere usikker.. Og derfor har jeg faktisk reduceret risikoen.

Og dette kan for mit vedkommende være det forkerte træk, men jeg gjorde det ud fra mit eget perspektiv.

13 Synes om

Jeg tænkte det samme, da den begyndte at nærme sig de grønne 7 %, men jeg har ikke lyst til at betale skat endnu på dette tidspunkt, da jeg ikke kan forudsige denne akties bevægelser. Hvis man ser på de seneste 6 måneder eller endda 1 år, så er det noget af en rutsjebanetur, men stadig med en opadgående tendens.

Nokia har meget andet kørende end bare at komme ind i datacentre. Efter min mening har datacentre indtil videre kun været en positiv mulighed, som man helt sikkert vil få adgang til i betydeligt omfang, men for mig er det primært en god bonus, når man sammenligner med mobilpotentialet i de næste ~5-10 år efter i år.

Nokia har en stærk position inden for datacentre på visse områder og et rimeligt hærdet R&D-team, så de skal nok klare sig, selvom avancerne falder i visse produktgrupper. Især hvis man husker, at der udover USA findes markeder med 5-10 gange befolkningen (hvordan man end vil regne det ud) i resten af verden, hvor man ikke er tvunget til at mase komponenter ind, der er produceret i et dyrt land, men hvor de indimellem også kan fås produceret billigt i et tredjeland. Det svækker ganske vist avancerne, at USA satser på hjemlig produktion. R&D er dog globalt, og der sidder kloge folk og arbejder på det!

edit: Det kan være, at alle i fremtiden ikke kun ønsker at bruge Nvidia. Nokias teknologi er rimelig universel, og end-to-end-løsninger kan, så vidt jeg forstår, optimeres via software til at matche løsninger fra flere forskellige GPU-producenter.

9 Synes om

Jep, Coherent +13%, Lumentum +8%, Nokia +4,7% (ADR). Lad os se igen i slutningen af ugen, hvordan det tekniske billede ser ud​:folded_hands:

8 Synes om

Jeg lavede en opdatering for noget tid siden, som stadig er valid. Selvfølgelig er det target ikke hugget i sten..

Men ja, jeg kan opdatere igen sidst på ugen.

11 Synes om

Coherent og Lumentum P/E-værdier med et gennemsnit på 255, hvis Yahoo opdaterer i realtid i forhold til kursen. Nokia har 60 dér, der er stadig et lille stykke vej endnu.

Ciena 400+

Måske giver de AI-udmeldinger fra MN også ekstra gejst.

Nu 8,15 $ og 71 mio. aktier.

18 Synes om

Jeg ville ikke se Nvidias investeringer i Coherent og Lumentum som negative for Nokia. De afspejler sandsynligvis Nvidias strategi om at opretholde alternative komponentleverandører, og med USA-baserede InP Fabs kan Nokia blive en for stærk leverandør af optiske systemer set fra Nvidias synspunkt. Lumentum og Coherent er stærke inden for komponenter og laser-arrays, som Nvidia har brug for til CPO-løsninger inde i og mellem GPU-racks. Nokia er traditionelt stærk inden for kohærent optik og DCI-forbindelser, og nu også inden for intra-DC-optik i kraft af Infineras ICE-D.

Man kan også læse mellem linjerne, at Nokia har en større rolle i Nvidias CPO-udvikling end komponentleverandørerne:

1. Da AI-RAN-samarbejdet blev offentliggjort, oplyste selskaberne, at målet var at flytte netværksberegning til at være GPU-baseret, samtidig med at det blev konstateret, at traditionel elektrisk omskiftning inde i basestationerne er en flaskehals. Selskaberne oplyste, at de udvikler en “fælles arkitektur”, hvor optik og beregning (GPU) integreres tættere for at spare strøm. Dette er kerndefinitionen på CPO-teknologi.

2. Størstedelen af denne udvikling sker på forskningsniveau. Nokia Bell Labs har udgivet adskillige tekniske artikler og holdt præsentationer (f.eks. på OFC-konferencer), hvor de har præsenteret CPO-løsninger baseret på silicium-fotonik. Nokia offentliggjorde i forbindelse med Infinera-opkøbet (juni 2024) og de efterfølgende investordage en strategi, hvor deres optiske transponder-teknologi (såsom ICE-D og PSE-6s) integreres som en del af AI Data Center Fabric-løsninger. Nokia har udpeget Nvidias Spectrum-X som et centralt økosystem, som deres netværksudstyr (SR Linux) skal være kompatibelt med.

3. I meddelelsen fra februar 2026 (Nokia RAN Digital Twin) oplyses det, at platformen simulerer “fysiske verdensfænomener” og “komponentplacering”. Dette tyder kraftigt på anvendelse af teknologien også i CPO-udviklingen.

Dette er mit eget gæt. Der vil sandsynligvis komme mere klarhed ved GTC-begivenheden. Nokia ligger i øvrigt nu på ca. 7,05 EUR på NYSE​:+1:

21 Synes om

Selvfølgelig kan det være fristende at sælge noget, der er steget kraftigt. Men i sidste ende kan det være lige så forkert som at forsøge at gribe en faldende kniv år efter år.

Markedet plejer sjældent at tage fejl.

11 Synes om

Tak for dette, der har været nogle interessante samtaler med AI om aftenens begivenheder og i morgen, nu er den steget til omkring 7,12 € efter den besked, lad os se om det fader ud mod aftenen eller hvad !?! og om vi får lukket det Gap i morgen og :crossed_fingers: fortsat

Herunder buzzwords plukket fra samtalen:

Ikke kun gamma

Ikke kun retail

Short covering

Momentum funds

Sektorrotation

Store købere involveret

Volumen på institutionelt niveau

Fundamental rerating

FOMO-investorer kommer med

10 Synes om

Jeg var tæt på at smide det i Suno, da det virkede som et godt rap-beat, men den spurgte om alder, så jeg orkede ikke. :slight_smile: Jeg har ret stor tiltro til GTC, og i det hele taget et godt beat! :head_shaking_vertically:

De sidste 6 måneder har været ren raketfart, men jeg venter stadig tålmodigt på, at raketten letter. Resultaterne er på vej. :slight_smile:

8 Synes om