Nokia som investering (Del 4)

Jeg undrer mig derimod over, hvorfor man først køber nu? Hvorfor købte man ikke for eksempel for 3 måneder siden efter Q4/2025-resultatet. Disse samme AI-drivere har bestemt været rigtig godt kendt, især internt i huset. Og hvis tanken er, at resultatet vil skyde i vejret, så vil jeg påstå, at der ikke er sket den store ændring inden for de seneste par måneder. For eksempel har Google-aftalen været kendt i god tid. Og i forhold til dette IP har Hotard også kommunikeret i god tid, at det begynder at få effekt i anden halvdel af året. På samme måde har udviklingen inden for pluggables været kendt. Måske er efterspørgslen styrket på det seneste, men uanset hvad: Når kursen er fordoblet på få måneder, er forventningerne i princippet også fordoblet.

Edit:

Jeg vil derfor heller ikke udelukke FOMO. Han ved, at Nokias langsigtede drivere nu er rigtig gode. Samtidig kan det være, at markedsreaktionen har overrasket – det vil sige, hvis den normale prissætning for Nokia har været f.eks. 10x EV/EBIT, så er markedet nu klar til at acceptere det tredobbelte, altså over 30x EV/EBIT - og det var selvfølgelig justeret, altså 45x EV/EBIT uden sammenlignelighed. Det vil jo udvaskes rimeligt over årene. Lige nu er den variable faktor, hvad markedet er villig til at acceptere som multiplikator. Den uændrede faktor er blot, at Nokias fremtid ser lys ud.

23 Synes om