Jag å min sida undrar varför man köper först nu? Varför köpte man inte till exempel för 3 månader sedan efter Q4/2025-resultatet. Samma AI-drivkrafter har definitivt varit mycket välkända, särskilt inom företaget. Och om tanken är att resultatet kommer att skjuta i höjden, så hävdar jag att det inte har skett mycket förändring inom loppet av några månader. Till exempel har Google-avtalet varit känt under en längre tid. Och när det gäller detta IP har även Hotard kommunicerat i god tid att det börjar ge effekt under andra halvåret. Likaså har utvecklingen för pluggables varit känd. Kanske har efterfrågan stärkts på sistone, men i vilket fall som helst. När kursen har fördubblats på några månader har i princip även förväntningarna gjort det.
Edit:
Jag skulle alltså inte heller utesluta FOMO. Han vet att Nokias långsiktiga drivkrafter är riktigt bra nu. Samtidigt kan det vara så att marknadsreaktionen har överraskat, det vill säga om den normala värderingen för Nokia har varit till exempel 10x EV/EBIT, så är marknaden nu redo att acceptera det tredubbla, alltså över 30x EV/EBIT - och det var förstås justerat, det vill säga 45x EV/EBIT utan jämförbarhet. Det kommer visserligen att smälta ned till rimliga nivåer under årens lopp. Just nu är den rörliga faktorn vad marknaden är villig att acceptera för multipel. I den mån är den oförändrade faktorn att Nokias framtid ser ljus ut.